Hedwig Startet 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2020 Vi skal trekke relativt tynt tau gjennom der skjøtene nå er, slik at vi kan inspisere og vaske disse. Noen gode tips for hvordan vi kan feste tauet i skjøtene? Store knuter kan vel stoppe, og det er gørrkjipt om vi mister. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Jeg syr alltid. Butt i butt. Elektrikertape stramt rundt for å unngå at noe henger seg opp. Snart tatt hele runden på båten nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Jeg har (avhengig av type tau) enten sydd eller teipet den tynnere tauen fast til skjøtene. Har da brukt gaffateip av god kvalitet og limt på 3-4 tynne remser på langs en 30-40cm og så surret gaffa hardt rundt, med ikke for mange overlappinger. Poenget er at det skal holde, men ikke være for stivt heller slik at opplegget ikke løper greit over trinser. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Du må presisere litt mere. Er det fallene du mener ? Står masten på båten eller ligger den nede. Om det er fall du skal trekke ut og ha en line på for å trekke tilbake, kan du bendsle på en tynn line, eller legge tre - fire halvstikk med elektrotape over Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Jeg har tatt ut e siste 10cm eller så av kjernen i fallene, brettet tilbake strømpa og sydd slik som dette. Da er det bare å tre inn den tynne trekkelina i løkka og knytte uten problemene som ofte oppstår med å få den inn/ut av masta samt rundt trinse i toppen Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Overkill med sying o.l. Flaggline som overlapper fallenden med 5 cm. og som tapes stramt med gaffa holder i massevis. Bruker dette for å dra nye kabler i båten og det sitter som støpt. Et fall har jo knapt noen motstand i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Topp, takk for hjelpen. Vi brukte en kombinasjon av søm og gaffa. Fungerte utmerket :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Eller så er f.eks. elektrikertape fra 3M el bra. Når du taper må du stramme så mye at tapen strekkes, da blir det en forspenning i skjøten som gjør at det holder veldig bra bare med å tape. Ikke så lett å stramme så hardt med gaffatape når man surrer. Hvor sterk tapen er i seg selv spiller derfor mindre rolle, det er friksjonen mellom taustumpene som gjør at de henger sammen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Hei Eg plar knytta den tynne lina med 10-20 halvstikk rundt fallet, og tape over etterpå. Det har gått fint til no. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Jeg syr alltid, etter å opplevd at tape alene ikke var nok ?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Kan jo bendsle også. Det blir sinnsykt sterkt! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Overkill med sying o.l. Flaggline som overlapper fallenden med 5 cm. og som tapes stramt med gaffa holder i massevis Det du sier er direkte feil noen ganger. På noen båter er det så trangt ar en må sy. Ikke plass til tape. Halvstikk og tape er det jeg vanligvis bruker, men må jeg bruke makt er det bare å dra tilbake og sy. På egen båt er det en variant av løsningen til Hulda, øyespleis på strømpa. Klart best. Vær forsiktig, og sy hvis du må bruke makt.. er det plass fungerer det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Kunne man brukt krympestrømpe med lim? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lazyjack Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 pacuare skrev 58 minutter siden: Det du sier er direkte feil noen ganger. På noen båter er det så trangt ar en må sy. Ikke plass til tape. Halvstikk og tape er det jeg vanligvis bruker, men må jeg bruke makt er det bare å dra tilbake og sy. På egen båt er det en variant av løsningen til Hulda, øyespleis på strømpa. Klart best. Vær forsiktig, og sy hvis du må bruke makt.. er det plass fungerer det meste. Works for me Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Lysekil skrev for 7 timer siden: Du må presisere litt mere. Er det fallene du mener ? Må nesten være det. Skjøtene er vel normalt bare å løsne og ta med hjem :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.