Jump to content

"Hytte" på sjøen for familie på 5 - kjøpsråd


Umpah

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har lest diverse tråder her med interesse, og lest stort sett det som er å finne på nett om båtliv - vi er en gjeng på fem som har lyst å starte båtlivet i Oslofjorden. Vi bor i innlandet, og jeg som har vokst opp ved havet i nord savner sjø og saltvann. Inspirert av tråden "Båtliv - kun for rikinger" kan jeg si at vi er en grei middelklasse med relativt normalt god inntekt i husstanden, men vi har aldri arvet rike foreldre eller onkler og har normalt huslån opp til halsen et sted:-).

 

Vi har feriert på langturer i Asia de siste årene, og prøvde noen dagsturer med seilbåt i øyene rundt Koh Samui Thailand. Jeg ser at dette er en form som passer oss som familie. Ferieturer i Asia koster mange penger, og om vi prioriterer litt av det i båtliv tenker jeg at det kan bli ganske trivelig. Som en sideinformasjon så disponerer vi allerede en vinter-plass i form av en liten husmannsplass i Oppland et sted, og en faktisk hytte ved sjøen er langt utenfor min finansielle styrke. 

 

Jeg har lyst på:

-Seilbåt - jeg er nysgjerrig på å lære meg en ny kunnskap, og seiling virker som noe med en relativ trygg men bratt lærekurve som samtidig kan involvere ungene på en fin måte. 

-3 kabiner tror jeg er et must for vår familie, ungene begynner å vokse til. 

-Noe jeg har "råd til å grunnstøte" - med det mener jeg at jeg har ikke råd til en ny Dufour (enda), men tenker noe i mellom 2-400 000 i bruktbåt

-Stille dager i vannkanten, gjerne alene i en liten bukt (hvor sannsynlig er egentlig det noen plass i Osloskjærgården?)

 

Hva er båtforumets "pro-tip" for vår problemstilling?

 

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler, en av de få båter innenfor budsjett med 3 kabiner er Bavaria 34 fra 1999-2004. Fins også en og annen Jeanneau SO 35 og Beneteau 343, men de ligger nok litt i overkant prismessig.

 

Siden du er fra innlandet, hvordan og hvor tenker du båtplass, opplag etc.? Blir vel en avveining mellom kjørevei, priser og om man ønsker indre eller ytre Oslofjord. En vesentlig del av driftskostnadene ligger i dette, og forskjellene er store.

 

Utvalget av muligheter for stille og ensomme bukter blir adskillig større med base i ytre Oslofjord. 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Bavaria 34. Finnes i 3 kabiners versjon. Dukker ofte opp under 400k. I øvre del av budsjettet dit men lite verditap, og vedlikehold (i forhold til en 80 talls båt) og du burde greie å få solgt den lett hvis du får 3. Fots syken. 

 

Godt tips! Søk på Finn lagt opp. Det er vel strengt tatt et spørsmål om når man får trefotssyken?

 

Redigert av Umpah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med de siste talerne. Bavaria, Beneteu og Jeanneau, rundt 34-36 fot kan være innenfor budsjettet.
Er dere ute etter "hytte på sjøen" trenger dere ikke veldig gode seil (men det er dyrt å erstatte, så pass på å ikke få noe som må skiftes med en gang).

Når det er en familie og målet er å få med barna lengst mulig hadde jeg satt tre kabiner og dusj med varmt og kaldt vann inne høyt.

Link to post
Share on other sites

 

Indy skrev 43 minutter siden:

Siden du er fra innlandet, hvordan og hvor tenker du båtplass, opplag etc.? Blir vel en avveining mellom kjørevei, priser og om man ønsker indre eller ytre Oslofjord. En vesentlig del av driftskostnadene ligger i dette, og forskjellene er store.

 

Utvalget av muligheter for stille og ensomme bukter blir adskillig større med base i ytre Oslofjord. 

 

Jeg er forberedt på at båtplass og opplag vil koste noen kroner, og lurer på om det ikke er best å leie fra sesong til sesong (også for å finne en båtplass/forening hvor vi trives og kjørevei ikke er for ille). Jeg observerer at det kan koste fra 8-10 og oppover. Tenker en time + biltur hjemmefra er ok, og da er vi rundt Son langs Østfold og Slemmestad ned langs Hurumlandet. Det er litt kortere enn turen opp til gårdsbruket i skogen. 

 

Opplag og vinterlagring vil jeg ha proffer til å gjøre, hvertfall i begynnelsen. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 8 minutter siden:

Er dere ute etter "hytte på sjøen" trenger dere ikke veldig gode seil (men det er dyrt å erstatte, så pass på å ikke få noe som må skiftes med en gang).

