Mouche Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Selv har jeg en båt fra 90 tallet, men med motorer fra 2011... Og noen har vel da hatt "gleden" av å betale regningen for denne utskiftningen som da har skjedd omtrent samtidig tidsmessig med hva man kan måtte påregne ved kjøp av en 2003-modell i dag? Og hva får man igjen for regningen på to nye motorer ved et salg, halvparten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Mouche skrev 1 minutt siden: Og noen har vel da hatt "gleden" av å betale regningen for denne utskiftningen som da har skjedd omtrent samtidig tidsmessig med hva man kan måtte påregne ved kjøp av en 2003-modell i dag? Og hva får man igjen for regningen på to nye motorer ved et salg, halvparten? Den " gleden " fikk jeg....og var en del av " kjøpet " da jeg importerte den... Uansett, båt er til glede, ikke noen innvestering... forstår en ikke det, forstår en heller ikke båtlivets gleder, og bør muligens avslutte det... Jeg bekymrer meg ikke over utgiftene, og gidder heller ikke regne på dem...men kjapt resonert, kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen i disse regnestykkene enkelte serverer her...men som sagt, utgangspunktene er så forskjellig...både båt, sted og person... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Server du alt selv og ikke setter bort noe arbeid, eller kjører hundrevis av timer i plan så kommer du nok under 100K i året. Man må da regne betydelig antall timer for å holde båten i bra stand. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Ida Marie III skrev 26 minutter siden: Den " gleden " fikk jeg....og var en del av " kjøpet " da jeg importerte den... Uansett, båt er til glede, ikke noen innvestering... forstår en ikke det, forstår en heller ikke båtlivets gleder, og bør muligens avslutte det... Du har kanskje ikke registrert at temaet her er hva båtholdet faktisk koster, ikke hva du, jeg eller noen andre mener det er verdt? Eller kanskje problemet ditt er at du faktisk egentlig ikke vil vite hva det koster? En annen ting man kan lære er at man kjøper ikke en gammel båt hvor man må bytte ut motorene, men kjøper en båt hvor "noen andre" har hatt den "gleden". Vel, har min ubegrenset med midler så spiller det kanskje ingen rolle, men da tror jeg kanskje ikke en brukt Bayliner fra USA er førstevalget, ikke akkurat ansett som noen Rolls Royce "over there"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
R.O Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Fortego skrev for 3 timer siden: Skal du ha maks 100' i årlige utgifter, så tenker jeg du i hvertfall må unngå drev. To stk drev som lever maks 1000 timer hver og koster 100' pr stk blir en betydelig kostnad. Og med en brukt båt med originale drev, så er trolig mye av levetiden allerede brukt opp. Et velholdt drev holder vel godt over 1000timer....? Jeg unngikk bevisst 2 drivlinjer ned tanke på driftsutgifter, det begrenser da størrelse på båten, ev fart. Drev får mye oppmerksomhet her. Utover drev har jeg kun erfaring med aksling på snekke og halvplaner. Nidelv 24 og Biam 660, begge eldre båter, der aksling og propell ligger godt beskyttet, med kjølen som laveste punkt. På mere moderen aksel båter som gjør litt fart, så er aksling og propeller helt ubeskyttet. Da fremstår plutselig ikke aksling som veldig mye tryggere enn drev..? Uflaks, eller uforutsette, er vel posten med størst usikkerhet. På kort tid i fjor røyk jeg på ca 25.000kr i utgifter, fordelt på tyveri, tau i propell og gear hendel som røyk. Tre ulike uhell slik at ingenting ble dekket av forsikring pga egenandel. Vær også obs på forskjeller i pris på service og reparasjoner, for båter er den enorm!!. Jeg fikk utført en jobb i fjor til 40.000kr hos en VP mekaniker langt utenfor Oslo. Fikk pris på mellom 120.000 - 140.000kr fra VP verkstedene på Østlandet. Men det forutsette at jobben kan planlegges, og at båten et kjørbar. