Jump to content

Lime fast plastplate på hekk for montering av svinger


Bigdrago

Recommended Posts

Hei.

Har søkt masse nå uten å finne svar. Hvilken plastikkfjøl eller lignende kan limes fast med sikaflex eller tec7 direkte på hekken av glassfiberskroget? Tenkte å kjøpe ny kartplotter/ekkolodd og må derfor montere en svinger på hekken. Har en innenbords motor men det burde vel ikke by på problemer.

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Går ut fra att det er for å slippe hull i skroget fra skruer.

Jeg hadde behov for det samme men av en annen årsak på en tidligere båt, ville ha en plate jeg kunne skjære agnfisk på, endte da opp med å kjøpe en skjærfjøl i hvit noe spesiell plast til vanlig kjøkkenbruk, den hadde en overflate som sikrer god liming, ble enkelt justert til rett mål med kappjær sag.

Den satt som sveiset.

Link to post
Share on other sites

Bruk "BOSTIK MAXIBOND XTREM". Du får den bl.a på Byggmakker. Prøv den først på ei vanlig skjærefjøl i plastmateriale, som fåes kjøpt over alt.

Jeg har brukt MAXIBOND til liming av av plast avløpsrør mot glassfiberskrog (brukte røret til å føre kabler gjennom), og det sitter noe så vannvittig godt.

 

Hekksvinger og innenbordsmotor er en dårlig kombinasjon. Problemet er at svingeren kommer bak propellen. 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har  en Draco 20 fot hvor jeg limte svingeren med epoxy på tube i dørken bak i motorrommet. Er ingen storfisker, så skal ikke uttale meg om kvaliteten på å finne fisk.  Dybdemåling funker fint. Ikke så bra på maks fart, men det hadde den kanskje ikke gjort utvendig heller??

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en bit vanlig 2x4" som jeg limte fast med Biltema Multibond eller svart tec-7. Deretter "målte jeg biten med samme. Festet så hekkgiver med skruer, med samme i skruehullene. Fungerer fint. Viktig å vaske gelcoaten ren også med Aceton, før liming. 

 

Ellers er det også mulig å montere hekkgiver innvendig. Må da være direkte på skrog (ikke innerliner). Det kan ikke være luftbobler mellom hekkgiver og vannet på utsiden. Noen bruker epoxy,  andre sier det fungerer fint med tec7 og liknende. Jeg har montert i eget kammer med matolje i (i en annen båt en den med hekkgiver). 

 

Du kan teste ved å ha en pose med vann og legge hekkgiveren i, slik at den vender nedover. Må stå i fartsretning på båt, og vannrett. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 12 timer siden:

Hvorfor fungerer ikke svinger godt med innenbords?

 

Med innenbordsmotor og hekksvinger, vil svingeren komme bak propellen.

Propellen skaper turbulens med luftbobler i vannet,  og disse luftboblene vil gi et nærmest uleselig bilde på skjermen.

Link to post
Share on other sites

Brukte syrefast plate med skuer rett over vannlinja samt sika videre ned mellom plate og akterspeil. Synes det var greit å unngå skruer under vann...

Innenbordsmotor, funker som bare det med unntak av en anelse støy på maksfart, men ikke noe problematisk. Vil sikkert kunne variere fra båt til båt. Giver er plassert maks ut i borde sideveis fra propellstrøm.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 5 timer siden:

Hva slags båt har trådstarter? Er det innenbords og drev så funker hekksvinger bra. Er det Aksel båt så er gjennomgående svinger best for å få et bra bilde, men innvendig limt svinger kan også funke passe ok.

 

Takk for alle svar folkens! Er redd en trebit 2"x4" vil råtne fort i saltvann? Er på jakt etter plast som sitter med tec7/sika.

 

Har en uttern d55 med innenbords mercruiser diesel.

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 21 timer siden:

 

Takk for alle svar folkens! Er redd en trebit 2"x4" vil råtne fort i saltvann? Er på jakt etter plast som sitter med tec7/sika.

 

Har en uttern d55 med innenbords mercruiser diesel.

 

Hvorfor ikke bare montere svingeren innvendig i båten..? 

