Jump to content

Ankring på svai i sterk vind

bosun182

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev 22 minutter siden:

Rik? Seriøst folkens. Har man råd til båt som trenger anker har man råd til et anker til 3000kr.

Seriøst Arne, litt lettbeint kan man vel være. :giggle:

Når det er sagt tror jeg at jeg vet om nok ting som er viktige som jeg trenger til båten og bare koster noen få tusen til at jeg kunne kjøpt meg flere båter til samme prisen som den jeg har.

Det fremstår nesten som en pissekonkurranse, man må alltid ha det dyreste og beste ellers tar man ikke vare på båten. Jeg er ikke med på den moralen der, jeg synes den gjør båtlivet kjipere. Jeg hadde en Bruce-kopi selv i mange år og den gjorde nytten, nå har jeg et Engbo-anker som antagelig er enda dårligere, men det gjør nytten sin foreløbig.

Har du en Bruce-kopi, bruk den til du finner at den ikke strekker til, så kjøper du det ankeret som du finner best i henhold til dine kriterier.

Mange gir inntrykk av at det er jo bare å ankre på nytt om det slipper, er det slik da, alltid, i mørke og skitvær?

Har ingen aning hvor godt det lille Vulcan-ankeret mitt sitter sammenlignet med Bruce-kopien som ble erstattet, men om den bare holder EN gang når den andre glapp er det en god deal. At moderne anker er bedre enn gamle er vel såpass gjennomdokumentert at man ikke trenger småkjekle om DET...? 

Er ingen konkurranse fra min side, jeg har en gammel billig båt med masse ræl og enkle løsninger, men har likevel lagt for mye jobb og penger i den til å spare på småpenger til forsikring og skikkelig fortøyning.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev for 3 timer siden:

Det fremstår nesten som en pissekonkurranse, man må alltid ha det dyreste og beste ellers tar man ikke vare på båten. Jeg er ikke med på den moralen der, jeg synes den gjør båtlivet kjipere.

Godt sagt. 

Enten kjøper en det beste, Rocna eller så havner båten i fjæresteinene. Det er ganske enkelt helt feil. 

Geir Kåre S skrev 1 minutt siden:

Godt sagt. 

Enten kjøper en det beste, Rocna eller så havner båten i fjæresteinene. Det er ganske enkelt helt feil. 

Jeg kjøpt båt med 21kg Engbo på hekken i fjor, når jeg leste om Engbo her på forumet ble jeg helt psyka ut, og begynte straks å jaktet på alternativ. Etter litt prøving og feiling med ulike ankere som ikke passet i rullen bak endte det med at Engbo ankeret ble brukt hele sesongen. Erfaringen så langt er at dette sitter som bare f... og jeg er super fornøyd.

Jeg er helt enig at det kan være verdt å legge noen ekstra kroner i et anker hvis det gir deg bedre nattesøvn, men jeg kan ikke huske at det lå masse knuste båter i fjæresteinene på 90-tallet før rockna, vulcan osv....?

En del av det man kan kalle sjømannskap, er å finne ut under hvilke forhold, hvor og hvordan man kan ankre sikkert med det utstyret man har til rådighet. Så langt har ikke brucekopien min sluppet på de 15 årene det har vært i bruk. Skal jeg ha nytt anker, blir det et moderne.

Siste sesong observerte jeg 3 båter som dregget, 2 under voldsomme tordenbyger med voldsomme vindkast og en i Hankøsundet med kraftig vind som skiftet fra SV til Ø. Dette var en Bruce kopi et Vulcan anker og et Rocna.

Båten med Bruce kopien vet jeg hadde kort kjetting, Båten med vulkan ankeret vet jeg ikke og i hankøsundet hadde båten med Rocna ankeret ute 4 ganger dybden i følge eier. Jeg hadde ute 4 ganger dybden og har syrefast Bruce kopi fra Maritim.

Jeg bakker opp ankeret mitt til 2800 RPM og legger ut mye kjetting hvis det er plass...

Så denne ukuelige troen på at det eneste som fungerer er et Moderne Anker (helst Rocna eller Vulcan)anker er feil.

Det skipperen gjør når man ankrer opp er av større betydning enn om man har Rocna eller Bruce, selv om det er temmelig sikkert at Både Rocna og Vulcan er et bedre anker en Bruce under de fleste forhold.

