Jump to content

Godt tilbud på Spinlock redningsvest

Barbaria

Recommended Posts

Så vidt jeg kan se av bilder og tekst er modellen fra XXL identisk med den som selges hos andre forhandlere til ca 2900 kroner. Denne modellen har antagelig vært på markedet noen år, men er tilgjengelig hos flere større forhandlere enda.

Men å selge livreddende utstyr, uten å opplyse at vitale deler kan være defekt (les: utgått på dato), er direkte uetisk. Jeg kan ikke forstå at XXL risikerer nok en overskrift i media ved å selge mulig defekt redningsutstyr uten å informere om dette... :rolleyes: ...

Redigert av Phoebe (see edit history)

Har hatt den der siden 2013 tror jeg. Mye stasj. Synes den gir belastning på nakken. Har også en Lite, og comfortmessig er den langt bedre, men kan nok ikke sammenlignes med nivået ellers. 
Det er er lårstroppene, ikke skrittstropp, som trekker vesten ned, og det gir belastninga i nakken. 

ellers er vel xxl i pengeknipe og må kvitte seg med varelager, og samtidig ødelegger for spesialbutikker, innen alle fritidsutstyrområder. Så da kan man jo velge da, beholde den lokale båtutstyrsbutikken eller kaste penger på eierne til xxl... 

Redigert av Eureka (see edit history)
Eureka skrev for 2 timer siden:

Det er er lårstroppene, ikke skrittstropp, som trekker vesten ned, og det gir belastninga i nakken

...den jeg kjøpte har to korte seler / stropper til å ta på om man ville bruke de som lårstropper, tas av så brukes de som skrittstropper. Begge løsninger er litt i veien. 

Redigert av Code0 (see edit history)
Guest Avmønstret#

Bestilte og betalte 2 stk vester 14/2. Fikk ordrebekreftelse og allez i ordnung, men ikke noe sporingsnummer eller noe. 

Purra på bestillingen på torsdag, fikk etterhvert en automatisk e-post om at de hadde større pågang enn vanlig men har mottatt meldingen. 

---

Håper det ikke er "vi går straks konk og pengene dine forsvinner" symptomer? 

Hmm.. xxl fremstår jo ellers ganske proffe. 

Guest Avmønstret#

Ikke kredittkort nei. Bra det var billig da ;-) 

Lærdommen er vel at om det er for billig til å være sant så bør en hive seg i bilen. Tipper de sitter igjen med en del bestillinger og ikke lengre er interessert i å dele ut vester til rundt 3000,- for 500,-. 

At xxl ikke vil "gi meg" 5000,- helt sånn uten videre forstår jeg jo... men de har nå engang sagt at de bytter 5000,- mot 1000,- :-)

Jeg bestilte også et par av disse den 14. febr hvor jeg ba om utlevering hos XXL i Tønsberg. Kjørte innom varehuset noen dager etter og de fant straks ordren. Fikk beskjed om at de antagelig mottok vestene for utlevering innen en uke. Den 22. febr mottok jeg e-post om at ordren var klargjort for utsendelse, og at jeg mottar sms når vestene er ankommet. XXL kjører massive lagerreduksjonskampanjer om dagen, så regner med at nettbutikken jobber 24/7 for å holde tritt med utsendelsene.

"For billig til å være sant" her er vel det flere har nevnt, at du må kjøpe et nytt re-arming-kit litt raskere enn hva du ellers hadde forventet, men likevel er dette ekstremt billig. Andre nettsteder selger fremdeles nøyaktig samme modell for ca 2900 kroner, selv om denne modellen har vært på markedet noen år.

Jeg håper imidlertid at XXL nå har oppdaget denne sikkerhetstabben, sjekker dato på utløser, og kanskje skifter dette (og derav forsinket utsendelse), men det er kanskje å dra håpet for langt.

