Jump to content

Victron Smartsolar Mppt 100/20 - Rekkevidde på bluetooth?


TideRace

Recommended Posts

Jeg skal montere en Victron Smartsolar 100/20 mppt-regulator og vil bruke Victron Connect-app`en for avlesning. Er det noen som har erfaring med rekkevidden på bluetooth på denne? 

Det mest praktiske er å montere regulatoren bak sofaryggen, hvor det er kort vei til batteribank og enkelt å trekke kabler videre til solcellepanelene. Samme sted er allerede batteriladeren, sikringer og diverse andre installasjoner, blant annet AIS-mottager montert.  Noen hevder mppt-regulatorer genererer støy. Vil Victron-regulatoren kunne generere støy for ais-mottager hvis disse monteres med 10-15 cm avstand?

Og så tilbake til spørsmålet om rekkevidden til bluetooth:  Med denne monteringen vil i så fall regulatoren bli skjult bak en finervegg (ca 8 mm?) og sofaryggen (skumgummi/tekstil). Vil dette dempe eller forkorte rekkevidden på bluetooth i praktisk bruk?

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 43 minutter siden:

..vil tro plater og diverse demper signaler..  Dette var en enkel batteriovervåker med blåtann.

 

Jeg regner med at signalet må bli noe svakere, men håper Victron har tatt høyde for at de fleste produktene deres med blåtann blir montert skjult. Videre er det antagelig samme blåtannmodul i alle Victronprodukter, så er det andre som har montert utstyr med blåtann er alle erfaringer med dette nyttige.

 

Jeg har allerede en Victron 712 batterimonitor med blåtann. I Victron Connect er det en nettverksfunksjon, VE.Smart Networking, hvor jeg forstår at Victron-enhetene kan opprette et blåtann-nettverk.  712-enheten har god blåtann-rekkevidde. Vil den kunne "linke" data eller signalet fra den skjulte Smartsolar-enheten når begge settes opp i nettverket? Noen som har linket sammen flere Victron-enheter og vet hvordan disse fungerer sammen?

Link to post
Share on other sites

Vi har montert regulatoren under styrbord sofa ved forbruksbanken på vår Bavaria 34 AC, det er ikke pålitelig kontakt ved rattet, men sitter man nærmere luka går det fint.

 

Har også en 712 batterimonitor, men den er ikke ferdig kobla opp enda (latskap lenge leve!) så har ikke testa nettverksfunksjonaliteten der enda.

 

Det er nok neppe noe å bekymre seg for sånn i praksis :)

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode svar! 

Da blir regulatoren montert der jeg har tenkt, bak sofaen på styrbord side, over batteribanken. Det er ikke kritisk om jeg ikke kan lese av Victron Connect ved styreposisjonen i cockpit, men det må fungere greit nede. Alle tilbakemeldinger over tyder på det burde gå bra :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 3 timer siden:

Takker for alle gode svar! 

Da blir regulatoren montert der jeg har tenkt, bak sofaen på styrbord side, over batteribanken. Det er ikke kritisk om jeg ikke kan lese av Victron Connect ved styreposisjonen i cockpit, men det må fungere greit nede. Alle tilbakemeldinger over tyder på det burde gå bra :thumbsup: .

Der har jeg den montert også, kan stå på brygga og lese av. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...