Jannmar Startet 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2020 Jeg har til nå kun hatt en bærbar VHF i båten. Den har ikke DSC, så jeg har nå gått til innkjøp av en Standard Horizon GX1400G med DSC til fast montering, og jeg må da montere antenne, og coaxkabel mellom antenna og radioen. Spørsmålet blir da: Er det greit å legge coaxkabelen sammen med andre kabler, som fører strøm, eller vil dette by på problemer/forstyrrelser på VHF-radioen. Det klart enkleste for meg vil være å legge coaxen sammen med de andre kablene. Er det noen som har erfart at det er en dårlig løsning, slik at jeg heller bare bør legge coaxen "for seg selv" med en gang ? Jeg har ingen Led-lamper eller Led-lanterner som får strøm gjennom de kablene jeg tenker å legge coaxen sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) Hej Jag hade problem med att solcellsregulatorn störde min AIS sändare/mottagare när kablarna till och från den låg intill antennkabeln. Jag var tvungen att skärma strömkablarna och sätta på ferriter. Solcellsregulatorer skall inte störa men min gjorde det. Hälsningar Ove Redigert 6.Februar.2020 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) Jeg har en kabelgate i veggen hvor alle kablene ligger sammen. Ikke noe problem hos meg. Tror det er mange båter som har slik kanal hvor kabler ligger sammen. Coaxkabelen er helt sikker skjermet også, med aluminiumsfolie utenfor nettingen. Redigert 6.Februar.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 På speiderskøyta Nilsen ligger antennekabel og strøm til lanterner og dekkslys inni hul 12 m tremast uten problemer. På en Maxi som bor i Florø ble antennekabel lagt inni aluminiumsmast sammen med kabel til led lanterne. De fikk støyproblemer, men jeg vet ikke om det var mellom kablene eller om det er ledpæra rett ved antennen som lager problem. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Min antennekabel ligger sammen med annet elektrisk oppover i masten, 17 m over dekk. Ikke problem. VHF/kabelskjerm jordet til sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Likestrøm lager ikke støy. LED kan lage støy, men det kan du dempe/fjerne med kondensator og/eller spole. Coax er det ikke nødvendig å jorde. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Lindita skrev 2 minutter siden: Coax er det ikke nødvendig å jorde. Espen Det visste jeg ikke. Coax'en min er jordet til kassen til VHF'en som i sin tur har jordingspunkt som, i hht. bruksanvisningen skal jordes til sjø. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) Gjør som de sier i bruksanvisningen @Hulda . Følgende står i min bruksanvisning: GROUND TERMINAL Connect this terminal to a vessel ground to prevent electrical shocks and interference from other equipment occurring. Redigert 6.Februar.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Hulda skrev for 14 timer siden: Det visste jeg ikke. Coax'en min er jordet til kassen til VHF'en som i sin tur har jordingspunkt som, i hht. bruksanvisningen skal jordes til sjø. Ja, og den er helt sikkert jordet i antenneenden også. (antennefot). Det var signaljord jeg egentlig mente. Beklager uklarhet. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Hvilke butikker har forøvrig skjermingsutstyr som feritter ol? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Gabi skrev 57 minutter siden: Hvilke butikker har forøvrig skjermingsutstyr som feritter ol? Hej Här köpte jag skärmstrumpa Skärmstrumpa och ferriter Ferriter Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 Takker? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 (redigert) Takker for mange svar, som jeg tolker slik at jeg trygt kan legge coaxen (RG-8X) sammen med strømførende kabler. Bak på radioen er en egen skrueterminal merket "Ground Terminal", som hos meg blir å koble til samme minus som radioens strømtilførsel. Redigert 13.Februar.