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Trådstarter spør etter hvilke utgifter en må regne med på Princess 45 2003 mod. Denne båt og årsmodell er vel kun levert med akslinger, så drevkostnader er vel ikke relevant. Ser at trådstarter kommer inn på helt andre ting i et senere innlegg, men for å svare vedr Princess 45 2003 mod. 17 år gammel båt, hvis ikke forrige eier har fornyet/vedlikehold/oppgradert så kan det bli store påkost de neste årene, men så kan det også bli motsatt hvis forrige eier har gjort mye oppgraderinger og da ser utgiftsiden helt annerledes ut. Tror ikke det er fasit uten er har et konkret objekt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 brs skrev 39 minutter siden: Trådstarter spør etter hvilke utgifter en må regne med på Princess 45 2003 mod. Denne båt og årsmodell er vel kun levert med akslinger, så drevkostnader er vel ikke relevant. Ser at trådstarter kommer inn på helt andre ting i et senere innlegg, men for å svare vedr Princess 45 2003 mod. 17 år gammel båt, hvis ikke forrige eier har fornyet/vedlikehold/oppgradert så kan det bli store påkost de neste årene, men så kan det også bli motsatt hvis forrige eier har gjort mye oppgraderinger og da ser utgiftsiden helt annerledes ut. Tror ikke det er fasit uten er har et konkret objekt. Helt riktig.... Men det er nok ikke alle som forstår, når eneste båterfaring er googling fra kjøkkenbordet... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Hvis jeg var trådstarter, og vurderte en slik båt, ville jeg gjort grundig forarbeid. ALT i en båt, fra motor til elektronikk, har en normal forventet levealder. Jeg ville tatt med en fagmann, fra lokalt verksted som du planlegger å bruke. Vil tro han trenger en halv dag for en god gjennomgang av båt, utstyr og dokumentasjon. Etter det, samt basert på erfaring, så vil jeg tro han kan komme opp med et forventet budsjett. Vil tro de har en del lignende båter de vedlikeholder, så kan gi et greit overslag på forventet vedlikeholdsbudsjett. Dette i tillegg til nevnte utgifter som opplag, drivstoff og annet. Og til slutt legg til kapitalkostnader og verditap. Fin båt, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Atli Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Takk for en god oppdatering Furre. Tallene du har satt opp ser jeg for meg er relativt fornuftige med tanke på at en kan gjøre noe arbeid selv. Ser at jeg bare må forsone meg med å bruke 100K i året på båt. Så er nok det bare mer en mental øvelse med tanke på de gledene det gir:-) På mange måter ikke ett ufornuftig tall da jeg brukte ca 50K i året på forrige båt, en Ibiza 24 med 250HK. Det kunne muligens vært kjekt med en omvisning når det nærmer seg sommer om det passer Furre. i den nærmeste tiden og fram til mai er det nytt kjøkken som er fokus områet. Det viser seg at det er ett kjøkken level man må igjennom for å komme videre før man kan frigi båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Atli skrev for 10 timer siden: Ser at jeg bare må forsone meg med å bruke 100K i året på båt. Så er nok det bare mer en mental øvelse med tanke på de gledene det gir:-) På mange måter ikke ett ufornuftig tall da jeg brukte ca 50K i året på forrige båt, en Ibiza 24 med 250HK. Jeg må si at hvis det ikke koster mer en det dobelte å drifte en Prinsesse 45, til et par millioner, enn en enkel Daycruiser, så er jeg overrasket. Hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Om du ønsker å unngå risikoen for å gå på en kontantsmell på løpende utgifter kan du jo evt. overfinansiere båten med 150 tkr og så la disse stå på en egen båtkonto gjennom eierforholdet. Skulle det dukke opp noe uforutsett eller om de løpende utgiftene skulle vise seg å bli vesentlig større enn budsjettert så har du både tid og penger til å evt. vurdere en annen båt med lavere driftskostnader mens du avhender denne. