Jump to content

HJEELP - langhelgene er spolert !


Suzuki

Recommended Posts

hello ja,

sitter her å depper etter en lang dag ved sjøen !   :sad:

Starta 07 00 med å forberede for kran. 0830 ble båten heist opp, siste del av stripen + bunnstoff på "krybbeflekkene" ble lagt på. ca 1000 ble båten forsiktig satt på vannet. På med vann krana, dekrompimer 2`ern, inn med kaldsarteren og passe med gass.

- hmm klikk klikk, hva er dette ?  :confused:  Det viser seg at biltemaladeren har kokt i filler det nye startbatteriet mitt.  :cryin:  Rapper batteriet fra bilen for å få fyr. Alt ok..  :smiley:   - Det kommer litt vann gitt , lite fett i boksen mon tro ? , -  fylle fylle hmm. :confused:  Raser til Drammen, kjøper en fettpresse og et nytt batteri. Drar tilbake og prøver med mer fett. Neida - dette vannet kommer fra UNDER akselen. Virker som om det pipler/ renner inn gjennom laminatet gitt.. Ganske mye  også, 30l timen ?   :blush:

 

Ingen bønn, båten må opp igjen...   :lol: :lol: :lol:

 

Tilbake på krybba ser jeg at det virker som det er et lite "hull" under der akselen kommer inn i båten. Kan sette den minste skrutrekkeren der iallefall. Trangt og j***ig.   :nonod:

 

Så til spørsmålet, hvordan ta ut akselen på denne ? Virker som om den må INN i båten, men da må motoren UT først.. Hvis ikke krasjer akselen med spaden / rorskeget..

 

Noen som kan hjelpe med tips og råd. Rimelig desperat egentlig, skrudd i hele vår å så skjer dette når vi endelig er klare..

 

:lol::headbang: :headbang:

 

MVH

Suzuki - som NESTEN er på gråten... !

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

båten sto på land da jeg kjøpte den ja. Lurer på om dette ikke er et klassisk eksempel på frostsprengning ja..

 

Er litt fortvilet om dagen - har brukt ENDEL penger på båten - og nå må vi til igjen. Å ta ut en motor bare for å tette en mindre lekkasje er ikke akkurat ønskelig. Sitter å droler med muligheten av å rigge meg til med Dremel, tannlegespeil og WEST-EPOXY. Lurer på om det er plass til en Dremel, evt en med fleksibel aksel..?

 

Snakket med forrige eier seinest forrige helg. Ikke akkurat "handyman". Lurte allerede da på om akseltettingen var OK. Han hadde ikke hatt noe krøll, så da så...

 

Godt å vite at man har sympati i alle fall.   :lol:

 

 

MVH

Suzuki - som lurer på om han kommer på sjøen i det hele tatt i år... ??

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg fått båten opp av vannet . Så ville jeg ha boret flere hull i området hvor lekkasjen er, og så tørket det skikkelig med en varmepistol. Så ville jeg ha sprøytet epoxy i hullene. Ville prøvd dette før alt arbeid med å løfte opp motoren.

Link to post
Share on other sites

båten står igjen på land. Med 15-30 liter pr time i lekkasje ville den ellers snart stått på havets bunn... Problemet er at jeg ikke kommer til under akselen. Ellers er min teori at fremgangsmåten må bli som du beskriver på en prikk. Godt vi er enige da..

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dersom du kan reparere dette uten å demontere motor eller hylse, så vil du nok spare en del tid. Men om du skal sparkle, så bør du ha litt opprevet glasfiber i sparkelen for styrken sin del, det er en del vibrasjoner i dette området. Det kan også vere en god ting å legge en liten lapp med glasfiber på toppen invendig.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Leit å høre om problemene dine!

 

Tenkte jeg bare skulle fortelle at du ikke er alene.

 

Jeg har en Bayliner 2755 med Mercruiser motor og drev (Alpha One).

Forrige torsdag tok frua og jeg en "liten" tur med båten. Resultatet var at drevet tok kvelden.

 

En aksel som sitter i drevet hadde ingen spor igjen.  Onsdag kjøpte jeg et overhalt drev (da det ble omtrent like dyrt med alle bæringer osv som måtte til). Fikk monteret drevet og fikk skipet på vannet, alt fungerte bra!! klokka 23:00 på onsdag  tok jeg med meg elste mann og gummibåten på en liten overnatting. Vi koset oss og hadde det bra.

