Jump to content

Bavaria 32 med 2xKAD32 og DPE290, hvilken propell?


Øvrebø

Recommended Posts

Hei

 

Har lest at en del her inne sitter på mye kunnskap av propell valg.

Ønsker å vite om mine propeller er riktig valg for båtens oppsett, lest litt og blir mer forvirret enn lur.

Lurer derfor på om det er noen her inne som sitter på denne kompetansen og har kunne hjulpet meg?

 

Legger til den info jeg har, kan være det mangler noe for å få tatt beregningene.

 

Generell info om båten

  • Bavaria 33fot(10,5) Sport 2001mod
  • 2xkad32
  • 2x290 dpe drev duo propell
  • Bredde 350cm 
  • Usikker på vekt..
  • Fart 18-20 knop (en del ting som gjøres for å feilsøke mulige årsaker)
  • Turtall 3400-3500

 

Generell info på propellene

  • C2 Front 3860602 1e
  • C2f rear 3860603 1e

 

Takk på forhånd

Redigert av Øvrebø (see edit history)
Link to post

Det er også nødvendig å vite utveksling....

 

Dersom vi antar at du har 1,95:1 så skal du oppnå 24-26 knop.

Du skal normalt lastet ikke ha problem med å nå 3800 omdr 

 

Det må finnes en ytre grunn til at du ikke oppnår riktig turtall.

Vanligste grunn:

Båt eller propeller er IKKE rengjort - det er ikke en bagatell om det er rur eller slimgrass på skrog og propeller....

Tette dieselfiltre.

Det står en jolle på badeplattforma... jammen jeg har jo sett på bilde at det går an....????

 

Kan noen av disse være aktuelle i ditt tilfelle?

Link to post

Om det et den originale drevet og propeller, så skal den klare 3800.

C propeller et ganske kostbare og holdbare 

Meiner å huske utveksling 1:86,ikke sikker.

Ville tatt kontakt med Bavaria,ang propellstørrelse, utveksling står ofte på den svarte boksen.

Om alle filter er tatt,starter det kostbare.Om kompressor slår inn og ut ved 2600,kan det være turbo som et slitt pga rust i eksosutløp.Tilgrodd ladeluftkjøler, luftlekkasje,diesel pumpe og dyser, om det har vert problem med dårlig diesel 

Får satse på ein rimlig løysning

Link to post
dieselfan skrev On 8.2.2020 at 0.50:

Det er også nødvendig å vite utveksling....

 

Dersom vi antar at du har 1,95:1 så skal du oppnå 24-26 knop.

Du skal normalt lastet ikke ha problem med å nå 3800 omdr 

 

Det må finnes en ytre grunn til at du ikke oppnår riktig turtall.

Vanligste grunn:

Båt eller propeller er IKKE rengjort - det er ikke en bagatell om det er rur eller slimgrass på skrog og propeller....

Tette dieselfiltre.

Det står en jolle på badeplattforma... jammen jeg har jo sett på bilde at det går an....????

 

Kan noen av disse være aktuelle i ditt tilfelle?

Utvekslingen skal jeg sjekke ut tidlig denne uka.

 

Ingen av punktene er aktuelle annet enn en del lag med bunnstoff.

Går videre med turbosjekk og fullservice a-å:)

 

Takker og bukker

Redigert av Øvrebø (see edit history)
Link to post
Jakob T skrev for 8 timer siden:

Om det et den originale drevet og propeller, så skal den klare 3800.

C propeller et ganske kostbare og holdbare 

Meiner å huske utveksling 1:86,ikke sikker.

Ville tatt kontakt med Bavaria,ang propellstørrelse, utveksling står ofte på den svarte boksen.

Om alle filter er tatt,starter det kostbare.Om kompressor slår inn og ut ved 2600,kan det være turbo som et slitt pga rust i eksosutløp.Tilgrodd ladeluftkjøler, luftlekkasje,diesel pumpe og dyser, om det har vert problem med dårlig diesel 

Får satse på ein rimlig løysning

 

Kompressor er i orden.

Ikke sjekket ladeluftkjøleren, men skal demontere turboer og få disse testet.

Samtidig burde jeg vel justere dysene, har ikke kontroll på når tidligere eier gjorde dette.

 

Takker for innspill:)

Link to post

300 omdr i manko på en middelsturtallsmotor er ganske my og utgjør ganske mye på toppfart/marsjfart. Du må nok få noen motorkyndige til å se på maskinistene dine, og se om de er tungpustet eller noe annet er feil/feiljustert

 

Har du hatt båten lenge, var toppfartten høyere da du kjøpte den osv. osv.  ting som er relevant.   Groe på propeller og skrog?

