Jump to content

Å legge VHF-kabel sammen med elektriske kabler. Byr det på problemer?

Jannmar

Recommended Posts

Jeg har til nå kun hatt en bærbar VHF i båten. Den har ikke DSC, så jeg har nå gått til innkjøp av en Standard Horizon GX1400G med DSC til fast montering,

og jeg må da montere antenne, og coaxkabel mellom antenna og radioen.

Spørsmålet blir da:

Er det greit å legge coaxkabelen sammen med andre kabler, som fører strøm, eller vil dette by på problemer/forstyrrelser på VHF-radioen.

Det klart enkleste for meg vil være å legge coaxen sammen med de andre kablene.

Er det noen som har erfart at det er en dårlig løsning, slik at jeg heller bare bør legge coaxen "for seg selv" med en gang ?

Jeg har ingen Led-lamper eller Led-lanterner som får strøm gjennom de kablene jeg tenker å legge coaxen sammen. 

På speiderskøyta Nilsen ligger antennekabel og strøm til lanterner og dekkslys  inni hul 12 m tremast uten problemer.

På en Maxi som bor i Florø ble antennekabel lagt inni aluminiumsmast sammen med kabel til led lanterne. De fikk støyproblemer, men jeg vet ikke om det var mellom kablene eller om det er ledpæra rett ved antennen som lager problem.

Mons

Uten å gruble for mye på hvordan dette er for 2-polete anlegg, er dette helt greit. Chasis-tilkobling fra VHF, andre radiosystemer ol. kobles med egen kabal direkte til sjø, altså som hos meg til en dynaplate under båten. Da jeg gjorde dette en gang i steinalderen for en DGPS-mottaker for GPS, fikk jeg en bedring i S/N forholdet på nesten 20 dB!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For mange år siden var en «Eventyrforteller» som bl.a. hadde et innlegg på siden til Båtmagasinet, om forskjellige problemstillinger. Jeg tillot meg å ta vare på endel av disse innleggene, for de var ganske instruktive.... Her er noe om paralellførte kabler i båt:

.

«En sorgens historie.
Det var engang et selskap som ville bygge en ny båt. Ikke en 
hvilken som helst båt må vite, men en spesiell, liten, snerten, 
moderne, rask, osv. båt på ca 35 fot til bruk på spesielle oppdrag 
i nærområdet. Stappfull med alskens elektroniske finurligheter 
skulle den være. For å kunne navigere, rapportere, fotografere, 
ornitologere, bunn-undersøke, redde, fiske, assistere, feriere, osv. osv. 
Båten ble bygget, og selskapet tok kontakt med et elektro-konsern 
for å få montert all elektronikken, som sikkert kostet mye mer enn 
selve båten. 
Men båteier krevde at all kabling skulle være skjult og antennene 
ikke skulle være for høye, for synlige, osv. 
Det utstyret som skulle monteres var: 
2 batteribanker, 2 radarer, GSM, VHF, SSB kortbølge, sonar og 
ekkolodd, autopilot, GPS, radio, TV, "lys i hytt og pine", 2 motorer 
+ agregat, osv. osv. 
Alle kabler ble stripset pent sammen overalt. 
Da alt var ferdig og skulle prøvekjøres, ble det store problemer. 
Intet fungerte ordentlig: Dårlig rekkevidde på samband og radar, støy
på radio og lodd, osv. 
Båten ble liggende ved kai i laaang tid med store kostnader på 
feilretting og undersøkelser. 
Hva var galt? 
Alle antenner til samband var i forkortet utgave, montert ganske 
tett sammen. GSM, FM, TV og GPS hadde innvendig antenner. 
Radarene hadde den minst mulige størrelse montert rett på hardtoppen 
(strålte rett i bakhodet på styrmannen når han stakk hodet opp for å 
se godt). Alle antennekabler var "buntet pent sammen" med andre 
kabler og tilførsler over lengre avstander, slik at de virket inn på 
hele ledningsnettet. Det samme var tilfelle med signalkablene til 
sonar og lodd. 
Resultatet etter laaang og kostbar tid: 
Alle tilførsler til elektronikken og antennekabler måtte legges om. 
Alle antenner måtte delvis byttes ut og omplasseres. Det måtte 
settes på endel filtere på tilførsler og laderegulatorene måtte byttes ut for 
at batteriene skulle få tilstrekkelig lading osv.osv. 
Da alt dette var utført, virket all elektronikken, og snipp, snapp... 
Nei vent litt: Båten ligger forresten ved kai enda, for den ble nesten 
dobbelt så tung som "beregnet" og oppnådde ikke planingsfart engang.... 
Moralspørsmål: Ikke noen av disse feilene er gjort i DIN båt nei??»

