Guest Avmønstret# Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Lazyjack skrev 5 minutter siden: Hmm, da husker jeg feil. Beklager.... ? Neida, du husker rett. Programmet ble laget men han rodde bare deler av distansen. Uansett imponerende gjort, alt tatt i betraktning og han fikk levd ut sin drøm om å repetere sin bragd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Ranglefanten skrev On 26.1.2020 at 2.50: Har en drøm om å krysse havet over til Shetland. Er lite båvant (kun åpen båt i smale fjorder) så prosjektet er bare på drømmestadiet ennå. Hvilken type liten motorbåt vil kunne egne seg? Vil en f.eks en pent brukt fiskesjark 20-30 fot eller lignende egne seg? Ser det ligger noen på finn.no til overkommelige priser. For å svare mer optimistisk. Ja hvorfor ikke? Kjøp båt i god tid så du får mulighet til å prøve den i dårlig vær og rette opp det som trengs å rettes opp. Få på plass et minimum av sikkerhetsutstyr. Jeg ville si redningsflåte, VHF, AIS, nødbluss og nødpeielsender. Gå på god værmelding i følge med andre båter. God tur. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ranglefanten Svart 27.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Geir Kåre S skrev 30 minutter siden: For å svare mer optimistisk. Ja hvorfor ikke? Kjøp båt i god tid så du får mulighet til å prøve den i dårlig vær og rette opp det som trengs å rettes opp. Få på plass et minimum av sikkerhetsutstyr. Jeg ville si redningsflåte, VHF, AIS, nødbluss og nødpeielsender. Gå på god værmelding i følge med andre båter. God tur. :-) Ser jo at en motorseiler vil være et bedre egnet alternativ. Alt nødvendig sikkerhetsutstyr vil selvfølgelig være på plass til en slik tur. Veien dit er ennå lang, men målet er jo der fremme et sted i fremtiden :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Jeg hadde nå satsa på en seilbåt - mer behagelig overfart og greit å slippe å tenke diesel og motor for å komme seg frem. Ikke minst med tanke på sikkerhet. Overfarten til Shetland er ca 1,5 døgn. dvs at man har svært sikre værprognoser. Burde ikke være noe problem å ta en slik tur med en OK båt. Når du først har kommet deg til Shetland kan du jo ta turen nedom Orkenøyene også - det er ikke mange timene. Har man først kryssa Nordsjøen en gang eller to så får man bra utvida horisont på hvor det er mulig å dra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Å bruke en billig motorbåt til Shetland er høy risiko. Snakket med flere som har gått over med motorbåt i konvoi. Mye dårlige historier, men de som ikke snudde kom levende frem. Med seilbåt er det en helt ok opplevelse. Følg tipsene over og bli mannskap på første kryssing. Da er terskelen mye lavere på neste tur. Og risikoen helt ok. Har krysset 5 ganger. En gang hadde det vært helt fint med en liten motorbåt. En gang hadde sannsynligvis en liten motorbåt gått ned. I storm bør båten være egnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 (redigert) Kan legge til på det @pacuare skriver at Nordsjøen har ganske røff og urolig sjø. Grunt, mye vær, mye strøm. Vi har innimellom følt oss som i en sentrifuge der båten vris og vendes i korketrekkerbevegelser. Båten vår er 43 fot - veier vel 13 tonn ferielasta og fullbunkra (som den alltid er over havet). Siste to somrene har vi seilt Kristiansand - Edinburgh- Sæby og Moss - London - Amsterdam - Marstrand. Har hatt alt fra 5-6 meter brytende sjø (max høyde)og kuling til havblikk. I sommer gikk vi 1,5 døgn i tåkegraut - 50 meter sikt omtrent. Før sola brøt gjennom og det ble en fantastisk kveld (se nederste bilde) Bildene er fra godværsdelene. Båten her heter Hardhaus - de var på vei til dokking i Hirtshals. Noen dager etter kanta dokken med båten inni. Ekkofisk - på vår første overfart. Planen var å krysse mye lengre nord- men