Jump to content

Kan denne Lowrance svingeren limes i skroget ?


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Hei, har en Lowrance Elite 5× Chrip jeg har fra den tidligere båten, liker denne godt å vil ha den med over i dagens båt, kan denne svingeren støpes/limes innvendig i skroget ?

Denne svingeren "vibrerer" innvendig å tenker att noe kanske vil forstyrres om den blir festet på denne måten ? men er overhodet ikke sikker på dette.

Grunnen til att jeg gjerne vil ha den i skroget hvis mulig er att den det da ikke blir forstyrrelser pgs luftbober oa ved vanlig montering, ser også for meg att den blir mer stabil i høy fart.

Hva er i tilfelle best å støpe den inn i ?

 

 

 

 

20200128_100753.jpg

20200128_100819.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Zipp...hvorfor ingen hensikt ? mener du en annen giver til dette ekkoloddet er bedre egnet for liming ? det er jeg ikke fremed for, men tenkte å slippe å kjøpe en ny og dyr svinger hvis denne kan limes med samme resultat.....

Kan neve att "armen/festet" på svinger kan skyves av, blir da flat å fin.

 

20200128_120747.jpg

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan? Ja.

Bør? Sansynligvis ikke.

Giveren din har både 2D (tradisjonelt ekkolodd) og skannende ekkolodd (DownScan), som igjen er funksjoner støttet av ekkoloddet ditt. Limer du en slik giver inne i et skrog vil det skannende ekkoloddet forværres merkbart, sannsynligvis bli helt ubrukelig. For 2D-ekkoloddet må du forvente et merkbart signaltap og noe signalforvrengning, men resultatet her kommer an på skroget og hvor flink du er til å finne riktig plassering av ekkoloddgiveren.

 

Hvis du uansett velger å lime den, så legg giveren i en pose vann og hold den mot skroget, sjekk at det du ser på ekkoloddet ser fornuftig ut. Gjenta i ulike hastigheter og marker stedet med minst forværring av ekkoloddbildet ditt før du limer giveren der. Pass på at det ikke blir luftbobler i limet/ støpen.  

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken båt du har, men for å få sidescan til å funke ville jeg prøvd helt nede i senter av kjølen.

Risikerer at det er tykkere og gir dårligere resultat, men funket rimelig bra på en båt med samme skrog som Veslefrikk - den er solgt under flere navn.

La ei god klyse epoxy og svingeren hadde tett støp nesten helt over seg.

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Mons, har du limt nøyaktig samme Crip svinger ?? ingen problem med noe ? Hmmm, da er det vel verd ett forsøk likevel....tanken var jo å få bedre vising/bunnkontakt i masjfart.

Jeg mister avlesing på alt når 12-15knop passeres, har prøvd å justere svingere 1000ganger:crazy: fungerer perfekt under dorging men komplett umulig i fart, ble sist justert da båt var opp for montering av Smart Tabs og motorhøyde justering, ble da justert av fagfolk.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser helt lik ut og loddet var modellen før den du har.

Fikk fint bilde til sidene også, men prøvde i grunnen aldri på dypt vann.

Argumentet mitt for innvendig montasje var is, tauverk og muligheten for å ødelegge ved opptak på henger.

Tror nok at du mister noe kvalitet, men det må veies opp mot resten.

Bruk god tid på tester før du velger.

Har du markert kjølrenne kan du jo bare ha litt vann i båten.

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Det er vel omtrent som å sende en henvendelse til Rana Plast.....

Tror jeg velger det sikre fremfor det usikre, Colibri var rimelig klar å Mons mister litt kvalitet, blir tradisjonell montering, får da helt sikkert full funksjon i de hastighetene fisket foregår i.

Men skal undersøke om det er en spesiell svinger til dette aktuelle ekkoloddet for skrogmontering :))

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev 25 minutter siden:

Det er vel omtrent som å sende en henvendelse til Rana Plast.....

Tror jeg velger det sikre fremfor det usikre, Colibri var rimelig klar å Mons mister litt kvalitet, blir tradisjonell montering, får da helt sikkert full funksjon i de hastighetene fisket foregår i.

Men skal undersøke om det er en spesiell svinger til dette aktuelle ekkoloddet for skrogmontering :))

Vel, en litt drøy påstand. I morgen skal Seatronic kurses på Simrad sine produkter som også har Lowrance. Jeg tror kanskje at Rolf fra Navico vil protestere litt på din påstand!????

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har præcis denne svinger. Har limet den indvendigt i skroget med epoxy. Jeg har ingen som helst problemet med at se dybden. Fiskebuer ser jeg også, men det er utvivlsomt rigtigt at den virker bedre udvendigt. Men til mit behov, som fortrinsvis er at se dybde, så funker det super!

Link to post
Share on other sites

Innvendig svinger heter P79 og koster ca 1500 kr. 
Ferskvannsvinger heter 83/200 grunnet vann. 
Sjøvannsvinger heter 50/200. 
Rolf fra Navico bekrefter at svingete din kan monteres innvendig. Men pass på at det er absolutt ingen luft i mellom svinger og skrog. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Team Colibri skrev for 22 timer siden:

Giveren din har både 2D (tradisjonelt ekkolodd) og skannende ekkolodd (DownScan), som igjen er funksjoner støttet av ekkoloddet ditt.

 

mons skrev for 19 timer siden:

Vet ikke hvilken båt du har, men for å få sidescan til å funke ville jeg prøvd helt nede i senter av kjølen.

