GunR Startet 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2020 (redigert) Har nettopp rundet en velplassert skrue på min VP Kad32.. Er jo såå god plass rundt motoren, opptil flere centimeter.. Jaja, nok om det. Takket være nevnte plassproblem, og kanskje at ting har rustet seg litt fast, så klarte jeg å runde et 14mm skruehode. Skal nok få den ut, men: Hva skal jeg erstatte den med? Kjøper dere originale bolter/skruer hos nærmeste VP forhandler? Jernvarehandler? Hva med kvaliteten? Er det en kvalitet jeg bør se etter? Mvh Gunnar, på forhånd takk for svar! Redigert 8.Februar.2020 av GunR Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 Skruer kommer i mange forskjellige dimensjoner og kvaliteter. For å svare på spørsmålet må vi vite hvor skruen sitter/hvilken misjon den har, og hvilken kvalitet og dimensjon den gamle har. Stor forskjell på topplokksbolter og en skrue som holder på plass et plastklips. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GunR Svart 8.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 M8. Holder braketten til strammeren til kompressorreima. Beklager, skulle spesifisert bedre med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 Det går bra Men vi må fremdeles vite hvilken fasthet den har. Er den merket med noe? Til den bruken ville jeg ikke vært bekymret for bruke en uoriginal skrue bare kvaliteten er god nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøfnugg Svart 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 (redigert) A4 80 er en en fin syrefast kvalitet. Om det er sorte bolter, eller varmgalv, så er det 8.8 som gjelder. Som sagt over, så gjelder det ikke toppbolter og lignende. De kan gjerne være 10.9 eller 12.9 kvalitet. Dette står alltid på boltehodet. Litt andre benevnelser på US bolter, men det finnner vi sikkert ikke på svensken? Tryggeste er å sette på tilsvarende den som sto der før? Redigert 8.Februar.2020 av Sjøfnugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 Lurer også litt på det samme, knakk en skrue på eksosalbuen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 8.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2020 Ett tips til dere når viktige skruer skal ut, kjøp en liten boks med ventilslipepasta for innsliping av ventiler (feks på BT) , ha på litt på skrue hodet eller i stjernesporet hvis skrujærn/torx skrue, det vil øke grepet med 200%, verktøyet får ekstremt mye bedre grep. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Nja, det der var litt forenklet @Sjøfnugg. 10.9 blir brukt til mye mer enn topplokket, og det er slett ikke alltid skruer er merket med fasthetsklasse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GunR Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Skruehodet er ikke merket, så vidt jeg kan se.. Dette er ikke rustfri, og rustfrie og syrefaste er vel noe bløte, det er iallfall min erfaring. Og vil ikke syrefaste bolter bidra til raskere korrosjon av tilstøtende, mindre edelt gods? Tenkte på 8.8, eventuelt høyere kvalitet, men lurte på om Volvo hadde fått laget sin egen standard, og om en da burde bruke denne. Derfor inledningspørsmålet: Er det vanlig å kjøpe skruer og muttere hos VP? Mener ikke topplokksbolter og andre spesialbolter. Komodo, skruer kjøpt hos jernvarehandler er vel som oftest merket? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 GunR skrev 1 time siden: Skruehodet er ikke merket, så vidt jeg kan se.. Dette er ikke rustfri, og rustfrie og syrefaste er vel noe bløte, det er iallfall min erfaring. Og vil ikke syrefaste bolter bidra til raskere korrosjon av tilstøtende, mindre edelt gods? Tenkte på 8.8, eventuelt høyere kvalitet, men lurte på om Volvo hadde fått laget sin egen standard, og om en da burde bruke denne. Volvo har nok ikke fått laget sin egen standard, men de kan nok ha fått levert skruer som er merket etter deres eget ønske. Et eksempel kan være at skruehodet merkes med et tall, og om man ser i motorens manual er det oppgitt hvilket moment denne skruen skal trekkes til med. Som du sier er i utgangspunktet rustfrie/syrefaste skruer bløtere enn skruer i karbonstål. Dette gjelder særlig skruer i austenittisk rustfritt stål (mest vanlig). Årsaken er at lavt karboninnhold i legeringen gir lav strekkfasthet og flytegrense, men stor seighet. Kjøper du imidlertid en rustfri skrue som er merket med 80 vil den omtrent tilsvare en 8.8 skrue i karbonstål. Men på en motor er det vel sjeldent at det blir brukt rustfrie skruer, der går det mest i karbonstål. GunR skrev 1 time siden: Komodo, skruer kjøpt hos jernvarehandler er vel som oftest merket? Ja, det er riktig. Men det er vanlig at skruer med fasthetsklasse dårligere enn 5.6 er umerket. Da kan de gjerne være merket kun på pakka. Ellers er det sikkert noen Volvokyndige som kan si noe mer konstruktivt om hvilken kvalitet du skal ha på den skruen. @dieselfan kanskje? Hadde den vært merket kunne du akkurat like gjerne ha kjøpt en skrue i en hvilken som helst jernvare. Siden den ikke er merket er det vel greit å ha en ide om hvorvidt den er mye belastet eller ikke. Er den ikke spesielt hardt belastet bør en 8.8 skrue være grei vil jeg tro. I dette kompendiet fra Arvid Nilson (skrueleverandør) finner du mye nyttig informasjon om merking av skruer og fasthet. På side 30 og 31 finner du også tabeller for å velge riktig tiltrekningsmoment. Legg merke til at momentet for en M8 8.8 skrue (karbonstål) er noe høyere enn for en M8 80 skrue (austenittisk rustfritt). https://arvidnilsson.no/content/uploads/Arvid-Nilsson-Teknikbog-NO.pdf Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GunR Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Mye bra info her nå. Fritt fra hukommelsen sier jeg at tabellen over moment i VP's instruksjonsbok er oppgitt etter dimensjon. Egen prosedyre for topplokkbolter, selvsagt. Er nok ikke så veldig høy belastning på de boltene som holder denne strammemekanismen, er flere av dem spredt over en grei flate. Da blir det nok en tur innom byens beste jernvarehandel og kjøpe bolter. Har satt ventilslipepasta på innkjøpslisten også, Balder.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Som @Komodo sier så var det nok en forenkler fremstilling. Det var mer ment som en generell betraktning om å erstatte umerkede bolter. Også viktig å merke seg slik det står i kompendie over, at tiltrekkingsmoment endrer seg drastisk ved forskjellig overflate og smøremiddel. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Generelt kan man bruke vanlig 8.8 kvalitet der det har stått skruer med sekskanthode. Kan ikke se noe problem om en da i noen tilfeller bruker en sterkere bolt enn orginalen. Gjelder eksosen også. I all praktisk bruk trekker man med sånn passe moment på slike småskruer. Gjelder ikke topplokk ol som har spesielle bolter. Hvis det har stått umbracobolter bør de erstattes med tilsvarende som normalt er 10.9 kvalitet (husk skive). Da er det ofte større belastninger. Er det bolter med høyere enn 8.8 tror jeg alltid de er merket. Bruk samme metall som sto fra før. Svart, galvanisert, rustfritt ol. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 For min Yanmar (4JHE) er disse momentene oppgitt: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.