Øvrebø Startet 5.Februar.2020 Del på Facebook Startet 5.Februar.2020 (redigert) Hei Har lest at en del her inne sitter på mye kunnskap av propell valg. Ønsker å vite om mine propeller er riktig valg for båtens oppsett, lest litt og blir mer forvirret enn lur. Lurer derfor på om det er noen her inne som sitter på denne kompetansen og har kunne hjulpet meg? Legger til den info jeg har, kan være det mangler noe for å få tatt beregningene. Generell info om båten Bavaria 33fot(10,5) Sport 2001mod 2xkad32 2x290 dpe drev duo propell Bredde 350cm Usikker på vekt.. Fart 18-20 knop (en del ting som gjøres for å feilsøke mulige årsaker) Turtall 3400-3500 Generell info på propellene C2 Front 3860602 1e C2f rear 3860603 1e Takk på forhånd Redigert 5.Februar.2020 av Øvrebø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 turtall og fart vil være nyttig info å ha Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Øvrebø Svart 5.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Hei Ivar, har redigert nå:) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Overskriften din sier null og niks, les forumreglene! Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Ser det nå Lazyjack, får dessverre ikke redigert nå, gikk visst litt fort:=) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 ikke så kjent med VP og drev men skal ikke maksturtallet på disse være en plass rundt 3900? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Øvrebø Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Det er det jeg også har hørt, så mangler litt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Februar.2020 Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Det er også nødvendig å vite utveksling.... Dersom vi antar at du har 1,95:1 så skal du oppnå 24-26 knop. Du skal normalt lastet ikke ha problem med å nå 3800 omdr Det må finnes en ytre grunn til at du ikke oppnår riktig turtall. Vanligste grunn: Båt eller propeller er IKKE rengjort - det er ikke en bagatell om det er rur eller slimgrass på skrog og propeller.... Tette dieselfiltre. Det står en jolle på badeplattforma... jammen jeg har jo sett på bilde at det går an....???? Kan noen av disse være aktuelle i ditt tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 @Cerberus forstår ikke helt hvorfor du blander inn A serie propeller når trådstarter har C serie Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 Har vært å prøvekjørt 3 stk.av disse med disse motorene i forbindelse med eventuelt kjøp. Alle 3 nådde 30-31 knop på full pupp. Ble desverre ikke kjøp da en av motorene på disse gikk varm i løpet av 10 min på fult pådrag. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
dieselfan Svart 9.Februar.2020 Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 @Hebbe vet du hvilke propeller og utveksling det var på de båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Februar.2020 Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 Om det et den originale drevet og propeller, så skal den klare 3800. C propeller et ganske kostbare og holdbare Meiner å huske utveksling 1:86,ikke sikker. Ville tatt kontakt med Bavaria,ang propellstørrelse, utveksling står ofte på den svarte boksen. Om alle filter er tatt,starter det kostbare.Om kompressor slår inn og ut ved 2600,kan det være turbo som et slitt pga rust i eksosutløp.Tilgrodd ladeluftkjøler, luftlekkasje,diesel pumpe og dyser, om det har vert problem med dårlig diesel Får satse på ein rimlig løysning Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 (redigert) dieselfan skrev On 8.2.2020 at 0.50: Det er også nødvendig å vite utveksling.... Dersom vi antar at du har 1,95:1 så skal du oppnå 24-26 knop. Du skal normalt lastet ikke ha problem med å nå 3800 omdr Det må finnes en ytre grunn til at du ikke oppnår riktig turtall. Vanligste grunn: Båt eller propeller er IKKE rengjort - det er ikke en bagatell om det er rur eller slimgrass på skrog og propeller.... Tette dieselfiltre. Det står en jolle på badeplattforma... jammen jeg har jo sett på bilde at det går an....???? Kan noen av disse være aktuelle i ditt tilfelle? Utvekslingen skal jeg sjekke ut tidlig denne uka. Ingen av punktene er aktuelle annet enn en del lag med bunnstoff. Går videre med turbosjekk og fullservice a-å:) Takker og bukker Redigert 9.Februar.2020 av Øvrebø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 Jakob T skrev for 8 timer siden: Om det et den originale drevet og propeller, så skal den klare 3800. C propeller et ganske kostbare og holdbare Meiner å huske utveksling 1:86,ikke sikker. Ville tatt kontakt med Bavaria,ang propellstørrelse, utveksling står ofte på den svarte boksen. Om alle filter er tatt,starter det kostbare.Om kompressor slår inn og ut ved 2600,kan det være turbo som et slitt pga rust i eksosutløp.Tilgrodd ladeluftkjøler, luftlekkasje,diesel pumpe og dyser, om det har vert problem med dårlig diesel Får satse på ein rimlig løysning Kompressor er i orden. Ikke sjekket ladeluftkjøleren, men skal demontere turboer og få disse testet. Samtidig burde jeg vel justere dysene, har ikke kontroll på når tidligere eier gjorde dette. Takker for innspill:) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Dessverre vet jeg ikke hvilke propeller som sto på disse båtene. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
