Jump to content

Holde oversikt over kostnader og dokumentasjon

Steinrawr

Recommended Posts

Hei dere. 

Jeg prøver å få litt mer orden på båtholdet mitt, og vil spesifik få orden på kostnader og dokumentasjon på en god måte. 

Det jeg ser for meg er å føre et slags regnskap i Excel, og å lagre dokumenter / kvitteringer som er nødvendig for framtiden i en mappe i google drive/onedrive/dropbox el. 

Er det noen som har satt opp noe slikt "regnskap" selv, og kan gi litt input på hvordan dere har gjort det? 

Er det noen "kategorier" innen båholdet som er ekstra viktig, og hvor mye informasjon lagrer dere? Jeg ser for meg at det er naturlig å ta med havneleie, slippsetting, vedlikeholdskostnader ol, i tillegg til utstyr og reservedeler som kjøpes til båten.

Jeg har allerede laget en slags "to do"-liste med hva jeg ønsker å fikse, hva jeg har av utstyr og deler, men tenker det er naturlig at det er en oversikt også over hva jeg ønsker å investere i. 

Hva gjør dere?

Martine29 skrev 11 minutter siden:

Prøver å fortrenge hvor mye penger som går med til båthold og ihvertfall gjemme unna store kvitteringer for matrosen..... Og selvsagt notere i loggbok når sørviser er utført. For eget bruk. Disse notater er jo ikke verdt blekket ved videresalg.... 

Haha, ja. Det er litt den holdingen jeg selv har hatt til nå, men trenger rett og slett å ha litt bedre oversikt. Service og oppgraderinger er jo greit å ha oversikt over til neste eier, mest for å vite hva de bør se ekstra nøye på.. Hehe

Kjøpte ei lita bok samtidig med at jeg kjøpte båten. Der skriver jeg ned de store utleggene. Slikt som årsavgift i havna, lån på båten og lignende skriver jeg ikke ned, det går under kategorien «løpende utgifter». Vaskemidler kommer heller ikke med. Men slikt som slipping, bunnstoff, nye gjennomføringer/ventiler, nytt tauverk, fendrer og lignende ekstrautstyr skriver jeg ned. Skriver også ned servicer, i tillegg skriver jeg gjerne datoen på selve delen jeg har byttet med sprittusj. Vurderte en stund å loggføre absolutt alt, men så bor jeg i båten og regner da en del av utgiftene som boutgifter, det går med andre ord i det store sluket. Vurderte også å bruke Excel (eller lignende), men det ble heller enklere og mer tilgjengelig å bare skrive ned underveis, helt analogt, med penn.

I andre enden av boka har jeg skrevet ned vitale mål på ting (slikt som målene på anodene, lengder på tau til riggen, partnummer og spesifikasjoner til deler til motoren, filtre, osv.) slik at jeg kan kjøpe inn slikt uten å ta ned tau, ta båten på land for å måle eller demontere motoren.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg har en perm for vær båt der jeg setter inn kvitteringene som har med vedlikehold og reparasjoner å gjøre.
I tillegg skriver jeg hva som ble gjort når og setter inn i permen.
Dette er god info for neste eier og får selv god oversikt over hva som ble gjort når
Ønsker ikke noen regnskap med to streker under svaret og de forskjellige utgiftene til båt postert i flere poster.

Redigert av pipe (see edit history)
Guest Balder..

Tenkte noen minutter på saken...kanske burde jeg også ha en bok :confused: ser att det er brukt 56000kr på ekstra utrustning til båten siste mnd'er :crazy: 

Jeg ser vel ikke utlegg på båten som belastende utgifter, tvert imot, går under "hobby" å da er vel det meste lov, særlig så lenge kona er enig:thumbsup: 

Så lenge det brukes av sparepenger å ikke "minuspenger" er det ok.

Er helt enig i att alt vedlikehold på motor må dokumenteres veldig godt da det er viktig den dagen båten skal ha ny eier.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Kjøpte ei lita bok samtidig med at jeg kjøpte båten. Der skriver jeg ned de store utleggene. Slikt som årsavgift i havna, lån på båten og lignende skriver jeg ikke ned, det går under kategorien «løpende utgifter». Vaskemidler kommer heller ikke med. Men slikt som slipping, bunnstoff, nye gjennomføringer/ventiler, nytt tauverk, fendrer og lignende ekstrautstyr skriver jeg ned. Skriver også ned servicer, i tillegg skriver jeg gjerne datoen på selve delen jeg har byttet med sprittusj. Vurderte en stund å loggføre absolutt alt, men så bor jeg i båten og regner da en del av utgiftene som boutgifter, det går med andre ord i det store sluket. Vurderte også å bruke Excel (eller lignende), men det ble heller enklere og mer tilgjengelig å bare skrive ned underveis, helt analogt, med penn.

I andre enden av boka har jeg skrevet ned vitale mål på ting (slikt som målene på anodene, lengder på tau til riggen, partnummer og spesifikasjoner til deler til motoren, filtre, osv.) slik at jeg kan kjøpe inn slikt uten å ta ned tau, ta båten på land for å måle eller demontere motoren.

Smart! 

Jeg bor også i båten, så mye av mine kostnader er jo i utgangspunktet "boligutgifter". 

De samme data har jeg i et dokument i google drive, så jeg alltid vet hvilke deler og størrelser det er på ting når jeg eventuelt er på en butikk og skal kjøpe noe for å bytte det ut. .

pipe skrev for 3 timer siden:

Jeg har en perm for vær båt der jeg setter inn kvitteringene som har med vedlikehold og reparasjoner å gjøre.
I tillegg skriver jeg hva som ble gjort når og setter inn i permen.
Dette er god info for neste eier og får selv god oversikt over hva som ble gjort når
Ønsker ikke noen regnskap med to streker under svaret og de forskjellige utgiftene til båt postert i flere poster.

Jeg har tatt bilde av alle mine. (ikke at det er så mange, men de jeg har har jeg i et fotoalbum på google photos som jeg kan finne de i når jeg evt. trenger dem.

Tenker det er fint å kunne gi neste eier oversikt, og for min del handler det litt om hvor mye penger jeg bør sette av i framtida. 

Balder.. skrev for 3 timer siden:

Tenkte noen minutter på saken...kanske burde jeg også ha en bok :confused: ser att det er brukt 56000kr på ekstra utrustning til båten siste mnd'er :crazy: 

Jeg ser vel ikke utlegg på båten som belastende utgifter, tvert imot, går under "hobby" å da er vel det meste lov, særlig så lenge kona er enig:thumbsup: 

Så lenge det brukes av sparepenger å ikke "minuspenger" er det ok.

Er helt enig i att alt vedlikehold på motor må dokumenteres veldig godt da det er viktig den dagen båten skal ha ny eier.

Jeg og har brukt en del, men vet liksom ikke egentlig hvor mye det er.

Kona bor i båten sammen med meg, så hun vet jo det meste som foregår, men liker å skulle ha oversikt. 

Motoren min skal få gleden av en professionel service til våren. Til nå har bare jeg sett til at den går, får olje og ikke lekker noe sted, men alt annet er utsatt.

Har oppsett i excelark. Med ulike kolonner for dato, kategori, pris og øvrige spesifikasjoner osv. Totalsummen fortrenges og gjemmes selvsagt for fruen. Men finner det meget nyttig for å huske spesifikasjoner på div. Vedlikeholds- og lite-deler. Også greit for å slå opp i når noe går i stykker og det er innenfor reklamasjonstid.

Litt tidkrevende å legge inn, men funnet ut at det er verdt det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...