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det er en del enkle ting du kan gjøre selv :

  • Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...)
  • Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar.  (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... 
  • Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her
  • sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene 
  • Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen.

På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr.

Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt...

 

Føler du at motorene går helt likt?

 

Link to post
dieselfan skrev 33 minutter siden:

Det er en del enkle ting du kan gjøre selv :

  • Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...)
  • Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar.  (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... 
  • Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her
  • sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene 
  • Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen.

På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr.

Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt...

 

Føler du at motorene går helt likt?

 

Er du sikker på gjengene? Skulle hatt et manometer til min kad42(hvis disse er like da) ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post

Motorene er ganske like. 32 er 4 syl,42 er 6 syl.

Meiner det er samme blindplugger på disse motorene 

Ved rust i utløpet på turbo,merkes det ofte med at kompressoren kobler inn og ut på ca2600 rom.

Kan være vanskelig å få riktig turbotrykk om det er feil på diesel systemet. Må ha full diesel mengde for å få opp trykket på eksosen.

Ville gått over diesel systemet med grovfilter og finfilter. 

Går også en tynn slange fra innsuget til diesel pumpa dette er ein røykbegrenser som gjer at diesel mengden blir regulert av torbotrykket

 

Link to post
dieselfan skrev for 9 timer siden:

Det er en del enkle ting du kan gjøre selv :

  • Lekkasje i ladeluftsystemet - spray på litt lekkasjesøker eller svak zaloblanding for å se om det bobler noe sted mellom turbo luftside og innsugsmanifold. (utføres med full belastning på motor, med hjelper...)
  • Mål ladelufttrykket på ett av målepunktene på innsugsmanifolden etter at kompressoren har kuttet og du bare er på turbotrykk med ett godt og helst kalibrert manometer med en ikke for grov skala. feks 0-2.5bar eller 0-4bar.  (gjengene kan være MF18x1.5) tidligere var det ett av medlemmene som leide ut manometer for en fornuftig penge) Men det er egentlig noe jeg vil anbefale deg å ha i båten slik at du kan sjekke status på ladetrykket om du merker at du har nedsatt effekt, ett sett kostet meg 600kr med deler fra ebay/tess og aliexpress... det er mindre enn en halv verkstedtime her hos meg.... 
  • Ta ett nærbilde inn eksossiden av turboen og legg ut her
  • sjekk om turboene spinner lett ved å bruke kun fingertuppene 
  • Sjekk om du har slark ved å trekke/skyve akslingen på turboen.

På en slik båt ville jeg ikke hatt et oppsett som ikke med letthet drar opp i minimum 3800omdr.

Det er sunnere for motorene å gå lett enn for tungt...

 

Føler du at motorene går helt likt?

 

Hei

 

Motorene går ikke helt likt, er rundt 100-150 omd forskjell.

Skal ned å sjekke litt senere denne uka, så skal jeg komme med noe bilder og en oppdatering.

Takker så mye for alle innspill:)

Link to post
Jakob T skrev for 6 timer siden:

Motorene er ganske like. 32 er 4 syl,42 er 6 syl.

Meiner det er samme blindplugger på disse motorene 

Ved rust i utløpet på turbo,merkes det ofte med at kompressoren kobler inn og ut på ca2600 rom.

Kan være vanskelig å få riktig turbotrykk om det er feil på diesel systemet. Må ha full diesel mengde for å få opp trykket på eksosen.

Ville gått over diesel systemet med grovfilter og finfilter. 

Går også en tynn slange fra innsuget til diesel pumpa dette er ein røykbegrenser som gjer at diesel mengden blir regulert av torbotrykket

 

Takker innspill Jakob, skal gå over diesel system og alle filtere +++

Link to post

Når det gjelder gjengene på pluggen som normalt brukes til giveren til ladelufttrykksmåleren så ser jeg at Volvopentashop oppgir den som M18 både til KAD32P og til KAD42P-A i sine delelister. Se link under.

 

Øverste deletegning KAD32P viser pluggen som #6

Nedesrste deletegning  KAD42P-A viser pluggen som #2

 

Ser stadig at VP slurver med gjengebetegnelser så det er vrient å vite med sikkerhet hva som er riktig.

Dersom M18 er riktig så er det 2,5mm i stigning. Det er skjeldent med så grove gjenger på sensorer.

Skal prøve å få sjekket det i morgen på mine KAD44P-C motorer. 

 

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_048

 

1563285887_KAD32PIMPplug.JPG.c650727b61a11d04f56d2c9219b30768.JPG

 

 

1716697917_KAD42P-AIMPplugg.JPG.9b7c2664dac13fe738372ee1355ba4b4.JPG

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...