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 GND, skal ikke kobles til minus batteri. Det er utjevningsjording. Har du stålbåt f.eks er dette skroget, om der er 2 polet anlegg. Glassfiberbåt, har muligens et jordplan. Stort sett alle maritim elektronikk har GND terminal, og kobles til samme punkt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Uten å gruble for mye på hvordan dette er for 2-polete anlegg, er dette helt greit. Chasis-tilkobling fra VHF, andre radiosystemer ol. kobles med egen kabal direkte til sjø, altså som hos meg til en dynaplate under båten. Da jeg gjorde dette en gang i steinalderen for en DGPS-mottaker for GPS, fikk jeg en bedring i S/N forholdet på nesten 20 dB! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 (redigert) For mange år siden var en «Eventyrforteller» som bl.a. hadde et innlegg på siden til Båtmagasinet, om forskjellige problemstillinger. Jeg tillot meg å ta vare på endel av disse innleggene, for de var ganske instruktive.... Her er noe om paralellførte kabler i båt: . «En sorgens historie. Det var engang et selskap som ville bygge en ny båt. Ikke en hvilken som helst båt må vite, men en spesiell, liten, snerten, moderne, rask, osv. båt på ca 35 fot til bruk på spesielle oppdrag i nærområdet. Stappfull med alskens elektroniske finurligheter skulle den være. For å kunne navigere, rapportere, fotografere, ornitologere, bunn-undersøke, redde, fiske, assistere, feriere, osv. osv. Båten ble bygget, og selskapet tok kontakt med et elektro-konsern for å få montert all elektronikken, som sikkert kostet mye mer enn selve båten. Men båteier krevde at all kabling skulle være skjult og antennene ikke skulle være for høye, for synlige, osv. Det utstyret som skulle monteres var: 2 batteribanker, 2 radarer, GSM, VHF, SSB kortbølge, sonar og ekkolodd, autopilot, GPS, radio, TV, "lys i hytt og pine", 2 motorer + agregat, osv. osv. Alle kabler ble stripset pent sammen overalt. Da alt var ferdig og skulle prøvekjøres, ble det store problemer. Intet fungerte ordentlig: Dårlig rekkevidde på samband og radar, støy på radio og lodd, osv. Båten ble liggende ved kai i laaang tid med store kostnader på feilretting og undersøkelser. Hva var galt? Alle antenner til samband var i forkortet utgave, montert ganske tett sammen. GSM, FM, TV og GPS hadde innvendig antenner. Radarene hadde den minst mulige størrelse montert rett på hardtoppen (strålte rett i bakhodet på styrmannen når han stakk hodet opp for å se godt). Alle antennekabler var "buntet pent sammen" med andre kabler og tilførsler over lengre avstander, slik at de virket inn på hele ledningsnettet. Det samme var tilfelle med signalkablene til sonar og lodd. Resultatet etter laaang og kostbar tid: Alle tilførsler til elektronikken og antennekabler måtte legges om. Alle antenner måtte delvis byttes ut og omplasseres. Det måtte settes på endel filtere på tilførsler og laderegulatorene måtte byttes ut for at batteriene skulle få tilstrekkelig lading osv.osv. Da alt dette var utført, virket all elektronikken, og snipp, snapp... Nei vent litt: Båten ligger forresten ved kai enda, for den ble nesten dobbelt så tung som "beregnet" og oppnådde ikke planingsfart engang.... Moralspørsmål: Ikke noen av disse feilene er gjort i DIN båt nei??» . . Noen antydet antydet etter det innlegget at det kunne tyde på en båt som het Simrad...? Redigert 14.Februar.2020 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Jeg legger alt av 230V og kabler som leverer strøm til elektromotorer (starter, dynamo, vidusviskere . . . ) langt unna alt av antennekabler og kabler for elektroniske styringskabler, - sånn for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Er helt enig i det Lars skriver. Separer gjerne småsignalkabler også fra hovedstrømskabler. Det er en rekke problemstillinger som kan oppstå: Når det går store strømmer i en batterikabel til starter eller thrustere og vinsjer. Så dannes det