Torsdags morgenen tok vi gummibåten for å fiske litt.

Regnet kom, og vi bestemte oss for å dra hjem.

Etter 10 minutter begynte det å bråke (kakling) fra området rundt drevet.  :lol:

 

Hjemturen gikk på ca 1000 omdreininger (6 knop). Kjempemoro med en båt som har marsjfart på 28!

 

Ringte han jeg hadde kjøpt drevet av, og han kom innen det hadde gått 2 timer (BRA!!).

Han hørte på motor og drev, og fortalte da at lageret mellom drev og motor hadde gått.

 

Her sitter jeg da med en båt på land og solen skinner som den alrdig har gjort før :headbang:

 

Ikke nok med det, men opp i alt dette, så gikk bilen istykker når frua skulle til Sverige, Komfyren tok kvelden, tørketrommelen gikk samme veien og nå er det jaggu feil på ladinga på Harley`n også :confused::lol:.

 

Føler at jeg har "litt" motgang nå, og hadde jeg skutt meg selv, så hadde jeg vel bomma og gjort meg selv invalid for resten av livet!

 

Ta det med ro!! Ting ordner seg til slutt (eller?).

 

:headbang:

/per

Link to post
Share on other sites

Ja, du har min fulle sympati. Spørsmålet er om du kan kreve noen form for avkorting av kjøpesummen fra forrige eier. Kjøper man en båt som er i orden må man også kunne forvente at den flyter, men ...

 

Tenkt deg hvertfall godt om før du går til noen drastiske skritt, og ikke gjør noe midlertidig som plutselig kan løsne. Da kommer du ikke til å få fred når du er på sjøen. Finnes det noen fagmann du kan få til å se på det?

 

Har du tilgang til hullet fra begge sider?

Link to post
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg fått båten opp av vannet . Så ville jeg ha boret flere hull i området hvor lekkasjen er, og så tørket det skikkelig med en varmepistol. Så ville jeg ha sprøytet epoxy i hullene. Ville prøvd dette før alt arbeid med å løfte opp motoren.

FORSIKTIG...............

Med for mye varme på kan du oppleve at du får delaminering.

 

Ved opptak kan det ha vært mulig at sprossen akter har løftet på hylsen ??????????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

At båten ikke flyter må da være en vesentlig mangel som selger må ha hatt eller burde ha hatt kjennskap til?

 

I så fall stårt du sterkt uansett om kontrakten inneholdt "selges som den er".

 

Nå er det jo ingen grunn til å klage hvis det kan ordnes rimelig greit men jeg ville nok fått tak i en fagmann/takstmann til å se på det.

Link to post
Share on other sites

Ja, du har min fulle sympati. Spørsmålet er om du kan kreve noen form for avkorting av kjøpesummen fra forrige eier. Kjøper man en båt som er i orden må man også kunne forvente at den flyter, men ...

 

 

Tenkt deg hvertfall godt om før du går til noen drastiske skritt, og ikke gjør noe midlertidig som plutselig kan løsne. Da kommer du ikke til å få fred når du er på sjøen. Finnes det noen fagmann du kan få til å se på det?

 

Har du tilgang til hullet fra begge sider?

Tja -tanken har iallefall slått meg. Spesifiserte i kontrakta et punkt vedr. vinteropplaget / frostskader. Tenkte mest på vannpumper / motor / dass men...

 

Fagmenn er vel stort sett flinke til å skrive fakturaer eller. Motbevis det gjerne, på dette punket vil jeg gjerne ta feil..

 

Problemet er at jeg IKKE har tilgang, utvendig synes det ikke noe hull og innvendig ligger dette UNDER akselen.. Dermed kan jeg bare se det via et speil, og føle det via en lang tynn skrutrekker...   hmmm..

 

Brukt altså - spes der forrige eier er ei kløne...

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

30 l. i timen?????????. Er du sikker på at det hylsen som lekker og ikke pakkboksen.

Har selv opplevd at gummien/slangen mellom hylse/pakkboks ha sprukket  slik at det ikke kunne sees. Trodde at hylsen hadde løsnet. :lol: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

reiser ned igjen i morra. Får forsøke å holde ut litt til. Fjerner klemflensen og drar akselen sålangt tilbake som mulig. Håper det er mulig å se mer da. Mange tips her, de fleste er absolutte verdt å ta med seg. Håper selvf. det bare er en bagatell, uansett er litt støping bare peanuts. Problemet er de 10 timene med montering / demontering som må til..

