Jump to content

Ankring på svai i sterk vind

bosun182

Recommended Posts

tobixen skrev 21 minutter siden:

Vindhastighet kan måles i m/s, knop, km/h og beuforts skala.   I Norge har vi valgt å standardisere på m/s for vindhastigheter, men dette praktiseres ulikt i ulike land, plutselig snakker man med en nabo i en båthavn som har seilt ute i litt mye vind og omtaler det som "windspeed 7", veldig forvirrende (men ikke helt uvanlig i deler av mellom-Europa).  Jeg hadde noen polakker ombord en gang som skiftet fra m/s til knop på navigasjonssystemet.  Tanken min var å skifte tilbake til m/s når de var ute av båten, men det ble med tanken.  Båtens fart foretrekker vi jo å angi i knop, og når man seiler (og måleren viser relativ vindhastighet) synes jeg det er veldig greit å ha samme enhet for båtfart og vindfart.

Fra et praktisk ståsted burde hele verden, inkludert "båtverden", snarest mulig ha skrotet konsepter som "nautisk mil", "knop", "fot" og slikt og bare benyttet metriske enheter som m/s.  Men til og med da blir det rot, fra et praktisk ståsted er det mye greiere å regne på km/h i stedet for m/s.

m/s er den anbefalte enheten av World Meteorological Organization, International Civil Aviation Organization m.fl, og brukes bla. i hele Norden, men man kan jo måle på uendelig mange måter, og folk liker jo gjerne det de er vant til, så en standard skjer nok ikke i denne menneskehetens historie:)

3 hours ago, Maika said:

m/s er den anbefalte enheten av World Meteorological Organization, International Civil Aviation Organization m.fl, og brukes bla. i hele Norden,

Som jeg prøvde å si, standarder er bra, og det er derfor store organisasjoner anbefaler m/s (som tross alt er den metriske standarden for fart).  Når man skal noen kilometer avgårde, så blir det allikevel stort sett greiere å "vri hodet rundt" måleenheten km/h for fart.  Er man på sykkel og har speedometer som viser farten i km/h, så er det også hensiktsmessig å vite vindfart i samme måleenhet - altså km/h. (det som "brekker" her er jo at man benytter sekstitallssystem i stedet for titallssystem for tidsenheter - men, digresjon uansett ...)

Jeg tror ikke det finnes noen organisasjoner der ute som anbefaler måleenheter som knop og nautiske mil til noen formål - allikevel er dette de-factostandarden som benyttes av båtfolk (over hele verden?) for å beskrive fart på båten og seilingsavstander.

Benytter man nautiske mil for å beskrive seilingsavstand, så er det naturlig å benytte måleenheten knop for båtfart, siden dette er kompatibelt.  Benytter man knop for båtfart og seiler med eller mot vinden, så er det greit å vite vindfart i samme måleenhet.

Jeg vet ikke, når man "kjører" motorbåt med kraftig motor eller bil så er kanskje ikke konseptet "relativ vindhastighet" like relevant som når man er i seilbåt eller på sykkel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Maika skrev for 2 timer siden:

@tobixen Jeg spør av nyskjerrighet; hvorfor bruker du "knop" som enhet for vindhastigheten?

Om man er utenfor scandinavia så er vel stortsett de fleste værmeldinger oppgitt i knop. 
bruker ikke windy men der er det vel også knop.  
vi bruker PredictWind med ECMWF og SPIRE vanligvis og der er det også kun knop.   

litt greit å bruke det som er standard 

8 minutes ago, Enzo said:

Om man er utenfor scandinavia så er vel stortsett de fleste værmeldinger oppgitt i knop. 

Husker ikke hvor, men jeg har hørt værmelding basert på beuforts skala også.

bruker ikke windy men der er det vel også knop.  

Vet ikke hva som er standard der, men det er konfigurerbart (og standard kan kanskje variere utfra hvilken nasjonalitet windy tror du har).

litt greit å bruke det som er standard 

Standarden er m/s.  De-facto-standarden i store deler av verden er knop.

Ikke mange utenfor Skandinavia som bruker m/s. I regattasammenheng brukte vi etterhvert bare knop, lettere ved internasjonale stevner. Jeg har derfor byttet permanent til knop. De fleste i min bekjentskapskrets har gjort det samme. Bryggelangs i Norge kan jeg finne på å bytte tilbake til m/s, men ikke når jeg diskuterer med langturseilere eller regattaseilere. 

Nære på å havne på land her nettopp nå. Hadde ankret ved Citadelløya i Stavern med stadig økende vind. Ankervakt på siden i går, og nå nettopp gikk den.... Hadde kanske 10-15 meter klaring til svabergene når båten tok styring. Le kyst altså. Nå fortjener jeg en ankerpils på andre siden av bukta ?