Hulda skrev for 1 time siden:

En del av det man kan kalle sjømannskap, er å finne ut under hvilke forhold, hvor og hvordan man kan ankre sikkert med det utstyret man har til rådighet.

Du har et veldig godt poeng som jeg syntes man ofte glemmer litt. Nå var vel forespørselen fra trådstarter litt spesiell da han driver med kiting, og da for noen timer muligens legger seg på et sted vi andre ville styrt unna med tanke på vind.

Jeg har alltid hatt overdimensjonert anker (hvis det er noe som heter det) på båtene mine, men tar det ikke i betraktning når jeg fortøyer - jeg titter på værmeldinga.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Ja, det er ingen tvil om at teknikk er minst like viktig som ankeret. Om bunnforholdene ikke tillater at ankeret setter seg, spiller det ingen rolle hva slags jern man har i enden av kjettingen.

En gang så jeg en charterbåt på rundt 40 fot full av dansker som skulle ankre, sikkert for første gang, midt i et tett ankringsfelt. De sto på baugen og slapp ned ankeret til det akkurat traff bunnen (1:1). Så seilte de bakover og forsto ingenting. De prøvde dette mange ganger, helt til jeg svømte bort og fortalte at ankeret skal sitte i bunnen, ikke ligge på bunnen, og at de måtte slippe ut langt mer kjetting for at det skulle ha noen sjans om å fungere. :smiley:

Mange gode forslag og meninger, men til slutt så er det egentlig kun trådstarter som kan finne svaret.

Ts må rett og slett stille seg spørsmålet:
Hvor mye er ts villig til å bruke i penger?

Og så sette det opp mot:

Er det akseptabelt for ts at båten må holdes under oppsyn eller jevnlig sjekkes?

Kan ts leve med at det er en større sjanse for at båten mister ankerfeste?

Ønsker ts å kunne bruke ankeret til å overnatte?

Er det greit for ts at ankeret gir mindre ankringsmuligheter og setter høyere krav til ankerplasser enn andre ankre?

Har ts kunnskaper nok om ankring til å kompensere for et dårligere anker?

Når vi fikk Havelle hadde hun CQR foran, og Bruce kopi bak. Begge på vinsjer og begge med kjetting.

Etter et par døgn med CQR forsto vi fort at det måtte byttes. Nå har vi et 25kg Rocna, og det er sant hva folk sier om det, vi går ikke tilbake.

PS: At man har en Bruce kopi sier vel egentlig ikke så mye? Det er vel stor variasjon, og mens noen kopier er nokså tro mot orginal og fungerer bra, andre fungerer dårligere.

Redigert av Havelle (see edit history)
Too Much skrev for 2 timer siden:

Jeg bakker opp ankeret mitt til 2800 RPM og legger ut mye kjetting hvis det er plass...

Så denne ukuelige troen på at det eneste som fungerer er et Moderne Anker (helst Rocna eller Vulcan)anker er feil.

Det skipperen gjør når man ankrer opp er av større betydning enn om man har Rocna eller Bruce, selv om det er temmelig sikkert at Både Rocna og Vulcan er et bedre anker en Bruce under de fleste forhold.

Veldig enig...det å ankre på riktig måte er langt viktigere, en hva som er i enden av kjettingen...

Nå går det mot påske, og ski og fjellheim...

En ser det samme utstyrs hysteriet der oppe...en må ha det å det utstyret, vist ikke, går livet til "helvete "...

Utstyrshysteri finner en i alle "bransjer "...

Det viktigste er å lære seg å bruke det en har, og faktisk bruke det,  det er som regel mer en godt nok...

Story:

Gled inn i en bukt ved Havstensund i fjor. Det ligger noen SXK-bøyer der som var opptatt. Droppet anker nord i bukten, men syntes vi lå litt vel nærme en annen ankret båt. Praiet over og meddelte at hvis han mente vi lå for nære så ville vi flytte oss. Ikke noe problem, hvor mye kjetting har du ute, Hulda? Vi har 30 meter ute. Jøss, det var mye, vi har ikke mer enn snaue 15 meter ute. Vanndybden var 7 til 9 meter. Men det var en stille natt, så vi lå begge på samme plassen om morgenen etter. Og bunnen er bunnløs mudder.

