Jump to content

Avløp vask, over eller under vannlinja?


MillOgSommarvind

Recommended Posts

20 cm synes litt knapt, du kan muligens få til å legge utløpet på motsatt side? F.eks. vasken på styrbord side, utløpet på babord side, litt under vannlinjen. Da vil utløpet komme over vann ved krenging til styrbord og vasken heves opp fra vannlinjen ved krenging til babord.

Eller tenker jeg feil nå?

Ellers er det vel mange båter hvor utløp fra vask skal stenges ved seiling?

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev for 2 timer siden:

du kan muligens få til å legge utløpet på motsatt side?


Det var jo en veldig lur løsning, men jeg tror det blir litt vanskelig å legge slangen over til andre siden uten at den blir veldig synelig. Da må den i så fall gå ned under dørken og da vil det jo bli liggende mye vann i slangen.

Redigert av MillOgSommarvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved ventil under vann får man fort et problem dersom man slår ut stekefett i vasken. Type bacon- eller makrell f.eks.

Når fettet treffer det kalde vannet som alltid står i bunnen av slangen størkner fettet. 

Om man heller på kokende vann for å varme opp greiene, så konkurrerer man med hele verdenshavet når det gjelder å få opp temperaturen...

Så jeg anbefaler utløp over vannlinja.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg tenker p legge nytt avløp fra vasken på min maxi 77. Avløpet i dag ligger p skvulper i vannlinja og jeg vil flytte det til noe over. Ca 15 -20cm har da fortsatt greit fall ned fra vasken.  
 

Slun det ligger i dag verken over eller under(båten ligger litt skjevt på vanne pga mye ting i oppevaringslukenr som kun er på en side)er jeg redd for is i og med båten ligger på vannet. Tenker samme me direkte avløp fra toalett for kun tissing uten papir i do.

 

Høres dette fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...