Screenshot_2023-07-16-13-12-27-04_dd4a48f316753ba8360d775f151889b9.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

17 minutes ago, Framtia said:

Nære på å havne på land her nettopp nå. Hadde ankret ved Citadelløya i Stavern med stadig økende vind. Ankervakt på siden i går, og nå nettopp gikk den.... Hadde kanske 10-15 meter klaring til svabergene når båten tok styring. Le kyst altså. Nå fortjener jeg en ankerpils på andre siden av bukta ?

Screenshot_2023-07-16-13-12-27-04_dd4a48f316753ba8360d775f151889b9.jpg

Da funker systemet med ankervakt ;) All klaring er god klaring, men jeg hadde også trengt en ankerpils etter noe sånt ?

Framtia skrev for 6 timer siden:

Nære på å havne på land her nettopp nå. Hadde ankret ved Citadelløya i Stavern med stadig økende vind. Ankervakt på siden i går, og nå nettopp gikk den.... Hadde kanske 10-15 meter klaring til svabergene når båten tok styring.

Shit! Etter den opplevelsen der burde du egentlig unne deg en noe skarpere ankerdram enn pils synes jeg :cheers_wine: Bare ikke la festen ta helt av slik at du blir liggende døddrukken på dørken. Det kan jo hende du mister ankerfestet en gang til :giggle:

Men fra spøk til alvor. Det blåser jo kraftig, men kan du fortelle litt mer om forholdene? Tenker da på type anker, dybde, meter med kjetting/tau ute, og bunnforhold.

Ellers har det jo som mange vet nå vært Tall Ships Races i Fredrikstad. Det har deltatt seilskuter i regattaen fra England på opp til 110 meters lengde, men også seilbåter ned til 13 meter. Det som har overrasket meg litt når jeg har gått langs kaia i helgen og tittet er at en del av båtene som faktisk er relativt store, har overraskende små anker. De aller fleste har patentanker, men noen store gamle har stokkanker, og atter andre har bruceanker eller QCR. Kan ikke skjønne at en relativt stor båt kan ligge godt med et relativt lite patentanker. Arealet av klørne på ankeret er jo det som begrenser holdfastheten.

Ikke vet jeg, mange av disse båtene er jo museumsbåter, og det finnes jo båter som aldri bruker ankeret, og atter andre som bare bruker anker i godt vær.

Jeg har litt erfaring med Shtandart, jeg har et inntrykk av at de bruker ankeret relativt flittig, jeg husker ikke hva slags anker de har, antar at det er replika av noe "gammelt ræl", kanskje de har noe mer moderne i tillegg.  Sønnen min var med TSR fra Danmark til Fredrikstad for noen år siden (pre-covid ...  må ha vært sommeren 2019?), de ble sittende fast i Limfjorden.  Shtandart droppet anker, og mannskapet fikk seg en badepause - mens andre båter drev akterut - det er klart at det da var relativt lite vind..  Vi møtte dem igjen for anker i Normandie i fjor sommer, men det blåste vel ikke så ille da.  De sliter jo litt nå, på grunn av feile farger på flagget er det blitt vanskelig å finne havner hvor de er velkommen, så da er det vel viktig med anker som fungerer bra.

(Er båten stor nok, så har man alltids nok mannskap til at noen kan sitte ankervakt - og alle disse båtene har vel motor, selv om noen av dem er museumsbåter).

tobixen skrev 16 minutter siden:

mange av disse båtene er jo museumsbåter, og det finnes jo båter som aldri bruker ankeret, og atter andre som bare bruker anker i godt vær.

Joda, det er riktig. Men det er også noen av dem som bruker ankeret, og jeg har sett at det fungerer. 

Jentungen vår har vært med Alexander Von Humbolt ll fra England til Fredrikstad i år, har derfor fulgt litt mer med enn ellers. Da de rundet Torbjørnskjær og kom inn hit på Fredag gikk vi ut på Vikertangen for  se. Hadde egentlig tenkt å ta båten ut, men det blåste 11-12 m/s og sjøen utenfor Asmaløy og Kirkeøy var grov så vi valgte å ta beina fatt. Men fra torsdag til lørdag har det ligget båter på svai ved Vidgrunn / Duken og ventet på å få komme inn. De to som har ligget der er den store polske som er ca 109 meter, og den store indonesiske som er 111 meter. De har i alle fall ligget til ankers, og de har ligget meget værhardt til. Har dykket en del i området, og det er stort sett kupert fjellbunn der. Noe bløtbunn innimellom, men det er tilfeldig om de treffer den. På Lera, rett nord for Seiløy, har det ligget en nederlandsk båt, men den har ligget i le. Alexander Von Humbolt, Christian Radich og Statsråd Lhemkul la seg på svai i Løperen øst for Kjøkøy, de så også ut til å ligge godt der. Men de båtene jeg siktet til med mindre ankre er altså mindre båter enn disse. Mulig at de sjeldent ligger for anker. 

tobixen skrev for 13 timer siden:

Er det bare meg som synes det er greit å sammenligne båtfart og vindhastighet? F.eks. for å vite hva som skjer med relativ vindhastighet dersom man skulle snu 90 grader eller 180 grader?

