Jump to content

Avløp vask, over eller under vannlinja?


MillOgSommarvind

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har laget nytt kjøkken i seilbåten min med en vask som er plassert litt over vannlinja. I bredderetningen er den plassert midt mellom senteret av båten og skrogsiden. Nå lurer jeg på hvor jeg skal plassere avløpet og hvilke deler jeg trenger. Jeg kan plassere avløpet rett over vannlinja, men da blir det ikke så stor helning på slangen fra avløpet til vasken, og gjennomføringa vil havne under vannlinja når båten krenger. Eller jeg kan la slangen gå rett ned og lage en gjennomføring under vannlinja. Vil det da være et problem at det til en hver tid vil stå vann i slangen opp til vannlinja? Vil det fortsatt være et problem når båten krenger? Hva mener dere er den beste løsningen her og hva trenger jeg av deler?

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan man unngå gjennomføring under vannlinje er dette tryggest. Om den kommer under vanlinje ved krenging betyr det at det er folk i båten og du risikerer ikke at båten går ned grunnet lekkasje. Så lenge du har en høydeforskjell mellom sluket i vasken og skroggjennomføringen er det bra nok. Under vanlinjen blir det også fort gjengrodd.

Link to post
Share on other sites

Når båten krenger (nok) vil en vask plassert rett over vannlinja være et problem uansett om utløpet er over eller under vann. Så en ventil på gjennomføringen er et must. Velger du ha utløpet under vann blir vann stående i slangen, noe som ikke er uvanlig og ikke er et problem så lenge slangen/slangeklemmene/ventilen/gjennomføringen holder. Har du utløpet over vann er det naturlig nok mindre sannsynlighet for lekkasjer. Hvor stor blir hellinga på avløpet ved utløp over vann?
 

Oppsummert (slik jeg ser det):

Fordeler med utløp over vann:

- Mindre risiko for lekkasjer

- Fritt utløp

- Minimal korrosjon på gjennomføring og ventil (forutsatt at metall blir brukt)


Bakdeler med utløp over vann:

- Ved frost kan gjentatte strømmer av ferskvann ut utløpet fryse igjen

- Renninger/merker under gjennomføringen, hvis høyt nok plassert forholdsvis synlig mot hvit gelcoat

- Plaskelyder ved bruk av vask

- Alle ser hva du tømmer ut på forholdsvis lang avstand

- Insekter kan fly inn via utløpet til vasken

- Lyd utenfra/innefra går lettere gjennom åpne åpninger enn hvis det er tett

 

Fordeler med utløp under vann:

- Potensielt mer fall på avløp og raskere utrenning fra vasken

- Mindre fare for oppbygging av is ved bruk i frost

- Ingen renninger under utløpet siden dette er skjult under vann

- Ingen plaskelyder ved bruk av vask
- Mer fall, potensielt raskere tømming av vask

 

Bakdeler ved utløp under vann:

- Flere potensielle feilkilder til lekkasje

- Gjennomføring og ventil vil korrodere (forutsatt bruk av metall)

- Halvråtten lukt kan oppstå hvis saltvann får stå i ro lenge i slangen


Så blir det en vurderingssak da, hva er viktigst for deg? Selv hadde jeg valgt rett under vannlinja ved bruk av kompositt gjennomføring og ventil (f.eks. Trudesign), men rett over vannlinja ved bruk av metall (har varierende erfaringer med gjennomføringer av metalls holdbarhet i saltvann). Rett og slett fordi at viktigst for meg er å unngå lekkasjer, selv om det hører til sjeldenhetene at alvorlige lekkasjer skjer, om man følger med litt og tar sine forholdsregler.

Link to post
Share on other sites

Var jeg i din båt ville jeg ha montert en avløpstank med nivåbryter og pumpe i bunn av båten. Fra pumpen som er montert på eller i nærheten av tanken, ville jeg lede avløpsvannet over utvendig vannspeil.

 

red: kanskje du allerede har en slik tank med avløp i nærheten, i forbindelse med dusjen ombord, bare å lede avløpet rett på den tanken.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En ventil mindre å vinterkonservere hvis den er over vann, og en kan ha ventilen åpen hele tiden gjennom vinteren. 

