Bergen Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Det er nok ikke det mest usikre kjøpet du kan gjøre usett, og det er nok en fin båt til deres behov. Men jeg ville i så fall bedt om en detaljert liste over alle kjente feil med båten fra selger. Jeg ville og bedt om det var noe ubehagelig lukt eller fukt i båten. Hva er status på bytte av belg på drevet? Hvordan beskriver selger tilstand på seil? Reparasjoner på cockpit telt kan og tyde på at dette ikke har allverdens levetid igjen. Personlig ville jeg tatt kjøreturen over fjellet for å få ett inntrykk av opplevd slitasje ( er det forresten en flekk på babord pute i salongen?). Blir den solgt før dere får alle svar, så dukker det helt sikkert opp andre gode kandidater. Lykke til uansett Sitér dette innlegget Link to post
Umpah Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Takk, Selger opplyser at seil er originale, men i grei tilstand, og at de har vært lagret inne hver vinter. Forseil trenger ny UV-duk, men de vil holde en stund til. Belg er nettopp byttet. Det er en flekk på puten, samme er synlig på flere bilder. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Om du reiser og ser på den, avklar forventninger med selger. Jeg tok flyturen til Stavanger og så på en Oceanis, vi ble enige om pris men så slo han til på en lokal som tilbød en marginalt høyere pris. Greit nok, men sur tur for meg. Endte opp med å kjøpe B36 her i Oslo og er godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Umpah Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 (redigert) Ja, enig. Nå er det noen visninger på den i SVG i dag, så jeg legger hverken inn bud med forbehold eller drar over (har ikke mulighet på grunn av jobb). Regner med at denne selges i løpet av det neste døgnet. Må nok bare innse at toget ser ut til å gå fra meg denne gangen da det er tendenser til litt lavt utvalg av båter. Får avvente, kanskje slå til når noen av de Corona-innkjøpte båtene skal selges når høsten kommer. Sånn blir det når man sitter på tomlene, men er det ikke et umiddelbart ja så er det faktisk et umiddelbart nei. Redigert 27.Mai.2020 av Umpah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Kikket litt selv på denne, men slo det fra meg siden jeg plutselig må oppgradere med ny motor i min egen. Dessuten, denne båten ser ikke ut til å ha autopilot eller ankerwincher. Da blir det ganske slitsomt med hentetur fra Stavanger. Ankring tar godt på ryggen når anker, kjetting og tau skal opp. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Umpah Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Ja, det hadde eventuelt blitt investert autopilot og ankerutstyr i umiddelbart men denne er da lagt til side uansett. Jeg får sitte på land og misunne alle denne sesongen samtidig som sparepengene får enda ett år til å vokse:-) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Du må nok gjøre regning med en båt eldre enn 25 år og 36 fot for å finne en båt med det du etterspør. Jeg tenker da spesielt tre lugarer med egen dør (synes det med egen dør framfor åpen lugar er viktig). 30 år gammel Jeanneau Rush 111 (Også kalt SunShine 36 og SunShine 38 - sistnevnte er samme båt som 36, men med forlenget akterspeil for å gå fortere)... om du kan finne en. Dette er en performance cruiser som lå langt forut for sin tid. Noen få er bygget om fra styrekult til ratt. Du bør ikke være redd for rorkult - dette er et sted hvor du kan spare en del penger nettopp fordi så mange synes det virker skummelt, mens realiteten er at rorkult er et fullgodt alternativ og er i mange situasjoner bedre (mye mer responsiv og gir bedre følelse med sjøen). Ellers vil jeg si at det er noe ettermonterbart teknisk utstyr som vil gjøre livet som kaptein VELDIG mye enklere og tryggere. Dette er utstyr som jeg mener at enhver novise med en "stor" førstegangsbåt bør ha. I kronologisk rekkefølge: Instrumentering: Dybdemåler, fartsmåler, kartplotter, etc, og fortrinnsvis integrert. Jeg forutsetter at båten kommer med dette, men ikke at det nødvendigvis virker. Nettbrett er en utmerket kartplotter, og en grei fartsmåler, men ikke fult så grei dybdemåler. Nettbrett med GSM er ofte mye bedre som kartplotter enn mye av det utdaterte rælet som finnes i disse gamle båtene. Autopilot. Det er ikke avgjørende at den er koplet til kartplotter. En rorkultversjon er ikke veldig dyr eller komplisert å