Øvrebø Svart 12.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Utvekslingen er 1.95 Går løs på turboene etc i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) Hvor lenge har du hatt båten ? Har dette utviklet seg mens du har hatt båten eller har du kjøpt den med de ytelsene du beskriver i innlegg 1 ? Ville tatt en telefon til Bavaria og spurt pent om de har levert annet enn 1,95:1 på 32 foterne... dersom de svarer nei på det kan vi anta at båtene @Hebbe har prøvekjørt også har hatt 1,95:1 For å oppnå 31 knop med KAD32 / DPE 1,95:1 ved 3900 omdr trenger du C4 propellsett... Det at du ikke oppnår 3800/3900 omdr med C2 propellsett forteller at du mangler betydelig effekt. Dersom du nylig har overtatt båten kan det synes som noen før deg har satt på alt for små propeller for å kompensere for "dalende" effekt... noe som tyder på stor turboklaring på eksossiden. Du nevner at det er usymetri mellom motorene og det peker også mot turboklaring siden dette skjeldent utvikler seg likt på begge motorer. Dersom ingen av motorene ryker så sjekk ladetrykk/turboer. Dersom motorene ryker ville jeg raskt flyttet fokus til ventilklaring/muligheten for fastbrendt eksosventil og sjekke at ingen av dysene pisser. Er ventiljustering utført iht serviceplanen ? (det er vel 500t på den motoren?) Redigert 13.Februar.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) God aften. Jeg har hatt en Bavaria32Sport med 2 x KAD32. 2004 modell 32 knop, tom båt og 3800 rpm. Dreve er såvidt jeg vet 1:1,95 Båten veier 5800kg ish. Propellene er sjekka med en kompis nå, C4 fremre og bakre Ytelse som mangler? -Luftlekkasje i tverrøret mellom turbo og intercooler er en klassiker. Pakningen skvetter ut. -Turbo lader ikke hardt nok, defekt. Koster ca 9-10k. -WOT skruen sitter feil. På den ene motoren vår var WOT skruen nesten 2 tørn feil. -Dieselfilter. Lykke til, dette er knallgode motorer som det er svært vanskelig å ødelegge sålenge de får stellet sitt. mvh Windy37GM Redigert 13.Februar.2020 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Øvrebø Svart 19.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 (redigert) dieselfan skrev On 13.2.2020 at 0.47: Hvor lenge har du hatt båten ? Har dette utviklet seg mens du har hatt båten eller har du kjøpt den med de ytelsene du beskriver i innlegg 1 ? Ville tatt en telefon til Bavaria og spurt pent om de har levert annet enn 1,95:1 på 32 foterne... dersom de svarer nei på det kan vi anta at båtene @Hebbe har prøvekjørt også har hatt 1,95:1 For å oppnå 31 knop med KAD32 / DPE 1,95:1 ved 3900 omdr trenger du C4 propellsett... Det at du ikke oppnår 3800/3900 omdr med C2 propellsett forteller at du mangler betydelig effekt. Dersom du nylig har overtatt båten kan det synes som noen før deg har satt på alt for små propeller for å kompensere for "dalende" effekt... noe som tyder på stor turboklaring på eksossiden. Du nevner at det er usymetri mellom motorene og det peker også mot turboklaring siden dette skjeldent utvikler seg likt på begge motorer. Dersom ingen av motorene ryker så sjekk ladetrykk/turboer. Dersom motorene ryker ville jeg raskt flyttet fokus til ventilklaring/muligheten for fastbrendt eksosventil og sjekke at ingen av dysene pisser. Er ventiljustering utført iht serviceplanen ? (det er vel 500t på den motoren?) Vis hele sitatet Hei Kjøpte båten på land med forbehold om at motor var i god stand, etter prøvekjøring ble det en tvist... Verkstedet konstaterte at motor/turbo og effekt var funnet i orden. Jeg har 33sport, den er noe lenger og bredere enn 32sport, ser du mener at det skulle vært C4 propeller sett og ikke C2, dette må jeg få sett på. Har demontert turboene i dag og det er mye koks i dem, noe slark og spinner dårlig og må gi en del motstand. Legger til bilder, som du nevner er det noe tett på eksossiden? Tenkte å levere disse inn evt se hva tubroservice sier? Dyser skal justeres før sesongen:) Redigert 19.Februar.2020 av Øvrebø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Kan sjå ut som du har funnet synderen.Ville kjøpt bytteturboer med rustfri eksos port.Skifta ganske nylig turboane på2 kad 300.Dei såg bra ut,men det blei merkbar forskjell.Om du går for bytteturboer be om at dei monterer pin skruer mot manifoild.