Jump to content

"På Svai" deler over 2000 plasser langs Norskekysten og Svalbard


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hei. 

 

På svai ble startet som en idé høsten 2018 om at båtfolk kan dele ulike plasser for å kunne ligge for natta. Det være seg for svai, etter ei bøye, i en naturhavn eller til ei kai/brygge. 

 

Plattformen for gruppa var Facebook siden den når flest på en enklest mulig måte. Det ble utarbeidet en mal for hvordan medlemmer i gruppa skal legge inn en ny plass. Malen følger en geografisk "tagging" slik at en enkelt kan søke opp en enkelt plass, eller alle plassene i ett geografisk område. Om en feks søker "Sørlandet" så får en opp alle plassene som er registrert langs kysten av Sørlandet osv. 

 

Alle plassene i gruppa er lagt inn med link til gulesider og sjøkart. Dvs at alle plassene er markert på sjøkart som en enkelt kan klikke inn for å studere nærmere. Medlemmene i gruppa beskriver selv plassene, noen er ganske overfladisk beskrevet, andre mer i detalj med bilder, ja til og med dronevideoer. 

 

I tiden som har gått siden høsten 2018 har det vært stor aktivitet i gruppa, flere hundre plasser er beskrevet. Dette er selve "gullet" i prosjektet. Plasser beskrevet av båtfolket selv, med kartskisse og beskrivelser. 

---

Parallelt med det som har skjedd i gruppa har det vært en arbeidsgruppe for å utarbeide løsninger som gjør plassene tilgjengelig utenfor Facebook, men fortsatt som et verktøy for de som er i gruppa. Valget falt på Google maps. Det er utarbeidet ett kart over Norge og Svalbard hvor det til nå er registrert over 2100 ulike havner, dvs naturhavner, bøyer, svaiplasser og kaier/brygger. De ulike plassene er kategorisert så en kan selv velge om en vil se etter en svaiplass, en bøye osv. 

 

Dette kartet vil nå bli gjort tilgjengelig for alle. Dvs at du kan slå opp på din telefon eller nettbrett og kjapt og enkelt finne frem nærmeste bøye, svaiplass, brygge osv. 

 

For de som er mer "nerdete" kan en eksportere alle plassene til KML, så konvertere til GPX og legge punktene inn i feks Navionics på en iPad, eller åpne i Opencpn, eller på en plotter. 

 

Lenke til kartet i bunnen av postingen.

---

 

For de som velger å bli med å bidra i gruppa på Facebook så er det flere ting tilgjengelig:

 

- Beskrivelse av flere hundre plasser med kartskisse, bilder osv langs Norskekysten, Svalbard og Vestkysten av Sverige

- Google maps kart med plasser langs vestkysten av Sverige

- GPX filer for bruk i andre navigasjonsløsninger

 

Gruppa og alt som er gjort til nå er basert på frivillig arbeid og hele prosjektet er ikke- kommersielt. Det betyr at vi hele tiden er avhengig av bidrag i form av nye plasser og informasjon om eksisterende plasser på gruppa for å drive dette videre. Så det er vårt ønske at flest mulig blir med i gruppa og også faktisk bidrar til å gjøre innholdet enda bedre. 

 

Gruppa er "ikke sosial" men fungerer som et register og oppslagsverk. Sosial aktivitet er derfor ikke ønsket fordi enhver geografisk benevnelse vil redusere kvaliteten på søk i gruppa. Hyggelige moderatoer hjelper til så plasser blir lagt inn på riktig måte, men en må lese veilederen i gruppa før en poster så det blir mindre arbeid for moderator. 

---

Lenke til Facebookgruppa, søk gjerne om medlemskap. Legg inn en plass du ikke finner i gruppa (husk å søk først), eller bidra med noe på en eksisterende plass. 

https://www.facebook.com/groups/2094900240776192/

 

Lenke til Google Maps med over 2000 plasser langs kysten og Svalbard. 

 

https://www.google.com/maps/d/viewer?fbclid=IwAR0GcBHtsYdtwFwKlxS6rng5HGtTKLVRnF61SObtq7Pf44CZLuDoraF5Gpw&mid=1t8B-Vk4_452ORWzPwpFiF6vn3Hw&ll=71.78071015955356%2C17.811193950000074&z=3

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ask skrev 5 minutter siden:

Ikkje bra.

 

Eg meinar at det ikkje bør vera for lett å koma til fine plassar.

På den måten blir det kanskje ikkje så mange båtar på ankringsplassane.

 

Ask

 

Nja.. dette har vært drøftet frem og tilbake på gruppa. Ideén er at om en har beskrevet nok antall plasser så er det plass til alle. Som det jo er. Det er inn i granskaunen mange plasser langs Norskekysten, men ingen organisert fremstilling av alle. 

 

Om en kjøper den mest populære havneguiden med, relativt sett, noen få plasser i og seiler etter den i fellesferien så får en neppe ligge alene. Da kommer du bedre ut av det om du finner en mindre populær plass på "På svai". 

