Jump to content

Biltemas nye 2k Polyuretanlakk - erfaring?


Wester

Recommended Posts

finnarne skrev for 6 timer siden:

Hvordan pusset du ned det antisklimønsteret som var der, @Hakkannen ?

 

Båten min har vært i varmere strøk noen år og gelcoaten på dekket har sannsynligvis ikke blitt vedlikeholdt noe særlig. Så gelcoaten på dekk var helmatt, sprukken og enkelte steder hullete. Det var antisklimønster på dekk fra før som var i bra tilstand der gelcoaten ikke var borte eller var sprukket.

 

Først fylte jeg i hull og felt uten gelcoat med gelcoatsparkel. La en skarp stållinjal over etter sparkling og dro den da på tvers av antisklimønsteret rundt det sparklede området slik at linjalen fulgte mønsteret. Så det samme 90 grader andre veien igjen. Da fikk jeg til dels gjenskapt antisklimønster på de feltene jeg sparklet. 

 

Vaskte så dekket godt med alkalisk båtshampo og avfettet det hele med aceton (to ganger, den første gangen hele dekket, andre gangen kun de feltene jeg visste jeg skulle klare male over i løpet av den neste halvtimen).

 

På grunn av mange hårtynne sprekker i gelcoaten valgte jeg å tynne ut poluyretanmalingen med rundt 30% tynner det første strøket. Slik fikk malingen trekke ned i sprekkene og forsegle disse noe. Neste strøk kjørte jeg med antiskliperler i malinga, men fremdeles noe uttynnet, da rundt 10-15% tenker jeg. Så et toppstrøk med ufortynnet maling med antiskliperler iblandet. 

 

Erfaringen er at selv om mye antiskliperler i malinga gjør dekket "håst" og mer utfordrende å vaske er det likevel en fordel med nok antiskli. Heller det enn å skli på sjøen en stormfull aften. Det visuelle resultatet ble pent synes jeg, og de hårtynne sprekkene ble fylt opp og viser ikke lengre. Tenker prøve en runde til i sommer (med større andel antiskliperler iblandet) på de områdene der jeg tråkker mest. Ellers holder forrige malingsstrøk godt. Kan oppleve noe missfarging av enkelte felt på skyggesiden, så der må jeg nok også ta et strøk til. Denne gangen blir det den nye versjonen polyuretanmaling fra Biltema tenker jeg. Så får vi prøvd den også:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Wester skrev for 3 timer siden:

Noen som har brukt denne som vet hvordan fargene ser ut? Skal lakkere båten med den, og i tvil om hvor hvit jeg skal velge ? «hvit» eller «offwhite»? Ønsker at båten skal bli moderne hvit som f.eks fargen på nyere Baltic

Jeg skal også lakkere båten min når været blir varmere (må stå ute under presenning), Jeg skal bruke 2 farger ("hvit" og tilnærmet vinrød) jeg har vært i kontakt med vedlagte link ( https://www.dycas.no/content/32-fargekart ) , der fant jeg riktige RAL fargekode og får derfor lakk som produsenten har brukt. De er veldig seriøse og du får akkurat den fargen du vil / ønsker. Anbefaler deg å bestille gratis fargekart - da kan du bruke det og matche opp mot nyere Baltic slik at du får eksakt den fargen du ønsker. Lykke til.

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Mikse selv? Om du bruker offwhite som base og legger til vit om du originalt er nærmest offwhite, eller motsatt om du er nærmest vit, så kan du finne din farge ganske nøyaktig. Viktig å gjøre dette på en vekt slik at du får rette blandingsforhold hver gang. Beregn hvor mye lakk du trenger, mål opp (regner med at BT kun har litersbokser) og så heller du all lakken i en større beholder for å oppnå ensartet nyanse. Man kan også bruke større kvanta men jeg synes det er enklere med en og en boks, og så har jeg ikke vekt som takler mer enn 2000gr :giggle: Med vektmål så kan du enkelt kopiere fargen igjen senere med ganske god nøyaktighet.

Redigert av xr4ti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har nettopp malt første strøk med Biltema 2K polyuretanlakk. Kona rulla, jeg strøk med fordriver. Vi prøvde først med ca. 5% fortynning. Men malingen tørket svært fort og var veldig tynn å jobbe med. du klarer nesten ikke å smøre tynt nok på vertikale flater, og den tørker så fort at du ikke klarer å jevne med fordriver. Jeg jobbet i ca. 20 grader. Blandet inn mer tynner for å prøve å roe ned tørkingen, totalt ca. 15% tynner, men det hjalp lite. Malingen ble heller ikke særlig tynnere.

 

Resultatet er veldig blankt og fint der jeg ikke har vært for sein med fordriveren..., jeg må nok pusse over noen helligdager og matte ned noen felter før strøk to.. fortsettelse følger....

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at lakken, selv fortynnet, tørker svært fort, man har kanskje 1 minutt før den begynner å blir klebrig. Første strøk krevede en del pussing, men andre og tredje i liten grad. Jeg brukte båt/epoxy rullene til Jordan og fordriver.

Skal legge siste strøk på overdelen i dag. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, ygg said:

Kan bekrefte at lakken, selv fortynnet, tørker svært fort, man har kanskje 1 minutt før den begynner å blir klebrig. Første strøk krevede en del pussing, men andre og tredje i liten grad. Jeg brukte båt/epoxy rullene til Jordan og fordriver.

Skal legge siste strøk på overdelen i dag. 

Kom gjerne med bilder!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, hvorfor ikke sprøyte lakkere. Jeg restaurerte min Rana 18 cabin i fjor vår, slipte vekk gammel 1 komponent lakk og tykt lag med sprøytesparkel  helt ned på gelcoten. Sprøytet så 4 lag med Biltema epoxy primer som er vanntett. Dette er viktig for annen lakk er ikke vanntett og da fryser de små vannperlene som har trengt seg igjennom lakken ut og det blir nupper eller blemmer året etter. Glattslipte så den med 240 papir og sprøytet så 3-4 strøk med Biltema Polyuretan lakk.  fortynnet ca 20%. Resultatet ble nærmest perfekt og meget solid.

 Har nå polert båten og den ble glatt, men brukte da litt grov rubbing på gå flatene det virket bra.

En lakksprøyte koster ikke så mye, men man bør bruke en fallsprøyte med stor dyse særlig på Epoxy primeren.

Men det ble veldig mange timer med sliping.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvor kjapt kan man male over 2komponent lakken til Biltema. Og forøvrig og epoksyprimeren demmers? 

Og er det slik at må man må bruke tynner på denne 2 komponent lakken? Står bare slik sikkerhetsblad på siden demmes? Vet slike ting står bakpå spannene, men har ikke tilgang til noe av disse nå, og tenkte planlegge litt hvordan jeg skulle gjøre malingen av båten nå mens været var bra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...