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 19.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Jakob T skrev On 19.2.2020 at 20.38: Kan sjå ut som du har funnet synderen.Ville kjøpt bytteturboer med rustfri eksos port.Skifta ganske nylig turboane på2 kad 300.Dei såg bra ut,men det blei merkbar forskjell.Om du går for bytteturboer be om at dei monterer pin skruer mot manifoild.Lykke til Vis hele sitatet Dette sammen med riktig propeller kunne kanskje vært årsaken, sikker noe mer også...:) Men lærer litt hver dag så noe positivt blir det ut av dette:) l Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Øvrebø skrev On 19.2.2020 at 20.17: Kjøpte båten på land med forbehold om at motor var i god stand, etter prøvekjøring ble det en tvist... Vis hele sitatet Fikk en følelse av at det lå en slik historie bak... Ofte er det et sammensatt bilde som er årsak, når noe er galt.. derfor spør vi kanskje om ting som for deg ikke er innlysende... men det er en positiv grunn til spørsmålene våre Etter å ha sett bildene av turboene og med den beskrivelsen du gir så trenger du nok nye turboer. Du kan fjerne alle løse "flak" og så måle klaring med bladmål/søkeblader. (se rød pil) Dersom klaringen nærmer seg 1mm er det ikke tvil. Da klarer ikke turboene å skape nok ladetrykk og må byttes. Det kan hende at det er kun er et turboproblem du har. At det er byttet til svært små propeller for å skjule turboproblemene virker nå enda mer sannsynlig.... Vil også anbefale å kjøpe turboer med rustfri innsats. Øvrebø skrev On 19.2.2020 at 20.48: Men lærer litt hver dag så noe positivt blir det ut av dette:) l Vis hele sitatet Ikke glem at nesten alle som har hatt VP KAD serie motorer i mer enn 6-7 år har erfart det du går gjennom nå.... Generelt råd. Turbo eksosturbinklaring: Monterer du nye turboer, så mål klaring. Om du må demontere turbo pga lekkasje eller andre grunner... så mål klaring. Ladetrykk: skaff deg utstyr og lær deg hvordan du måler ladetrykk Rense kjølere: Ladeluftkjøler, varmeveksler og oljekjøler trenger en rens med noen års mellomrom Systemrens: Rens av primær og sekundær kjølekrets er også en del av vedlikeholdet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 dieselfan skrev On 19.2.2020 at 23.02: Fikk en følelse av at det lå en slik historie bak... Ofte er det et sammensatt bilde som er årsak, når noe er galt.. derfor spør vi kanskje om ting som for deg ikke er innlysende... men det er en positiv grunn til spørsmålene våre Etter å ha sett bildene av turboene og med den beskrivelsen du gir så trenger du nok nye turboer. Du kan fjerne alle løse "flak" og så måle klaring med bladmål/søkeblader. (se rød pil) Dersom klaringen nærmer seg 1mm er det ikke tvil. Da klarer ikke turboene å skape nok ladetrykk og må byttes. Det kan hende at det er kun er et turboproblem du har. At det er byttet til svært små propeller for å skjule turboproblemene virker nå enda mer sannsynlig.... Vil også anbefale å kjøpe turboer med rustfri innsats. Ikke glem at nesten alle som har hatt VP KAD serie motorer i mer enn 6-7 år har erfart det du går gjennom nå.... Generelt råd. Turbo eksosturbinklaring: Monterer du nye turboer, så mål klaring. Om du må demontere turbo pga lekkasje eller andre grunner... så mål klaring. Ladetrykk: skaff deg utstyr og lær deg hvordan du måler ladetrykk Rense kjølere: Ladeluftkjøler, varmeveksler og oljekjøler trenger en rens med noen års mellomrom Systemrens: Rens av primær og sekundær kjølekrets er også en del av vedlikeholdet. Lykke til Vis hele sitatet fantastisk! mener du at det skal være c4 proppeller på denne installasjonene om da turtall blir riktig? viktig og ikke gi seg i slike saker, tar rådene videre og planen er å ta sjekk på alt Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Windy37GM skrev On 13.2.2020 at 18.34: Jeg har hatt en Bavaria32Sport med 2 x KAD32. 