Jump to content

Sammenkobling av to dieseltanker på en motor, hva er vanlig løsning?


Kaptein Blåtann

Recommended Posts

Har to dieseltanker, disse er slik som det er i dag bare forbundet med tilførselsrørene som går til motoren, det står en krane/velger der rørene møtes, denne bestemmer hvilken tank som skal forsyne motoren, alternativt helt stengt.

 

Diesel-returen går kun tilbake til BB tank.

 

Tankene har separat påfylling og lufting.

 

Ville det ikke her være naturlig med en forbindelse mellom tankene for utjevning/overføring av diesel, eller en løsning med valg for at diesel-returen går til samme tank som en tapper fra?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er i hvert fall vanlig å ha mulighet for sammenkobling av tanker på båter med to motorer. Men ut fra sikkerhetshensyn anbefaler alltid produsenten at de ikke står sammenkoblet under kjøring.

 

For å ta et eksempel: På min har jeg to motorer og to tanker som hver ligger i skutesiden på hhv stb og bb side. Så ligger det en slange mellom disse med en kran. Den står alltid i lukket stilling. Hvis jeg ønsker å utjevne volumet mellom de kan jeg åpne denne kranen. Må da også åpne tanklokket på den tanken med mest volum for det skal gå noenlunde raskt å utjevne mht luft. Når det er gjort, så stenger jeg igjen.

 

Ettersom du er så heldig å ha to tanker som begge kan forsyne motoren, så kan du jo lage et liknende arrangement. Det gir en betydelig økt trygghet å ha mulighet for å tappe fra to ulike tanker, men jeg ville fortsatt holdt meg til å gjøre utjevningen manuell, for så å stenge når du har gjort det. Og så under normal drift så veksler du mellom disse tankene manuelt som i dag.

 

På min bruker jeg alltid en del mer diesel fra stb tank fordi der henter både dieselaggregat og dieselvarmer sitt brennstoff. Dette utjevner jeg av og til ved å åpne kranen og påfyllingslokket som beskrevet over for å utjevne.

Link to post
Share on other sites

Kaptein Blåtann skrev for 8 timer siden:

 

...eller en løsning med valg for at diesel-returen går til samme tank som en tapper fra?

 

 

Helt klart. Returdieselen må gå tilbake til tanken som forsyner motoren. Returdieselen er i volum ofte større enn det motoren forbruker. Går returen til tanken som ikke leverer, vil tanken bli overfyllt etter kort tid.

 

Red: Kjempeflott prosjekt du holder på med! :yesnod:

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faren med å sammenkoble begge tanker, er at hvis du forlater båten slik, så vil en liten ubalanse i båten føre til at drivstoff fra den høye siden dreneres over i lav side. Dette vil eskalere i hastighet etterhvert som slagsiden øker til den ene tanken er tom. 
 

Den enkle, og trygge løsningen er slik du har i dag. Men skjønner det hadde vert kjekt med en bedre løsning. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Faren med å sammenkoble begge tanker, er at hvis du forlater båten slik, så vil en liten ubalanse i båten føre til at drivstoff fra den høye siden dreneres over i lav side. Dette vil eskalere i hastighet etterhvert som slagsiden øker til den ene tanken er tom.

Så du mener at det er fare for at båten tipper over? Det vil aldri skje med mindre båten er feilkonstruert og har ekstremt dårlig stabilitet. 

Link to post
Share on other sites

Stötter Sörlandets uppfattning.

 

Det är nog ingen risk att båten välter, men med sammankopplade vingtankar så mister man deras upprätande moment.

 

En annan aspekt är eventuella föroreningar i bränslet. Med separerade tankar så ökar ju möjligheten att man har friskt bränsle i åtminstone den ena tanken.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

En båt jeg hadde for en del år siden hadde en motor og to tanker. Tankene var plassert på BB og SB side, og var forbundet med en rimelig tykk slange for utjevning. Uten kran, dvls. alltid åpen. Stigerør og retur rør for motordiesel kun i SB tank. Stigerøret var nok litt kortere enn det burde ha vært ...

Ved litt under halvt nivå (og under) på dieseltankene, opplevde jeg ved SB sving i plan at dieselen ble presset ut til BB tank. Dette resulterte i at bunnen på stigerøret kom over dieseloverflaten og sugde luft. Noe som igjen resulterte i motoralarmer.

Så, har man utjevning mellom tanker, bør det være kran på denne utjevningen.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 30 minutter siden:

Så du mener at det er fare for at båten tipper over? Det vil aldri skje med mindre båten er feilkonstruert og har ekstremt dårlig stabilitet. 

Jeg sier ikke at båten vil tippe over, men enkel fysikk fører til at drivstoff vil flyttes fra høy tank til lav tank. Dette til enten en tank er tom, eller en tank er full, eller båten stabiliseres med litt slagside(basert på båtens stabilitet).