 

Snakker vi litt forbi hverandre her? Jeg har limt en tilsvarende svinger i Dracoen. Den har ikke downscan eller sidescan funksjon, men fungerer helt greit som ren ekkoloddsvinger. Hvilke funksjoner har egentlig svingeren din? For å få optimal funksjon må svingeren ut i vannet, da funker det ikke å lime den mot skroget. Dette gjelder nok spesielt om den har downscan og/eller sidescan funksjon. Men så kommer det jo også an på hva du skal bruke loddet til. For de fleste er det greit nok å se dybden, mens andre har store krav til å se bunnforhold og fisk. 

 

Jeg limte inn en slik svinger helt midlertidig ved sjøsetting av Dracoen vår kun mens jeg ventet på en overgangskabel til en større gjennomgående bronsesvinger. Den gir også downscansignal, men ikke sidescan. Sidescan har jeg en egen svinger til. 

 

Link to post
Share on other sites

mons skrev On 28.1.2020 at 18.59:

Ser helt lik ut og loddet var modellen før den du har.

Fikk fint bilde til sidene også, men prøvde i grunnen aldri på dypt vann.

Argumentet mitt for innvendig montasje var is, tauverk og muligheten for å ødelegge ved opptak på henger.

Tror nok at du mister noe kvalitet, men det må veies opp mot resten.

Bruk god tid på tester før du velger.

Har du markert kjølrenne kan du jo bare ha litt vann i båten.

 

Modellen før Elite CHIRP het Elite HDI, og hadde heller ikke SideScan. Litt spent på hvordan du da fikk fint bilde til sidene? Hverken Elite HDI, Elite CHIRP eller ekkoloddgiveren vi snakker om her kan produsere SideScan.

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev On 28.1.2020 at 22.41:

Det er vel omtrent som å sende en henvendelse til Rana Plast.....

Tror jeg velger det sikre fremfor det usikre, Colibri var rimelig klar å Mons mister litt kvalitet, blir tradisjonell montering, får da helt sikkert full funksjon i de hastighetene fisket foregår i.

Men skal undersøke om det er en spesiell svinger til dette aktuelle ekkoloddet for skrogmontering :))

 

Post gjerne noen bilder av hvordan giveren din er montert per nå. For å si noe fornuftig trengs det ett bilde fra siden så man ser giverens høyde i forhold til skroget, ett bilde rett bakfra så man ser giverens vinkel i forhold til skroget og et bilde bakfra men litt lavt så man ser skroget forut for ekkoloddgiveren.

 

Noen skrog er bortimot umulig å få til god aktermontering på. Da er innvendig montering (shoot-through) eller gjennomgående (through-hull) alternativene. Siden downscan sjelden fungerer godt gjennom et skrog, blir det da en avveining om man vil prøve med eksisterende giver, måten å teste på er beskrevet lengre opp.

 

Rolf er forøvrig flink han, men noen sportsfisker er han ikke fortsatt ikke. ;)  

Link to post
Share on other sites

Hei Colibri

Du har gjennomtenkt og rett som vanlig. Jeg tenkte på bildene vi fikk opp som sidescan, men det var nok downscan.

Vår ble kjøpt høsten 14 og solgt før jul sammen med båten.

Beklager våset mitt ;-)

 

https://www.nautiskhandel.no/a/12/produktinformasjon-elite-5-hdi

 

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Ingen fare Mons, men takk for at du bekreftet mistanken. :)

 

Elektronikk i båt handler 95% om subjektive faktorer, og 5% om teknikk. (Det gjenspeiler seg i bruken, jeg vet ikke hvor mange jeg har snakket med opp gjennom årene som har elektronikk i ypperste klasse i båten men bruker 5% av potensialet i elektronikken.) For min del er det helt uaktuelt å montere utstyr på en måte som forringer kvaliteten på det utstyret skal levere, mens for mange andre spiller dette minimal rolle så lenge de klarer å se om det er i ferd med å kjøre på grunn. Jeg har ikke noe problem med sistnevnte, men mener det er et poeng at folk vet hva som er konsekvensen - hva de mister på veien - så de kan ta en informert avgjørelse basert på hva de ser som eget behov.

 

Som ris til egen bak har jeg en stekovn på kjøkkenet jeg ser på som ekstremt dyr og avansert, men hvor jeg knapt har åpnet bruksanvisningen og ikke vet hva halvparten av knappene gjør....

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Jeg legger ned ganske mye tid å penger i båt å utstyr for å få det kvalitetsfisket jeg å kona ønsker, det gjelder alt fra det store innkjøpet som jo er båten men også helt ned på ett detaljnivå mange muligens ville ledd av, jeg får ikke fred før alt er perfekt sett med egne øyne :) kan være plagsomt men er utrolig givende når alt endelig er på plass akkurat slik jeg ønsker, jeg brukte 2år på den forrige båten før alt var perfekt.

Er ikke opptatt av å måtte ha "DET" utstyret/merket, men det må gjøre jobben.

Det er jo slik att det de kaller "flaks" faktisk ofte kommer pga god planlegging å nøyaktighet.

Det er som Colibri sier, utstyret skal utnyttes maksimalt å på rett måte.

I dette tilfelle var det spørsmål om svingeren, den blir ut fra innholdet i denne tråden for sikkerhets skyld plassert på tradisjonell måte, jeg vil absolutt ikke miste de dyrebare å spennende "enkelprikkene" på ekkoloddet, det er erfaringsmessig disse enkeltfiskene som ofte kan være "drømmefisken".

Det eneste jeg er veldig misfornøyd med på Lowrance Elite 5 DSI og Elite 5× Chrip er gruntvannsalarmen, letet derfor opp ett enkelt å billig ekkolodd med høy lyd kun til gruntvannsvarsling, det stilles inn slik att loddene ikke skal gå i bunnen hvis jeg skulle gå glipp av noe, har skjedd att grunnene kom fort å uventet :(

 

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...