Jump to content

forlengelse av tak med plaststøp epoxy

taurusx

Recommended Posts

Hallo båtfolk, har en hui 900 som jeg er godt fornøyd med og båten er godt vedlikehold utvendig og innvendig. Siste vinterstorm gikk imidlertid kalelesjen rett til havs og borte ble den.

Da har jeg tenkt at istedet for ny kalesje vil jeg forlenge taket i plast fra hardtopp og helt bak til hekket, ca 1,5 meter med understøttelse på hver side bakerst.

Har aldri holdt på med plaststøp og epoxy som det vistnok brukes. Hvordan går men fram med dette prosjektet, og materialbruk? Har noen tips til meg blir jeg veldig glad.

På forhånd takk.

index skrev 1 time siden:

Hvorfor epoxy? Er ikke båten bygget av polyester?

Han kan nok ikke begrunne sitt spørsmål om epoksy -kontra polyester.

Han sier jo at dette vet han ikke nok om, og ber om veiledning...

Jeg er også interessert i hvordan man kan bygge et slikt tak, enten med epoksy eller polyester. (Hva er best, og kan man få det tll uten å lage egen støpeform.... -Jeg har selv hatt noen tanker om å bruke en gammel kalesje som strammes riktig, og så vætes med epoxy (eller polyester...) Hvis man får dette stivt og greitt, kan man ta det av og bake utenpå med glassfiberduk og kanskje komme i mål på den måten.  Men da er det viktigste at man ikke støper fast kalesjestoffet mens man væter første gang, mens den er festet. Det kan lett bli at den sitter permanent fast da.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Kort forklart kan du bruke ei divinycellplate som du støper inn med glassfiber og polyester. Du kan jo selvsagt bruke epoxy også, men ser ikke helt poenget til det bruket. Dersom du støper ett lag på den ene siden av plata kan du bøye den til ønsket krumning, og deretter støpe baksiden, da blir den låst i den krumningen. 

Se tråden til @Knude om akkurat dette, han lagde seg tak til båten omtrent på den måten. Husker ikke hvor, men det er bare å lese seg gjennom tråden:

Du finner også mange tips om støping, polyester, forskjellige typer glassfiber, og divinycell i tråden jeg startet om å bygge om gammel Draco til åpen jolle:

Hei, ser at det har dukket opp noen tanker her, takker for det. Skal bruke litt tid å lese litt gjennom, ser at det er flere lignende emner her som man kan plukke ideer fra. Dette med å forme til med en plate og legge stoffet på den ene siden for deretter og bøye det til før man støper videre høres ut som en god ide, for en fersking som meg. 

Tenker det skal gå bra med litt veiledning:-)

Takker så langt

Redigert av taurusx (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...