Jump to content

Hurtigruten legger til i kraftig vind i Bodø


tobixen

Recommended Posts

https://www.nrk.no/nordland/hurtigruten-ms-_nordnorge_-legger-til-kai-i-stormen-i-bodo-1.14869917

 

Jeg undrer meg ... er det normalt at hurtigruta bruker anker når den legger til i Bodø havn?  Havnet den på riktig sted, eller la den bare til der det var mulig, forholdene tatt i betraktning?  Og sidefarten må jo ha vært relativt høy da den la til - tåler kaia så mye juling?

Link to post
Share on other sites

Hva slags anker er det som brukes? Det må være et som gir godt feste og tåler mye belastning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uten å ha noe fagkunnskap om det så vil jeg tro den må ha anker for å hjelpe til med å komme seg ut fra kai igjen i den vinden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, torbi said:

Antar den slipper ut anker og stramme litt som bremser når den kommer til kaien , og dra når den skal ut fra kaien, baugproppelen er ikke sterk nok til sterk vind.

 

 

Vi har jo samme utfordringer i mindre båt (i allefall i vår), baugpropellen er langt fra kraftig nok til å stå i mot kraftig vind, det kan tidvis være behov for litt ekstra oppbremsing når man driver sidelengs mot kai, og å komme seg ut fra kai i kraftig sidevind kan være svært utfordrende (særlig når det er båter forran og bak som man helst ikke vil knuse).

 

Jeg har aldri engang vurdert muligheten til å benytte anker ved sidelengs ("longside") fortøyning, annet enn at jeg ser enkelte bruker det for å holde avstand til brygge ved langtidsfortøyning, og hadde heller ikke forestilt meg at dette var vanlig ved havneanløp av større skip ved pålandsvind.  Det virker smart dersom man vet hva man gjør, har godt nok anker, samt noen som kan stå i baugen og slippe ut ankertau (samt god kommunikasjon/koordinering mellom mannskapet - jeg føler at det er en standard frustrasjon at alle andre gjør det stikk motsatte av det jeg forventer av dem).  Vi har fast propell, ingen hekktruster og lang avstand fra propell til ror, min første tanke var at vi totalt ville miste kontrollen over hekken ved en slik oppankring - men ved å gi motorkraft forover bør man kunne ha relativt god kontroll over hekken.

 

Kommer man inn i en havn med mye trafikk og mange andre båter er vel risikoen stor bl.a. for misforståelser og tull.  I en del havner (særlig småbåthavner med flytebrygger etc) har man jo også risiko for at ankeret hekter seg fast i eksisterende bunninstallasjoner/ankre etc.

Link to post
Share on other sites

Artig video dette, og her har nok mannskapet full kontroll. Ble nok litt overrasket av plutselige stormkast inne på havna. Gjennom vinteren blir disse skipene noen ganger liggende i havn pga uvær. Men dette er helt og holdent pga hensyn til passasjerene. Bor i nærheten av Fosen Yard og nå for noen noen dager siden fikk Vesterålen nye motorer og Finnmarken ligger nå i dokka for utbedringer. Og på nabokaien ligger Nordstjernen fortøyd. Litt andre dimensjoner på denne gett....

Link to post
Share on other sites

Så en annen video av akkurat den samme hendelsen og der ser du bedre at rett før den legger til så kommer det noen skikkelige kast. Men syntes egentlig ikke det så så veldig galt ut. Har vært med hurtigruta flere ganger i storm og kuling på finnmarkskysten, så dette vet jeg de gutta der klarer. Så en gang Finnmarken snudde på 5 øringen inne i havna i Berlevåg hvor jeg ble skikkelig imponert over hvordan de klare å utnytte skipenes kapasitet til det fulle. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ca 1980 var jeg utplassert skolegutt på ei av de gamle hurtigrutene. Tror det var Finnmark, men er ikke sikker lenger.

Der fikk vi delta i alt vi ville, og vi hadde flere dager med hardt vær. På Lopphavet måtte vi gå inn og ligge i le for anker et halvt døgn pga været.

Flere ganger på turen var jeg med og slapp ankeret. Vi var tre-fire på fordekket og fikk beskjed over en høyttaler som skrallet veldig. Umulig å forstå hva som ble sagt, men på et bestemt tidspunkt skulle ankeret ut på vei mot kai. Husker bare at vi brukte BB anker og la til med styrbord side.

Tror vi satte to eller tre låser - var iallefall nokså langt utpå fjorden, så måtte vi komme oss langt vekk før den ble stram.

Båten gikk parallelt med kaia og tørnet plutselig hardt babord. Rett etterpå ble kjettingen veldig stram og holdt baugen igjen slik at hekken svingte rundt. Klappet fint til kai med styrbord, og de gangene var det alltid en av de voksne som skulle kaste kastelina. Var viktig å få i land spring forover snarest slik at vi lå stille med baugen mot vinden.

Når vi skulle ut holdt de henne på maskinen til tauverket i land var berget, så kjørte vi ankerspillet  for å trekke baugen ut. Sakte fart forover til ankeret var oppe.

I Harstad tok vi ut et stempel, men hadde ikke tid til å sette inn nytt. Stempelstanga ble hengt opp på ett eller annet vis, og vi satte inn reservestempelet litt lenger nord.

Glad jeg fikk oppleve slikt før "helse, miljø og sikkerhet" tok livet av nesten alle muligheter for å oppleve noe.

Tenker at alle som hadde sitt daglige arbeid på båten tok svært godt imot oss og lot oss få et godt innblikk i yrkene deres.

En av tingene som gjorde mest inntrykk var at man kunne ha så mange skiver kjøttpålegg, ost osv på brødskivene som man orket, men måtte spise brødskive med kniv og gaffel.

 

Redigert;

Om tilleggingen i Bodø - kjører de spring på ankeret når de skal ut eller hva gjør de?

De kan jo ikke trekke seg ut etter ankeret med den vindretningen, for da kliner de akterenden i kaia.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...