Jump to content

Biltemas nye 2k Polyuretanlakk - erfaring?


Wester

Recommended Posts

Vil ellers råde til å teste ut litt hvis man regner med å få litt lakk til overs. Påføringsegenskapene kan variere med temperatur. Polyurethanlakken har en tendens til å tørke ganske fort i romtemperatur, så det kan være lurt å tynne litt med tynner for polyurethanlakk hvis man opplever dette. Kanskje trenger man da et ekstra strøk. Vær også obs på at denne type lakk lett koker underlaget hvis det ikke er klargjort for 2K lakk.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 2 minutter siden:

Har ingen erfaring med akkurat denne malingen, men et tips om den blir for tyntflytende er å la malingen stå en stund å herde etter du har blandet den før du begynder å male.

 

Vi kaller det for 'setling periode'. Jeg har brukt en del epoxyprimer fra Biltema. Denne må setle minst 1/2 time etter innblanding av herder v/20°C. Hvis ikke er det som å male med vann. Mer avanserte produkter reklamere med 'no setling'.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 5 minutter siden:

@HuldaAha :thumbsup: Jeg er jo bare en kontrollromsrotte, så maling er ikke mitt fagfelt. Jeg ser bare at matrosene lar malingen he... settle seg i 30-45 minutter.. les: påskudd for kaffipause.. før dei begynder å male.

 

Det var ikke mitt fagfelt heller, før malingen rant som faen og jeg fikk panikk. Det står ingenting om dette i informasjonen som Biltema utgir om sine malingprodukter. Jotun og Inter har ikke setling, ligger høyere på kvalitetsskalaen. Titt på boksen til gutta ute på dekk. Regner med at det står Jotun eller International, da er det hva svenskene kaller 'smygkaffe'.

Link to post
Share on other sites

Tror disse har gode produkter, skal selv partilakkere min båt utover våren, når det blir varmere i været (muligens noe dyrere enn Biltema, men jeg tipper kvaliteten er bedre.......?!?! de har eget fargekart så du kan få den eksakt riktige fargen)

https://www.dycas.no/

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Wester said:

takk @Arne Henriksen! Tror det muligens er samme maling. Rullet, eller sprøytet du den? Blandet 50/50 offwhite og hvit eller?

Noe sånt ja.   Jeg malte med pensel, deretter litt forsiktig sliping/maskinpolering enkelte steder..

Blir alltids blankt, men du ser jo merker etter penselen, men dette er ingen pyntebåt uansett :wink:

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

bjorn.bjerke@online.no skrev for 5 timer siden:

regner med at man kan eksperimentere med å blande de fargene Biltema har for å treffe originalfargen?

 

Det fungerte i alle fall fint med den forrige varianten polyuretanmaling Biltema hadde. Malte dekk med en blanding av offwhite og hvit (+ antiskliperler) for noen år siden. Blandet først de to basene til ønsket farge var oppnådd og tilsatte så herder i riktig forhold. Samme blandingsforhold for alle fargene, så regnet med deg skulle gå greit. Ble bra resultat:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Har en god venn som ville bytte farge på båten, kjøpte båtlakk på BT, båten var hel i skroget så grunnarbeidet ble gjort enkelt, gikk over båten nøye med håndholt "pussefille" å deretter avfettet.

Det som så skjedde trodde vi ville bli katastrofalt, lakkeringen startet i oppvarmet rom, underveis streiket 15kw ovnen, det ble likevel fullført med 2 tykke strøk, før båten var ferdig lakkert var tempen i rommet sunket til 0gr, det var den dagen minus 15g ute, de påfølgende dagene var det mange minusgrader i rommet.

Jeg tenkte i mitt stille sinn att alt var bortkastet...minusgrader å billig båtlakk...det tok nesten en uke før lakken var fingertørr, MEN, det er nå 3år siden å båten er faktisk akkurat like fin, ligger å gnir mot gummien på brygga hele sommeren, men lakken holder utrolig nok stand.

Helt utrolig att det gikk bra mtp att vi i dagene etter gikk å var sikker på att hele jobben var bortkastet å måtte gjøres om.

Viser vel igjen att en ikke må kjøpe det dyreste.

Link to post
Share on other sites

Wester skrev for 22 timer siden:

har du noen bilder av jobben/resultatet?

 

Dessverre ikke fra selve arbeidet, men slik ser dekket i alle fall ut nå (bildet ble tatt i går morgen før jeg stakk på jobb (noe rim her og der, var før sola tok skikkelig tak). Erfaringen er at jeg neste gang skal ha i litt mer antisklipulver, i alle fall der jeg trør mest. Sklisikkert og fint så lenge det er tørt, men ved vått dekk, og rim/frost, kunne det nok ha vært litt bedre.

 

1775192712_Dekkoversikt.jpg.7ac898bcabb800192de54c2f2e33e0af.jpg

 

Dekk_detalj.jpg.ff3df668dd0434afccd6702148794262.jpg

 

 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte denne tokomponentslakken en stund, men gav opp etterhvert, er nå over på énkomponentslakk (epiphanes - dyr, men jeg har fått den anbefalt).

 

Det var ikke lakkens feil at jeg gav opp - jeg har (fortsatt) store problemer med at det kommer fukt innunder lakken mange steder.  Da er det bare å fjerne lakk, prøve å finne ut hvor fuktigheten kommer fra, prøve å løse lekkasjeproblemer og starte helt forfra igjen.  Når jeg stadig vekk må gjøre lakkearbeid synes jeg det ble for tungvint med tokomponents lakk.

 

En annen ting er at man kan ha enkomponentslakk på toppen av tokomponentslakk, men ikke vice versa.  Jeg hadde etterhvert noen flater med tokomponentslakk (hvor jeg hadde pusset ned alt og begynte fra scratch) og noen med antatt enkomponentslakk (fra forrige eier - det var alt for mye arbeid å pusse ned alt), så da ble det enklest å standardisere på enkomponentslakk.

 

Post-edit: subjekt er biltemas nye tokomponentslakk.  Nei, hvis de har fått noe nytt har jeg ikke erfaring med den :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...