Noen som har sjekket mere rundt i sortementet deres etter flere gode tilbud? Kan ikke tro at disse vestene alene skal berge regnskapet. Samtidig, de kan jo ha kjøpt inn et stort parti, parallellimport, med billige vester. Billige nettopp fordi utløser etc er gammel. Billig fordi det koster å betale timepris for ha gubb til å skifte. Billig fordi de selv ikke har autorisasjon til å bytte disse. Billig fordi det er god fortjeneste i utløseren. Men dyrt fordi det genererer klager. Kanskje veldig dyrt om det viser seg at utgått utløser forårsaker tap av liv. 

Eureka skrev 1 time siden:

...Men dyrt fordi det genererer klager. Kanskje veldig dyrt om det viser seg at utgått utløser forårsaker tap av liv. 

Med tanke på all negativ omtale rundt XXL i media siste året er det en gåte for meg at de tør selge disse vestene uten å informere om mulig utgått/kort levetid på utløser-kit'et i salgsannonsen. I følge intervju i DN for kort tid siden ble nettopp massiv negativ mediaomtale i 2019 nevnt som en betydelig årsak til elendig årsresultat. Skulle utgått utløserkit medføre nødsituasjoner eller tap av liv , vil det ikke nødvendigvis pynte på inntrykket.

Alle vester har imidlertid en "liggetid" fra produksjon til salgsdato. Hvor går en akseptabel grense fra kjøp til "utgått dato", gitt at kjøper er bevisst at utløserkit'et har en utløpsdato? På Kiwi får du melk som utgår om 3- til 12 dager i samme hylle. Er 2 år for en vest med utløsermekanisme faktisk innenfor? 2 år er i andre sammenhenger normal garantitid.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg bestilte min vest på kvelden den 16. februar, med henting hos XXL Alna. Jeg fikk bekreftelse på at ordren var behandlet den 17. februar:

45281FAA-F04C-4562-80E9-7F2E35A1855B.jpeg.38cc93ff9bb2009a58bb0cfc346a8a50.jpeg

Den 21. februar fikk jeg beskjed om at bestillingen var på vei til butikken:

BFD7372F-8D3E-46C5-87FD-6977B2EA6AFB.jpeg.201b35e7bef63323cf19f60a73ce448b.jpeg

Samme dato fikk jeg også beskjed om at ordren var betalt (mail fra Klara), så det skjer ting.

XXL er ikke ute etter å lure noen. De har vel bare så mye å gjøre at Ting Tar Tid. Smør dere med tålmodighet, så skjer det noe etterhveet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er nok ikke til å komme fra at de (inkluder meg) som nå har hoppet på tilbudet og kjøpt en veldig billig vest hos XXL aller helst vil ha en splitter ny vest og ikke en som har ligget på lager i noen år. Men OK, så kjøper man et nytt vedlikeholdskit til 450,- og så har man tross alt fått en ny og fullt fungerende vest for under tusenlappen, og det er en vest som selges for minst to-og-en-halv-gangeren andre steder.

Så uansett har man fått en veldig god vest til en veldig god pris, men jeg forstår jo at man blir skuffet hvis man mottar en vest hvor man må begynne med vedlikeholdsbytter fra den dagen man mottar den.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg kan ikke skjønne annet enn at med mindre selger uttrykkelig har gjort oppmerksom på denne problematikken så må de stå til ansvar for å ha solgt en vare som ikke er fullverdig. Mulig 450 kroner (nytt vedlikeholdskit) er en bagatell for mange, men jeg deler ikke det synet og mener at man har krav på et slikt kit.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er kit'et utgått på dato er jeg enig, da er vesten pr definisjon ikke funksjonell.

Men om det er igjen et eller to år til utløpsdato så lever jeg godt med det. Kit'et skal visstnok uansett byttes hvert annet år. Jeg har sikkert noen vester med utløsere som er eldre enn det allerede i båten (men de har knapt sett dagslys siden de ble kjøpt). 

Hva er det som forringer utløsermekanismen så lenge vesten fremdeles ligger i innpakningen? Noen som vet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...