-morten- Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 (redigert) 300 omdr i manko på en middelsturtallsmotor er ganske my og utgjør ganske mye på toppfart/marsjfart. Du må nok få noen motorkyndige til å se på maskinistene dine, og se om de er tungpustet eller noe annet er feil/feiljustert Har du hatt båten lenge, var toppfartten høyere da du kjøpte den osv. osv. ting som er relevant. Groe på propeller og skrog? Redigert 10.Februar.2020 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Det er en del enkle ting du kan gjøre selv : Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...) Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar. (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen. På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr. Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt... Føler du at motorene går helt likt? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 (redigert) dieselfan skrev 33 minutter siden: Det er en del enkle ting du kan gjøre selv : Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...) Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar. (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen. På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr. Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt... Føler du at motorene går helt likt? Er du sikker på gjengene? Skulle hatt et manometer til min kad42(hvis disse er like da) ? Redigert 10.Februar.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Beklager, men kan ikke med sikkerhet si at KAD42 og KAD32 er like. Anbefaler dere begge å sku ut den aktuelle pluggen i manifolden og måle den, eller ta den med til feks TESS og få hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Motorene er ganske like. 32 er 4 syl,42 er 6 syl. Meiner det er samme blindplugger på disse motorene Ved rust i utløpet på turbo,merkes det ofte med at kompressoren kobler inn og ut på ca2600 rom. Kan være vanskelig å få riktig turbotrykk om det er feil på diesel systemet. Må ha full diesel mengde for å få opp trykket på eksosen. Ville gått over diesel systemet med grovfilter og finfilter. Går også en tynn slange fra innsuget til diesel pumpa dette er ein røykbegrenser som gjer at diesel mengden blir regulert av torbotrykket Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 10.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 dieselfan skrev for 9 timer siden: Det er en del enkle ting du kan gjøre selv : Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...) Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar. (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen. På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr. Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt... Føler du at motorene går helt likt? Hei Motorene går ikke helt likt, er rundt 100-150 omd forskjell. Skal ned å sjekke litt senere denne uka, så skal jeg komme med noe bilder og en oppdatering. Takker så mye for alle innspill:) Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 10.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Jakob T skrev for 6 timer siden: Motorene er ganske like. 32 er 4 syl,42 er 6 syl. Meiner det er samme blindplugger på disse motorene Ved rust i utløpet på turbo,merkes det ofte med at kompressoren kobler inn og ut på ca2600 rom. Kan være vanskelig å få riktig turbotrykk om det er feil på diesel systemet. Må ha full diesel mengde for å få opp trykket på eksosen. Ville gått over diesel systemet med grovfilter og finfilter. Går også en tynn slange fra innsuget til diesel pumpa dette er ein røykbegrenser som gjer at diesel mengden blir regulert av torbotrykket Takker innspill Jakob, skal gå over diesel system og alle filtere +++ Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Kilereimene som driver dynamoene bør byttes,da ulik slitasje vil vise feil turtall. Også greit å sjekke diameter på reimskivene på dynamoene, om det har blitt skifta. Da blir turtall feil,samme med slitte reimer Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Når det gjelder gjengene på pluggen som normalt brukes til giveren til ladelufttrykksmåleren så ser jeg at Volvopentashop oppgir den som M18 både til KAD32P og til KAD42P-A i sine delelister. Se link under. Øverste deletegning KAD32P viser pluggen som #6 Nedesrste deletegning KAD42P-A viser pluggen som #2 Ser stadig at VP slurver med gjengebetegnelser så det er vrient å vite med sikkerhet hva som er riktig. Dersom M18 er riktig så er det 2,5mm i stigning. Det er skjeldent med så grove gjenger på sensorer. Skal prøve å få sjekket det i morgen på mine KAD44P-C motorer. https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_048 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.