Jump to content

Knekt dreneringsplugg på varmeveklser. 1/2" messing


PiperBill

Recommended Posts

Jeg har demontert og renset varmeveksleren på min Vetus Deutz motor. Men jeg klarte og knekker dreneringspluggen da jeg skulle løsne den. Så vidt jeg kan se (måler) så er dette en ½ tommers messing plugg men jeg sliter med å finne en ny. Finnes ikke som reservedel hos Vetus eller Deutz.

Er det noen som kan tipser  hvor jeg kan får tak i en slik eller lignende? Kanskje hos rørleggen men da er jeg redd for at gjengene ikke passer. Kan jeg bruker rustfritt? Varmevekleren er av messing.

 

plug.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 3 timer siden:

Er det noen som kan tipser  hvor jeg kan får tak i en slik eller lignende? Kanskje hos rørleggen men da er jeg redd for at gjengene ikke passer. Kan jeg bruker rustfritt? Varmevekleren er av messing.

 

Det første du må gjøre er å finne ut hva slags gjenger den pluggen har. Du skriver 1/2" i trådtittelen, og det kan kanskje stemme. I så tilfelle er det nok en BSP 1/2", eller vanlige rørgjenger for å si det på den måten. I så tilfelle er ytterdiameter på gjengene ca 21mm, og stigningen er 14 gjenger per tomme. Se tabellen under, der skal du se på "Withworth Rørgjenger", det er det samme som BSP, eller bare R som også var en vanlig angivelse før i verden. 

 

Plugg får du i båtbutikker, f.eks. her

https://nettbutikk.stokken.no/p/7615/plugg-messing 

 

Jeg ville satt inn en messingplugg hvis jeg var deg. 

 

Gevind-bor.JPG.bd37e18247d1b0b5e0124ad751006d29.JPG

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 10 timer siden:

 Diameter på gjengener er 0.5 tommer eller 13mm. Da er det kanskje 1/4". 

Ja, da er det nok 1/4" BSP. Du trenger to ting for å bestemme gjengen; diameter og stigning. Da trenger du et skyvelære og et gjengelære for å måle, samt en tabell for å lese ut gjengedimensjon. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...