 

Og når jeg leste denne tråden så lurer jeg på hvorfor jeg ikke flyttet utløpet over vannlinja når jeg byttet gjennomføring og ventil i våres. Tenkte faktisk ikke på det. Hadde jeg tenkt tanken hadde jeg plugga gamle hullet og flyttet det over vannlinja, uten tvil. 

Link to post
Share on other sites

MillOgSommarvind skrev 1 time siden:

…….... Jeg kan plassere avløpet rett over vannlinja, men da blir det ikke så stor helning på slangen fra avløpet til vasken, og gjennomføringa vil havne under vannlinja når båten krenger. Eller jeg kan la slangen gå rett ned og lage en gjennomføring under vannlinja. Vil det da være et problem at det til en hver tid vil stå vann i slangen opp til vannlinja? 

 

inga problem att det står vann i slangen...doble klemmer og avstengnings -ventil......

det er mye som går ut den veien…..kaffe-sump, du skreller poteter, brødsmuler, oppvask etc etc....har du problem med helning..så kommer det tette for eller seinere!......og det er ikke spes trivelig i en gjestehavn, da man ser dette...(men det er kun estetisk! :smiley:)

 

ende båt jeg ville lagt dette ovan vannlinjen og da høyt over vannlinjen, er en reindyrke regattaseiler....….:giggle:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå er det mulig at "ingeniørhodet" mitt tar feil, men vasken tømmes vel ikke fortere om utløpet er langt nede under vannlinjen? Er det ikke avstanden fra sluken i vasken og ned til vannlinjen som bestemmer det?:saint:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Nå er det mulig at "ingeniørhodet" mitt tar feil, men vasken tømmes vel ikke fortere om utløpet er langt nede under vannlinjen? Er det ikke avstanden fra sluken i vasken og ned til vannlinjen som bestemmer det?

 

Joda, men siden slangen må ha en ganske krapp bøy fra avløpet på vasken for å nå skrogsiden over vannlinjen (mulig jeg må sette på et vinkelstykke), så vil det vel bli en del lettere for at det vil sette seg fast matrester og tette seg.

Link to post
Share on other sites

MillOgSommarvind skrev 1 minutt siden:

 

Joda, men siden slangen må ha en ganske krapp bøy fra avløpet på vasken for å nå skrogsiden over vannlinjen (mulig jeg må sette på et vinkelstykke), så vil det vel bli en del lettere for at det vil sette seg fast matrester og tette seg.

 

du skjønner MillOgSommarvind…….:thumbsup:

og skall du stake....så må du bade......:giggle:

 

tetter seg noe...så enklest er om det går rakt ned......da kan du stake oppifra med en pinne !

 

jeg skulle prøvet å unngå tilbakeslagsventiler....det kan fastne my dritt i dem.

ligger vasken langt ut mot skutesiden ??

test å seile først...…...det gjør ikke noe om saltvannet kommer opp i vasken en cm eller to...…….og renner ut på neste slag !

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Nå er det mulig at "ingeniørhodet" mitt tar feil, men vasken tømmes vel ikke fortere om utløpet er langt nede under vannlinjen?


Vil ikke vasken tømmes raskere når det er mer fall på slangen da? Slik som trådstarter beskriver det vil vel slangen gå mer rett ned i forhold til om slangen knapt har fall. Jeg ser bare for meg at å montere slangen ut med lite fall inkluderer et bend eller bøying av slangen ut fra under vasken, noe som kan medføre turbulens og gjøre at vannet trekker seg saktere ut. Men mulig dimensjonen på slangen er såpass at det vil ha mindre å si☺️

Link to post
Share on other sites

MillOgSommarvind skrev for 3 timer siden:

Jeg kan plassere avløpet rett over vannlinja, men da blir det ikke så stor helning på slangen fra avløpet til vasken,

 

 

 

Avløpsrør i hus har vel vanligvis krav på ca 1:60 eller deromkring, dvs fall på 1 cm på 60 cm langt rør = 1,67%.

