Jump to content

Polyuretanlakk vedheft på topcoat

"LISE"

Recommended Posts

Tenker å male motorrommet i min Sandvik 945 med polyuretanlakk. Dette fordi jeg antar det er lettere å holde rent enn topcoat. Har en eldre Ford-motor som svetter litt, samtidig som jeg har et ønske om å holde motorrommet strøkent.

Så til spørsmålet. Vil polyuretanlakk hefte på topcoat. Skjønner selvsagt at underlaget må være rent, men trengs det andre virkemidler? Sliping, primer, eller lignende?

For min del er der uaktuelt å slipe noe særlig, da motoren er delvis demontert og jeg ønsker ikke masse slipestøv. Malte motorrommet med topcoat for få år siden, så det er ikke så ille, så tror jeg får den bra ren med div. kjemikalier. Hva er å anbefale her? Mye vann med medfølgende fukt og vanndamp er også utelukket.

Regner med du henviser til tokomponent polyuretanlakk? Ideelt sett er det smart å matte ned overflaten før lakkering. Men, så lenge overflaten er godt avfettet opplever jeg at den fort henger greit likevel. Full styrke oppnås ikke etter hva som står på boksen, vent noen uker til før du evt. belaster lakken noe særlig.

Jeg lakkerte dekk med Biltemas tokomponente polyuretanlakk/maling, avfettet først med aceton to ganger og rullet på. Slipte ikke, dette fordi det var vanskelig å få slipt effektivt mellom rillene i antisklimønsteret. Gelcoaten hos meg var såpass porøs at jeg tynnet lakken ut noe første strøket, for lettere inntrengning og binding av underlaget. Så et par strøk med ufortynnet (for min del iblandet antisklipulver, siden det var dekket det var snakk om). Henger godt.

Polyurethanlakk på topcoat går brillefint. Men en forustetning for heft er grundig grunnarbeide. Litt av utfordringen er jo at det i motorrommet gjerne er litt oljesøl fra før. Min anbefaling vil være å vaske med glovarmt vann og kraftvask. Varmere enn du klarer å ha hendene i (bruk hansker og skurebørste, forvarm motorrommet). Deretter gå over med 40 papir for hånd, det støver lite. Nå er overflaten slett nok til å vaske med aceton. Etter aceton ville jeg tatt en ny runde med slipepapir, deretter støvsuging og maling.

Takker for svar. Glemte å nevne at det var 2-komponent det her var snakk om ja.

Ser kraftvask/vann og aceton er nevnt som rengjøringsmidler. Andre gode tips? Siden motoren delvis står åpen (demontert innsug/eksos manifolder, toppdeksel mm.) Så vil jeg ikke drive å spyle nedi der.

Jeg brukte 2k polyurethan I mitt motorrom for 12-13 år siden. Avfettet grundig, og slipte over der jeg kom til. Sitter som støpt fortsatt, ingen flassing og det er fortsatt ganske blankt og lettstelt. Bruk skikkelige ruller, Biltema sine går I oppløsning av tynneren I denne! Men Jotun sine fungerer helt OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...