Jump to content

Trekke tau gjennom for skjøter, gode triks?

Hedwig

Recommended Posts

Jeg har (avhengig av type tau) enten sydd eller teipet den tynnere tauen fast til skjøtene. Har da brukt gaffateip av god kvalitet og limt på 3-4 tynne remser på langs en 30-40cm og så surret gaffa hardt rundt, med ikke for mange overlappinger. Poenget er at det skal holde, men ikke være for stivt heller slik at opplegget ikke løper greit over trinser.

Eller så er f.eks. elektrikertape fra 3M el bra. Når du taper må du stramme så mye at tapen strekkes, da blir det en forspenning i skjøten som gjør at det holder veldig bra bare med å tape. Ikke så lett å stramme så hardt med gaffatape når man surrer. Hvor sterk tapen er i seg selv spiller derfor mindre rolle, det er friksjonen mellom taustumpene som gjør at de henger sammen. 

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Overkill med sying o.l.

Flaggline som overlapper fallenden med 5 cm. og som tapes stramt med gaffa holder i massevis

Det du sier er direkte feil noen ganger. På noen båter er det så trangt ar en må sy. Ikke plass til tape. Halvstikk og tape er det jeg vanligvis bruker, men må jeg bruke makt er det bare å dra tilbake og sy. På egen båt er det en variant av løsningen til Hulda, øyespleis på strømpa. Klart best. Vær forsiktig, og sy hvis du må bruke makt.. er det plass fungerer det meste. 

pacuare skrev 58 minutter siden:

Det du sier er direkte feil noen ganger. På noen båter er det så trangt ar en må sy. Ikke plass til tape. Halvstikk og tape er det jeg vanligvis bruker, men må jeg bruke makt er det bare å dra tilbake og sy. På egen båt er det en variant av løsningen til Hulda, øyespleis på strømpa. Klart best. Vær forsiktig, og sy hvis du må bruke makt.. er det plass fungerer det meste. 

Works for me :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...