Nei, det er ikke bare deg. Jeg gjør det samme, og har alt satt til knop. Inkludert yr.  Men må stadig høre på mannskap som høylydt regner om og forteller meg hvor mye det egentlig blåser i m/s. Så da forteller jeg hvor fort vi egentlig seiler i m/s.

Hvorfor er forresten ikke veiene skiltet i m/s? Med elbiler begynner jo medvind og motvind å ha betyding på veien også.

Bra det gikk godt, @Framtia!

Vi svaier omtrent alltid, og etter et par ganger der mitt 25kg Rokna + 8mm kjetting har mistet festet ved 90 graders vinddreining, har jeg begynt med forkatting ved vær som dette. Dvs. et ekstra 15kg Bruce foran hovedankeret med et par meter kjetting. Sitter knall, er greit å dra opp alt med vinsjen, samt lett å montere/demontere siden jeg har katamaran der rulla er enkelt tilgjengelig. 

(Vet at det anbefales lengre kjetting mellom ankrene, men da blir opptak en mer komplisert affære der ekstra-ankeret må løftes opp manuelt etterpå, og det vil jeg ikke risikere å måtte gjøre i en krisesituasjon.)

Jeg ankret opp før vinden hadde tatt seg opp, og visste det ville bli vindvær. Kjørte 25 kg Rokna fast på vanlig vis, 40 meter kjetting ut, og avlaster på vinsjen. Her hang jeg dønn i over et døgn med vindkast opp i 16m/s (32 knop ?,). Det blir store krefter da min båt pendler mye under slike forhold, så jeg var heldigvis på vakt (plotteren på, alt elektrisk stand-by). Som nevnt var det ankervakta som varslet meg, og jeg jopplvde det som at ankeret var helt borte plutselig. Ble glad når jeg etterhvert så at ankeret hang der. Med jeg 14 m/s er det vanskelig å få snudd baugen opp mot været, samt å få kjørt inn 40 meter ankerkjetting. Men det gikk jo heldigvis fint. Uten fjernkontroll til vinsjen hadde jeg garantert gått på land. Man taper også verdifull tid når det er en avlaster på kjettingen.

Under er et bilde av bunnforholdene, og jeg mistenker at ankeret kan å hengt på en stein som etterhvert løsnet, i og med at det slapp så brått. 

Viser også vinden gjennom natta og posisjon frem til nå. Har sovet godt, selv om det gynger en del ?

Screenshot_2023-07-17-08-26-54-98_e81bde709853df47e50c141fcda4cb25.jpg

Screenshot_2023-07-17-08-21-20-08_c5e71ff449a449f940ca4091b764881e.jpg

Screenshot_2023-07-17-08-27-12-82_7e7d62008079a92f4add05ed4855b53e.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

tobixen skrev On 15.7.2023 at 18.30:

Jeg tror ikke det finnes noen organisasjoner der ute som anbefaler måleenheter som knop og nautiske mil til noen formål

Jeg tror luftfartpiloter bruker nm og knop, da det er basert på breddegrader, og deres navigering forholder seg til globusen.

Framtia skrev 1 time siden:

og jeg jopplvde det som at ankeret var helt borte plutselig. Ble glad når jeg etterhvert så at ankeret hang der. Med jeg 14 m/s er det vanskelig å få snudd baugen opp mot været, samt å få kjørt inn 40 meter ankerkjetting. Men det gikk jo heldigvis fint. Uten fjernkontroll til vinsjen hadde jeg garantert gått på land. Man taper også verdifull tid når det er en avlaster på kjettingen.

Hørtes ut som en stressituasjon man helst ikke vil havne i! 

Framtia skrev 1 time siden:

Under er et bilde av bunnforholdene, og jeg mistenker at ankeret kan å hengt på en stein som etterhvert løsnet, i og med at det slapp så brått. 

Den forklaringen hørtes fornuftig ut. Med 25kg Rocna og konstant vindretning burde du vel ikke plutselig ha mistet taket dersom ankeret satt i leire eller sand. 

Må si du har gode nerver dersom du fortsatt sover godt på svai i denne vinden etter den opplevelsen du hadde der i går! 

tobixen skrev On 15.7.2023 at 19.30:

Jeg tror ikke det finnes noen organisasjoner der ute som anbefaler måleenheter som knop og nautiske mil til noen formål - allikevel er dette de-factostandarden som benyttes av båtfolk (over hele verden?) for å beskrive fart på båten og seilingsavstander.

Mulig at jeg misforstår påstanden din her (og det er uansett ikke veldig relevant for tråden), men IMO bruker nautiske mil og knop i mange av sine regler/sirkulære.

Eksempelvis benyttes knop  i regelverk for kalkulasjon av tillatt utslipp av kloakk fra skip, mens Nautiske mil er benyttet i standarder for radar performance.

Også andre organisasjoner refererer til knop. Eksempelvis så refererer MCA (UK Maritime and Coastguard Agency) til knop på vindhastighet i forbindelse med beregninger av vindpåvirkning ved stabilitetsberegninger.       

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...