Jump to content

Hurtigruten legger til i kraftig vind i Bodø


tobixen

Recommended Posts

mons skrev for 2 timer siden:

Redigert;

Om tilleggingen i Bodø - kjører de spring på ankeret når de skal ut eller hva gjør de?

De kan jo ikke trekke seg ut etter ankeret med den vindretningen, for da kliner de akterenden i kaia.

 

Når det står særlig over 20 m/sek  med vind i skutesida klarer de ikke å komme fra kaia i Bodø ved egen hjelp, anker eller ikke. Da må de ha hjelp fra redningsskøyta for å dra baugen ut. Hekken får ligge mot fenderverket ei stund om de ikke klarer å presse den fra ved hjelp av propellene/thrusterne.

 

Noen av skipene har azimut type propeller med mye kraft i sideretning i hekken(Trollfjord, Midnatsol og Spitsbergen), noen av skipene har tunnellthrustere og tomotors anlegg som også gir godt med thrust i sideretning i hekken mens enkelte av skipene ikke har ekstra hjelpemidler annet en tomotors anlegg som dog gir en del thrust i sideretning siden de har flaps-ror.

 

Gamle Lofoten har bare enmotors men er kanskje en av de båtene som klarer seg aller best uansett vær, kun på gamlemåten.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

21 hours ago, PolarLi said:

Hvor kan jeg se den?

Edit: Never mind (...)

 

 

Det var nok den beste videoen.

 

På NRK-videoen ser man ikke selve tilleggingen, men vinkelen til hurtigruta ser dramatisk ut.

 

På den andre videoen gir ikke perspektivet noe inntrykk av farta mot brygga, og det hele ser ganske så rolig og fredelig ut (bortsett fra at vinden blåser opp store mengder sjøsprøyt)

 

På den tredje videoen ser man at det var ganske mye fart mot kaia, og at tilleggingen ikke var helt myk ...

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

På den tredje videoen ser man at det var ganske mye fart mot kaia, og at tilleggingen ikke var helt myk ...

Nei, myk var den ikke, men innafor. Det var egentlig bare maks uflaks, da man ser at ankeret henger seg helt fast når de er ca 10 meter fra kaia, sånn at hekken får sleng og treffer først. Hadde den dregget inn hele veien hadde det blitt en mye finere landing.

 

Forøvrig må jeg påpeke at video nr 2 i denne tråden ikke hadde noe med dette å gjøre. Den er fra en høstdag i 2014, men interessant nok er det jo samme skip, samme sted og samme vindretning (men mindre vind da)

Link to post
Share on other sites

Ankeret ble droppet 150-200 m fra kaia og ankeret tar tak umiddelbart. Det at kjettingen strammer seg nært kaia er fordi

det bremses/låses på ankervinsjen og justeres derfra, ikke fordi ankeret plutselig "henger seg fast". Intet er overlatt til tilfeldighetene som tilsier flaks/uflaks i denne situasjonen!

 

Link to post
Share on other sites

rogeri skrev 57 minutter siden:

Ankeret ble droppet 150-200 m fra kaia og ankeret tar tak umiddelbart. Det at kjettingen strammer seg nært kaia er fordi

det bremses/låses på ankervinsjen og justeres derfra, ikke fordi ankeret plutselig "henger seg fast". Intet er overlatt til tilfeldighetene som tilsier flaks/uflaks i denne situasjonen!

 

Du ser tydelig på begge videoene at kjettingen blir ikke firt en milimeter når de nærmer seg kai, fordi du ser at den hvite lås merke på kjettingen forblir på nøyaktig samme sted hele tiden.  I Bodø havn er det forøvrig bare sandbunn så der "napper" det bare litt av og til, og det har jeg fra en matros med over 40 års fartstid på hurtigruta. Og ja, under slike forhold er det mye overlatt til tilfeldighetene. Det er nemmelig ingen skipper som legger til på denne måten med hekken først, frivillig. Og det er heller ikke uten grunn at han sier rett ut "vi måtte bare la det stå til"

 

I videoen fra 2014 som Gunga Din posted, der gikk det nøyaktig som planlagt, men her hadde de litt uflaks.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 10 timer siden:

Du ser tydelig på begge videoene at kjettingen blir ikke firt en milimeter når de nærmer seg kai, fordi du ser at den hvite lås merke på kjettingen forblir på nøyaktig samme sted hele tiden.  I Bodø havn er det forøvrig bare sandbunn så der "napper" det bare litt av og til, og det har jeg fra en matros med over 40 års fartstid på hurtigruta. Og ja, under slike forhold er det mye overlatt til tilfeldighetene. Det er nemmelig ingen skipper som legger til på denne måten med hekken først, frivillig. Og det er heller ikke uten grunn at han sier rett ut "vi måtte bare la det stå til"

 

I videoen fra 2014 som Gunga Din posted, der gikk det nøyaktig som planlagt, men her hadde de litt uflaks.