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 (redigert) Bare som et innspill kan jeg si at vi kommer langt med 120-150k i året for vår P42 08' (D6'ere og Onan). Dette dekker "alt"...til og med litt innleid hjelp for stoffing og polering og ca 10-20k som går til oppgraderinger det året. Liker å ordne det meste selv og sparer selvsagt mye på det. Redigert 21.Februar.2020 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Tilfeldighetene vil ha det til at en glassmester jeg var på en befaring med i dag var ganske godt ajour med hva det betyr å skifte glass på båter, og samtalen kom i gang ved en ren tilfeldighet om dette temaet. Han fortalte om en P42 som han hadde skiftet frontruten på, og det kom på den nette sum av 200.000! Han hadde også fikset opp en Saga hvor en innbruddstyv hadde forsøkt å komme inn ved bruk av en øks, og det kom på 115.000 pluss moms og arbeid! Han var letter oppgitt over hvor vanskelig produsentene hadde løst innsetting av slike vinduer da båtene omtrent ble bygget rundt vinduene slik at det var store mengder demontering som var nødvendig for å kunne komme til. Så hold for all del vinduene hele. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sholsen58 Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Jeg fikk byttet 2 stk frontruter på min Unique33 av firma. Demontert hele alu ramma og vinduer fra Finland, 70 tusen. Tror det går å fikse ting uten å ta det dyreste valget ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2020 Litt forskjell på en P42 og en Unique 33 i konstruksjonen. Kan være at det har noe å si også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Sholsen58 skrev for 9 timer siden: Jeg fikk byttet 2 stk frontruter på min Unique33 av firma. Demontert hele alu ramma og vinduer fra Finland, 70 tusen. Tror det går å fikse ting uten å ta det dyreste valget ? Jeg fikk en rask beskrivelse av hva utskiftningene på både den P42 og SAGA det var snakk om, og det var IKKE snakk om å kun løsne en aluramme! Nå er jo 70.000 for to frontruter heller ingen bagatell for de fleste av oss vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HansH Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 (redigert) Først og fremst vil jeg si at P45 er en flott båt. Jeg har, som du ser av profilen en P50, selv, som er omtrent identisk i layout, konstruksjon og utstyr, men bare noen cm større her og der. Vil gjette på at løpende utgifter er veldig likt. En P45 og andre flybridgebåter i denne klassen har stort sett aksling og ikke drev. Det sparer deg for en del kostnader og arbeid. Er nå på tredje båt på ca 15 år og har samlet litt erfaring. Utgiftene du har til båthold kan du f eks dele inn slik: (jeg nevner ingen beløp, bare ulike poster). Faste servicepunkter årlig iht manualer og veiledninger - Oljeskift motorer - ca 30 liter pr motor (P45 har oftest TAMD 74/75) - Oljefilter, 2 stk pr motor - Dieselfilter grovt og fint pr motor - Gearolje + filter pr motor - Zinkanoder på hver motor samt på akslinger, skrog, trimflaps, akterspeil, baugpropell og hekkthruster - Luftfilter - Veivhus/Crankshaft filter - Rens, rubbing, vask og polering av all plast og syrefast (veeeldig mye) - Reparasjon av gelcoatskader - Rens og beskyttelse av teakdekk (fly, akterdekk og plattform) - Olje og filter til generator - Frostvæske for vinterkonservering i motorer og generator (hvis du ikke ligger i område som ikke er utsatt for frost eller har varmeovner ombord) - Hydraulikksystemer (autopilot, servostyring, passarelle, trimflaps) - generell service på jollemotor (6-15 hk) Så kommer diverse poster som ikke byttes hvert år men som tidvis må byttes / repareres / service - Impeller til hver motor - Drivreimer - Kjølevæske - Impeller generator - Pakningssett til toaletter - Gummislanger på motorer (sjøvannskrets, olje, diesel, hydraulikk) - Startmotor - Dynamo - Lanterner og søkelyskaster Deretter posten for alt som regelmessig slites eller går ut på dato - Kalesjevinduer, knapper, glidelåser, sømmer og stropper - Kalesje - Vinduscover / blinds - Viskerblader - Tekstiler / Puter / Skai / Stoff - Elektriske