Too Much skrev for 3 timer siden:

Siste sesong observerte jeg 3 båter som dregget, 2 under voldsomme tordenbyger med voldsomme vindkast og en i Hankøsundet med kraftig vind som skiftet fra SV til Ø. Dette var en Bruce kopi et Vulcan anker og et Rocna.

Båten med Bruce kopien vet jeg hadde kort kjetting, Båten med vulkan ankeret vet jeg ikke og i hankøsundet hadde båten med Rocna ankeret ute 4 ganger dybden i følge eier.

Litt pussig. I Hankøsundet er det stort sett bare gjørme, og lett å få ankerfeste. Med Rocna og 4x dybden med kjetting ute burde ankeret lett få nytt feste dersom vinden dreier 90 grader. At det gamle festet bryter løs er jo ikke rart. Det som kan skje er jo at man er uheldig og kommer opp mot ei grunne der det er fjell rett under mudderet. Da sitter ingenting.

Ellers gjør jeg også alltid som du beskriver med å kjøre fast ankeret, også når vi ligger mot land. Men etter at vi byttet anker har jeg blitt litt mer forsiktig med å kjøre det fast. Det graver seg rett og slett så langt ned at jeg får problemer med å få det opp :sweat: 

Har forøvrig også en situasjon jeg var vitne til i fjor. Det var meldt frisk vind et par dager i strekk, så vi hadde søkt ly i Fredagshølet. Lå helt innerst i bukta inn mot land. Så kom det en stor seilbåt med to godt voksne par ombord og skulle legge seg på svai. Jeg fulgte nysgjerrig med, for jeg synes de var i ferd med å hive ankeret faretruende nærme vårt. Men av en eller annen grunn fikk de ikke ankerfeste, holdt sikkert på en halv time. Siden de nærmet seg oss enda mer tok jeg jolla bort og snakket med dem. Kapteinen var da en smule frustrert for at han ikke fikk ankeret til å sitte. De hadde fjernstyrt vinsj i baugen, kjetting hele veien, og et relativt stort Rocna. Hver gang slapp han ut ankeret, og satte motoren i bakk på nærmest full gass. Og hver gang slepte han bare ankeret etter seg. Jeg forsøkte å si at han burde slippe ut mer kjetting, og kanskje ikke gi full gass bakover med en gang, men jeg tror ikke jeg klarte å trenge helt gjennom. Etter å ha forsøkt en stund til flyttet de seg til andre siden av bukta, der fikk de merkelig nok ankerfeste... Det ble en lang historie, men moralen er at også Rocna og lang tykk kjetting kan feile dersom man bruker det feil. 

jotto skrev for 23 timer siden:

Det største problemet med Rocna (eller Rocna Vulcan, som jeg har) er at det kan være et lite h*lvete å dra opp ankeret fordi det graver seg så godt ned når det blåser godt :giggle:

Samme her, må som regel kjøre det løs (selv nå med winsj.). Tar da inn slakken, så ankertauet står rett ned, gjør fast, og kjører så fremover. Da 'brekker' det løs. Men dette er en metode som fungerer best med en mann i baug, og en på gir og gass.  Hvis TS er alene ombord, så kan det å få løs ett godt festet rockna i mye vind, og uten winch, faktisk by på litt utfordringer, og mange løpeturer mellom baug og betjening.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Beste måten å få ut Rocna eller andre ankere som har gravd seg godt ned er vel å holde "stram line" med båten rett over ankeret og så la båtens bevegelser jobbe ankeret ut av mudderet.

På samme måte som man ikke rykker ut en fot som står fast i gjørme, men jobber den utover :)

Tar et minutt eller to, men sparer både vinsj, anker, rulle og kjetting for unødvendig belastning :)

Komodo skrev for 1 time siden:

Litt pussig. I Hankøsundet er det stort sett bare gjørme, og lett å få ankerfeste. Med Rocna og 4x dybden med kjetting ute burde ankeret lett få nytt feste dersom vinden dreier 90 grader. At det gamle festet bryter løs er jo ikke rart. Det som kan skje er jo at man er uheldig og kommer opp mot ei grunne der det er fjell rett under mudderet. Da sitter ingenting.

Jeg satt som støpt med Bruc ankeret, ble mildest talt overrasket når jeg oppdaget båten som drev på land i gjørma ved Gjallarnes. Tok det for gitt at det var kort kjetting og ble ytterligere overrasket når mannen oppga at han hadde 40 meter ute på 10 meters dyp med Rocna.

