Jump to content

Multistråleekkolodd for bunnkartlegging - Søgne Dykkerklubb


mons

Recommended Posts

Hei

Søgne Dykkerklubb planlegger å kjøpe multistråleekkolodd for detaljert bunnkartlegging.

Dataene skal brukes til å søke etter vrak, men også til kartlegging av bunn for søk etter plastbåter og annet avfall.

Da tenker vi at et godt bunnbilde i samspill med rov med nøyaktig posisjonering vil være et bra redskap.

 

Kikker på litt forskjellig og har fått pris på Atec 400 som kan kobles til Olex (allerede montert).

det er imidlertid mange penger, så jeg lurer på om det finnes gode alternativer for å lage nøyaktige bunnkart.

 

Atec er nok av det beste som finnes, men jeg har litt vondt for at moderne teknologi støpt inn i en liten klump på etpar kg skal måtte koste like mye som en nokså fin båt.

Når dette blir litt mer allemannseie burde prisen ikke være slik.

 

Er det noen som er begynt å masseprodusere en konkurrent?

Finner  feks WASSP F3 på nett, men den er også dyr. Vanskelig å finne priser på utstyr i den prisklassen på nett.

 

 

Noen gode tips eller erfaringer?

 

 

 

Mons

Link to post
Share on other sites

jeg driver  med datainnsamling til kartlegging over land og over vann, og vi bruker mye tid og resurser på å holde tillatelsene i orden og systemene i orden.

Reglene er definitivt ikke parkert, og det kan få store konsekvenser for de som står ansvarlig og for personene som samler inn. Usikker på hvordan Olex brukerene i norge kommer unna med det. Kunne vært interesant å høre fra noen som har Olex, samler inn og lagrer datene og deler de. Om det er noen som faktisk har sjekket med NSM om lovligheten og fått noe skriftlig tilbake på at det er lovlig.  Så vidt jeg husker så er all sjøbunn mellom 0-30 meter gradert data (opp til konfidensielt eller begrenset), og skal avgraderes før de kan deles, og lagret ihht godkjente prosedyrer etc 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, mons said:

Har hatt en prat med forsvaret.

Forøvrig selges slikt utstyr til fiskere over en lav sko. De deler det i Olex. Tror teknologien har parkert den regelen selv om de som skal rydde Raet nasjonalpark for redskaper sliter med tillatelser.

Hva sier forsvaret? Fikk du noe offisielt?

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått noe offesielt, men til vår bruk har jeg forstått at kan vi regne med å få tillatelse. Da må kartverket søke for oss i spesifikke områder med begrunnelse.

Kartverket samarbeider med Olex og er svært klar over delingen av data.

Mye av dataene som deles i Olex er ikke i høy oppløsning, men det er verdens største kartdatabase for sjømålinger såvidt jeg vet. For store områder rundt Svalbard er det eneste oppmålingene som finnes.

Hvordan det er med lovlighet sett opp imot flere ting er jeg usikker på. Det er bestemt for lenge siden at bunndata er gradert for at ubåter skal kunne gjemme seg, men samtidig begynner det å bli noen år siden stortinget (eller regjeringen) bestemte at bunndata ned til 30 m skulle frigis. At det ikke er gjort enda er nesten for "ordrenekt" å regne.

 

For vårt bruk plager ikke samvittigheten meg mye om vi skulle kartlegge såpass at vi finner noen vrak, men å offentliggjøre  målingene blir i en annen klasse.

 

http://www.olex.no/dybdekart.html

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, mons said:

Har ikke fått noe offesielt, men til vår bruk har jeg forstått at kan vi regne med å få tillatelse. Da må kartverket søke for oss i spesifikke områder med begrunnelse.

Kartverket samarbeider med Olex og er svært klar over delingen av data.

Mye av dataene som deles i Olex er ikke i høy oppløsning, men det er verdens største kartdatabase for sjømålinger såvidt jeg vet. For store områder rundt Svalbard er det eneste oppmålingene som finnes.

