Jump to content

HJEELP - langhelgene er spolert !


Suzuki

Recommended Posts

Hvordan gikk du frem for å rette opp motoren igjen da Roy ? Ettersom jeg har forstått er dette alfa & omega for en vellykket reparasjon ? Blir det OK med en bladsøker, eller trenger man mer "sofistikerte" saker ??

 

Suzuki

Brukte den minste bladsøkeren, justerte på motorlabbene til den ikke gikk inn på noen sider av flensen. Sideveis så var det jo ok ifra før. Det var det, akslingen går fint uten noen vibrasjoner. Er ikke så fryktelig vanskelig, når en føst betemmer seg og hiver seg på, så går det greit. Lurt av deg å gjøre dette, jeg har det ihvertfall sånn at jeg ikke får fred i "sjela" før jeg vet at alt er 100% ok.

Link to post
Share on other sites

Siste !

nå ligger det an til at båten flyttes til Oslo i løpet av uken ! Å ligge på land på Svelvik er ikke så lett når man bor i Nittedal. Sanker sammen kamerater etc. for å få et crew til denne jobben. Bedre med 25 min til fra "prosjektet" enn 1,5 time hver vei..

 

Satser på bra med pumpeutrustning & ekstra mannskap etc så går vel den turen bra tenker jeg.. Vel fremme i Oslo blir det rett opp på land. Så kan jobben begynne...

 

PS- kan noen med tilgang til kart måle opp hvor langt det er fra Bokerøya i Drammensfjorden ved Svelvik og til Sjølyst ? Turen må planlegges mhp. at krana må være tilgjengelig når vi kommer til Oslo...

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:crazy:Min erfaring med tilsynelatende lignende lekkasje løste seg ganske enkelt.

Men etter tegningene og din beskrivelse av utgangen på hylsa under vann så er det mulig at jeg ikke treffer,da du sier at det ikke er noen styring/flens under vannlinjen til hylsa :smiley:.

 

men : Var nedpå en grunne på svenskekysten (1984) med propellen på en plastsnekke slik at det oppsto en lekkasje inn i båten rundt hylsa.Lekkasjen løste jeg ved å ta båten opp på land .

 

Løsnet de to boltene på flensen akter  som 'styrer' akslingen der den kommer ut .

Kjørte inn sikaflex  hvor jeg kom til rundt hylsa/bolter/flens så det holdt og dro til igjen.

 

Jeg mener å huske at det var sikaflex,iallefall ringte jeg produsentenden gangen og fikk anbefalt det stoffet de brukte når de monterte akslingen/flensen på båten.

 

Båten var tett som ei potte etterpå.  :smash: :smash:

Link to post
Share on other sites

Synd å høre Suzuki, men jeg tror ikke dette skal være noe stort problem å løse.

Det første du må finne ut av er hvor vannet kommer inn.

Er det mulig å fylle opp båten innvendig slik at det aktuelle området kommer under vann?

Evnt. ved at du lager en ”demning” innvendig?

Da bør lekkasjen være lett å se utvendig.

Link to post
Share on other sites

hmm Ingar, ingen dum ide det der...

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg sagt at vannet kommer inn gjennom akselhylsa, og ned i laminatet. Men åssen i hule kan det gå til ?

 

Lurer på å rengjøre med trykkluft og løsemiddel, tørke godt å putte på f.eks WEST-EPOXY.

 

Bruker jeg f.eks en sprøyte fra apoteket skal vel det gå såvidt tenker jeg. Kan kanskje raspe litt med en Dremel eller noe..

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:smash: :smash: :flag: :flag: :flag::smiley:

 

Hei Suzuki

 

Det var leit å høre at du fikk en sånn start på sesongen :flag::cryin:  :cryin:

 

Til spørsmålet ditt om hylsa kan ta skade av at du smører med vannfast fett

innvendig og utvendig så er svaret  :smash: NEI DET TAR DEN IKKE SKADE AV.

 

 

:smash:Det er en av de elste måtene å tette på. I gammle dager brukte mann smør

til tetting av skrog å hylser.

 

Etter det jeg kan se på tegninga så har du en

såkalt mutter skrudd hylse (samme prinsipp som gjennomføring av strømkabler

eller lignende)Da må dere være to stykker til å løsne den (en inne i båten,og

en ute)  det er ingen fare med å løsne hylsa mens motor og aksling forsatt

er koblet sammen.

 

Ps: Husk å gjør godt rent runt hullet før dere setter hylsa på plass, bruk

gjerne sikaflex slik som solo å de gjore.

 

LYKKE TIL .

M.v.h.

Captain

Link to post
Share on other sites

hmm Ingar, ingen dum ide det der...

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg sagt at vannet kommer inn gjennom akselhylsa, og ned i laminatet. Men åssen i hule kan det gå til ?

Dette forutsetter vel at det har korrodert hull på hylsa? Virker usannsynlig. Normalt lekker det mellom hylse og laminat.

Kan ikke annet enn anbefale deg det jeg skrev. Du må først bringe på det rene hvordan vannet kommer inn før du legger videre slagplan.

Link to post
Share on other sites

PS- kan noen med tilgang til kart måle opp hvor langt det er fra Bokerøya i Drammensfjorden ved Svelvik og til Sjølyst ? Turen må planlegges mhp. at krana må være tilgjengelig når vi kommer til Oslo...

