Jump to content

Utgifter ved å eie princess 45

Atli

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en princess 45 ca 2003 mod.

Jeg finner lite oversikt over ca kostnader ved å eie en slik båt.

Tommelfingerregel sier 10%, men i og med at mesteparten av verdifallet er tatt vil jeg tro at det ikke er 10% lengre...

Har noen erfarings tall å dele.

Drivstoff utgifter...

Årlig vedlikehold...

Service...

Estimert verdifall...

Andre utgifter...

Annet en bør tenke på? 

• Båtplass
  • Opplag
  • Oppgraderinger
  • Uforutsette kostnader pga. ting som går i filler
  • Forsikring
  • Kapitalkostnad

Lagt til:

Velkommen til Baatplassen, Nordens beste båtforum :flag_bp:

Legg gjerne inn bosted i signaturen din, mange spørsmål her inne er knyttet til hvor man holder til  :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Atli skrev 13 minutter siden:

Vurderer å kjøpe en princess 45 ca 2003 mod.

Jeg finner lite oversikt over ca kostnader ved å eie en slik båt.

Tommelfingerregel sier 10%, men i og med at mesteparten av verdifallet er tatt vil jeg tro at det ikke er 10% lengre...

Har noen erfarings tall å dele.

Drivstoff utgifter...

Årlig vedlikehold...

Service...

Estimert verdifall...

Andre utgifter...

Annet en bør tenke på? 

10% reglen er vel uten verdifall. 

Drev eller aksel? 

Båtplass og opplags pris kommer veldig an på hvor i landet det er. 

Vi har 48 fot, med aksler 

Båtplass ca 20 000kr

Forsikring ca 16000kr

Opplag på land ca 20 000kr

Service ca 10-15000 vanlig service. (Skrur selv). Satt bort ventil justering i år 12500kr(Volvo D9). 
Drivstoff 25-35000kr Etter bruk. 
Oppgraderinger 0-100 000++? 

Redigert av Princess V48 (see edit history)
Bårdp skrev 29 minutter siden:

Bare si fra neste gang du skal ha de justert så tar jeg jobben.  Kr 12.500,- for en times arbeid er bra betalt.

Det er greit. Neste justering er om 2000 timer. Det er 2 motorer. 
Er ikke likt som på kad motorer. Motorer står så trangt at starter må demonteres for å montere klare med tørne verktøy. Prisen er med reise fra verksted til opplagsplass. Demontering av presenning osv for å komme inn i båten. Tror ikke så mange verksted leverer denne jobben til den prisen. Verksted i Sandefjord og båten står i opplag i Porsgrunn. 

Redigert av Princess V48 (see edit history)
Princess V48 skrev for 9 timer siden:

Drev eller aksel? 

Båtplass og opplags pris kommer veldig an på hvor i landet det er. 

Vi har 48 fot, med aksler 

Båtplass ca 20 000kr

Forsikring ca 16000kr

Opplag på land ca 20 000kr

Service ca 10-15000 vanlig service. (Skrur selv). Satt bort ventil justering i år 12500kr(Volvo D9). 
Drivstoff 25-35000kr Etter bruk. 
Oppgraderinger 0-100 000++? 

Dette er nok ikke så urealistisk men skal du på litt lengre tur i marsjfart så kan det nok være greit å tenke på at en slik båt fort drar 4-5 liter/nm. Så bor du i et område der bruken medfører mange transportetapper blir drivstoffposten langt høyere og dette blir en kostbar båttype å bruke.

Been there, done that.:-)

Er jo veldig avhengi av hvor godt vedlikeholdt båten er fra før og hva som er utbedret/byttet  hvor mange timer motorene har gått.. drev eller aksler.   bruk og lokasjon har litt invirkning, men generelt sett om du skal drifte og vedlikeholde en p45 ville jeg sakt mellom 100-150000 per år.

Med båt er det en god del ting som kommer i tillegg som man ikke tenker over. og på eldre båter er det alltid uforutsette ting som går i stykker, etter mange år med korosivt miljø og temperatursvigninger, samt vibrering og risting. Elektronikk og styringssystemer har også en tendens til å bli raskt gammelt., men kansje utvikling har bremset opp litt nå i de siste årene. Skulle jeg kjøpt storbåt ville jeg ikke falt for fristelsen å kjøpe den billigste på finn med undermotoriserte motorer. Det skaper som regel en god del trøbbel.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enig med Morten om at 100 000-150 000 er det du må regne med i snitt per år med drift og vedlikehold. Oppgraderinger kommer da i tillegg. Selv har jeg følgende utgifter på min 42 foter før jeg i det hele tatt har begynt å bruke båten.

Forsikring: 15 000

Båtplass: 20 000

Opplag: 20 000

Diverse innkjøp årlig vedlikehold: 10 000

Båten koster altså 60-70 tusen før den i det hele tatt blir tatt i bruk. Hos meg må du sette av  10 000-20 000 i året i snitt til skifte av drev om levetiden er mellom 10 og 20 år.

Mouche skrev for 2 timer siden:

Og siden priser på det meste har gått opp i forhold til perioden 2009 til 2018 så kan man vel legge inn rundt 250.000 i året som reelle utgifter på en slik båt.

Godt mulig, men det burde være enkelt å få utgiftene noe ned. Mange sverger til uthavner og gjør poleringen selv (hvis det er lov å si). Da kutter man fort 30.000,- fra kalkylen til @Bonus. Og så må man huske på at avskrivningene ikke er en utgift. Men om man likevel må spare opp til et evt bytte kan de jo gi en indikasjon på hvor mye man må sette til side for å spare opp til ny båt en gang i fremtiden.