.

. Noen antydet antydet etter det innlegget at det kunne tyde på en båt som het Simrad...?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg legger alt av 230V og kabler som leverer strøm til elektromotorer (starter, dynamo, vidusviskere . . . ) langt unna alt av antennekabler og kabler for elektroniske styringskabler, - sånn for sikkerhets skyld.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er helt enig i det Lars skriver. Separer gjerne småsignalkabler også fra hovedstrømskabler.

Det er en rekke problemstillinger som kan oppstå:

Når det går store strømmer i en batterikabel til starter eller thrustere og vinsjer. Så dannes det magnetfeltet rund kablene Dette magnetfeltet kan igjen induseres over i småsignalskabler som ikke har skjermkabel.

Alle disse motordrifter samt generator kan også få feil i kommutator, sleperinger eller avkoblingskondensator som kan medføre støy på.   alle radio og navigasjonssignaler

Om det er for tynne ledninger slik at det oppstår spenningsfall mellom forskjellig navigasjonsutstyr som skal snakke sammen eller at det mangler jordledningen mellom disse kan det oppstå feil i dataoverføringen mellom disse.

Dimmere for LED og LED av dårlig kvalitet kan være rene støysendere som slår inn på både navigasjon og audioutstyr.

Det finnes også endel gode desigregler for å unngå slike problemer.

Velg å separere kabel i grupper 

Unngå at kabler med stor og liten strøm ligger i samme gruppe

Unngå også at antennekabler ligger i bunter over lange strekk. Den elektromagnetiske induksjonen er stor ved parralelle kabler men liten om de krysser hverandre

Legg alltid opp pluss og minuskabler til en bruker med revolverte ledninger. Dette vill oppheve støye fra motordrifter.

sørk for at alt navigasjon og kommunikasjonsutstyr som snakker med hverandre har utjevingsjord

Hmm.

Ut i fra det efarne folk nå sier vil jeg legge Vhf-kabelen unna de elektrisk ledende kablene - for å i mest mulig grad å unngå problemer.

Når det gjelder Ground Terminal (GND) bak på radioen, er jeg i min kunnskapsløshet på dette området like klok.

Hos meg er batteriets minuspol (jeg har kun 1 batteri) koblet til motoren som har forbindelse til sjø gjennom propellakslingen.

Dvs. at alt dette er minus, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke skulle være likegyldig om jeg kobler GND til minusen på batteriet, motoren, minusskinna i dashbordet eller VHF-radioens minus- strømtilførselsledning for den saks skyld. Alt dette er jo samme minus.

Er kanskje radioen i mitt tifelle kanskje automatisk "jordet" gjennom strømtilførselens minusledning, slik at jeg ikke trenger å benytte den separate GND skruen/kontakten bak på radioen i det hele tatt?

Ulempen ved å prøve å gjøre seg litt klokere i ukjent terreng, er at det for hver ting jeg etter hvert skjønner, dukker det opp nye ting jeg ikke skjønner.

Hva er f.eks. forskjellen på et 1-polet og et 2-polet anlegg? Jeg vet ikke hva jeg har.

Nå er det vel ingen som vet hva slags båt dette gjelder heller, slik sett må du vel bare avfinne deg med at du får divergerende og uklare svar. Det handler om mangel på telepatiske evner. 

Men hvis du kan leve med følgende:

Har du batteri minus koblet til blokka, så har du et en-polet elektrisk anlegg (om du ikke har koblet som Hulda)

Å 'jorde' coaxen handler ikke om 'vanlig' strøm. Strømmen som går i coaxen er ikke en likestrøm, det er strømpulser

Anbefalingen er generelt å jorde coaxens beskyttelsesstrømpe til sjøjord

På Hulda skjer denne jordingen gjennom en fra skroget isolert Dynaplate. Her er GND fra navigasjon/GPS, radar, AIS, ekkolodd og VHF jordet. På Hulda går VHF-kablelen sammen med all annen elektro 17 meter oppover i masten. GPS ligger sammen med annen elektro fra hekken på båten og frem til midten av båten (8 meter kabel). Landstrøm (ren sinus) er skilt fra likestrøm og GND i størst mulig grad. Det er ikke registrert elektriske forstyrrelser i Hulda. 

