tobixen Startet 21.Januar.2020 Del på Facebook Startet 21.Januar.2020 https://www.nrk.no/nordland/hurtigruten-ms-_nordnorge_-legger-til-kai-i-stormen-i-bodo-1.14869917 Jeg undrer meg ... er det normalt at hurtigruta bruker anker når den legger til i Bodø havn? Havnet den på riktig sted, eller la den bare til der det var mulig, forholdene tatt i betraktning? Og sidefarten må jo ha vært relativt høy da den la til - tåler kaia så mye juling? Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tor_ef Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Normalt eller ikke, for meg ser det dramatisk ut når skipet ligger med så markert helning i sjøen. Samtidig lyser det godt sjømannskap lang vei. Bravo! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 MS Lofoten bruker mye anker i de ulike havner, men hun har ikke baupropell ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Hva slags anker er det som brukes? Det må være et som gir godt feste og tåler mye belastning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Uten å ha noe fagkunnskap om det så vil jeg tro den må ha anker for å hjelpe til med å komme seg ut fra kai igjen i den vinden. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Dei legger ofte ut ankeret etter å ha lagt til i ålesund, av en eller annen grunn Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Vanlig rutine av hurtigruten å droppe anker ved pålandsvind i trange havner. Som Svein Ha sier, er det også til god hjelp og noen ganger nødvendig ved avgang. Ankrene som benyttes er vel gode gamle patentanker etter det jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Ja helt vanlig både i Bodø og andre havner. Men den farten den hadde mot kaia var nok ikke tilsiktet, det er fenderverket å takke for at det går bra uten noen form for skader i skutesida. Kaia har ingen problemer med å tåle dette, det er en massiv betongkai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Det så litt mer kontrollert ut i den andre videoen. Ja, sikkert greit å ha anker ute når man skal legge ut og ikke har taubåt tilgjengelig - det er jo en kjent sak at det kan være vanskelig å komme seg ut fra kai i kraftig pålandsvind. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Antar den slipper ut anker og stramme litt som bremser når den kommer til kaien , og dra når den skal ut fra kaien, baugproppelen er ikke sterk nok til sterk vind. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Nord-Norge har ikke baupropell, så de bruker nok ankrer ofte. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 1 hour ago, torbi said: Antar den slipper ut anker og stramme litt som bremser når den kommer til kaien , og dra når den skal ut fra kaien, baugproppelen er ikke sterk nok til sterk vind. Vi har jo samme utfordringer i mindre båt (i allefall i vår), baugpropellen er langt fra kraftig nok til å stå i mot kraftig vind, det kan tidvis være behov for litt ekstra oppbremsing når man driver sidelengs mot kai, og å komme seg ut fra kai i kraftig sidevind kan være svært utfordrende (særlig når det er båter forran og bak som man helst ikke vil knuse). Jeg har aldri engang vurdert muligheten til å benytte anker ved sidelengs ("longside") fortøyning, annet enn at jeg ser enkelte bruker det for å holde avstand til brygge ved langtidsfortøyning, og hadde heller ikke forestilt meg at dette var vanlig ved havneanløp av større skip ved pålandsvind. Det virker smart dersom man vet hva man gjør, har godt nok anker, samt noen som kan stå i baugen og slippe ut ankertau (samt god kommunikasjon/koordinering mellom mannskapet - jeg føler at det er en standard frustrasjon at alle andre gjør det stikk motsatte av det jeg forventer av dem). Vi har fast propell, ingen hekktruster og lang avstand fra propell til ror, min første tanke var at vi totalt ville miste kontrollen over hekken ved en slik oppankring - men ved å gi motorkraft forover bør man kunne ha relativt god kontroll over hekken. Kommer man inn i en havn med mye trafikk og mange andre båter er vel risikoen stor bl.a. for misforståelser og tull. I en del havner (særlig småbåthavner med flytebrygger etc) har man jo også risiko for at ankeret hekter seg fast i eksisterende bunninstallasjoner/ankre etc. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Varpeanker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fuglen Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Hebbe skrev 40 minutter siden: Nord-Norge har ikke baupropell, så de bruker nok ankrer ofte. Tull. Nordnorge har 2 baugthrustere, etter det jeg kan se. Hvis jeg ikke husker feil, har de 2 akterthrustere også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Hebbe skrev 37 minutter siden: Nord-Norge har ikke baupropell, så de bruker nok ankrer ofte. MS «Nordnorge» fire Brunvoll sidepropeller; to 1 075 hestekrefters sidepropeller i baugen, og to 601 hestekrefters sidepropeller akter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanB Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 Det er gode gamle MS "Lofoten" som ikkje har baugthruster - i alle fall hadde ho ikkje det orginalt (1964). Alle nyare hurtigruteskip har thrusterar. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 Har fortsatt ikke...….. Savner også heis innvendig, (handicap-anpassning) hvilket gjør att hun ikke får fortsette på traden, etter dette året ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 Kan vi være så snill å holde på noen tradisjoner? Hurtigruteskipene er ikke "den", men "hun/henne". Godt sjømannskap av kaptein og alle ombord! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 Artig video dette, og her har nok mannskapet full kontroll. Ble nok litt overrasket av plutselige stormkast inne på havna. Gjennom vinteren blir disse skipene noen ganger liggende i havn pga uvær. Men dette er helt og holdent pga hensyn til passasjerene. Bor i nærheten av Fosen Yard og nå for noen noen dager siden fikk Vesterålen nye motorer og Finnmarken ligger nå i dokka for utbedringer. Og på nabokaien ligger Nordstjernen fortøyd. Litt andre dimensjoner på denne gett.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 Der tok jeg feil gitt, så filmen i går og mener at jeg leste at den ikke hadde sidepropeller. Leste vel som JanB sa om en av de andre skipene. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 Mener også å ha hørt at de tørner skipet på anker, i en eller annen trang havn et sted... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 (redigert) Så en annen video av akkurat den samme hendelsen og der ser du bedre at rett før den legger til så kommer det noen skikkelige kast. Men syntes egentlig ikke det så så veldig galt ut. Har vært med hurtigruta flere ganger i storm og kuling på finnmarkskysten, så dette vet jeg de gutta der klarer. Så en gang Finnmarken snudde på 5 øringen inne i havna i Berlevåg hvor jeg ble skikkelig imponert over hvordan de klare å utnytte skipenes kapasitet til det fulle. Redigert 22.Januar.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PolarLi Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 (redigert) Kjellg skrev 22 minutter siden: Så en annen video av akkurat den samme hendelsen Hvor kan jeg se den? Edit: Never mind: Redigert 22.Januar.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 PolarLi skrev 3 minutter siden: Hvor kan jeg se den? Edit: Never mind: https://www.nrk.no/nordland/hurtigruten-ms-_nordnorge_-legger-til-kai-i-stormen-i-bodo-1.14869917 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 (redigert) Ca 1980 var jeg utplassert skolegutt på ei av de gamle hurtigrutene. Tror det var Finnmark, men er ikke sikker lenger. Der fikk vi delta i alt vi ville, og vi hadde flere dager med hardt vær. På Lopphavet måtte vi gå inn og ligge i le for anker et halvt døgn pga været. Flere ganger på turen var jeg med og slapp ankeret. Vi var tre-fire på fordekket og fikk beskjed over en høyttaler som skrallet veldig. Umulig å forstå hva som ble sagt, men på et bestemt tidspunkt skulle ankeret ut på vei mot kai. Husker bare at vi brukte BB anker og la til med styrbord side. Tror vi satte to eller tre låser - var iallefall nokså langt utpå fjorden, så måtte vi komme oss langt vekk før den ble stram. Båten gikk parallelt med kaia og tørnet plutselig hardt babord. Rett etterpå ble kjettingen veldig stram og holdt baugen igjen slik at hekken svingte rundt. Klappet fint til kai med styrbord, og de gangene var det alltid en av de voksne som skulle kaste kastelina. Var viktig å få i land spring forover snarest slik at vi lå stille med baugen mot vinden. Når vi skulle ut holdt de henne på maskinen til tauverket i land var berget, så kjørte vi ankerspillet for å trekke baugen ut. Sakte fart forover til ankeret var oppe. I Harstad tok vi ut et stempel, men hadde ikke tid til å sette inn nytt. Stempelstanga ble hengt opp på ett eller annet vis, og vi satte inn reservestempelet litt lenger nord. Glad jeg fikk oppleve slikt før "helse, miljø og sikkerhet" tok livet av nesten alle muligheter for å oppleve noe. Tenker at alle som hadde sitt daglige arbeid på båten tok svært godt imot oss og lot oss få et godt innblikk i yrkene deres. En av tingene som gjorde mest inntrykk var at man kunne ha så mange skiver kjøttpålegg, ost osv på brødskivene som man orket, men måtte spise brødskive med kniv og gaffel. Redigert; Om tilleggingen i Bodø - kjører de spring på ankeret når de skal ut eller hva gjør de? De kan jo ikke trekke seg ut etter ankeret med den vindretningen, for da kliner de akterenden i kaia. Redigert 22.Januar.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.