Lasseee Startet 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2020 (redigert) Finnes det en norm for hvilken side av båten fall og skjøter skal trekkes? Tenker da spesielt på Columbie 66 hvor det er 6 "fairleads" på dekk og 4 trinser inni masten. Jeg er usikker på hvilke tau jeg skal trekker på hver side av båten og hvor. Finnes det noen norm for dette, eller er det kun å ta det etter hvor en føler det er naturlig, og om en venstre- eller høyrehendt? Tips om hvordan jeg trekker tauene gjennom masten igjen mottas også med takk. Bildet er kun et referansebilde fra en båt hvor alt ser ut til (i mine øyne) å være på stell. Båten har intet tauverk, og må kjøpe inn alt nytt, så tips her mottas gjerne (lengde og tykkelse mm.). Kort fortalt, jeg trenger ny løpende rigg, og har aldri gjort dette før, og vet ikke hvor tauene skal gå. Redigert 12.Februar.2020 av Lasseee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Niks. Men det kan være lurt å tenke på hvilke fall som brukes når. For eksempel synes jeg det er det greit å ha fall og uthal/rev på to ulike vinsjer. Samme med bomløft og spinnakerfall. Storseilfallet er ofte det tyngste fallet, så det pleier jeg å føre med minst mulig friksjon mellom mast og vinsj og så legge til de andre linene etter hvor det er naturlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Ha også i bakhodet at det kan være kjekt å samle de oftest brukte fall og skjøter på samme side. Da er det en plass i cockpit hvor gjester/matroser kan sitte i fred i større grad... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Skjøtene "kommer av seg selv" mtp side. Ellers så ville jeg lagt opp på den måten som virker mest logisk for deg selv. Og noen ganger så gir det seg sel ut fra hvordan riggen og lineløpene er lagt opp på dekk. Mener det var en svenske(?) som solgte rimelige"fallpakker" kappet i riktige lengder. --- Rent praktisk syns jeg det er ok å ha de mest brukte fallene på samme vinsj og det syns jeg også om revene. En kan vel også fordele etter andre logikker. Feks ha fall for storseil, evt bomløft og rev til storseil på en vinsj, så ha fall til fokke osv på den andre, altså en vinsj for "foran masta" og en for alt "bak masta". Ville prøvd ut en logikk og tredd om dersom det ikke fungerte. ----- Mener å huske at det var et ganske aktivt Colombie 66 miljø og forum/nettside. Kanskje du finner noe der? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Bidevind skrev for 2 timer siden: Ha også i bakhodet at det kan være kjekt å samle de oftest brukte fall og skjøter på samme side. Da er det en plass i cockpit hvor gjester/matroser kan sitte i fred i større grad... ...da er det ikke regatta-behovet som står i førersetet nei... Antar at i cockpit på en så liten båt sitter passasjerer i veien stort sett. Spinnakerfall (om du skal ha) går ut av det sporet som er høyest på masta, så det er lettest å dra det raskt opp for hånd. Fall bør (må.., skal...) gå ut på siden av masta så du kan dra for hånd. Om de kommer ut helt nede ved mastefoten må de dras fra cockpit, og er mye saktere og tyngre å dra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.