 

Men om ikke ankeret får tak, så har de jo ingen nytte av det når de skal gå igjen..?

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Men om ikke ankeret får tak, så har de jo ingen nytte av det når de skal gå igjen..?

Med 3 eller 4 lås (82-110 meter) ute er det god hjelp i bare kjettingen. Men under slike forhold kan de uansett ikke gå. Og ankeret tar jo tak til en hvis grad når man ser hvor stram kjettingen blir før de dregger. Kan også nevnes i situasjoner med mye slakk på kjettingen, så hiver de ofte stramt etter de har fortøyd for å lette trykket mot kaia.


Her er forresten en helt annen situasjon hvor de bruker ankeret kun for å svinge en godværsdag. Der ser man tydelig at det bare går 1 lås med kjetting ut nettopp for at ankeret ikke skal sette seg (helt) fast.

 

 

Link to post
Share on other sites

tor_ef skrev On 21.1.2020 at 19.13:

Normalt eller ikke, for meg ser det dramatisk ut når skipet ligger med så markert helning i sjøen. Samtidig lyser det godt sjømannskap lang vei. Bravo!

Nå leste jeg for litt siden at mannskapet ble kalt feiginger når de ikke turde legge til  i for sterk vind med hurtigbåtene. Så har vi de som lar det stå til og legger til i storm og får rosende omtale som godt sjømannskap.

 

Begge situasjonene bør ikke få omtale i pressen. Man bør ikke henge ut feigingene eller la det bli  en konkurranse om bli best i sjømannskap .

 

 

Link to post
Share on other sites

On 1/22/2020 at 5:08 PM, mons said:

Ca 1980 var jeg utplassert skolegutt på ei av de gamle hurtigrutene. Tror det var Finnmark, men er ikke sikker lenger.

Var med på samme selv, tror det var i 8-klassen, Stokmarknes-Kirkenes-Stokmarknes. Vi var en hel gjeng på MS Lofoten, 5-6 stykker vil jeg tro.
Var innom de fleste plassene - dekk, maskin, bysse. Vaska i maskinen, 10l pøs full av diesel og en skitten fille, så var det bare å gå på. Lukta vel diesel resten av turen... :-)

Men noe helt annet enn å prise varer på Rema, som vel er det  ungdomsskoleelevene får lov til nå...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Ugleseth said:

Nå leste jeg for litt siden at mannskapet ble kalt feiginger når de ikke turde legge til  i for sterk vind med hurtigbåtene. Så har vi de som lar det stå til og legger til i storm og får rosende omtale som godt sjømannskap.

 

 

Det er noe jeg selv har filosofert over.  Det har skjedd meg noen ganger at jeg kanskje har undervurdert været litt, plutselig er ting full krise, men så har jeg allikevel mer flaks enn hva jeg strengt tatt fortjener - og båten blir fint plassert i en luke, uten å treffe noen av nabobåtene og med få centimeters margin.  Det kunne blitt fullstendig krise, jeg kunne ha fullstendig knust noen andre båter til pinneved.  Noen få centimeter forskjell, og jeg ville fått hundekjeft for at jeg ripet opp eller forstyrret nabobåtene.  Jeg føler meg som en idiot, men folk på brygga og i nabobåtene hyller meg som en helt siden jeg greide å hente inn situasjonen.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tobixen said:

...Jeg føler meg som en idiot, men folk på brygga og i nabobåtene hyller meg som en helt siden jeg greide å hente inn situasjonen.

Alle har opplevd å feilbedømme avstander, vindendringer, strøm, båtens oppførsel akkurat da - men hovedsaken er jo at du gjør det beste av situasjonen der og da, og ikke slipper alt og venter på smellen.
At du får skryt av dem rundt deg tyder på at du sannsynligvis har oppnådd i hvert fall 2 ting - lært en hel masse til neste gang, og ikke skadet andre.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ugleseth said:

Kapteinen hylles...det ble bare noen bulker i skipsiden og kapteinens egne ord  lot det stå til. 

Med båten på tvers innpå havna, ankeret ute og vinden øker til storm i kasta -  hva er din profesjonelle mening om hva kapteinen heller burde gjort? Satt på håndbrekket og venta til solgangsbrisen la seg?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ugleseth said:

Kapteinen hylles...det ble bare noen bulker i skipsiden og kapteinens egne ord  lot det stå til. 