 

Ja, tenker uansett at det er greit å kjøpe noe som er ordentlig uansett. Målet må jo være å finne en petimeter-eiet båt som er kjempegodt vedlikeholdt til en hyggelig pris. Jeg ser jo at det finnes noen slike der ute, av typen som sikkert også fjerner småstein fra bildekkene før parkering:-)

Link to post
Share on other sites

Umpah skrev 1 time siden:

 

Ja, tenker uansett at det er greit å kjøpe noe som er ordentlig uansett. Målet må jo være å finne en petimeter-eiet båt som er kjempegodt vedlikeholdt til en hyggelig pris. Jeg ser jo at det finnes noen slike der ute, av typen som sikkert også fjerner småstein fra bildekkene før parkering:-)

Ja, råder deg ikke til å kjøpe noe dårligere enn det du kan få tak i :giggle:

 

Men, i dit budsjett må du antagelig gjøre noen kompromisser. Og når du er mest ute etter "hytte på sjøen" vil det være fornuftig å prioritere tilstand på pumper, tanker, varme og motor fremfor seil som lar deg seile hardt på kryss ;)

Link to post
Share on other sites

I tillegg til seil så ligger det mange potensielle kostnadsbomber i en 20 år gammel seilbåt:

- motor

- seildrev

- rorsystem

- stående rigg (20 år er over normal levetid på stående rigg, men disse båtene blir ofte seilt lite. Bør uansett sjekkes grundig av fagmann)

- kartplotter og øvrig elektronikk

- strukturelle skader (det er vel få 20 år gamle seilbåter som ikke har vært grunnstøtt)

- fuktskader i dekk (og spesielt teakdekk, det er levert noen Bav 34 med dette, tror jeg)

 

Alt ovenstående må sjekkes grundig, med fagmann om man ikke er kompetent selv, og evt. reparasjoner, utskiftinger og oppgraderinger må være dokumentert.

 

... og alt annet stort og smått som går i stykker, og som koster mye å få reparert dersom man ikke gjør det selv.

 

Mener ikke å skremme fra å kjøpe gammel båt, bare å være bevisst når man kjøper og å ha en buffer for de uforutsatte kostnadene - for de kommer! 

 

I forhold til båtplass høres 8-10 000 ut som et lavt estimat for de områdene du snakker om. Har selv leieplass for 36 fot i Son og betaler 28-29 000 for sommerplass og vinteropplag (har egen krybbe, tar konservering selv). Vet at mange betaler mindre i båtforeninger, men der er det ofte lange ventelister og betydelige innskudd å binde opp.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, 8-10 var på en måte innstegsprisen for båtplass, så kommer vinteropplag i tillegg. Har satt opp 16000 +18000 for båtplass og vinteropplag i budsjettfilen min. Jeg beregner vel en rundt 60 per år bare for å ha båten på vannet, hvertfall i det budsjett som legges frem til beslutningsstyret. 

 

Klart at man får det man betaler for med gammel båt, og vi kan jo være heldige som kjøper uproblematiske båter. Eller er uheldig og står med horisontal mast midt i Drøbaksundet!

 

En del av regnestykket her er jo også en kapitalkostnad og verditap -båt til 400 føles som overkommelig og jeg vil fortsatt ha tilstrekkelig til uforutsette utgifter. Samtidig så er det jo sånn at om det bare blir plunder og heft kan jeg jo like gjerne la vær. 

Ny(ere) båt til 1-1.2 som for eksempel Dufour 310 eller en 2 år gammel Bavaria 34 er jo såklart veldig tiltrekkende men virker lett sinnsvakt å skulle kjøpe som første båt (jolla jeg hadde nordpå teller jo ikke som båt). 

Link to post
Share on other sites

Anbefale deg å kikke ombord i dei nevnte båtane. 3 lugarer er veldig OK. Bavaria 34 kan du finne ned mot 300´  på hausten, tida går nok i frå deg no i forhold til å gjere eit kupp. Vårt utgangspunkt i 2018 var ikkje veldig annleis, felles ønske om å handle seilbåt - vi landa på ein godt utstyrt Bavaria 36 med 3 lugarer, ein båt vi er godt fornøyd med. ( familie med 2 små born, av og til gjester med). Ramla dessverre utpå med ny motor kort tid etter handel. Opplever derfor at båt med motorbytte bak seg kan vere verdt å betale ekstra for. 

Vil også anbefale å bruke 5-6000kr på takstmann for å vurdere skrog. Då får du luka dei dyraste overraskelsene. 

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte i høst, aldri hatt båt før men en livslang drøm, så har begrenset erfaring. Begynte å se på mindre og rimeligere båter, men lot oss rive med og kjøpte en 8 år gammel Bavaria 36. Med litt egenkapital og lån på huset er det ikke så kostbart. 
 

Men driftsutgifter kan være kostbart. Synes vi er heldige som fikk plass på Padda (Bekkelaget) første sesong. Et kvarter å kjøre. 6K for vinter, 13K for sommerplass. Nytt forseil til 20K. Tenkte å ta så mye av vedlikeholdet som vi kan selv. Forsikring, redningsselskapet, vhf-lisens og registrering i NOR blir også litt til sammen. 
 

Vi kostet på oss et løft og gjennomgang av takstmann, så føles det litt tryggere å binde opp så mye penger. Selv om ikke båten blir mer verdt, er det godt å vite at rigg og gjennomføringer er i orden, det ikke er løs innerliner, plastpest, vann i ror, skade rundt kjøl etc. 