 

Du sier du har høydeforskjell på 20 cm til vannlinje og 55cm fra vaskutløp til skutesiden.

 

Hvis du legger utløpet 10 cm over vannlinje har du helling på 10:55, dvs over 18%, så vann ut bør ikke være noe problem. Jeg er ingen rørlegger, så jeg vet ikke om dimensjonen på røret endrer behovet for fall noe ifht avløpsrør i hus?

 

For å unngå ev problemer med vann inn ved krenging kan du jo sette en stoppekran på gjennomføringen. 

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 1 time siden:


Vil ikke vasken tømmes raskere når det er mer fall på slangen da? Slik som trådstarter beskriver det vil vel slangen gå mer rett ned i forhold til om slangen knapt har fall. Jeg ser bare for meg at å montere slangen ut med lite fall inkluderer et bend eller bøying av slangen ut fra under vasken, noe som kan medføre turbulens og gjøre at vannet trekker seg saktere ut. Men mulig dimensjonen på slangen er såpass at det vil ha mindre å si☺️

 

Mer fall vil gjøre at vasken tømmes hurtigere, helt korrekt. Men det er avstanden ned til sjøen som er fallet. Er det krokete vei, blir det turbulens og motstand, på samme måte som elektrisk strøm med tynne/tykke kabler og dårlig kontakt i koblinger.

 

Ellers ville jeg av sikkerhetshensyn unngått gjennomføringer under vannlinjen så langt som mulig. Ryker en gjennomføring der, strømmer vannet inn. Enkelt og greit!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Mer fall vil gjøre at vasken tømmes hurtigere, helt korrekt. Men det er avstanden ned til sjøen som er fallet. Er det krokete vei, blir det turbulens og motstand, på samme måte som elektrisk strøm med tynne/tykke kabler og dårlig kontakt i koblinger.


Der ser du, betydningen av ordet var forskjellig? Jeg tenkte på ordet «fall» som motsetningen til «stigning», dermed tenkte jeg at det er mer fall om et rør går mer loddrett ned i sjøen enn om det nærmer seg vannrett. Er med på den at avstanden ned til sjøen er lik enten ved utløp over vannlinja eller under. Så da er vi nok enige?

Link to post
Share on other sites

20 cm over vannlinjen, er det ikke seilbåt vi snakker om? Høres ut som en ok måte å senke båten på...

Bør gå til en dusjboks med pumpe ut, og den slangen derifra og ut må gå en tur oppom dekkhøyde med antihevertventil.

https://www.marineshop.no/rule/135050/rule-dusjdrenering-12v?gclid=CjwKCAiA1L_xBRA2EiwAgcLKA0PbdkdqUM_3ornBSVSqqKrmBxXx6LFRkDnBNbdQSiSCgfEPl79_eBoCmhIQAvD_BwE

 

https://www.marineshop.no/trudesign/135040/trudesign-vakumventil-19-mm-sort

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 54 minutter siden:

20 cm over vannlinjen, er det ikke seilbåt vi snakker om? Høres ut som en ok måte å senke båten på...

Bør gå til en dusjboks med pumpe ut, og den slangen derifra og ut må gå en tur oppom dekkhøyde med antihevertventil.

https://www.marineshop.no/rule/135050/rule-dusjdrenering-12v?gclid=CjwKCAiA1L_xBRA2EiwAgcLKA0PbdkdqUM_3ornBSVSqqKrmBxXx6LFRkDnBNbdQSiSCgfEPl79_eBoCmhIQAvD_BwE

 

https://www.marineshop.no/trudesign/135040/trudesign-vakumventil-19-mm-sort

Nå har jeg ikke erfaring med alle båter på markedet, men jeg har ikke sett den løsningen på en vask. De båter jeg har vært ombord i har hatt slange rett ut, over eller under vannlinjen og ingen har sunket enda. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 7 timer siden:

Nå har jeg ikke erfaring med alle båter på markedet, men jeg har ikke sett den løsningen på en vask. De båter jeg har vært ombord i har hatt slange rett ut, over eller under vannlinjen og ingen har sunket enda. 

Har du sett så mange som har 20 cm fallhøyde på avløpet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...