---

Men ja, det kan ha en kostnad med en sånn oversikt som dette. Men med plasser nok vil fordelene være større en ulempene. En spredning av hvor folk ligger kan også gi mindre trykk på de "vanlige plassene", til fordel for de som ligger der. Så personlig tror jeg fordelene vil være større en ulempene. 

 

Og bare sammenstillingen av alle plassene i en løsning er veldig praktisk for veldig mange. Hvor er nærmeste naturhavn, eller bøye, eller kai, eller svaiplass? Kjapt å finne svaret på det nå. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 18 minutter siden:

Ikkje bra.

 

Eg meinar at det ikkje bør vera for lett å koma til fine plassar.

På den måten blir det kanskje ikkje så mange båtar på ankringsplassane.

 

Ask

Der er nok vi uenige. 

 

@Geir Kåre S og andre  i gruppa har gjort en formidabel jobb. Har selv lagt til en del i Navionics ?

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
scamπ skrev 4 minutter siden:

Bra initiativ! Surt at første kommentar gjennomsyres av egoisme.. Naturen er for alle, og at noen bruker sin tid på å dele dette, er flott :) 

 

Neida, ser ikke sånn på det. Det er absolutt et adekvat standpunkt. Men ettersom løsninga får flere plasser, det er plass nok til alle, så vil problemet "nulles ut" når båter fordeles over flere plasser. Men klart, fine plasser alle vet om vil jo alltid være populære uansett... ikke noe å få gjort med det. 

 

Og uansett om en liker det eller ikke så er det kjekt å ha mange plasser lett tilgjengelig, en kan sjekke ut nye plasser en ikke visste om før osv. Ikke minst er det fint om det kniper" og en bare vil i havn kjappest mulig. 

 

Så vi syns det er et godt tilbud til båtfolket. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
TrikkerN Lønning skrev 12 minutter siden:

Der er nok vi uenige. 

 

@Geir Kåre S og andre  i gruppa har gjort en formidabel jobb. Har selv lagt til en del i Navionics ?

 

 

 

Ja det fungerer i Navionics Boating på iPad osv. Men Navionics sin løsning for GPX filer og punkter er litt umoden. Ikke importer alle punktene på en gang for å si det sånn ;-) I hvertfall fant ikke jeg noen løsning for flervalg av punkter i Navionics når jeg testet i sommer. 

 

Har også testet i Opencpn, fungerer helt topp. Prøvde også i Gulesider på sjøen sin app, betalt, men det kræsjet på min mobil. 

 

Om noen kan teste ut GPX filer på en plotter så hadde det vært fint. Selv aner jeg ikke om det engang er mulig. 

 

Link to post
Share on other sites

Meget bra. Brukte "på svai" flere ganger forrige sommer. Utmerket tiltak. Men antall båter økte med 100% etter at jeg la ut en av mine svaifavoritter der. Fra å være helt alene økte det til en båt mer hver gang jeg var innom i sommer. Stedet er Kuvauen på Hvaler.Det er plass til flere der.

 

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jandrea skrev 1 minutt siden:

Meget bra. Brukte "på svai" flere ganger forrige sommer. Utmerket tiltak. Men antall båter økte med 100% etter at jeg la ut en av mine svaifavoritter der. Fra å være helt alene økte det til en båt mer hver gang jeg var innom i sommer. Stedet er Kuvauen på Hvaler.Det er plass til flere der.

 

 

Opplevde akkurat det samme. Når jeg startet gruppa så måtte jeg ha en del innhold allerede fra starten av for at de som ble med skulle "få noe" for å selv bidra. Så alle de første plassene på gruppa var "sugd fra eget bryst".

 

Av de plassene jeg la ut så er det en plass jeg angrer litt på, skal være helt ærlig på det. Vi lå alltid alene der før, nå ligger det alltid en eller flere båter der om sommeren, men det er fortsatt plass til veldig mange flere så. Tja.. og det er en helt nydelig plass når været er fint. Plassen er mellom Fugløya og Mølen, innenfor revet ved Helgeroa. Kort vei inn med jolle til Mølen og en tur blant gravhaugene der, som er magisk. Eller tur på toppen av Fugløya og utsikt ut i havet og solnedgangen over Langesund/Brevik. Eller snorkle på utsiden av revet, eller fiske flyndre på sandbunnen. Eller når det er dønninger i havet, sovne til bruset av dønningene som bryter over revet. 

 

Og det er jo gjerne sånn i livet, det koster noe å få noe. Jeg "tapte" en plass, fikk 2100 plasser som betaling. Det er en grei deal ;-)

 

Men jeg satt å studerte noe kartverk her om dagen og så noe om vernesone, så jeg må dobbelsjekke om det faktisk er greit å ankre så langt opp mot revet som jeg har pleid å gjøre. 

----------

Veldig kjekt å bruke gruppa til å søke opp områder når man planlegger tur. Og også kikke på plassene i google maps. 

 

Det gjør livet litt enklere for båtfolk, og det er en god ting. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Worry II skrev 1 minutt siden:

 

:thumbsup:  Har trua på dette, Geir Kåre !