Link to post
Share on other sites

Du kan enkelt lage din egen stern saver ved å kjøpe en 15-20mm tykk  HDPE plate, f-eks fra Ebay til ca en hundrelapp. Og la en ting være sagt med det samme: Den plasten er ikke mulig lime med "Multi-Maxi-Tec-Ultra-Bond" uansett hvor mye du pusser og gnikker. Og de som sier de har gjort det og hevder det sitter, så er det ren flaks... "hemmeligheten" med å lime HDPE/stern saver er å lage en mekanisk lås i limfugen. Det kan man gjøre ved å bore store hull på baksiden av plastplaten som du gjenger opp å fyller med tykk epoxy og så limer fast i skroget. Og har man ikke stor gjengetapp, kan man også bruke en nøkkelhull eller t-spor fres eller dremel til å fjerne plast inne i hullene  slik at man skaper en lås for epoxyen.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har på flere båter med flatt akterspeil, brukt en passe bit av teak 

2 gjennomgående skruer over vannlinjen, og korte tre-skruer  for giveren + sika ev. teck 7 på alt

har ikke behandlet teaken  øverst og bunnstoff nederst.

på den eldste  båten er det  er minst 10 år siden og alt er fortsatt  ok

har vært nøye med tilpassing  av enden til å flykte med bunn av båt

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Bigdrago skrev On 20.1.2020 at 9.02:

Plastikk fester vel ikke så godt til tec7/sika?

Plast er ikke plast. Noen plasttyper er godt limbare, andre ikke. 

 

Jannmar skrev On 20.1.2020 at 9.27:

Bruk "BOSTIK MAXIBOND XTREM". Du får den bl.a på Byggmakker. Prøv den først på ei vanlig skjærefjøl i plastmateriale, som fåes kjøpt over alt.

Det vil jeg fraråde. Bostik-en du anbefaler er gode greier, men de skjærefjølene man kjøper i plast er gjerne i en eller annen PE kvalitet. Det er en plast som er veldig dårlig limbar. 

 

Sitat

Jeg har brukt MAXIBOND til liming av av plast avløpsrør mot glassfiberskrog (brukte røret til å føre kabler gjennom), og det sitter noe så vannvittig godt.

Det blir noe annet. De rørene er i PVC, en plast som er førsteklasses å lime. Dessuten limer du mot et glassfiberskrog, hvor overflaten er enten polyester eller gelcoat (som også er polyesterbasert), som også er førsteklasses å lime på.

 

Bigdrago skrev On 21.1.2020 at 19.21:

Er redd en trebit 2"x4" vil råtne fort i saltvann?

Du kan jo ta en kloss av eik, eller helst teak. Da råtner det ikke så fort. 

 

Sitat

Er på jakt etter plast som sitter med tec7/sika.

Vil anbefale deg en kloss av PVC, polyester, eller epoxy.

 

Mange måter å løse dette på. Hvis du har en bit av en tykk PVC plate kan du lime den rett i akterspeilet med epoxy eller fugemasse ( @Jannmar sitt forslag er førsteklasses). Den kan du bore og gjenge i når du skal montere braketten. Du kan også lage en polyester/glassfiberkloss ved å klippe til mange små biter glassfibermatte og støpe opp en kloss. Ikke veldig mye jobb. Et tredje forslag er å ta en liten firkantet boks og helle opp ønsket mengde epoxy. Når epoxyen har herdet kan du maskinere (bearbeide) den til ønsket fasong og lime den fast på samme måte. 

 

Lagt til:

Må forøvrig si at jeg holder med TS i å lime en kloss på akterspeilet framfor å skru rett i speilet. Hvor mange tråder er det ikke her inne om vasstrukne akterspeil hvor kryssfinerkjernen er råtten, med en påfølgende kostbar og tidkrevende jobb for å utbedre. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 9 timer siden:

Takktakk :)

Tenkte å feste den et godt stykke unna motoren på avstiveren. Anbefales det?

 

Avstiver? Om du mener innvendig så må svingeren limes rett mot bunnen på et flattest mulig parti. Test med svinger I en pose vann for å finne et sted med lite luftbobler I laminatet for godt signal. Om du mener utvendig så skjønner jeg ikke helt hvilken avstivning du mener.

 

Ser du er bekymret for at en trekloss kan råtne. Det kan den selvsagt, men samtidig er det jo mange båter bygget I samme materiale som har klart hundre år og gjerne mer I sjøen uten å råtne bort. Saltvann beskytter ganske godt mot råte. Finn en tettvokst trebit, gjerne av furu. Så burde det holde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...