 

En løsning finner jeg vel uansett.. Å tyne forrige eier, er ikke mitt førstevalg. Å fikse feilen er førstevalg, deretter får jeg se. Akselen kan KANSKJE trekkes 20-30 cm tilbake, Da får jeg i allefall ut pakkboksen og de resterende delene..

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

30 l. i timen?????????. Er du sikker på at det hylsen som lekker og ikke pakkboksen.

Har selv opplevd at gummien/slangen mellom hylse/pakkboks ha sprukket  slik at det ikke kunne sees. Trodde at hylsen hadde løsnet. :lol: :lol:

Det er IKKE hylsen, men et hull under denne virker det som. Det er midlertid vanskelig å se som sagt, mulig jeg tar feil..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tilbake på krybba ser jeg at det virker som det er et lite "hull" under der akselen kommer inn i båten. Kan sette den minste skrutrekkeren der iallefall. Trangt og j***ig.   :lol:

Suzuki,

 

Hvis jeg forstår deg rett har du en båt hvor propellakselen kommer ut i akterkant av kjølen?

 

Det betyr i såfall at propellhylsen er festet akkurat der, med en flens som vanligvis har en bolt oppe og en bolt nede? Er det i dette området at du har lekkasje?

 

Hvis så  -  da ville jeg være nokså forskiktig med kreative og lettvinte løsninger!

 

Grunnen er at propellhylsen har store sidevis påkjenninger under gange, og den vil derfor hele tiden "forsøke å slite seg løs" fra båten. Det hullet du har oppdaget kan i verste fall være et tegn på at materialet rundt hylseflensen er dårlig   -   og akkurat den svakheten har jeg respekt for.

 

Jeg har nemlig ved selvsyn sett og hørt en slik hendelse: hylsen løsnet, rev hull i båten, bøyde propellakselen  -  og aksel og propell jaget rundt som halen på en kåt hund noen få sekunder før motoren stoppet med et brak.

 

Heldigvis fikk far og jeg sprunget i vår båt, fikk berget folkene og slept "havaristen" inn i en strand slik at den i det minste sank på grunt vann........

 

- - - -

 

Jeg sier ikke at dette skrekkscenariet er det samme som skjer hos deg, men sjekk hylseflensen nøye!

 

Lykke til Suzuki!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

båten står igjen på land. Med 15-30 liter pr time i lekkasje ville den ellers snart stått på havets bunn... Problemet er at jeg ikke kommer til under akselen. Ellers er min teori at fremgangsmåten må bli som du beskriver på en prikk. Godt vi er enige da..

 

MVH

Suzuki

 

Hvis du ikke kommer skikkelig til og får gjort reperasjonen noenlunde skikkelig, så kan det kanskje være bedre å løfte opp motoren. På min IW 31 har jeg samme konstruksjonen med skeg, slik at akslingen må inn i båten hvis noe skjer med pakkboksen. Skiftet nylig til oljesmurt pakkboks og bestemte meg for å skifte akslingen også. La to kraftige trebjelker over lukenedgangen og festet en kjettingtalje i dem, løsnet flens,kabler,eksos og motorfester og heiste motoren opp slik at jeg kunne dra ut akslingen under den. Dette gjør du på en kveld, husk å ta med en skikkelig lagertrekker for propellen. Så kan du jo sjekke det vannsmurte støttelagret samtidig !    

Link to post
Share on other sites

F**en å Poseidon ! Nå skremmer du ihvertfall vettet av meg !!

 

For at ingen skal være i tvil; slik ser det ut i prinsippskisse:

 

Bilde

 

Som sagt, det er ingen klemflenser på min hylse, den bare "ender" i forkant og bakkant. Som et tomt rør liksom. Det er ingen deler som "mangler" eller..

 

Hmm - en ny runde med inspeksjon må til i morra - vi får se hva vi finner ut av..

 

Takk for engasjementet i alle fall. Gøy å snakke om båt, hvis man ikke kan være i båt..

 

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er IKKE hylsen, men et hull under denne virker det som. Det er midlertid vanskelig å se som sagt, mulig jeg tar feil..