Kjøpte jolle med 6Hk Tohatsu, så gleder barna seg til hver gang vi skal ut. Kona og jeg tok et kurs med Oslo seilskole helgen før henting, og det har gått fint. Selv om det blåste litt i Drøbaksundet - der har vi lært at vi tar ned litt seil hvis det komme svarte skyer i stor fart. 

ECC3D923-F853-4E5A-803B-15C43CEC2C45.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fenderslinger skrev for 1 time siden:

Jeg ville sjekket ut denne. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=171806205
 

3 lugarer og nyere maskin. Er denne godt holdt har du en flott hytte på sjøen. Prutningsmonn er det sikkert også. Ikke lett å selge båter i dette segmentet. Dårlige bilder da.

 

Ja, den er jo ikke dum. Ser ut som en ok planløsning i brosjyren, og sikkert muligheter for å gjøre egeninnsats på innredning.

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd.
Med 5 i familien ville jeg prøvd å få størst mulig båt innenfor budsjettet. Om den er 33 eller 37 fot betyr ikke så mye ved håndtering, men utgjør en stor forskjell i innvendig boplass.

En sliten ex charterbåt av Sun Fast 37 kan være innenfor budsjett, men da er det sikkert litt småplukk å putle på med.

Eldre Bavaria 36 kan vel og være oppnåelig når det blir litt bedre utvalg utover våren.

Ligger og en Jeanneau SO 34,2 til 449- nå, må huske at pruting er lov.

Andre tips kan være eldre Dehler 36 ( men noen har eldre saltvannskjølt motor- styr unna). 
 

Lykke til?

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk, ja det er spennende å se om vi får noe fart på drømmen - og med valutakurs i fritt fall på grunn av "current events" er sikkert ikke ferie i gamlelandet så dumt, selv om Beslutningsstyret er veldig skeptisk til sommer i Norge. Det er jo forståelig etter at jeg har brent store summer noen år på rad for å sikre henne 35grader i lufta og 28 i vannet i sommerferien. 

Jeg har sett på den Jeanneau'en på Finn, og det kan være et godt alternativ til typ Bavaria 36 - noe småplukk er det vel uansett. Det kan virke som at det er færre båter til salgs for tiden, sammenlignet med rundt høsten (jeg har rotet rundt på finn i månedsvis).

Link to post
Share on other sites

Umpah skrev for 9 timer siden:

Takk, ja det er spennende å se om vi får noe fart på drømmen - og med valutakurs i fritt fall på grunn av "current events" er sikkert ikke ferie i gamlelandet så dumt, selv om Beslutningsstyret er veldig skeptisk til sommer i Norge. Det er jo forståelig etter at jeg har brent store summer noen år på rad for å sikre henne 35grader i lufta og 28 i vannet i sommerferien. 

 

Du er inne på noe vesentlig. Hvis dere ikke er sammen om prosjektet og det først og fremst er din drøm, så er ikke båt det beste valget. Med det mener jeg ikke at din bedre halvdel må være interessert i absolutt alt ombord eller det som kreves for et hyggelig seilas. Men selve innstillingen eller ‘påkoblingen’ til båtlivet er helt vesentlig for at alle skal ha det bra. For det som for oss ihuga båtfolk er verdens beste liv, med frihet, naturopplevelser og sosialt samvær i elementenes skiftende tilværelse, så ser også noen på dette som et ubehagelig campingliv som nesten ikke er til å begripe. Jeg har respekt for ulike ståsteder. Båtlivet skal læres, steg for steg (eller feil for feil, som mange vil si, meg selv inkludert) og dette blir alltid best om dere står i det sammen. Da blir læringen gøy, de flaue tabbene blir til gode historier og minnet om sommerferien er båten inntil en holme, havblikk og grillmat på kvelden. Lykke til med valget, håper selvsagt det blir seilbåt på deg. :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen alle,

 

Tiden flyr, og vi har gjennom 10 uker hjemmekontor snakket mye båt. Nå er det slik at vi har funnet en som vi ønsker å forsøke oss på, men den ligger et stykke fra oss geografisk. 

 

Vi tenker å koste på oss en flytteskipper hjem til Oslofjorden, slik at vi kan lære oss båten i vårt eget tempo i trygge farvann. 

 

Ift selve kjøpet: Det er krevende for meg å skulle gå på visning av båten, og for å være helt ærlig ville jeg ikke hatt mer kompetanse enn at jeg kunne "sparket litt i dekkene" og påpekt de åpenbare kosmetiske tingene. Båten er godt beskrevet med komplett historikk. Jeg har snakket med selger flere ganger, og denne fremstår som en ordensperson. Hvis jeg avventer med en visning til jeg får anledning til å reise til båten frykter jeg at den selges fra meg. 

 

Jeg har lyst å legge inn bud med noen forbehold som vi vil kunne avklare på en eventuell overtagelse/kontraktsgjennomgang. Er det noen her som har forslag til ordlyd på et slikt forbehold? Jeg tenker noe som: Bud innlegges med forbehold om at båten er i en slik tilstand som beskrevet, og at det ved overtagelse ikke avdekkes vesentlige problemer knyttet til tidligere skader, slitasje på rigg, ror og motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...