pumper (vann, lense-, toaletter, dusj/gråvann, mm - Batteribank - Baugthruster, hekkthruster - Ankervinsj i baug og akter - Galvanisert kjetting som ruster opp - Knapper, knotter, brytere, joysticks, fjernkontroller og instrumenter - særlig det som står ute (på fly) - Toalettslanger - VVS-installasjoner (dusj, kraner, ventiler, røropplegg, trykktanker, varmtvannstank (særlig element) - El-installasjoner generelt - alt vil korrodere over tid - Tauverk og fendere - Elektronikk - originalt nav-utstyr fra 2003 begynner å bli gammelt (særlig plotter og radar). - Radio, TV, stereo (FM-radio og 10 år gammel flatskjerm-TV?) - Dieselvarmer og/eller aircondition - Kjøleskap / kjøleboks / isbitmaskin (oftest 3-4 stk i disse båtene) - Dørhengsler, låser, håndtak, lukeløftere (teleskoptype - det er mange av disse i en P45) - RIB/Jolle - diverse småreparasjoner, styrekonsoll, styring, gir/gass, lanterner, punktering. Velger du vannscooter blir det dyrere. Jevnlig bruk og ferietur - Diesel - varierer ekstremt med timetall og ikke minst hastigheten du velger. I 6-7 knop bruker du kanskje 1,5 liter pr nautisk mil. I 27-28 knop bruker du antakelig 7-8 liter pr nautisk. Det betyr at du har en ekstrem styring på denne utgiften hvis du vil. - Havneavgifter (300,- til 450,- pr natt) Estimert verdifall - Dette er det virkelig usikre. Det er så mange faktorer som spiller inn, og som du ikke har kontroll over. Har nå selv valgt å innbille meg at siden Princess er det suverent mest populære merket blant litt større båter, så faller det mindre enn andre i pris. Annet en bør tenke på? - Tid. Du må ha mulighet og vilje til å sette av tid fordi en P45 (eller andre i denne størrelsen) krever mye vedlikehold. Alternativt må du være villig til å kjøpe forholdsvis kostbare timer for å holde alt dette på stell. Ellers vil jeg fremheve kvaliteten og opplevelsen i en engelsk båt. (Fairline, Sunseeker, Princess). Alt er solid bygget, merket, forklart og dokumentert. Du kan få båter i samme størrelse mye billigere fra andre produsenter, men ikke med slik kvalitet. Gikk selv fra Bavaria 42 Sport (-06), som jeg syntes var kjempeflott, til P50 (-07). Det er lysår i forskjell på omtrent alle områder. Så er det sikkert mye mer å huske på i tillegg. Uansett, lykke til med båtkjøp. Redigert 22.Februar.2020 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Godt beskrevet @HansH Sitér dette innlegget Link to post
Atli Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 (redigert) Takk for veldig god informasjon @HansH Har du ca årsbudsjett for båten?, greit å se "ytre grenseverdier" Har og sett mer og med på på Nord west 390. disse båtene er relativt greit priset med 5 fast sengeplasser. Slik den er priset er denne også endel rimeligere ca. (1,3-1,5 MNok) som betyr mindre kapital binding. @Sørlandet2, budsjettet mitt på ibizaen var inkludert relativt kostbar innendørs lagring da jeg ikke hadde fast båtplass eller plass på land. Båten ble kjøpt litt på "impuls" som en varm sommerdag for å kunne nyte sommerdagene. Denne båten er solgt. Redigert 22.Februar.2020 av Atli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nilss Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Har en P45 fra 2002, og har utgifter på ca 130-150000,- pr år. Alle servicer utfører jeg selv, har 50-70 overnattinger samt tilbakelegger 1000-1300nm årlig. Fantastisk båt som er lett å håndtere. Kan virkelig anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 @Nilss og @Atli. 130'-150' høres sikkert mye ut for de fleste, men det lar seg enkelt forklare. Regner da med at du i dette gjør noen oppgraderinger også. 1.000-1.300 nautiske mil er nok godt i overkant av gjennomsnittet, mens antall overnattinger kanskje er mer "normalt". For å plassere det i geografien så er Oslo - Kristiansund - Oslo totalt 1.200 nautiske mil. Mitt båtliv er mye mer kortreist. Har båten på Nøtterøy/Tønsberg og bruker den lokale skjærgården mye i helgene. Blir