vi måtte falle av pga dårlig vær. Redigert 27.Januar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Jeg vil ikke være noen gledesdreper, men jeg skjønner ikke helt poenget med å gå åpene havstrekk med motorbåt! det er ikke mange motorbåter i lystbåtsamenheng som er havgående. Selv har jeg gått Norskekysten opp og ned mange ganger i MTB og jeg tenkte mang en gang at her i denne sjøen hadde jeg ikke følt meg komfortabel i en lystbåt! selv 40-50 fot blir smått mot naturens krefter. selv en 160tonns båt ble kasta rundt som en dupp.. ved et par anledninger klarte jeg rett og slett ikke å holde meg fast til roret! Klart det går an å krysse Nordsjøen i et fint værvindu, men Havet er lunefult og det kan kjapt bli mer enn utrivelig. skulle jeg kryssa Nordsjøen med motorbåt måtte det blitt med en nyere fiskebåt/skøyte 100% teknisk stand og med rekkevidden som trengs..ev. Nord Havn eller liknende! men da er du på budsjett ganske langt over vanlig inntekt! fylling i åpen sjø hadde vært uaktuelt for min del! En seilbåt ville heller vært å foretrekke da den stort sett har klasse A havgående.. de fleste motorbåter er katastrofale ved en fylling med alt for lave terskler for små dreneringshull og en gigantisk stikklugar som ville vært katastrofal om den ble fyldt. På en slik overfart er man nesten nødt til å regne med stor sjø i en eller annen form. Så da vil det kreves bra med erfaring og dyktighet. Ikke minst Navigasjon og det å lese vær og værvarsel. For de fleste motorbåtfolk blir dette med drømmen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Rent prinsipielt så kan man fint kjøre over med en Targa eller Viknes type båt, man trenger bare et halvt døgns værvindu, men slike båter koster jo litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enslagsgjest Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Etter diverse motorstopp har jeg sverget til båter med backupløsninger hvis motoren stopper (LES: Seil). Du sier selv at du kan bruke 10 år på denne planen. Det er mer en nok tid til å lære seg å seile. Hvis du fortsatt har lyst på motorbåt / sjark. Kjøp en Viksund Goldfish med seilrigg. Ragnar Thorseth hadde tenkt å kjøpe og seile en sånn en rundt jorda en gang i tiden, men han endte som kjent opp med Saga Siglar. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 (redigert) Ranglefanten skrev for 9 timer siden: Ser jo at en motorseiler vil være et bedre egnet alternativ. Alt nødvendig sikkerhetsutstyr vil selvfølgelig være på plass til en slik tur. Veien dit er ennå lang, men målet er jo der fremme et sted i fremtiden :) Motorseiler = Langsom motorbåt med dårlige seilegenskaper. Sats heller på en eldre seilbåt. Redigert 27.Januar.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
mingebretsen Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 (redigert) For å oppsummere bildene under - Mange lignende ting vært gjort uendelig med ganger før av fiskere og/eller blant annet under krigen. Det har naturligvis da også mang en gang gått galt, som du ser for disse, under en prøveseilas på Kvåsefjorden rett utenfor Kristiansand. Redigert 28.Januar.2020 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Det er jo bare å kjøre over. Sjø er sjø, og er det pent vær går det fint. Men husk at det er minimum 200 nm fra Norge til Shetland, og du er "on your own" mesteparten av turen. Har du en motor du kan stole på holder så langt? Hva om du kommer ut for mer sjø enn du hadde regnet med? Hvor mange meter bølger tåler båten å slamre inn i? I verste fall tar inn vann? Mange har fått seg en overraskelse på overfarten, selv om det stort sett går bra. Sjekk i alle fall værmeldingen grundig først. Ja, du blir alltids reddet av offshorenæringen/redningsselskapet/RNLI, men det er ikke særlig populært om det er