Hvordan det er med lovlighet sett opp imot flere ting er jeg usikker på. Det er bestemt for lenge siden at bunndata er gradert for at ubåter skal kunne gjemme seg, men samtidig begynner det å bli noen år siden stortinget (eller regjeringen) bestemte at bunndata ned til 30 m skulle frigis. At det ikke er gjort enda er nesten for "ordrenekt" å regne.

 

For vårt bruk plager ikke samvittigheten meg mye om vi skulle kartlegge såpass at vi finner noen vrak, men å offentliggjøre  målingene blir i en annen klasse.

 

http://www.olex.no/dybdekart.html

Da blir det jo en light version av regime vi jobber under. Ingen som kan si noe på det formelle skulle en tro da.

Link to post
Share on other sites

Det var mye lesestoff. Takk Laluna.

For oss vil oppheving av forbudet grunnere enn 30 m være bra.

Vi leter etter vrak og savnede, og vil i slike sammenhenger samarbeide med vernemyndigheter og politi.

Tror på den bakgrunn at vi får lov å kartlegge definerte områder, men er ikke sikker.

Til nå har vi fått ut både oppmålingsdata fra kartverket (gradert råmåling) og oppmåling i forbindelse med oversjøisk kabel på lovlig vis.

Mons

Link to post
Share on other sites

Det var proposisjonen. Jeg tror ikke forskriften er endelig enda, jeg finner den ihvertfall ikke.

Men det ser ut til å bli:

 

Innenfor 12 mils grensa.

 

0-30 m. Valgfri grid. > 30 m. 50 m. grid. Ugradert.

50-25 m. grid er begrenset tilgang.

< 25 m. grid er konfidensiellt.

 

Multibeam setter vanligvis skyhøye krav til navigasjon. Planlegger dere også Seapath e.l. ombord? MRU? RTK?

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Utstyret er på plass og forsvaret behandler søknader.

I dag blir litt ilddåp da vi skal til Raet nasjonalpark og kartlegge tre områder a 1 km2 i forbindelse med ryddeprosjektet der.

Tur retur Tvedestrand blir 110 nm pluss kartleggingen.

Blir en fin dag i dag med mye kaffe.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi har hatt besøk ombord i tre dager av Ole i Olex som har satt opp og kalibrert utstyret vårt.

Vi ligger på en nøyaktighet på posisjon på under 10 mm, og måler innenfor en-to prosent feil på dybde/avstand.

Nå er det bare å lære seg alle mulighetene for justeringer og utsortering av feilskudd.

Forsvaret har gitt oss en god del tillatelser til oppmåling av bla mange vrak. Det har vi gjort, men kommer til å gjøre det på nytt etter kalibreringen av utstyret.

 

I dag var vi en tur over Seattle i Korsvikfjorden.

På dekk er det litt forstyrrelser, men mesteparten er rester av master, styrhus ol.

I kantene av bildet ser det rart ut, mend et er fordi det er i ytterkanten av det vi målte opp.

I rolig sjø får vi slike bilder i 4-5 knop.

Artig!

20200822_225622.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 19 timer siden:

I dag var vi en tur over Seattle i Korsvikfjorden.

 

Utrolig kult bilde. Fantastisk utstyr. Har selv en 4-5 dykk ned til styrhuset på Seattle og med slike bilder er det nesten så man kjenner seg igjen !

 

Vil dere legge ut disse bildene noen sted når dere er ferdig (uten gps og posisjon selvfølgelig) ? Det hadde vært artig å se. Skal dere kartlegge Mozel ?

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Vi har tillatelse til å kartlegge og publisere ca 20 navngitte vrak. Ser på muligheten for å gjøre dette i kulturminnesok.no i samarbeid med Sjøfartsmuseet.

Neste helg skal vi rundt Lista for å lete etter flyet som senket Palatia (260 m på Listafjorden ) samt dykke Gudrun.

Da blir det nok kjørt over 4-5 vrak der borte.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Det høres jo lovende ut. Palatia har jo en viktig historisk verdi.

 

mons skrev 37 minutter siden:

samt dykke Gudrun

 

Gudrun dykket jeg sammen med @Komodo seinsommeren 2003. Det hadde vært gøy om du kunne legge ut ekkoloddbilder av det også hvis de blir bra :clap:

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...