Redigert av Too Much (see edit history)

Det finnes et hull eller to i motsatt ende av der man fester kjettingen i ankeret. Er man plaget med at ankeret setter seg for godt fester man et tau i det hullet og har ei blåse i andre enden av tauet slik at man får tak i det. Så haler man ankeret etter det tauet, da løsner det mye lettere.

Ikke det at jeg gidder å gjøre det. Jeg har da motor, og et Engbo-anker som aldri har satt seg så godt at det har vært et problem, men heller aldri dregget selv i frisk bris og med skiftende vindretninger.

Jeg lurer også litt på om det er enklere å ankre her nordpå. Jeg har aldri slitt med ålegress og slikt som jeg leser om at man plages med sørpå. Jeg trives best på sandbunn og leire når jeg ankrer opp.

Min erfaring er at anker vægt er nøglen. Sæt et 20kg Bruce på din båt (koster ca 700 NOK) hvilket er overdimensioneret og så kan du bare bruge 2 meter kjetting og et blytov.. det kommer til at holde alt vind du oplever i Norge på en lille båt. Du må dog altid huske at sejle ankeret i bakken med motor ellers holder det ikke.. og set en anker alarm på smartphone eller tablet så sover du som en sten..

Når det er sagt er det jo sjælendent at vinden er et problem men det er bølgerne. Du må vælge en ankerplads hvor der ikke er bølger. Er der bølger er der ikke noget anker i denne verden der er sikkert..

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Hvor ville du stuet et 20-kilos Bruce med to meter kjetting og blytau på en Hallberg Rassy 26? I salongen?

Er det kanskje det ankringsutstyret du bruker selv og tenker er det ideelle valget for TS sin båt også?

Hero 101: 10 meter <5 tonn

HR 26: 8 meter <3 tonn

Eller kanskje har du enda større anker på din båt? Post gjerne bilder isåfall, for et 30 kilos bruce på tuppen av en Hero 101 må være litt av et syn!

TS har forøvrig ikke svart utover sitt første innlegg, så han er muligens fornøyd med spennet i forslag fra det moderate til det vanvittige.

Det er mangen som meiner at dei har det beste ankeret. Men eg trur da kan ver greit å lesa seg litt opp på temaet, og sjå kva ein føler passer best til sitt bruk.

Ein del produsenter har tabell som viser hvilken størrelse ein bør gå for:

Mantus:

https://www.mantusmarine.com/mantus-anchor-knowledgebase/anchor-sizing/

Anchor-Sizing-Guide-metric.jpg.b676de33db443aa1415886a007a3b0c0.jpg

Rocna:

https://rocna.com/fitment-guide/

ROCN-0001-Specs.jpg.c6f0463b7e03f79fc2d9a6e253a563f4.jpg

Fortress:

https://fortressanchors.com/selection-guide/

screen-shot-2019-10-24-at-1_46.03-pm.png.9141ef3e80a05698e6647624a78a3ae1.png

Delta:

Delta-Anchor-Selection-Guide.jpg.30c26dd495697fa0c809dbfbb01c32c7.jpg

cqr:

1-cqr-plow-boat-anchors-dimensions.jpg.64749dd0a8bfa21693566a6f30068166.jpg

Bruce:

1345452091_GalvanizedBruceAnchor.jpg.6818d198bfeb3073ee3ee912af93ea78.jpg

Div info om ankervalg:

https://www.yachtingmonthly.com/gear/choose-right-anchor-29502

Så kan ein søke på google om anchor test, så finner ein mykje.

div tester på google

Som du sikkert har skjønt allerede, så er dette eit sårt tema for mangen, hehe. Og dei aller fleste meiner dei har det beste.

Men uansett, så blir det stort sett bra om ein går for eit anker av den nye generasjonen med eit godt rykte.

Lykke til med valget :wink:

Redigert av Steini (see edit history)
Guest Avmønstret#

Flott fremføring :-)

Eg trur dei fleste syns dei har gode nok ankre, ikkje det beste. 

Om en skal segla jorda rundt eller noko spesielt krevande kan eg skjøna ynskjet om "veras beste", men elles... nei, kvifor? Ikkje har ein veras beste båt heller, eller veras beste steikepanne ombord for den saks skyld. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...