Jump to content

Erfaring med batterimonitor BM1 frå sparelys.no?


JanB

Recommended Posts

Er det nokon som har prøvd denne på (forbruks-) batteribanken i båt?  Blir kalla BM1, men finn ikkje noko produsentnamn. Og det må vera ein annan enn NASA BM1, vil eg tru ... Ikkje noko å sei på prisen. 
https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2961&category_id=89&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Batterimonitor+BM1%2C+350A

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 18 timer siden:

Ser ut til å være dette produktet:

https://www.aliexpress.com/i/32949367478.html

 

Ja, her er batterimonitoren tydelegvis endå billigare. Men leste i ein annan tråd her at det no muligens er i seinaste laget å bestilla kinavarer før endringar i tollreglane 1.4.  Det kan også virka som om sparelys sitt "monteringssett" er betre utstyrt enn det som blir omtalt i videoen frå Dreuf.

Noko som ser ut for å vera eit svakt punkt er sokkelen til shunten.  Kor varm blir eigentleg ein 350 A shunt ved normal båtbruk?

Og er det nokon som faktisk har prøvd denne?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tar opp denne igjen, da jeg har en sådan installert.

Har hatt den i båten en månedstid nu å fungert ok frem til igår.

 

Da datt plutselig nivå på batteri til ca 1% på vei inn.

Etter å ha stått med lading 20 timer, så viser den 2,7%. Men batterier viser 12.6V uten lading sjøl  med kjøleskap kjørende. Den hadde da ladet fra ca 2 ah til 7,2 ah i kapasitet. Noe som ikke kan stemme en plass. Spesielt siden batterier viser grønt på selve batteriet.

 

Så tenker dette kanskje er litt i billigste laget. Ser hva den viser i mårå, før jeg ringer å ber de sende meg en nye. Skal la de få sjangs å prøve med en nye, før jeg kaster det i søpeldunken å kjøper en bedre.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 17 minutter siden:

Vet på Victron sin så kan du resette batteriprosent manuelt når du vet at batteriene er fulle. 

Kanskje bare det som skal til? 

Mye mulig, men skal en gjøre dette med jævne mellomrum, så er ikke instrument brukbart. Å da går det rett retur til de. sådan skal kunne klare mer enn en måned uten å måtte resettes. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ett år er snart gått. Flere med erfaringer med denne? Er den til å stole på og er den stabil?

 

Skal den koples på minussiden, eller spiller det ingen rolle?

 

Edit: fant det på AX. 

1513191935_Screenshot_20210419-110122_SamsungInternet.jpg.7d84f93927db305825400d52fe2467ac.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om manualen sier at den skal kobles på minussiden, så skal den kobles på minussiden. Er det noe å lure på?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 15 minutter siden:

Ett år er snart gått. Flere med erfaringer med denne? Er den til å stole på og er den stabil?

 

Skal den koples på minussiden, eller spiller det ingen rolle?

 

Edit: fant det på AX. 

1513191935_Screenshot_20210419-110122_SamsungInternet.jpg.7d84f93927db305825400d52fe2467ac.jpg

Testet samme fra Kina, spar heller til Victron sin.

Jeg opplevde den til å ikke være nøyaktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...