Jump to content

Jansen-Snekke fra Hvasser

Tempo-Sport

Recommended Posts

Kjøpte denne tresnakka i høst, og ser fram til å sette i gang med båtpussen. Den bærer nok litt preg av litt dårlig vedlikehold de siste årene fra forrige eier. 
Så har litt råte i dekket bak, samt et par små "råte-hull" på dollbord. Pga. litt utfordrende helse, så må jeg dele dette opp litt, for at ikke snekka skal bli liggende på land til langt ut på sommeren.

Så planen er å pusse ned og olje/lakke innvendig i år. For så å reparere/utbedre dollbord og bakre dekk skikkelig til neste år.

Da kommer spørsmålet.
Tenkte å tette to små råte-hull i Dollbord, samt litt råte i ytterkant av dekket, midlertidig, så det ikke utvikler seg mer, og ser litt bedre ut. Ikke like nøye som når det skal tas skikkelig neste år.
Tenkte ev. å felle inn en ny bit, og lime med Sikaflex eller tilsvarende. Bruke formtre, eller lignende, på de små råteskadene, ja jeg har sjekket at det ikke har spredd seg :-)
Men tanke på at jeg er gammel Tømrer og Byggmester, så regner jeg med å kunne tilegne meg kunnskap om ¨å gjøre dette riktig Så her er det heller spørsmål og tips om midlertidig reparasjon, før jeg utbedrer skikkelig til neste sesong :-)

Snekka-Ved-Havna.jpg

86969438_10158026363796170_1215577342219386880_n.jpg

87104731_10158026364501170_3024776047292841984_n.jpg

87267136_10158026364176170_538106844673998848_n.jpg

Hulda skrev for 1 time siden:

Hvis du skal pusse opp båten, ikke bruk lakk både utvendig og innvendig. Da råtner treverket. 

Vel... å lakke åpne snekker både utvendig og innvendig har fungert på østlandet i ca 100 år, men ser stadig denne påstanden. Ofte fra vestlendinger. Det som fungerer på åpne båter på vestlandet er som regel ikke det samme som fungerer på østlandet. Vestlendinger sliter med mye nedbør (ferskvann) i båten, mens på østlandet tar sola knekken på treverket med mindre man har et godt UV-filter. Så D2 olje eller en god lakk er det som skal til heromkring. Dra på linolje og du har en svart båt i løpet av et par år. Dra på tjæralin e.l. så båten blir mørk i treverket, og du kan nærmest høre bordene sprekker under julisola. Men på vestlandet hjelper det sikkert med å tørke ut båten slik at den ikke råtner.

Man kan selvsagt male båten innvendig, men da skal den etter min mening være MYE mer stygg i treverket før man går den ruta. 

Gratulerer med flott snekke :thumbsup:

Kjøp "sjekteboka" av Lars A.Solberg. Mye god informasjon om historie, vedlikehold, reparasjoner etc. Du finner den på Finn bl.a.

Epoxy er jeg skeptisk til som reparasjon på gamle trebåter. Alt annet enn epoxyfuga beveger seg med tørke og fukt.Bruk trelim, skruer og plugger etc så langt det går.

Legg ut bilde av råtehullene du snakker om. Du kan ikke bare bore de opp og plugge dem med treplugger i samme materiale som dollbordet da? Unngå formtre og annet juks. Gjør det skikkelig med en gang. Del opp arbeidet så du får ut båten i løpet av mai slik at du unngår at den sprekker for deg. 

Ikke puss for mye på treverket, det blir bare mindre båt igjen. Bruk ei skrape med hardmetallskjeær og en varmepistol. Lakken/oljen kommer lett av. Når du har fjernet lakk over et område, vent til overflaten er kald og dra over med en sikling eller ei ren skrape. så kan du starte med å impregnere ørten strøk før du legger på ny lakk.

Les deg opp på bleking av blåved/blågeit og andre misfarginger ved hjelp av oksalsyre osv. 

Lykke til :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Honduras skrev 33 minutter siden:

@Hulda  Hva var Johansens metode for å beskytte åpne båter? Skal ikke kverulere på noe vis, bare interessert i hva de brukte og hvorfor. Det er veldig mange østlandsbåter som er lakkert/malt innvendig og som flyter fortsatt. 

Nå var det flere båtbyggere jeg hadde kontakt med og/eller jobbet for. Noen av dem kom faktisk fra Vestlandet. Men Johansen (Killingen) og Lervik (Son) var østlendinger i flere generasjoner bakover. Åpne sjekter, jobbebåter, Ravilakk innvendig (lettere å holde rent) og linolje eller tjære utvendig. Vanlig behandlingsmåte. 

Må legge til. Den gangen skulle lystbåter på vannet til St. Hans. Og være på tørt land under dekke i september. Stort sett levde de på tørt land. Og så var maling og lakk basert på terpentin.

Gutta fra Tørvikbygd i Hardanger regnet livet til en standard snekke til 30 år. 

Og den gangen var det produkter som tretjære, blymønje, blyhvitt, Pingo Soppvask, Xylamon, ekte terpentin, Jotun Arcanol og diverse andre stoffer. Anoder grodde det ikke på, de var legert med kvikksølv. Selv små båter var flytende giftbomber. Jeg har fremdeles et båtbord stående ute, fra min gamle Caroline. Den ene enden står nede på jorden. Slik har det stått i 10 år. Det råtner ikke. Båten ble i sin tid bygget på Kirkøy, Hvaler. Forrige eier hadde malt noen spanter, de måtte jeg bytte grunnet råte, sammen med noen bordganger. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...