 

Link to post
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger :flag:

 

funderer litt på om det vil fungere å koble på tvers mellom tankene via dreneringshullene, sette på en stengekrane og vannutskiller på midten. Det vil være ca 30-40cm høyde fra bunn av tankene ned til eventuell vannutskiller.

Tenker at da vil en jo fange opp om det kommer vann og grums i dieselen veldig raskt, og unngå at det skvulper rundt i tankene.

Krane på tverrforbindelse må jeg uansett ha, ettersom denne båten er laget for å ligge på skrå når den ikke går for motor, kan nok fort bli litt for fullt på ene siden med fulle tanker og et par nautiske mil på kryss i frisk vind :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har to tanker og én motor og har løst det slik:

 

- Påfylling kun på SB tank

- Lufting friluft kun fra SB tank

- Stigrør til grovfilter og videre til motor i SB tank

-Stigrør til vann og luftvarmer fra SB tank

- 1x 1/2'' slange med girpumpe i mellom SB og BB tank, koblet på tankenes laveste punkt og slange går i svanehals over tankenes høyeste punkt for å unngå lekkasje gjennom pumpe

- 1x 1/4'' slange for lufting mellom SB og BB tank koblet på tankenes høyeste punkt

 

Begge tankene har hver sin nivåmåler.

Med denne løsningen ivaretar jeg sikkerheten, slipper påfylling på begge sider av båt, og kan til en viss grad trimme balansen i båten ved å flytte diesel frem og tilbake. Jeg har mannhull med acrylglass i og kan da enkelt tømme tanken for å sjekke for dieseldyr. Dersom det er vann i disel kan jeg pumpe dette ut vha girpumpen.

 

Ulempen med dette oppdaget jeg på den harde måten; Satt på overføring fra SB til BB tank under gange og glemte det. Så SB tanken ble tom. Oppdaget det heldigvis før motor manglet diesel. Etter det satt jeg på blinkende lys ved siden av måler for å indikere at pumpe suger fra den tanken. Det funker greit. Kan jo også gjøre det mer avansert ved å bruke magnetbrytere og flottører som automatisk slår av pumpen ved et gitt nivå.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å bli kompliserte (og unødvendige?) løsninger.

  • I min Saga 27 er det to tanker på 180 liter hver, en på hver side.
  • Egen påfylling for hver tank.
  • Begge har lufting.
  • Begge har stort mannhull.
  • Stigerør for diesel til motoren og retur på SB side.
  • Stigerør til Eber luftvarmer på BB side.
  • Måler for dieselmengde kun på SB tank.
  • Tankene er forbundet med rør (liten diameter) og stengekran nesten nederst på tanken.

Dette fungerer uten at jeg må foreta med noe annet enn å fylle diesel, Kranen mellom tankene har stått åpen siden jeg kjøpte båten i 1987. Opplegget er originalt bortsett fra stigerøret til varmeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Lars H. said:

Nå begynner det å bli kompliserte (og unødvendige?) løsninger.

  • I min Saga 27 er det to tanker på 180 liter hver, en på hver side.
  • Egen påfylling for hver tank.
  • Begge har lufting.
  • Begge har stort mannhull.
  • Stigerør for diesel til motoren og retur på SB side.
  • Stigerør til Eber luftvarmer på BB side.
  • Måler for dieselmengde kun på SB tank.
  • Tankene er forbundet med rør (liten diameter) og stengekran nesten nederst på tanken.

Dette fungerer uten at jeg må foreta med noe annet enn å fylle diesel, Kranen mellom tankene har stått åpen siden jeg kjøpte båten i 1987. Opplegget er originalt bortsett fra stigerøret til varmeren.

 

Tja. Er virkelig en pumpe istedenfor kran samt en ekstra tankmåler så komplisert? 

Link to post
Share on other sites

Vel, nå bruker jeg jo ikke den kranen. Den kunne jeg klart meg uten, men den står nå der. Og det hadde sikkert vært gøy med en tankmåler til , men nivået i tankene er jo omtrent det samme  pga. røret mellom tankene.

 

Fordelen med det opplegget jeg har er at det klarer seg selv, til en hver tid. Men greit, om jeg hadde hatt en seilbåt og seilte på et laaangt kryss, kunne det vært en ide å stenge kranen akkurat da.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Havbraatt er det to tanker. På hver tank er det to kuleventiler - tapping og retur. Håndtakene på disse er forbundet med en stang slik at begge åpner og lukker likt.

Da går retur til tanken som er i bruk, eller man kan velge å bruke begge tankene.

Bruker man begge vil nivået etterhvert utjevnes.

 

Tilførselen er samlet etter kranene og går da til ett dieselfilter med vannutskiller. Ved hjelp av to T-ventiler (3-veis kuleventil) kan man sjalte over til et annet filter/vannutskiller.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...