ettermontere). Lazyjacks... eller lazybag om budsjettet tillater (for rulleseil får du neppe til budsjettet ditt) Ankervinsj i baug med ankerkjetting og godt anker (billig bruce-kopi på 15 kg holder i massevis) Baugpropell... om du ikke er veldig sjøvant 250-270 cm gummijolle med liten påhengsmotor Anker på rulle akterut, fortrinnsvis med vinsj Badeplattform Du kan ikke gjøre regning med å finne alt dette utstyret på en gammel båt, i alle fall ikke som fungerer. Du må ha litt rom i budsjettet for den slags oppgraderinger. På komfortsiden bør varmeapparat stå øverst på listen, tett etterfulgt av et cockpittelt og en strømgjerrig kjøleboks. Varmtvann feks regner jeg som luksus, og vanntank og septiktank ser jeg på som en selvfølge. Dersom du klarer å skrape sammen ytterligere 100k ville jeg gått for en 20 år gammel Bavaria 36 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 "Råd til å grunnstøte" kan bety to ting, enten er båten så billig at du er villig til å kaste den om den skulle bli veldig skadet i en grunnstøting, eller så er den såpass bygget at den tåler en grunnstøting uten store skader. Se i så fall etter en båt hvor kjøl og rigg er festet i en stålramme eller lignende inne i skroget. Vet bare om X-yachts og Salona har gjort det på den måten. Mulig en kompositt-struktur kan bygges like sterk, og tror i hvert fall X-yachts har gått over til det på nyere båter. Annet pro-tip: Send barna på optimistjolleseiling i nærmeste seilforening. Tror det finnes foreninger med jolleseiling for barn både på Hamar, Gjøvik og Randsfjorden. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Hedwig Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Om man leter etter "hytte på sjøen" er kanskje ikke X-yachts det første man skal se etter. Gode båter, men man betaler premium for gode seil- og regattaegenskaper. "Råd til å grunnstøtte" høres litt merkelig ut uansett. En god forsikring skal orde det dersom du går på skikkelig. Sannsynligheten for å gå på skikkelig er ganske lav om man følger med og -som nybegynnere flest - holder seg til "oppmerkede løyper". Og om en x-yachts går på skikkelig må den på land for sjekk den også. Skal du ha noe som tåler alt så kjøper man noe langkjølet og overdimensjonert. Da får man neppe en stor nok hytte på sjøen til den prisen. Men man kan kanskje få noe eldre ekspedisjonsbåtlignende? Går an å sjekke TS, selv om jeg tror noe litt eldre masseprodusert fransk eller tysk kanskje oppfyller deres behov best. Sitér dette innlegget Link to post
Umpah Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Havelle skrev for 6 timer siden: "Råd til å grunnstøtte" høres litt merkelig ut uansett. En god forsikring skal orde det dersom du går på skikkelig. Sannsynligheten for å gå på skikkelig er ganske lav om man følger med og -som nybegynnere flest - holder seg til "oppmerkede løyper". Utsagnet handler om 2 ting: 1. Jeg var ikke klar over at man fikk gode kaskoforsikringer til båter (ja, jeg hadde gjort en slett jobb i research-fasen) 2. Det skal være en båt jeg har råd til å bruke uten å være kjemperedd for den minste skrape. Jeg er nok av typen som ville krampegrått når det første steinspranget kom på Ferrarien, og derfor har jeg ikke dyr bil. I tillegg har jeg verken arvet masse eller vunnet i lotto ei heller vært 20 år i et oppadgående eiendomsmarked i Oslo. Så, "råd til å grunnstøte" er et flåsete utsagn for å få frem at jeg må begrense meg økonomisk og ikke kan kjøpe en ny Dufour 430 uansett hvor mye lyst jeg har. Jeg har landet på at en Bavaria 34AC, 36AC eller 37AC med 3 kabiner er det jeg skal ha, og må nå bare vente til at markedet kommer litt mer i balanse. Det virker ikke lurt å kjøpe i selgers marked... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 @Umpah, stor forståelse, og dette var egentlig ikke rettet mot deg, men mot den som tok dette helt bokstavelig :) Havelle er ikke en plettfri skjønnhet, men jeg ville krampegrått om det kom en ripe i henne. Det samme gjelder mine foreldres oppripete 40 års gamle snekke som neppe er verdt mer en et par panteflasker. Du får forberede deg på at man får uforholdsmessig mye følelser for båter ;) Spør du meg høres det ut som du tenker riktig. Poenget til flere her med jo mer ekstrautstyr, jo bedre, er godt. Og enig, tror ikke jeg heller hadde hatt lyst til å kjøpe akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.