2004 modell 32 knop, tom båt og 3800 rpm. Dreve er såvidt jeg vet 1:1,95 Båten veier 5800kg ish. Propellene er sjekka med en kompis nå, C4 fremre og bakre Vis hele sitatet TS - Overskriften beskiriver Bavaria 32, i teknisk beskrivelse skriver du Bavaria 33 Sport, Hebbe refererer til "disse" og siden det over det han skrev ble nevnt både 32 Sport og 33 Sport så er jeg ikke sikker på hvem av de det refereres til. Beklager at jeg ikke har sett at både 32 Sport og 33 Sport ble nevnt uten at vi presiserte. Hvilken båt er det egentlig du har, dette må avklares før vi kan si noe sikkert om hvilken propell som er riktig... Dersom du skal oppnå 31-32 knop så er det kun C4 som vil kunne bringe deg dit. Dersom du prøver C3 kan du forvente 26-29 knop All info er basert på at du har DPE drev med 1:1,95 Utifra det jeg finner på nett så tyder det på at det er mange skrogrevisjoner av Bavaria 32 Sport og 33 Sport... noen som kan dele kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Tenker det menes 32 Sport da det er veldig stor forskjell på 32 Sport og 33 Sport. 33 Sport er "mye større" enn 32 Sport. Jeg handlet ingen av de 32 Sport jeg så på da en av motorene gikk varm etter kort tid med fullt pådrag på alle de jeg så på. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Øvrebø Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 dieselfan skrev On 20.2.2020 at 12.24: TS - Overskriften beskiriver Bavaria 32, i teknisk beskrivelse skriver du Bavaria 33 Sport, Hebbe refererer til "disse" og siden det over det han skrev ble nevnt både 32 Sport og 33 Sport så er jeg ikke sikker på hvem av de det refereres til. Beklager at jeg ikke har sett at både 32 Sport og 33 Sport ble nevnt uten at vi presiserte. Hvilken båt er det egentlig du har, dette må avklares før vi kan si noe sikkert om hvilken propell som er riktig... Dersom du skal oppnå 31-32 knop så er det kun C4 som vil kunne bringe deg dit. Dersom du prøver C3 kan du forvente 26-29 knop All info er basert på at du har DPE drev med 1:1,95 Utifra det jeg finner på nett så tyder det på at det er mange skrogrevisjoner av Bavaria 32 Sport og 33 Sport... noen som kan dele kunnskap om dette? Vis hele sitatet Det er Bavaria 33 sport. Admin som har endret overskriften ser jeg, da den var utydelig. Turboer ble kjøpt i dag. propell valget er jeg enda usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Hebbe skrev On 20.2.2020 at 13.20: Tenker det menes 32 Sport da det er veldig stor forskjell på 32 Sport og 33 Sport. 33 Sport er "mye større" enn 32 Sport. Vis hele sitatet Ser en spanjol og en kroat som på nett beskriver Bavaria 33 Sport som tilnærmet lik 35 Sport.... noen "lokale" som kan bekrefte det? Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 dieselfan skrev On 20.2.2020 at 15.27: Ser en spanjol og en kroat som på nett beskriver Bavaria 33 Sport som tilnærmet lik 35 Sport.... noen "lokale" som kan bekrefte det? Vis hele sitatet Hei er dette jeg har hørt at den er lik 35 foter. 348cm bred og 10,4m lang, vekt 5800kg omkring, har selv gått i begge båtene og er en del forskjell i bredde og lengde :) Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 24.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Er det noen som vet hvilke propeller som blir riktig? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 TS - om noen med samme båt/motorer kan fortelle hvilken toppfart de oppnår så vil det også kunne gi deg riktig propell størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 26.