 

Takk, takk. :-)

 

Har sittet med havneguider, oversikter på nett over bøyer, og en del mer eller mindre hjemmelaga oversikter over havner og det ene med det andre og alltid savnet en mer samlet oversikt. 

 

Og det er tydelig at mange andre har savnet det samme. 3500 medlemmer på gruppa, snart 30 000 oppslag i google maps løsningene. 

 

Ikke minst imponert over hvor mye arbeid en del legger i å beskrive havner. Fantastiske flotte bilder, dronevideoer, detaljerte beskrivelser osv. For å ikke snakke om de som har jobbet på jevnt og trutt med kartløsningene, kjempeinnsats over langt tid. Veldig gøy å se at så mange engasjerer seg. 

 

Det mest omfattende og beste gratis oppslagsverket over havner for båtfolket av båtfolket i Norge kan være ett greit mål. Tror vi skal klare det. Om vi ikke er der allerede da? ;-)

Link to post
Share on other sites

Kjempebra innsats!

 

Synest på svai sida er veldig bra. Her i sunnhordland er det ein del plasser å ankre som eg aldri ser folk på. Og da tenker eg jo at det kansje er litt synd om nye båtfolk som kansje er nye i området eller ny i båt, ikkje får sjangsen til å prøve ut desse flotte plassane. Egentlig ser eg ikkje på det som eit stort problem her i området, då dei fleste vil helst ligge langs ein brygge eller uthavn. Me for vår del, foretrekker me ofte anker.

 

Så når me då er på plasser som er ukjent for oss, så er det fantastisk å ha eit slikt oppslagsverk som på svai, der me kan finne og prøve ut nye plassar å hiv ut ankeret.

 

Ein anna ting er jo litt med tanke på sikkerhet. Når ein er nye plasser, og ikkje kjenner til området og holdebunn for ankeret, er det greit å kunne sleppa å hiva ut ankeret x antall ganger til ein finner god holdebunn. Ja det er ein del plasser som er merket i kartet med anker, men jaggu er det mangen plasser som er kjempebra for ankring, som ikkje er merket av også. Og når ein da har eit slik oppslag som på svai, så er sjangsen ein del større for å finne ein god ankerplass på første forsøk med god holdebunn.

 

Eg vil no berre sei tusen takk for jobben, synest det er kjempeflott :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det var forresten veldig lett å legge det inn på open cpn.

 

Å du hendelse for eit flott verktøy.

Legger ved eit bilde av kartet, berre så ein ser kor mykje det faktisk er!

 

878822482_kartmedankerplasser.PNG.e04fea193f8959ace7e57acc858fe5b8.PNG

 

om ein zoomer inn på sunnhordland:

sunnhordland.PNG.df1834ee1627dd6b5ccfce3b08bbccf2.PNG

 

Om nokon lurer, så er det berre til å gå inn på facebook sida "på svai", laste ner gpx filene, og laste dei opp i open cpn via rute og punktbehandling som er ein knapp i menyen på venstre side.

Redigert av Steini
skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Steini skrev 15 minutter siden:

 

Legger ved eit bilde av kartet, berre så ein ser kor mykje det faktsik er!

 

878822482_kartmedankerplasser.PNG.e04fea193f8959ace7e57acc858fe5b8.PNG

 

 

 

 

Ohoi! 

 

Og bare for å gjenta advarselen mot å legge alle punktene inn i Navionics. Sist jeg gjorde den tabben hadde vi ca 700 punkter på kartet, nå er det over 2100. 

 

Jeg måtte slette ett og ett punkt i Navionics.  Det tok litt tid med 700, kan ikke forestille meg 2100 ;-)

 

Så om man skal bruke gpx filer i Navionics må man nesten lage filene på skreddersøm, eller vente og håpe at Navionics gjør at en kan importere og bruke punkter på noe i nærheten av en "normal" måte, dvs med et snev av brukervennlighet. Pr. nå kan en vel si at ja, det er mulig, men ikke noe mer. 

----

Anbefaler at en heller at en bruker Opencpn, der er fil/punkthåndteringen god. 

 

Eller om det kun er for planlegging, bruk det direkte i google maps. 

Link to post
Share on other sites

BRA JOBBAT Geir Kåre mfl !!!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

her er en GPX-fil med de mest frekventerte grunnen på Västkusten...…….alltså waypoints man bør undvike

ett samarbeid mellom Länsförsäkringar og SSRS

https://s3.eu-north-1.amazonaws.com/public-client-files/lansforsakringar/grundkollen/Grund.gpx

https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/forsakring/forebygga-skador/baten/

 

vet ikke om det er intressant for FB-gruppen 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Steini skrev for 1 time siden:

Ja da er veldig mykje.

Trur ikkje eg våger å opna alle i open cpn når eg bruker den på raspberryen, hehe.

 

Et tips er å ta ut en og en kategori som egne filer. Så kan du bytte mellom ankerplasser vestlandet og feks bøyer når du trenger det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...