 

MVH

Suzuki

Fra Holmsbru til Sjølyst er det ca 33 nm.

Link to post
Share on other sites

hmm - kan hylsa være tæret mon tro ? Ettersom det ikke er utvendig mulighet for at vannet kan komme inn, begynner jeg å mistenke at hylsa er oppbrukt etter nesten 30 år.

Synspunkter på dette ?

 

Suzuki

hvorfor virker dette usannsynlig Ingar ? Kraner etc. av messing skiftes jo nettopp pga. tæring..   :smiley:

 

Det som var pussig er at når vi setter slangen "inn" i hylsa ved siden av akselen på utsiden av båten, kommer vannet ut gjennom disse "krakeleringene" på innsiden.. Virker derfor som om det er forbindelse mellom hylsa og ned til disse "krakeleringene"

 

jeg prøver å finne en plausibel teori, gruer meg til jobben med å ta ut motoren ...

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hvorfor virker dette usannsynlig Ingar ?

Ok, har det stått i 30år er det kanskje mulig.

Grunnen til at jeg synes det usannsynlig er pga vannmengden som passerer.

Messing blir "morken" fordi sinken forsvinner og etterlater et porøst "kobber-skjelett".

Men jeg har allikevel ikke opplevd at det er gjennomtrengelig for vann.

Link to post
Share on other sites

Fant dette i Sleipners katalog fra 2001. Ut fra din beskrivelse er det trolig en slik installasjon du har. Lagring er i braketten og motoren. Hylsa er ikke en del av lagringen. Hylsa er støpt fast i skroget ved gjennomføringen. Håper dette kan være til hjelp for deg.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Yess Jens P. Dette er min installasjon i detalj.

 

Jeg har dog ikke klemflens, på min aksel er det en gjennomgående splint som sikring.

 

Masse bra på siden til Sleipner, ligger den på linkesiden tro ??

 

blir sikrere og sikrere på at hylsa er synderen. Lurer på om tetting med EPOXY under akselen samt fettfylling av hylsa gjør susen ? JEG VIL PÅ SJØEN NÅÅÅ  !!!!!!!

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det jeg la ut er skannet fra en katalog. Sleipners hjemmesider var tidliger bare om baugpropeller. Ser det er endret nå. Tror du skal være forsiktig med å fylle hylsa med fett. Så vidt jeg har forstått må pakkboksen kjøles med vann for ikke å brenne opp. (Mulig du har valget mellom pest eller kolera!) Andre som kan svare på det?

 

Opplegget hos meg er så gammlet at jeg har bronselager og pakkboks i begge ender av hylsa, og hylsa skal være fettfylt. Hadde ut dette etter nær 40 år, og da var hylsa sprukket på langs. Om dette var tæring eller frostsprengning vites ikke.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skiftet nylig pakkboks, forstår det slik at hylserøret skal være fylt med vann for å kjøle ned pakkboksen. Vil tro at simmeringene vil ryke. Hvis du har en 25mm aksling så kan jeg kanskje hjelpe deg. Har en pakkboks som er lagd av teflon eller noe lignende, har hatt den i reserve og den er ubrukt. Den er tåler kansje varme bedre en messing..send meg en im med mailaddressen så kan jeg maile deg et bilde av den.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uaktuelt LASSE. Problemet er at der jeg ligger betaler jeg  ingen leie, samt at opp+ut koster 450. Regner det som ganske billig egentlig. I tillegg er kranføreren SVÆRT fleksibel.

På den andre siden er det avstanden som ikke akkurat er optimal til Svelvik mhp skruing.

 

Jeg skal i morra snakke med Sleipner som er store på propellaksler mv.

 

Et alternativ er da å tette hylsa utvendig med Sikafleks, og slepe båten til Oslo. Interessert POSEIDON ??  :cool: :cool: :lol:

 

Et annet mer aktuellt alternativ, er å satse på at det går bra, ta med et par pumper ekstra, og legge i vei. Går man pent og pyntelig i maksvær skulle det vel gå greit tenker jeg.. Med en følgebåt i tillegg, skulle jeg være maks sikret. Noen passende filler, etpar patroner vannfast fett og komplett dykkerutrustning vil da bli lagt til inventarlisten. Just in case liksom..

 

Så sender jeg en kompis eller noe rundt med bilhengeren til å ta med krybba til Oslo, slik at den står klar når jeg kommer dit.

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Halloen igjen ja !

det u-unngåelige nærmer seg....

 

I sakens anledning lurer jeg på om det er noen som vil forbarme seg over meg å låne ut en "klokketalje" til jobben som må gjøres. Håpet å få "tuska" til meg en slik nære Oslo, veit noen om noen som har til låns ?

 

Et eksempel er denne:


 

Koster ikke mer enn 500,- men ettersom den bare skal brukes etpar ggr så...

Viretalje er ikke aktuelt, mer upresis etc. gjør det køddete å benytte...

 

Tirsdagen setter jeg nok i gang, på Svelvik ligger det an til...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

er nå klar til å legge ut, med en reperarasjon som holder til høsten. Vil ikke si mer før jeg har fått testa...

 

Wish me LØKK !! ( som vi sier i dalstroka innaførr )

 

MVH

Suzuki  - som ikke ofte ber til høyere makter.......

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...