dårlig planlegging og selvforskyldt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Drømmer er fint, og det tror jeg vi alle støtter. Men båtfolk vil ikke anbefale noe som gjør at du setter ditt eget eller andres liv i fare @Ranglefanten. Det er også topp at du spør allerede nå, da har du god tid, og her inne får du mange gode råd :) Her er noen tips: Du trenger kunnskap før en slik tur. Start med VHF-sertifikat og les om navigering. Har du ikke båtførerprøven så er den obligatorisk (men absolutt minimumskrav, du bør kunne mer enn det den krever). Bli med andre ut, opplev sjøen og havet i forskjellige humør. Havet i uvær kan være en underlig og skremmende skapning. Du vil måtte passere mye shipping og ikke minst oljeinstallasjonene på sokkelen. Det er mye sikkerhetsregler rundt disse og det koster samfunnet mye penger når småbåter ignorerer dette. Les deg opp. Les langturblogger (bloggen til @S/Y Emma, se youtube-videoer og dann deg et bilde av hva som trengs. Legg en plan og identifiser utstyr du trenger i båten. VHF er minimum, ville vurdert AIS også. (Hjelper shipping og oljeinstallasjoner med å ha kontroll på deg.) (Ellers kommer tåken fort i Nordsjøen og rundt Shetland. Jeg har seilt dit uten radar tidligere, men etter å ha følt tryggheten i Havelle med radar og ais sender tror jeg ikke at jeg hadde seilt igjen uten. Det blir en vurderingssak og er vel utenfor ditt budsjett.) Før du drar: Equinor har en egen trafikksentral, kontakt dem og meld din plan for overfarten. Da vet de om deg og vil kontakte deg før du kommer for nær installasjonene, og de vil også passe på deg. Meld også fra til Kystradio. Lykke til, og følg drømmen din! Men lytt til erfarne sjøfolk, de (jeg inkluderer ikke meg i rekken av de erfarne) vil bare at du skal ha en trygg og god opplevelse! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Et viktig krav til båt er at alt glass er festet i aluminiumsrammer og ikke i gummipakning. jf. motorbåtkonvoi over på 70 -tallet. Det er f.eks flere som har seilt over i Saga 27 snekke. Det er båter du får tak i til hyggelige priser. Ellers så er det beste å ha båt med selvlensende dekk, slik at en ikke får vann ombord om en bølge bryter over båten. Det viktigste er å lytte til værmeldingen og ikke gå ut om det meldes sterk vind. De som går over til 17.mai avtaler ofte med en kameratbåt at de skal holde synskontakt med hverandre under overfarten. Det gir en viss trygghet. Jeg tilbyr ofte debutanter at vi kan holde synskontakt med hverandre på overfarten. Jeg har skrevet litt om krav til utstyr mm på min side arkmarin.no Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 En gang på Frigg, slutten av 80-tallet kom det en ombygget dorry raklende forbi, i juli, på vei mot Shetland. Den dagen var det havblikk. Men det kan fort bli slik: Har du uflaks, er du død :-) Og vi kunne gå inn til lunch i solskinn, uten en sky. Mens vi satt og spiste lunch, startet tåkeluren. Fra å være en hyggelig dag for utejobbing, ble alt iskaldt og dryppende vått med 50 meter sikt. Kunne ikke se supplybåtene. Lasting og lossing kansellert, kranføreren kunne ikke se lastedekket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 2.Februar.2020 Del på Facebook Svart 2.Februar.2020 (redigert) Opplevde tåke for første gang i Nordsjøen sist sommer. Det var nydelig vær, og jeg så frem til å ta flotte bilder av Statfjord-plattformene på stille hav og skyfri himmel. Som en vegg kom tåken før vi nådde plattformene. Da var radar (og AIS) svært kjekt å ha. Hørte tåkelurene fra skip i nærheten nede i lugaren når jeg lå på frivakt. Ikke en hyggelig lyd, om man ikke vet hvor ting befinner seg. Redigert 2.Februar.