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2020 dieselfan skrev On 24.2.2020 at 12.14: TS - om noen med samme båt/motorer kan fortelle hvilken toppfart de oppnår så vil det også kunne gi deg riktig propell størrelse. Vis hele sitatet Hei Greg ved turboservice har hørt av en bekjent med lik båt og motor/drev installasjon. Gjør 30knop. Han benytter c4 propeller. skrogtype 32-33 skal være tilnærmet lik om båten først planer. Hva sier tabellen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2020 (redigert) C3 skal ikke kunne gi mer enn 28 knop v/3800 omdr. 30 knop nærmer seg grenseland men mener fortsatt at det kun er C4 du kan nå 30 knop med. Vet du vekta på den båten? Teller sjøfugl ved Møkkalasset fyr nå til det blir mørkt... Ikkeno pc her... Kommer tilbake når jeg når sivilisasjonen ? Flott på sjøen i dag ? Redigert 26.Februar.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2020 dieselfan skrev On 26.2.2020 at 15.34: C3 skal ikke kunne gi mer enn 28 knop v/3800 omdr. 30 knop nærmer seg grenseland men mener fortsatt at det kun er C4 du kan nå 30 knop med. Vet du vekta på den båten? Teller sjøfugl ved Møkkalasset fyr nå til det blir mørkt... Ikkeno pc her... Kommer tilbake når jeg når sivilisasjonen ? Flott på sjøen i dag ? Vis hele sitatet Hei mener vekten er 5600-5700. Turboer og eksoskrøk er byttet. ventiler og dyser skal justeres/sjekkes til uka. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2020 Øvrebø skrev On 20.2.2020 at 19.31: er dette jeg har hørt at den er lik 35 foter. 348cm bred og 10,4m lang, vekt 5800kg omkring, har selv gått i begge båtene og er en del forskjell i bredde og lengde :) Vis hele sitatet Du skulle absolutt hatt minimum to bekreftelser fra folk som har Bavaria 33 Sport, for å være sikker. Kan ikke anbefale deg å gå i butikken å kjøpe to nye sett med C4... så lenge det er såvidt mye sprik i informasjonen. Ville ha gjort et forsøk på å låne C4 for å prøve. Valgte du turboer med insats i rustfritt? Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) dieselfan skrev On 1.3.2020 at 15.02: Du skulle absolutt hatt minimum to bekreftelser fra folk som har Bavaria 33 Sport, for å være sikker. Kan ikke anbefale deg å gå i butikken å kjøpe to nye sett med C4... så lenge det er såvidt mye sprik i informasjonen. Ville ha gjort et forsøk på å låne C4 for å prøve. Valgte du turboer med insats i rustfritt? Vis hele sitatet Hei, tror det ble vanlig originale turboer Dieselfan, kjøpte di på Turboservice. Alt blir gjort på sidelinje ved siden av jobb og alt annet.. Glemte helt å sjekke prisforskjellen og ta dette til vurdering... Få bekreftelse fra flere med lik båt vil ta noe tid. Leter på Finn daglig for å se om jeg kan finne en med likt oppsett. Håper på å få lånt med ett c4 sett å teste ved sjøsetting. Er ikke overflødig med brukte propeller på Finn.no heller. Takker uansett for all innspill og hjelp hittil, settes stor pris på:) Redigert 2.Mars.2020 av Øvrebø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øvrebø Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Hei sender med en liten oppdatering etter følgende bytte. * nye turboer + krøk *Sjekk/justering av dyser *ventiljustering *Nye primer og bunnsmøring under vannlinjen *finjustering på gaswire Klarte å få båten i følgende turtall og fart med eksisterende c2 propeller. *3700omd maks *24knop maks mer det noe mer å hente ved c3 c4 propeller ? takker for all hjelp her inne, har brukt noen 100 timer i vinter og nærmer oss mållinjen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Har du målt ladelufttrykket efter skift af turboerne? Sitér dette innlegget Link to post
KlassiskWindy Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Hei. Har du gjort noe mer med propeller? Eller funnet ut om du får noe mer fart på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.