 

Det er selvfølgelig en mulighet utover å ta rimelige hensyn og redusere det til materielle skader hvis noen...

 

Fyll inn tomrommet selv.

 

Men ikke helt trygt det heller..

 

https://www.nationalgeographic.com/news/2013/2/130220-russia-meteorite-ann-hodges-science-space-hit/

Link to post
Share on other sites

Veien mellom helt og idiot er desverre veldig kort både i media, men spesiellt sosiale medier. To perfekte eksempler fra denne uka med Nordnorge i Bodø og saken med hurtigbåtmannskapet som blir utskjelt, og det samme blir også mannskapet på hurtigruten når de sløyfer anløp pga vær. Jeg blir ikke veldig overrasket om enkelte av de som nå hyller skipperen på nordnorge som "helt" (for å bare gjøre det beste ut av en uønsket situasjon) er akkurat de samme typene som kaller de samme sjøfolkene for amatører og idioter når de sløfer anløp av sikkerhetshensyn, nettopp for å unngå skader slik de fikk på nordnorge den dagen.

 

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 2 timer siden:

Veien mellom helt og idiot er desverre veldig kort både i media, men spesiellt sosiale medier. To perfekte eksempler fra denne uka med Nordnorge i Bodø og saken med hurtigbåtmannskapet som blir utskjelt, og det samme blir også mannskapet på hurtigruten når de sløyfer anløp pga vær. Jeg blir ikke veldig overrasket om enkelte av de som nå hyller skipperen på nordnorge som "helt" (for å bare gjøre det beste ut av en uønsket situasjon) er akkurat de samme typene som kaller de samme sjøfolkene for amatører og idioter når de sløfer anløp av sikkerhetshensyn, nettopp for å unngå skader slik de fikk på nordnorge den dagen.

 

godt resonnert ....

 

https://www.skipsrevyen.no/article/tiden-for-kapteinen-av-guds-naade-er-forbi-1/

Link to post
Share on other sites

Blir litt underlig vurdering av hurtigbåter og ruter.

Usakelige kommentarer som feig ol tror jeg bare må forbigås i stillhet. 

Risikovurdering er noe helt annet.

En lettbygd hurtigbåt som treffer kaia i mye sjø og vind kan totalforlise og folkene ombord havne i sjøen.

Hurtigruta som driver litt for fort inn i kaia vil neppe få annet enn små bulker i et forsterket område på skroget.

Skulle det gå helt galt kan den kanskje slå hull og synke, men den vil blåse mot kaia og folk har god tid til å spasere i land på landgangen før hurtigruta synker og står på bunnen - neppe mer enn 4 meter dypere. Ufarlig.

De økonomiske følgene vil være rederiets avveining imellom å seile forbi uten å bytte varer og folk kontra mulige skader på skrog.

Mons

Link to post
Share on other sites

 

 

kan jo bli litt forskjellig med nye båter før mannskapet er fortrolige med den nye skuta. ..:

 


image.png.71b87388610d64596f252d5e7197883b.png
 

Men har jo vært tildels mye vær i nordland den siste måneden, når det er mer en 20 m/s i dagevis så er det vel naturlig at det blir litt landligge

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

https://www.nrk.no/nordland/de-12-innbyggerne-pa-myken-i-rodoy-har-snart-vaert-isolert-i-to-uker-1.14849590

på dette sambandet har det de siste 30 årene vært 3 hurtigbåter.

 Først en enkeltskogbåt ved navn Rødøyløven, som gikk uansett vær eller vind - der var det nok en æressak blant mannskapet å ikke måtte innstille

BOD10019770120001%20RODOYLOVEN.jpg

 

Så ble denne avløst i ruta av en katamaran ved samme navn. "gammelgubbene" var skeptiske om den nye båten kumme takle forholdene. Men den fungeerte godt i ruta i mange år. 
 

Image result for ms rødøyløven

 

Så ble det for etpar år siden satt inn et fartøy med plass til etpar biler. Men neppe like egnet for heftig sjø.. 

 

Image result for ms gjerøy

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, tobixen said:

Tja, for Hurtigrutas tilfelle er kanskje det viktigste passasjerenes komfort og opplevelse av trygghet.

Er nok det. Har vært opptil flere av dem samtidig som har ligget værfast i Trondheim de siste ukene.
Det oppleves nok tryggere ved kaia i Ila enn for anker på Hustadvika, tross alt  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...