Jump to content

Ødelagte Skruehoder, hvor kjøper man nye skruer, hva skal man passe på?


GunR

Recommended Posts

Har nettopp rundet en velplassert skrue på min VP Kad32.. Er jo såå god plass rundt motoren, opptil flere centimeter.. Jaja, nok om det. Takket være nevnte plassproblem, og kanskje at ting har rustet seg litt fast, så klarte jeg å runde et 14mm skruehode. Skal nok få den ut, men: Hva skal jeg erstatte den med? Kjøper dere originale bolter/skruer hos nærmeste VP forhandler? Jernvarehandler? Hva med kvaliteten? Er det en kvalitet jeg bør se etter?

Mvh Gunnar, på forhånd takk for svar!

Redigert av GunR
Skriveleif (see edit history)
Link to post

Skruer kommer i mange forskjellige dimensjoner og kvaliteter. For å svare på spørsmålet må vi vite hvor skruen sitter/hvilken misjon den har, og hvilken kvalitet og dimensjon den gamle har. Stor forskjell på topplokksbolter og en skrue som holder på plass et plastklips. 

Link to post

A4 80 er en en fin syrefast kvalitet.

Om det er sorte bolter, eller varmgalv, så er det 8.8 som gjelder.

 

Som sagt over, så gjelder det ikke toppbolter og lignende. De kan gjerne være 10.9 eller 12.9 kvalitet.

 

Dette står alltid på boltehodet. Litt andre benevnelser på US bolter, men det finnner vi sikkert ikke på svensken?

 

Tryggeste er å sette på tilsvarende den som sto der før?

Redigert av Sjøfnugg (see edit history)
Link to post

Skruehodet er ikke merket, så vidt jeg kan se.. Dette er ikke rustfri, og rustfrie og syrefaste er vel noe bløte, det er iallfall min erfaring. Og vil ikke syrefaste bolter bidra til raskere korrosjon av tilstøtende, mindre edelt gods? Tenkte på 8.8, eventuelt høyere kvalitet, men lurte på om Volvo hadde fått laget sin egen standard, og om en da burde bruke denne. Derfor inledningspørsmålet: Er det vanlig å kjøpe skruer og muttere hos VP? Mener ikke topplokksbolter og andre spesialbolter. 

Komodo, skruer kjøpt hos jernvarehandler er vel som oftest merket?

Link to post
GunR skrev 1 time siden:

Skruehodet er ikke merket, så vidt jeg kan se.. Dette er ikke rustfri, og rustfrie og syrefaste er vel noe bløte, det er iallfall min erfaring. Og vil ikke syrefaste bolter bidra til raskere korrosjon av tilstøtende, mindre edelt gods? Tenkte på 8.8, eventuelt høyere kvalitet, men lurte på om Volvo hadde fått laget sin egen standard, og om en da burde bruke denne.

Volvo har nok ikke fått laget sin egen standard, men de kan nok ha fått levert skruer som er merket etter deres eget ønske. Et eksempel kan være at skruehodet merkes med et tall, og om man ser i motorens manual er det oppgitt hvilket moment denne skruen skal trekkes til med. Som du sier er i utgangspunktet rustfrie/syrefaste skruer bløtere enn skruer i karbonstål. Dette gjelder særlig skruer i austenittisk rustfritt stål (mest vanlig). Årsaken er at lavt karboninnhold i legeringen gir lav strekkfasthet og flytegrense, men stor seighet. Kjøper du imidlertid en rustfri skrue som er merket med 80 vil den omtrent tilsvare en 8.8 skrue i karbonstål. Men på en motor er det vel sjeldent at det blir brukt rustfrie skruer, der går det mest i karbonstål. 

 

GunR skrev 1 time siden:

Komodo, skruer kjøpt hos jernvarehandler er vel som oftest merket?

Ja, det er riktig. Men det er vanlig at skruer med fasthetsklasse dårligere enn 5.6 er umerket. Da kan de gjerne være merket kun på pakka. 

 

Ellers er det sikkert noen Volvokyndige som kan si noe mer konstruktivt om hvilken kvalitet du skal ha på den skruen. @dieselfan kanskje? Hadde den vært merket kunne du akkurat like gjerne ha kjøpt en skrue i en hvilken som helst jernvare. Siden den ikke er merket er det vel greit å ha en ide om hvorvidt den er mye belastet eller ikke. Er den ikke spesielt hardt belastet bør en 8.8 skrue være grei vil jeg tro.

 

I dette kompendiet fra Arvid Nilson (skrueleverandør) finner du mye nyttig informasjon om merking av skruer og fasthet. På side 30 og 31 finner du også tabeller for å velge riktig tiltrekningsmoment. Legg merke til at momentet for en M8 8.8 skrue (karbonstål) er noe høyere enn for en M8 80 skrue (austenittisk rustfritt).

 

https://arvidnilsson.no/content/uploads/Arvid-Nilsson-Teknikbog-NO.pdf

 

 

Link to post

Mye bra info her nå. Fritt fra hukommelsen sier jeg at tabellen over moment i VP's instruksjonsbok er oppgitt etter dimensjon. Egen prosedyre for topplokkbolter, selvsagt. 

Er nok ikke så veldig høy belastning på de boltene som holder denne strammemekanismen, er flere av dem spredt over en grei flate. 

Da blir det nok en tur innom byens beste jernvarehandel og kjøpe bolter. 

Har satt ventilslipepasta på innkjøpslisten også, Balder..

Link to post

Generelt kan man bruke vanlig 8.8 kvalitet der det har stått skruer med sekskanthode. Kan ikke se noe problem om en da i noen tilfeller bruker en sterkere bolt enn orginalen. Gjelder eksosen også. I all praktisk bruk trekker man med sånn passe moment på slike småskruer. Gjelder ikke topplokk ol som har spesielle bolter.

Hvis det har stått umbracobolter bør de erstattes med tilsvarende som normalt er 10.9 kvalitet (husk skive). Da er det ofte større belastninger.

Er det bolter med høyere enn 8.8 tror jeg alltid de er merket.

Bruk samme metall som sto fra før. Svart, galvanisert, rustfritt ol.

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...