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 2.Februar.2020 Del på Facebook Svart 2.Februar.2020 @Hulda flott bilde! Har også (såvidt) fått satt mine ben på en plattform, og opplevd hvor raskt været i nordsjøen svinger. (Det har jeg da også med seilbåt). Det er viktig å ta hensyn til og vise respekt for oljeinstallasjonene i Nordsjøen. De gjør en viktig jobb og er en av grunnene til at vi har det så godt her i landet. AIS-sender er derfor et stort pluss. De som skal over bør også huske på at de kan ta kontakt med Equinor Marine, enten på kanal 16 eller tlf før avreise. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Er det noen her inne som har tatt turen med motorbåt, og som kan dele erfaringene? Det kribler litt med en sånn tur i 2022 kjenner jeg. Med et vettugt værvindu bør det gå greit. Jeg så en youtubefilm hvor noen tok turen med en NB i 2016, og de gikk fra Bulandet omtrent , og korteste distanse var 160 nm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Har lekt litt med tanken på en tur til Shetland, jeg også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Har en bekjent som forteller en del historier fra en tur over i en 30 fots snekke for mange år siden. De var en gjeng som gikk sammen. Ut fra historiene var det flaks at alle kom over, men det var mest på grunn av dårlige båter. I en liten snekke skal det ikke så mye til før bølgene føles veldig store. Med dagens værmeldinger og båt i god stand bør det ikke være noe stort problem. Alle snakker om Stadt, dette er røffere i 160 nm (tall tatt fra innlegg over). Har ikke seilt over selv, har alltid synes Skotland frister mer. Og det frister ikke å gå med motorbåt. Seilene stabiliserer bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 (redigert) pacuare skrev 8 minutter siden: Har en bekjent som forteller en del historier fra en tur over i en 30 fots snekke for mange år siden. De var en gjeng som gikk sammen. Ut fra historiene var det flaks at alle kom over, men det var mest på grunn av dårlige båter. I en liten snekke skal det ikke så mye til før bølgene føles veldig store. Med dagens værmeldinger og båt i god stand bør det ikke være noe stort problem. Alle snakker om Stadt, dette er røffere i 160 nm (tall tatt fra innlegg over). Har ikke seilt over selv, har alltid synes Skotland frister mer. Og det frister ikke å gå med motorbåt. Seilene stabiliserer bra. For mitt vedkommende, vil caledoniankanalen også besøkes. Samt Fair Isle og Orknøyene. Link til de som tok turen i 2016 Redigert 25.Februar.2021 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 @Tom Rør Caledoniakanalen skal være en opplevelse. Bergen - Shetland - Orknøyene, ned vestsiden av Skottland, kanalen og så tilbake til Shetland og hjem igjen, er en rute jeg har sett for meg dersom muligheten byr seg en gang. Mener mvdirona.com har en video på youtube fra både Crinan og Caledoniakanalen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Med litt planlegging, en grei båt og god sjømannsskap, ikke minst i planleggingsfasen er jo ikke denne overfarten noe problem i en fritidsbåt. Det er flere jeg vet som har gått Norge-Svalbard med motorbåt. En gikk oppover med en VIknes 1080, hadde 1000 liter ekstra diesel med seg i IBC dunk på bakdekket da dette er en mye lengre etappe enn Norge-Shetland. Er vel omtrent 500 nautiske mil, de gikk ut ved Torsvåg og kursa for Longyearbyen sommerstid. Gikk helt uproblematisk. Båtvante folk og gode forberedelser. God radiokommunikasjonssystem, planlegging for det uventede, rene dieseltanker/filter, motor som har gjennomgått en ordinær sjekk etc. inngår i de essensielle forberedelsene. Samt naturligvis et veldig bra værvindu. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Shetland er jo ikke lange strekket. Burde gå helt fint det i rett vær. Det skvalper og ruller en del i Nordsjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.