ikke mange nm av det, heller ikke i kroner. Sommerferien pleier vi å bevege oss på sørlandskysten med nokså korte etapper. Egentlig veldig beskjedent forbruk da også fordi jeg trives best i sakte fart. For min del er derfor dieselforbruket relativt beskjedent ift båtens og motorenes størrelse. Når det gjelder direkte nødvendige utgifter ellers så er jo mye nevnt i tråden tidligere : Komplett servicesett på motorer/gear,generator mm ca 12-15' (gjør jobben selv) Båtplass (året rundt) 12' -24' (veldig avhengig av geografi og plassering, Oslofjorden er i den dyre enden) Løft opp, spyle - ca 1 uke på land i juni ca 6-8' Bunnstoff og polering av skrog under fenderlist (setter bort jobben) 10' Forsikring 16' (med f eks P45 til 2 mill blir summen noe lavere) Diesel 15'-20' Havneleie 7-10' Da er jeg på ca 90' pr år og så kommer alt annet som går i stykker eller trenger oppgradering og utskifting. Det går nok fort 20-40' til og vipps så har jeg jammen svidd av nesten samme sum, huff... Ellers er min erfaring at jeg bruker mest penger på oppgraderinger første par år for å tilpasse båten til eget bruk. Det betyr at det er posten over på 20-40' som kan justeres noe ned. Mange velger jo også å unngå gjestehavner med betaling. Vi trives imidlertid godt med det og betaler da litt ekstra. Men her ser man jo også at hvis noe stort og dyrt går i stykker, så ryker budsjettet over ganske fort. Så kan jeg nevne at 15 år med båtliv innebærer oppbygging av en solid mengde med verktøy, utstyr og remedier. Det koster jo det også. På den annen side har jeg fordelen av å kunne feilsøke, demontere og reparere omtrent alt ombord. Synes til og med det er morsomt, he, he...:) Bildet viser vår versjon av en "Perfect Day", dvs P50, Mk II under besøk i Lillesand sist sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Nilss Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 HansH: Lite oppgraderinger i summen jeg oppga. Ser du oppgir 15-20000 i diesel pr år. Dette er urealistisk for oss på Vestlandet hvis ferien skal tilbringes på Sørlandet, Danmark og Sverige. Bare Stavanger - Mandal t/r er ca 240nm, og i marsjfart er du allerede her oppe i nesten 15000kr. Etter Mandal går vi stort sett sakte, men det går fortsatt diesel. Går turen over til Danmark og Sverige går det enda mer diesel.... For min del er båten i bruk fra januar til desember, og da brukes også varmer og generator flittig når det blir kjølig ute. :-) Så til trådstarter, ja det koster å både eie og drifte en P45 men du verden for trivelig og kjekk båt. Vi er på 5.året med vår, og har ikke angret et sekund! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Bor man på Vestlandet eller for ikke å snakke om i Nord-Norge så snakker vi nok fort 4-6 000 liter i forbruk på en god sesong der man har beveget en del på seg med tomotors båt i denne størrelsen. Jeg synes fortsatt det er imponerende selv for en Osloenser som kun tøffer rundt i nærområdet på tomgang å klare seg på en tank diesel på en hel båtsesong. Tross alt er det bare 12 timers kjøring i marsjfart som skal til for å tømme en full tank diesel til den nette sum av 25 000kr på en P50. Og det rekker bare til ca. 250 nm. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 @Nilss, @Chiefengineer - Mulig jeg var litt forsiktig i forbruksanslaget over... Poenget er at det er en post som kan variere en del. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Hadde selv en princess 50 med 2 stk D12 675 maskiner.siste sesong jeg hadde den så brukte jeg ca 140.000.- kun i drivstoff...fant vel ut at den lå på ca 7,5 liter per nm i 24-27 knops marsj.Men da kjørte jeg så mye jeg bare orket,og jeg liker og kjøre fort.Har nå en v39 med 2xD6 330 hk. den ligger på 3 liter per nm i ca 32 knops marsj..om jeg da tilbakelegger samme distanse som med p-50 så havner jeg på mellom 50 og 60.000 i drivstoff per år.men så er det jo usikkerheten med drev da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.