Jump to content

Heve dørk i båten


Poolboy

Recommended Posts

Hei, og velkommen på forumet! Jeg ville ikke hevet dørken. Den luken er nok laget med kant rundt slik at det ikke skal renne vann inn. Hvis du hever dørken må du i hvert fall sørge for drenering rundt luken. Andre ulemper blir lavere rekker rundt akterdekket, økt vekt og høyere tyngdepunkt. Lykke til med båten uansett:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Enten ved hjelp av "fliser" som du skjærer til og legger oppå eksisterende. Men blir fiklete. Tenker noe a'la disse du kan legge på verandaer og terrasser. Men det ser ut til at lokket på luka er 4-5 cm høyt , og da skal det godt gjøres å få til den varianten. 

 

Ellers må du lekte , men lekterne må være slik at vannet renner uhindret på "laveste" dekk. Så måtte du finne en form for plater å legge oppå , som slapp vann igjennom. Men søl og slo og alt ville gjøre dette veldig upraktisk etter hvert.

 

Fant du noen "europaller" i rett høyde som var lette , så kunne du kanskje skjære til noe.

 

Eller du kunne skjære nytt hull i eksisterende dørk , og legge på en luke som flukter med dekket ...

 

Men ser ikke noen lette løsninger på ønskene dine , men de finnes kanskje ? 

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Poolboy skrev On 25.1.2020 at 16.24:

Hei

 

jeg har tatt over en båt som jeg nå ønsker å heve dekket på slik at  luke i dekk ikke blir ett snuble problem, hva ville dere brukt av plater til dette?

Kan du si litt mer om båt og båttype? Og hvor mange mm må du heve for å få flush?

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev for 5 timer siden:

Om det er plass under luka et det enklest å felle den ned, med rennestein ut fra luka. 

 

Det er løsningen jeg ville ha gått for. Du behøver ikke ha stor sprekk, men du bør ha romslig renne under og god drenering. Dreneringen kan være stikkrenne, som på bildet, eller rør/slange til skroggjennomføring. Jeg ville samtidig vurdere å lage luka hengslet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Poolboy skrev On 25.1.2020 at 16.24:

Legge med ett bilde av dekket i dag. 

 

Er det nåværende dørken selvdrenerende?

 

Spør da jeg ikke kan se noen utløp fra dekket, på bildet du har lagt ved.

 

Om jeg tar feil, og det er et eller flere utløp. Hvor er det/de plassert?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er selvlensende dørk, jeg har nå i blitt enig med en båtbygger om å senke luka ved å skru u-profiler (Aluminium) rundt på undersiden. Samtidig lage utløp for vann under dekk. Lager ny luke i aluminium også.

dette vil funke da dørken skal få 3 nye lag med glassfiber og polyester uansett. 
 

takk for svar her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...