 

 

Suzuki

Har du mulighet  for å legge ut bilder av fanskapen ????????????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

 

Hvis du ikke kommer skikkelig til og får gjort reperasjonen noenlunde skikkelig, så kan det kanskje være bedre å løfte opp motoren. På min IW 31 har jeg samme konstruksjonen med skeg, slik at akslingen må inn i båten hvis noe skjer med pakkboksen. Skiftet nylig til oljesmurt pakkboks og bestemte meg for å skifte akslingen også. La to kraftige trebjelker over lukenedgangen og festet en kjettingtalje i dem, løsnet flens,kabler,eksos og motorfester og heiste motoren opp slik at jeg kunne dra ut akslingen under den. Dette gjør du på en kveld, husk å ta med en skikkelig lagertrekker for propellen. Så kan du jo sjekke det vannsmurte støttelagret samtidig !    

 

Hvordan gikk du frem for å rette opp motoren igjen da Roy ? Ettersom jeg har forstått er dette alfa & omega for en vellykket reparasjon ? Blir det OK med en bladsøker, eller trenger man mer "sofistikerte" saker ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

F**en å Poseidon ! Nå skremmer du ihvertfall vettet av meg !!

 

For at ingen skal være i tvil; slik ser det ut i prinsippskisse:

 

Som sagt, det er ingen klemflenser på min hylse, den bare "ender" i forkant og bakkant. Som et tomt rør liksom. Det er ingen deler som "mangler" eller..

 

Hmm - en ny runde med inspeksjon må til i morra - vi får se hva vi finner ut av..

 

Takk for engasjementet i alle fall. Gøy å snakke om båt, hvis man ikke kan være i båt..

 

 

MVH

Suzuki

Hei igjen Suzuki,

 

Tegningen du la ut viser heldigvis at det arrangementet du har er anderledes enn den skrekkvarianten som jeg henviste til. I ditt tilfelle vil de sidevise kreftene i stor utstrekning bli tatt opp av braketten  -  og da er det jo ikke sååååå ille.

 

Hvis propellhylsen heller ikke har noen "ordentlig" flens, så tyder det på at den er dimensjonert for liten belastning imot skroget.  I sin tur skulle det bety at den lekkasjen du har oppdaget kan betraktes som en lekkasje og ikke som en strukturell svakhet.

 

For å si noe sikkert må man nok både stikke, pirke og grave  -  men du har neppe noen katastrofe i vente. Om motoren må løftes ut for å komme ordentlig til, så er heller ikke det noen stor sak i en slik båt. Der kommer du sikkert langt med en kjettingtalje og et eller annet bæreåk.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

regner med at en motor med 90 liter smøreolje produserer litt mer dreiemoment enn den 2 sylindrete symaskina mi ja..

 

og ja, tar jeg ikke feil, opptas det meste av krefter av støttelageret; kalles det flyndra mon tro ??

 

Blir vel til at maskinen må ut. Blir OK med plass da regner jeg med.. Satser på nye lager etc. samtidig så er det også på plass.

 

En tur på Biltema i morra, så er vi i gang tenker jeg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet  for å legge ut bilder av fanskapen ????????????

Dersom akslingen står på en brakett med lager under båten. Hylsen er da et rør som er støpt inn i skroget. Ved akter skal det være åpent. Akslingen bør her helst ligge i senter. På innsiden SKAL det være en "pakkboks" av en eller anen type. Veker, fettsmurt, oljesmurrt o.sv.... Dersom "røret" har løsnet og det lekker er det flere muligheter. Båten kan være løftet med belastning på hylsen, ekstrem ubalanse i aksling/motor, grunstøting, tidligere skader o.s.v.

Håper du gir tilb.ml. når du finner årsk til elendigheten.

Det kan ellers se ut av bildet at du er av den vanskelige typen som må ta akslingen via motorrommet. Eller du kansje kan ta propellen av akslingen for å så trekke den ut akter ??????

 

Hadde tilsvarende problem på snekka for en del år siden. Hadde truffet moder jord med propellen. Bolten som holdt hylseflensen fast var ødelagt og røret hadde knukket rett av der røret var skrudd inn i flensen.  Her måtte nytt rør gjenges og nye bolter til for å feste flensen.

På denne båten var det ikke brakett så kjølen var "opphenget" til lageret.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...