Lundstad skrev 11 minutter siden:

Og så må man huske på at avskrivningene ikke er en utgift.

Nå høres du ut som en økonom som vil pynte på resultatet med å avskrive ting isteden for å utgiftsføre kostnader. Klart avskrivning er en reell kostnad når du bruker noe som mister verdi er det en kostnad. For å få et riktig bilde av hva ting koster å ha må en ha med både avskrivning og renter. 

Om vi tar med renter og avskrivninger eller ikke i regnestykket er vel opp til den enkelte. Mitt poeng var å visualisere økonomien bak vår 10 års periode med Bonus V.

Jeg kan forøvrig melde at abstinensene ar fortsatt veldig tilstede. Men, samtidig øker den tilfredsstillende følelsen av å ha solgt på topp!

Nå skal vi på en liten måneds roadtrip i USA. Mellom Orlando og Los Angeles. Innom det meste av spennende områder. Daytona Beach, New Orleans, Las Vegas, San Fransisco ... Tom. en uke på en ranch rett utenfor Toombstone i Arizona. Gleder oss hemningsløst. Hadde vi fortsatt (det fantastiske) båtlivet, hadde det ikke blitt en slik tur :cool:

Lundstad skrev 2 minutter siden:

... Verditapet på båten er ikke relevant for alle. Og når man skal beregne hva man har råd til basert på sin egen likviditet mener jeg man bør ha et bevisst forhold til det.

Som du nettopp sier, det er den løpende likviditeten man normalt baserer sine aktiviteter på. Det gjorde (gjør) ihvertfall vi. Avskrivninger eller verdifall tenkte vi lite på. Men, den dagen vi solgte skuta slo de tankene inn for fullt :wink:

Hvis man ikke skal kjøpe noen ny båt noen gang, eller noe annet for pengene man har investert i båten, så kan man sikkert ta vekk avskrivninger som en utgift. På den annen side vil man nok få et sjokk når man skjønner at for å bytte til en nyere båt om et antall år så kommer man ikke langt med salgsprovenyet fra den gamle båten og må komme opp med et antall millioner til for å få en maken/tilsvarende båt av nyere årgang, eller? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Lundstad skrev 42 minutter siden:

Du har helt rett. Avskrivning er en reel kostnad. Men jeg sa at det ikke er en utgift. 

Godt poeng å tydeliggjøre skillet mellom kostnad og utgift, tenkte det samme når jeg leste posten over. Det er nok ikke alle som er like bevisst på begrepene i sin privatøkonomi. Lukker man øynene for skjulte kostnader kan det komme som en smell når utgiften kommer. 

Princess V48 skrev for 5 timer siden:

2 motorer altså. 

Ja, jeg skjønte det. Men jeg synes allikevel det var drøyt. Når du forklarer at presenning på fjernes, starter demonteres osv. stiller jo saken seg annerledes. Allikevel synliggjør jo den regninga at forskjellen blir stor i fra å eie en  firesylindret Yanmar hvor man lett kommer til ventilene og enden på veiva. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Godt poeng å tydeliggjøre skillet mellom kostnad og utgift, tenkte det samme når jeg leste posten over. Det er nok ikke alle som er like bevisst på begrepene i sin privatøkonomi. Lukker man øynene for skjulte kostnader kan det komme som en smell når utgiften kommer. 

Ja, jeg skjønte det. Men jeg synes allikevel det var drøyt. Når du forklarer at presenning på fjernes, starter demonteres osv. stiller jo saken seg annerledes. Allikevel synliggjør jo den regninga at forskjellen blir stor i fra å eie en  firesylindret Yanmar hvor man lett kommer til ventilene og enden på veiva. 

Helt klart forskjell. Mange faktorer som spiller inn på det totale regnestykket. Intervall ventil justering på D9 er første gang på 1000 timer, etter det pr 2000 timer.  Forrige båten var en Windy med 2 drev så har noe å sammenlikne med. Kostnadene totalt sett for service er ganske lik, altså ingen stor forskjell på båt med 2x D9 med aksler VS Kad 44 med 2 drev .  På kad44 justerte jeg ventiler selv og kostnaden er minimal. Skulle man satt bort det hver 200 time hadde kostnaden totalt sett hvert ganske høy. 

Bårdp skrev 1 time siden:

For mange vil jo den reelle avskrivningen og kapitalkostnaden være den største utgiften med å eie en båt. Å neglisjere dette når en vurderer å kjøpe båt er nå direkte dumt.

Nja og tja. Det er ikke en utgift, men en stor kostnad er det (føler jeg gjentar dette til det kjedsommelige her). Og ja, å neglisjere det ville sikkert være dumt for mange. Poenget mitt er at veldig mange vurderer båtkjøp i lys av hvor mange kroner de har å avse hver måned, til drift og vedlikehold. Penger til å kjøpe selve båten må man jo forutsette at er på plass. Da mener jeg at regnestykket blåses opp ved å inkludere verditap fordelt på måneder. Man kan jo la være å selge. Ingen får med seg noe herfra uansett, så det verditapet slipper du å bry deg om når du ligger 6 fot under torva. Har verditapet gått på bekostning av noe? Nei, trolig ikke. Har de månedlige utgiftene til drift og vedlikehold gått på bekostning av noe? Ja, mest sannsynlig. Du dropper alpeferien fordi båten trenger vedlikehold, fuel og reparasjoner. Ikke fordi den synker i verdi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...