Jump to content

Kabelgjennomføring av kabel med 26mm plugg?


Eot58

Recommended Posts

Jeg valgte å ikke lage hull, men legge kabelen langs med nederste kant av vindskjerm. Limte den fast. 

 

I turbåten hadde forrige eier laget hull, men trekt med et stoff / skai over og skjært et kryss. Gjennom med kabelen, og brettet tilbake stoffet så man egentlig ikke ser hullet. Muligens hullet også var pre-fabrikert med tanke på å kunne sette inn flere instrumenter, og at trekket over var originalt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du kan google etter "split cable gland" eller "split cable grommet" og se under bilder for diverse løsninger. Da kan man bore et større hull for ferdigterminerte kabler, åpne/splitte kabel gjennomføringen, å skru det hele fast for en vanntett gjennomføring.

Her har du en type: https://www.elfadistrelec.no/en/cable-wire/cable-entry-systems/cable-grommets/c/cat-DNAV_PL_090601?q=*&filter_productFamilyCode=cat-228178

Husk at rett størrelse gummimuffe må kjøpes i tilegg.

 

Forresten, så har de også kabelgjennomføringer fra scanstrut hos Maritim som er beregnet for flere kabler i en gjennomføring.

 

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme utfordringen selv da jeg har plotter m/ekkolodd stående fritt.

I båtbutikken kikket de rart på meg da jeg spurte etter en gjennomføring med slik størrelse og relativt tynn kabel. Da jeg påpekte at de solgte både plotteren og svingeren med denne pluggen ble de litt spake og hadde ikke forslag til hva som kunne gjøres. "Aldri hørt om problemet sa de". 

 

Jeg fant en gjennomføring i plast på ClasO som nesten passet, jeg borret den opp litt for å få igjennom pluggen.

 

I ettertid ser jeg at en slik kanskje kunne vært bedre: 

https://www.elfadistrelec.no/no/rubber-grommet-26mm-ip67-black-schneider-electric-tet-20-26/p/15550033

 

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme utfordringen når jeg skulle legge opp min svinger. Der var selve pluggen ca 24mm. Men kabelen er vel 10mm.

 

Utfordringen med en gjennomføring på f.eks 26mm er at denne er til en så tykk kabel. Den vil ikke klemme på kabelen da den er så mye mindre enn selve pluggen. Så for min del så ble det kjøpt inn en messing gjennomføring på biltema. Denne hadde innvendig diameter på ca 25mm. Jeg la denne gjennomføringen over vannlinjen (under badeplatformen på min båt) og fylte den med Tec 7 i flere omganger etterpå for å få det tett. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev On 28.1.2020 at 8.18:

I båtbutikken kikket de rart på meg da jeg spurte etter en gjennomføring med slik størrelse og relativt tynn kabel. Da jeg påpekte at de solgte både plotteren og svingeren med denne pluggen ble de litt spake og hadde ikke forslag til hva som kunne gjøres. "Aldri hørt om problemet sa de". 

Det oppstår en del slike merkelige situasjoner. Tror det bunner i at de i butikkene ikke alltid er de mest praktisk anlagte menneskene selv. 

 

Jeg løste problemet med en slik gumminippel som følger med koblingsbokser. Gummien er så elastisk at man klarer å presse kontakten gjennom et lite hull. Men dette er vel og merke til innvendig bruk i båten, ikke i åpen båt utsatt for regn osv. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 4 timer siden:
JRK skrev for 5 timer siden:

, så er disse laget for stor plugg og tynn kabel.

 

Ingen av disse er beregnet for 26mm plugg. 

 

 

Vel........ Den største her går det en 35mm plugg gjennom.

Åpning for kabelen er riktignok 12-15 mm, men om man har tynnere kabel lar det seg orne ved å legge noe gummi mellom.

 

 

Kab.gjennomføring..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...