magnetfeltet rund kablene Dette magnetfeltet kan igjen induseres over i småsignalskabler som ikke har skjermkabel. Alle disse motordrifter samt generator kan også få feil i kommutator, sleperinger eller avkoblingskondensator som kan medføre støy på. alle radio og navigasjonssignaler Om det er for tynne ledninger slik at det oppstår spenningsfall mellom forskjellig navigasjonsutstyr som skal snakke sammen eller at det mangler jordledningen mellom disse kan det oppstå feil i dataoverføringen mellom disse. Dimmere for LED og LED av dårlig kvalitet kan være rene støysendere som slår inn på både navigasjon og audioutstyr. Det finnes også endel gode desigregler for å unngå slike problemer. Velg å separere kabel i grupper Unngå at kabler med stor og liten strøm ligger i samme gruppe Unngå også at antennekabler ligger i bunter over lange strekk. Den elektromagnetiske induksjonen er stor ved parralelle kabler men liten om de krysser hverandre Legg alltid opp pluss og minuskabler til en bruker med revolverte ledninger. Dette vill oppheve støye fra motordrifter. sørk for at alt navigasjon og kommunikasjonsutstyr som snakker med hverandre har utjevingsjord Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Hmm. Ut i fra det efarne folk nå sier vil jeg legge Vhf-kabelen unna de elektrisk ledende kablene - for å i mest mulig grad å unngå problemer. Når det gjelder Ground Terminal (GND) bak på radioen, er jeg i min kunnskapsløshet på dette området like klok. Hos meg er batteriets minuspol (jeg har kun 1 batteri) koblet til motoren som har forbindelse til sjø gjennom propellakslingen. Dvs. at alt dette er minus, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke skulle være likegyldig om jeg kobler GND til minusen på batteriet, motoren, minusskinna i dashbordet eller VHF-radioens minus- strømtilførselsledning for den saks skyld. Alt dette er jo samme minus. Er kanskje radioen i mitt tifelle kanskje automatisk "jordet" gjennom strømtilførselens minusledning, slik at jeg ikke trenger å benytte den separate GND skruen/kontakten bak på radioen i det hele tatt? Ulempen ved å prøve å gjøre seg litt klokere i ukjent terreng, er at det for hver ting jeg etter hvert skjønner, dukker det opp nye ting jeg ikke skjønner. Hva er f.eks. forskjellen på et 1-polet og et 2-polet anlegg? Jeg vet ikke hva jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Nå er det vel ingen som vet hva slags båt dette gjelder heller, slik sett må du vel bare avfinne deg med at du får divergerende og uklare svar. Det handler om mangel på telepatiske evner. Men hvis du kan leve med følgende: Har du batteri minus koblet til blokka, så har du et en-polet elektrisk anlegg (om du ikke har koblet som Hulda) Å 'jorde' coaxen handler ikke om 'vanlig' strøm. Strømmen som går i coaxen er ikke en likestrøm, det er strømpulser Anbefalingen er generelt å jorde coaxens beskyttelsesstrømpe til sjøjord På Hulda skjer denne jordingen gjennom en fra skroget isolert Dynaplate. Her er GND fra navigasjon/GPS, radar, AIS, ekkolodd og VHF jordet. På Hulda går VHF-kablelen sammen med all annen elektro 17 meter oppover i masten. GPS ligger sammen med annen elektro fra hekken på båten og frem til midten av båten (8 meter kabel). Landstrøm (ren sinus) er skilt fra likestrøm og GND i størst mulig grad. Det er ikke registrert elektriske forstyrrelser i Hulda. Hvis du følger 'oppskriften', behøver du ikke skjønne detaljene helt til bunns. Detaljene skjønner ikke jeg heller. Og når jeg ikke skjønner alt, følger jeg slavisk bruksanvisningen. Dog, innen mitt spesialfelt, det er ikke alltid at de som skriver bruksanvisninger skjønner alt de skriver om heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Tja, nå slenger jeg ut en liten påstand som kanskje vil bli motsagt.. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon noen steder på at chassiskruen på VHF radioen skal kobles til sjøvann. Men det kan det kanskje hende at noen sitter på? Jeg er klar over at leverandører selger dynaplate, og andre remedier som skal hjelpe. Grunnen til at jeg betviler at dette hjelper, er at jordplanet i en VHF radio ikke har noe med chassis på radioen å gjøre så lenge den er tilkoplet kabel og antenne. Når man sender med radioen oppstår et H og E felt hvor jordplanet dannes i antennen. Dette har ingen ting med havflaten og gjøre. ( For lavere frekvenser er det sikkert mulig og lage antenner hvor havflaten kan brukes som jordplan) Derimot, som skrevet i mitt forrige innlegg er det svært viktig med utjevningsjord mellom VHF og annen elektronikk Grunnen til dette er at det blir et lite spenningsfall i både + og - kabelen, Når man nøkler VHF. Blir dette spenningsfallet for stort i minuskabelen, som følge av feil på VHF eller dårlig kabling/sikring, så kan man knekke NMEA. utganger på både VHF og navigasjonsutstyr, Med andre ord chassiskruen bør koples til batteriet elle et annet stivt jordingspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Mener nokså bestemt at det står spesifisert for min M-Tech VHF at kassa skal til jordplan for best mulig funksjon. Nå ligger bruksanvisingen 10 mil fra der jeg befinner meg. Vet ikke om jeg gidder sjekke. Ingen grunn til at jeg skulle installert alle de kablene om det ikke var spesifisert. Noe av utstyret ble sogar montert av montør fra Fugro Seastar, med kompetanse som overstiger min. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Tja.... Jeg har jobbet med KTV-coax (75 ohm) i over 40 år. De første årene var det kun en skjermfletting, så kom det en folie i tillegg. Når man startet og bruke 5-65MHz (retur for internett) i tillegg til 1GHz (og selvsagt høyere frekvenser på SAT siden), så ble enda en folie innført. Coaxene legges langs 230VAC og fjernmatet 65VAC, ikke noe problem med det. Største feilene med inn/ut-stråling av HF er på dårlige konnektorer som f. eks Twist On fra CO o.l. Idag brukes vi kompress-konnektorer og sjekker RF med sweep og refleksjonsmålinger for ev HF lekkasje osv. Så med trippelskjermet RG (50 ohm) og riktige konnektorer, så er det lite å bekymre seg over med VHF. Og glem alt pratet om halvering av effekt (dBm) og spenning (dBuV) som man krangler om. Dette gjelder logaritmer i dB og ikke i direkte effekt (W) eller spenning (U). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Dykker skrev 1 time siden: Tja.... Jeg har jobbet med KTV-coax (75 ohm) i over 40 år. De første årene var det kun en skjermfletting, så kom det en folie i tillegg. Når man startet . . . .. .. Største feilene med inn/ut-stråling av HF er på dårlige konnektorer som f. eks Twist On. . . . .l. Idag brukes vi kompress-konnektorer og sjekker RF med sweep og refleksjonsmålinger for ev HF lekkasje osv. Så med trippelskjermet RG (50 ohm) og riktige konnektorer, så er det lite å bekymre seg over med VHF. Jeg har ikke jobbet med slikt, (kun som elektronikkingeniør innen elektro, audio og digital), men er helt enig i at godt materiell er bra. Men hva er det som brukes i fritidsbåter av feks. coax? Jo, - svært ofte RG58 kabel. Og den kabelen foretrekker jeg å holde unna andre støykilder. Hvem av oss vanlige båtbrukere har tilgang til "kompress-konnektorer og sjekker RF med sweep og refleksjonsmålinger for ev HF lekkasje osv."?? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Helt enig i det Lars sier her. 2 paralelle ledninger vil alltid omgi seg med hvert sitt magnet felt og dess større strøm og "spikes" det går igjonnom disse, dessto mer vil indususereres (Som i en trafo) over i den andre ledningen. Men nå er det slik at det finnes flere varianter av VHF Kabel. RG 58, RG 213 go andre enda mer solide kabler. Trådstarter har en 213 Kabel og her ville jeg ikke vært bekymret over at denne ligger sammen med andre ledninger opp i masten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.