Jump to content

Ulike solcellepanel - to regulatorer?


skruknott

Recommended Posts

Heisan

 

Har i dag et 100w solcellepanel fastmontert på båten. Det er koblet via en PWM-regulator til forbruksbanken og fungerer fint.

 

Men, lurer på om jeg skal fylle på med to mindre (f.eks. 30w) paneler, disse blir da av en annen type enn det gamle. Tenker å parallellkoble

de nye, men de bør vel ikke inn i samme regulator som det gamle? Bruke to regulatorer? Noen som har tips?

 

Takker for bidrag :)

Link to post
Share on other sites

Her må du ha ny regulator for å supplere med flere paneler, og da kan du nesten like gjerne bytte ut den du har i dag også, så får du mer utav det eksisterende panelet. Anbefaler sterkt MPPT-regulator, de koster ikke veldig mye mer enn PWM i dag, hvertfall ikke om du vil ha noe som holder en stund.

 

Om du er usikker kan du kjøpe en ny MPPT regulator, og prøve den på det gamle panelet for å se om du synes gevinsten er verdt investeringen.

Link to post
Share on other sites

Du mister effekt når du gjør det, med mindre parameterne er ganske like. M.a.o. går det nok greit om du seriekobler to forholdsvis like 100W-paneler, så lenge Voc/Vmp er i samme land, og Imp ikke er altfor forskjellig, men å seriekoble 100+30+30 høres ut som et tapsprosjekt...

 

MPPT-regulator er uansett et must om du skal seriekoble paneler, og jeg vil absolutt anbefale å seriekoble 30W-panelene så lenge de enten har bypassdiode eller er montert slik at de ikke er noe særlig utsatt for skygge, siden du da får mer lading i løpet av dagen.

Redigert av Seilerslask
presisering (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig med nest siste taler. Ville latt 100W løsninga stå som den er. Evt byttet til mppt regulator. BT sin tar 130W og koster 600,- 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solpanelregulator-2000042488

 

Og så seriekoblet de to på 30, hvis det er praktisk. Om det er mer praktisk med to separate kabelføringer og regulatorer så gjør det. Forskjellen i kostnad er liten. Vet ikke om jeg hadde giddet å koste på mttp på ett 30w panel, med mindre du får det veldig billig. Om det er mer praktisk å seriekoble så må du til med MPPT. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En budsjettløsning kan være mttp på 100W panelet ditt for 600,-. Så kan du gjenbruke pwr regulatoren på ett av 30W panelene. Da trenger du bare en pwr regulator til noen få hundrelapper, og kabel. Berger deg under tusenlappen da. 

Link to post
Share on other sites

Mange meninger rundt dette.. Ville uansett sjekket spec på aktuelle nye panel først. Og jeg mistenker at mange regulatorer inn på et pkt kan føre til at det blir et tapsprosjekt fordi en ‘vinner’ og de andre bakker av. Har dog sett at en del av de kan seriekoples for å unngå dette - også noen av de rimelige.

 

Red: når jeg tenker meg om en gang til så finner en neppe 30W panel med lik strømspec som det gamle 100W panelet, fordi spenningen da ville blitt for lav.. Så blir løsningen mer enn en regulator uansett, evt en med dobbel inngang, men det er neppe regningssvarende..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fantino skrev 1 time siden:

Mange meninger rundt dette.. Ville uansett sjekket spec på aktuelle nye panel først. Og jeg mistenker at mange regulatorer inn på et pkt kan føre til at det blir et tapsprosjekt fordi en ‘vinner’ og de andre bakker av. Har dog sett at en del av de kan seriekoples for å unngå dette - også noen av de rimelige.

 

Har oppsett med to regulatorer selv. Etter hva jeg har lest så mener "de lærde" at det ikke er en problemstilling med at en "vinner". 

 

Ikke spør meg hvorfor, tenkte akkurat det samme selv :-) 

---

Kan være en løsning å la ett panel/regulator gå på startbanken, ett på forbruk bare for å være 100% sikker? 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To regulatorer er i praksis ikke et problem nei, innen spenningen er høy nok til at det er et tema så er jo batteriet i stor grad allerede fullt, så du mister veldig marginalt med strøm. Har du like regulatorer så følger de gjerne samme program utifra målt batterispenning, og da er det hvertfall ikke et problem :thumbsup:

 

Ellers så er ikke spenningen på det 100W-panelet så høy at det nødvendigvis gir noe særlig gevinst å bytte ut PWM-regulatoren, det får heller bli om den gamle er sliten eller har dårlig virkningsgrad (verdt å teste om man gidder, kanskje? tar jo 5 minutter å koble om).

 

Er igang med å planlegge et solcelleanlegg for bolig nå, der er det en del å ta hensyn til, gitt... og DC-spenningene er høye nok til at jeg blir betenkt :giggle:

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for veldig mange gode svar og innspill @Seilerslask @Fantino og @Geir Kåre S :smiley: :smiley: :thumbsup:

 

Høres veldig logisk ut å bytte til en MPPT på det gamle 100w-panelet. Det er bra plassert på dekk og får mye sol :)

 

Da kan jeg vel koble et par små paneler (blir nok parallell siden de vil få ulik soleksponering), enten via en MPPT til eller med den gamle PWM'en.

Spørsmålet blir så; regulatorene parallellkobles til batteribanken? Altså som hver sin krets direkte til batteriene? 

Redigert av skruknott (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom Vmp er noenlunde det samme på de tre panelene, er det vel bare å parallelkoble dem før regulatoren og kjøre alle tre inn på samme regulator. For å forhindre at ett skyggelagt panel drar ned hele systemet, settes en diode (5 - 10 kr/stk) på utgangen av hvert panel. Mange paneler har forresten blocking diode innebygd.  Skjønner ikke at det skal være nødvendig med to regulatorer - forutsatt at panelene ikke har alt for stort avvik i Vmp. Regulatoren må selvsagt takle samlet strøm fra alle panelene, i ditt tilfelle med 100+30+30 watt. blir det minimum 14A.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så vidt jeg har forstått dette er det unødvendig med blocking diode så lenge du bruker en regulator - da denne ikke vil gå i ‘revers’. Dette er vel kun aktuelt om en kopler panel direkte på batteri uten regulator. Mener og at mange (de fleste?) panel har dette innebygget uansett, men skal altså ikke bety noe i ditt oppsett.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, skruknott said:

Ser forøvrig at panelet jeg har, Photon PM 0100 har 3 «bypass diodes»...

https://photonsolar.in/sheets/pv/PM0100-0120-36.pdf

 

Er det greit da, eller trenger jeg en «blocking diode» i tillegg?

"bypass diode" og "blocking diode" er ikke det samme - dvs det er samme komponent, men koblet forskjellig.

 

Bypass diode brukes når panelene er seriekoblede, og sørger for at strømmen ledes utenom et panel som er skyggelagt. Dioden kobles mellom utgangene på panelet.

 

Blocking diode brukes - som Fantino antyder - for å forhindre at batteriet lader seg ut gjennom et skyggelagt panel. Men i tillegg brukes de når to eller flere panel er parallelkoblede uten at de er adskilt av regulatorer. Uten blocking diode, vil man risikere at dersom ett (eller flere) panel er skyggelagt, vil strømmen som produseres av de andre panelene finne veien gjennom det skyggelagte panelet til jord, istedet for å gå inn på regulatoren. Blocking diode settes i serie med utgangen på hvert enkelt panel.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5rYy0gHZepI

 

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...