Hvis du følger 'oppskriften', behøver du ikke skjønne detaljene helt til bunns. Detaljene skjønner ikke jeg heller. Og når jeg ikke skjønner alt, følger jeg slavisk bruksanvisningen. Dog, innen mitt spesialfelt, det er ikke alltid at de som skriver bruksanvisninger skjønner alt de skriver om heller :-)

Tja, nå slenger jeg ut en liten påstand som kanskje vil bli motsagt.. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon noen steder på at chassiskruen på VHF radioen skal kobles til sjøvann. Men det kan det kanskje hende at noen sitter på? Jeg er  klar over at leverandører selger dynaplate, og andre remedier som skal hjelpe. Grunnen til at jeg betviler at dette hjelper, er at jordplanet i en VHF radio ikke har noe med chassis på radioen å gjøre så lenge den er tilkoplet kabel og antenne. Når man sender med radioen  oppstår et H og E felt hvor jordplanet dannes i antennen. Dette har ingen ting med havflaten og gjøre. ( For lavere frekvenser er det sikkert mulig og lage antenner hvor havflaten kan brukes som jordplan)

Derimot, som skrevet i mitt forrige innlegg er det svært viktig med utjevningsjord mellom VHF og annen elektronikk Grunnen til dette er at det blir et lite spenningsfall i både + og - kabelen, Når man nøkler VHF. Blir dette spenningsfallet for stort i minuskabelen, som følge av feil på VHF eller dårlig kabling/sikring, så kan man knekke NMEA. utganger på både VHF og navigasjonsutstyr,

Med andre ord chassiskruen bør koples til batteriet elle et annet stivt jordingspunkt. 

Mener nokså bestemt at det står spesifisert for min M-Tech VHF at kassa skal til jordplan for best mulig funksjon. Nå ligger bruksanvisingen 10 mil fra der jeg befinner meg. Vet ikke om jeg gidder sjekke. Ingen grunn til at jeg skulle installert alle de kablene om det ikke var spesifisert. Noe av utstyret ble sogar montert av montør fra Fugro Seastar, med kompetanse som overstiger min.

Tja.... Jeg har jobbet med KTV-coax (75 ohm) i over 40 år. De første årene var det kun en skjermfletting, så kom det en folie i tillegg. Når man startet og bruke 5-65MHz (retur for internett) i tillegg til 1GHz (og selvsagt høyere frekvenser på SAT siden), så ble enda en folie innført. Coaxene legges langs 230VAC og fjernmatet 65VAC, ikke noe problem med det. Største feilene med inn/ut-stråling av HF er på dårlige konnektorer som f. eks Twist On fra CO o.l. Idag brukes vi kompress-konnektorer og sjekker RF med sweep og refleksjonsmålinger for ev HF lekkasje osv. Så med trippelskjermet RG (50 ohm)  og riktige konnektorer, så er det lite å bekymre seg over med VHF.  Og glem alt pratet om halvering av effekt (dBm) og spenning (dBuV) som man krangler om. Dette gjelder logaritmer i dB og ikke i direkte effekt (W) eller spenning (U). 

Dykker skrev 1 time siden:

Tja.... Jeg har jobbet med KTV-coax (75 ohm) i over 40 år. De første årene var det kun en skjermfletting, så kom det en folie i tillegg. Når man startet . . . .. .. Største feilene med inn/ut-stråling av HF er på dårlige konnektorer som f. eks Twist On. . . . .l. Idag brukes vi kompress-konnektorer og sjekker RF med sweep og refleksjonsmålinger for ev HF lekkasje osv. Så med trippelskjermet RG (50 ohm)   og riktige konnektorer, så er det lite å bekymre seg over med VHF.

Jeg har ikke jobbet med slikt, (kun som elektronikkingeniør innen elektro, audio og digital), men er helt enig i at godt materiell er bra. Men hva er det som brukes i fritidsbåter av feks. coax? Jo, -  svært ofte RG58 kabel. Og den kabelen foretrekker jeg å holde unna andre støykilder. Hvem av oss vanlige båtbrukere har tilgang til "kompress-konnektorer og sjekker RF med sweep og refleksjonsmålinger for ev HF lekkasje osv."??

Helt enig i det Lars sier her. 2 paralelle ledninger vil alltid omgi seg med hvert sitt magnet felt og dess større strøm og "spikes" det går igjonnom disse, dessto mer vil indususereres (Som i en trafo) over i den andre ledningen. 

Men nå er det slik at det finnes flere varianter av VHF Kabel.  RG 58, RG 213 go andre enda mer solide kabler. Trådstarter har en 213 Kabel og her ville jeg ikke vært bekymret over at denne ligger sammen med andre ledninger opp i masten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...