Jump to content

"På Svai" deler over 2000 plasser langs Norskekysten og Svalbard


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 1 time siden:

BRA JOBBAT Geir Kåre mfl !!!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

her er en GPX-fil med de mest frekventerte grunnen på Västkusten...…….alltså waypoints man bør undvike

ett samarbeid mellom Länsförsäkringar og SSRS

https://s3.eu-north-1.amazonaws.com/public-client-files/lansforsakringar/grundkollen/Grund.gpx

https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/forsakring/forebygga-skador/baten/

 

vet ikke om det er intressant for FB-gruppen 

 

 

Tusen takk for tipset! Skal legge fila opp i gruppa. 

 

Men vi skal IKKE legge grunnene inn i samme kartet som alle plassene. :lol: 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 19 timer siden:

 

Ja det fungerer i Navionics Boating på iPad osv. Men Navionics sin løsning for GPX filer og punkter er litt umoden. Ikke importer alle punktene på en gang for å si det sånn ;-) I hvertfall fant ikke jeg noen løsning for flervalg av punkter i Navionics når jeg testet i sommer. 

 

Har også testet i Opencpn, fungerer helt topp. Prøvde også i Gulesider på sjøen sin app, betalt, men det kræsjet på min mobil. 

 

Om noen kan teste ut GPX filer på en plotter så hadde det vært fint. Selv aner jeg ikke om det engang er mulig. 

 


 

Skal jeg være helt ærlig, så husker jeg ikke .

Jeg har vel 187 punkter, så jeg tok bort en del . ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi får ikke endret på standardteksten i FB men en bekreftelse på "Vi ønsker at alle medlemmer skal bidra i gruppa", som "Ja" eller "Ok" holder. Det er ikke sååå nøye med svar. Vi er mest ute etter å stoppe fake profiler osv. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi lar kartet med alle punktene ha sin premiere her på BP siden det er det beste sosiale media for fritidsbåter i Norge. God kompetanse som er flinke å gi tilbakemeldinger. Positivt er kjekt, men "negativt/konstruktivt" kritikk er egentlig ofte mer nyttig ;-) Så kjør gjerne på om det er noe en mener kan/bør gjøres annerledes eller bedre. 

 

Så lanserer vi på andre sosiale media et par dager seinere så vi får spredt det litt ut i tid. 

 

Hyggelig om dere ikke deler denne tråden til feks FB før om en uke eller så :-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Brigg skrev for 1 time siden:

Veldig bra. Og særlig at det er mange markeringer også nord for 65 breddegrad. Er ganske dårlig med havneguider for dette området, Norwegian Crusing Guide er kanskje den beste. 

 

Vi har en i gruppa som har seil på Svalbard som har beskrevet en del plasser i FB gruppa. Og så har vi en som skal seile dit i sommer som har kartlagt en hel del plasser som er lagt inn i kartet. Så pr. nå er det markert nær 70 plasser på Svalbard, hvorav noen er beskrevet i gruppa, og enda flere blir beskrevet i løpet av sommeren. 

 

Og som du sier, mange plasser "nordpå". Er noen plasser som er beskrevet utrolig bra på gruppa.. lurer på om det har vært "proffer" på ferde. Flotte bilder og beskrivelser. 

 

Brigg skrev for 1 time siden:

 

Jeg ser det er ulike farger på markeringene. Hva er betydningen av fargene?

 

Det er ulike lag for svai/ankringsplasser, bøyer og kai/brygge. Og en kan velge vekk lag så en feks kan ha oppe kun ankringsplasser. Det er også delt på landsdeler. 

 

Så en trenger ikke å importere 2100 punkt, en kan feks kun hente inn ankringsplasser på sør- og østlandet, eller bøyer i midtnorge osv. 

 

Veldig enkelt og funksjonelt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har konvertert oppdaterte GPX filer klare for bruk i Opencpn, Navionics og plottere. Alt ligger i gruppa. 

 

Filene er laget ut fra de ulike lagene i Google Maps, (svaiplasser, bøyer, kaier) og fordelt på landsdeler, så de er relativt små og en trenger ikke å importere alle punktene men kun de en ønsker å bruke. 

----

Konverterte GPX filer vil ikke bli delt ut offentlig men være en "medlemsfordel". Men det er en ganske enkel sak å eksportere ut KML filer fra google maps og så konvertere videre til GPX for de som ønsker å gjøre det selv. 

----

Av tekniske årsaker har vi ikke fått med fila over flytebrygger og kaier på sørøstlandet. Det jobbes med saken. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...