Teresa Startet 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2020 (redigert) Hei igjen Er tilbake etter mange fine år på vannet med en trofast Silver Viking på ca. 14 fot fra 80-tallet, som jeg skrev om her på forumet i 2014. Etter seks sesonger økte interessen for en båt med annen planløsning, og mulighet til å manøvrere med ratt og konsoll. Jeg gikk derfor nylig til innkjøp av en "Camo 14 Touring", produsert av Camoplast på midten av 60-tallet. Båten trenger litt pleie, men er et mye bedre utgangspunkt enn den forrige. Har vært stor glede i å se tilbake på tidligere båtprosjekt, og oppretter derfor denne tråden i forbindelse med kjøp av ny båt. I tillegg er det mange erfarne folk her inne, og inspirasjon og tips får man aldri nok av! Dette er et prosjekt som kommer til å gå over tid, anbefaler derfor å smøre seg med tålmodighet. Link til forrige prosjekt: Redigert 4.Mars.2020 av Alexander L. R. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 Kalesje Kalesjen er i forholdsvis grei stand, men trengte en vask. Ble derfor plassert i badekar med vann (under 30 grader) og grønnsåpe over natta, og deretter gått over med svamp. Det gjorde susen, og den er nå brettet og klar for impregnering nærmere sesong. Kalesjestengene regner jeg med varer livet ut til tross for litt gulnet plastbelegg. Kalesjebeslaget på den ene siden har knekt, og på den andre siden sitter den fast i kalesjestangen. Deler av kalesjebeslaget (om ikke alt) kommer derfor til å byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 Båtstoler Det fulgte med to sammenleggbare båtstoler i hvit vinyl fra Springfield. Disse var skitne, og fikk derfor en runde med multisvamp og skurekrem. På høyre siden ser dere "før", og på venstre "etter" vask. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 (redigert) Båtstoler forts. I dag var det sittebenkene som stod for tur. Med skai, rustfrie stifter og to skumgummimadrasser fikk disse et nytt liv, og står nå i stil med det originale dashbordet og de to fremste stolene. I tillegg er de noe mer behagelige å sitte på. Billig og forhåpentligvis brukbar løsning. Redigert 5.April.2020 av Alexander L. R. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 9.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 (redigert) Innvendig: Dørk og skott Enkelte sprekker og hull var lappet med glassfiber og polyester av tidligere eier. Dette var noe halvveis, og ble derfor pusset ned, sparklet (2-komp. glassfibersparkel) og behandlet. Både dørken og skottet ble malt med International Interdeck 027 Cream, da dette var nærmeste fargen jeg hadde til disposisjon. For å skjule fargeforskjellen ble det "flekket" med brun maling for å oppnå de samme flekkene som er i den originale topcoaten innvendig. Enkelte små hull ble bare flekket og behandlet med klarlakk da dette ville være noe mer diskret, og ikke er i direkte kontakt med vann som i skottet. Det er sikkert andre og bedre måter å gjøre dette på, men jeg var ute etter en brukbar, enkel og rimelig løsning. I tillegg har følgende blitt gjort: - Impregnert kalesje - Pusset div. beslag og kromdetaljer - Kalesjebeslag sveiset og "badet" i hammerlakk. - Kantlister byttet og montert Redigert 9.April.2020 av Alexander L. R. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Alexander L. R. skrev On 5.4.2020 at 19.39: Med skai, rustfrie stifter og to skumgummimadrasser fikk... Artig prosjekt. Følger med på denne. Hvor fikk du tak i rustfrie stifter? Må gjøre en tilsvarende jobb på et par puter. Lykke til videre, det så bra ut med flekkemetoden du har brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Takk for hyggelig tilbakemelding, Pero! Rustfrie stifter kjøpte jeg på Jula https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/stifte-spikerpistoler/band-med-kramper/kramper-154066/. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Akterspeil Utifra bilder av samme modell ser det ut som motorfestet er ettermontert. Er snakk om ganske kraftige saker, og passer bra ettersom fineren mellom båtens ytter- og innerdel har sett bedre dager. Jeg demonterte denne for å inspisere plata bak festet. I det lange løp kan denne vurderes å byttes, men det var fortsatt hold i den, og jeg endte opp med å gi den noen runder med alkydmaling. Skruer ble byttet med syrefast, hull ble tettet med glassfibersparkel og det ble lagt ny silikon i alle mulige kroker. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Vindskjerm Vindskjermen og glasset (plast(?)) var i god stand, men diverse silikon/fugemasse så ikke ut. Det ble derfor skrapt bort med plastskrape, og rester ble fjernet med silikonfjerner og sitrusspray. Kort fortalt: tidskrevende drittjobb. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) Påsken er over, og prosjektet er derfor ferdigstilt for denne gang. I neste omgang vil følgende være i fokus: - Polering - Bakluke og bord i akter - Montering av lensepumpe mm. - Bunnstoff - Diverse finurlige løsninger Legger ved noen bilder av foreløpig sluttresultat Redigert 13.April.2020 av Alexander L. R. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 ser ut til å være "innhul" i skrogformen i hekken , hadde vært interessant med etpar bilder av undervansskroget også :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teresa Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Det stemmer, Ivar! Jeg har for denne gang forlatt båten i båthuset, men skal komme tilbake med noen bilder av undervannsskroget senere. Her er et bilde jeg har liggende: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 takker :) formen gir sikkert god stabilitet ift bredden. Men mistenker også litt uforutsigbare egenskaper om man må svinge i høy fart.. Hvaslags motor planlegger du å ha på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teresa Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Planen er en nyere 20hk 4-takt med el. start og muligens el. powertilt, har sett litt på Mercury grunnet design. Kunne nok gått opp noe om jeg gikk for 2-takt, men det er uaktuelt mtp. støynivå. Båten er opprinnelig godkjent for opptil 35hk, men som nevnt er fineren inni akterspeilet noe råtten. Ender derfor opp med en 4-takt på ca. 50kg. Alt over 20hk veier tross alt betraktelig mer, og fart er ikke hovedprioritet. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) Spørsmål Nå som båten er lagret vekk en stund, egner det seg å planlegge litt. Under de avlange setene som er avbildet ovenfor er det stort oppbevaringrom. Dette er mer eller mindre tett, og fører til at vann må lenses fra oppbevaringsrom på hver side, i tillegg til rommet i akter som jeg kaller skottet. Dette er noe tungvint, og jeg har derfor tenkt til å bore hull og installere små gjennomføringer slik at alt vannet ender opp i skottet. Så er spørsmålet, hvordan lense vann derfra? Jeg har følgende kriterier: - Manuell løsning (evt. batteridrevet) - Diverse installasjon går gjennom hullene/gjennomføringene på siden av motorbrønnen - HELST Skrueløst Biltema og div. andre butikker har to ulike alternativer, men ingen av de oppfyller kriteriene, til tross for at følgende løsning vurderes https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/manuell-lensepumpe-2000037509. Jeg spør derfor dere båtfolk om råd. Kan man eventuelt bare bruke en bensinslange med pumpe, hvor den ene enden er senket ned i skottet, og pumpen er festet til pulleren og tas i bruk ved behov? Er takknemlig for alle forslag! EDIT: Dette ser ut som et mulig alternativ om pumpes kan festes med f.eks strikk til pulleren, og det kan festes slange i begge ender https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/lensepumper-manuell/haandlensepumpe-m-slangesett-p1005212. Redigert 15.April.2020 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 24.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Spørmål De to oppbevaringsrommene på hver side er mer eller mindre tett, noe som kan resultere i at jeg ender opp med tre rom å kontrollere og lense etter regnvær - dette vil jeg gjøre noe med. Jeg tenker å installere en gjennomføring i hvert rom, slik at alt vannet ender opp i skottet der det er installert lensepumpe. Ønsker en nokså liten gjennomføring, men det er lettere sagt enn gjort. Finner ikke små gjennomføringer, og har begynt å vurdere å bruke en avkappet plastslange e.l. som festes med Tec7. Andre forslag? Finnes det mindre gjennomføringer/lenseplugger som egner seg? Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Bunnstoff Tidligere bunnstoff var blått, og passet ikke båten. Det var slitt, men flasset ikke, og jeg tok meg derfor ikke bryet å skrape. Etter noen runder med sealer og sort selvpolerende bunnstoff ble resultatet slik: Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Motor Endte opp med en ny Mercury F20 E EFI, da alu-platen på akterspeilet var for kort til å ha el. powertilt. Den ble festet med gjennomgående bolter, og passet fint til båten. Batteri er foreløpig ikke montert, men rattstyring og kontrollboks er installert. Nå er i grunn alt klart til sjøsetting. I neste omgang vil batteri, lanterner, lensepumpe, luke/bord, polering og div. småtteri bli prioritert. Viktigste nå er å se om båten flyter, og evt. går fremover... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 da gleder vi oss til rapport fra prøveturen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teresa Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Sjøsetting Båten ble sjøsatt i går 09.05.2020, og ligger fint på vannet. Fungerte godt nok med 20hk, og planer med to voksne ombord. Skal se om jeg får gjort noen målinger og kan komme tilbake til oppnådd hastighet. De første kritiske timene av innkjøringen er gjennomført i henhold til brukermanualen, og om et par tre turer blir det førstegangsservice. Redigert 10.Mai.2020 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Sjøsetting forts. Målte 18 knop igår med appen "Ulysse Speedometer", 2 voksne og 1 barn ombord, i tillegg til noe motvind. Jeg antar man oppnår ca. 20 knop i toppfart med 2 voksne under riktig omstendigheter. Har ikke forsøkt å justere tilt på motoren, så den er montert slik som på bildene ovenfor. Båten skjærer bølgene godt, men til gjengjeld er den noe ustabil ved større bølger fra siden. Forøvrig ingen overraskelse mtp. båtens størrelse. Alt i alt veldig fornøyd med 20hk på hekken, og båten presterer over all forventning mtp. alderen. Skal ikke se bort ifra at det kommer noen flere bilder utover sesong. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Kjøttmeis skrev On 24.4.2020 at 8.40: Jeg tenker å installere en gjennomføring i hvert rom, slik at alt vannet ender opp i skottet der det er installert lensepumpe. Ønsker en nokså liten gjennomføring, men det er lettere sagt enn gjort. Finner ikke små gjennomføringer, og har begynt å vurdere å bruke en avkappet plastslange e.l. som festes med Tec7. Andre forslag? Finnes det mindre gjennomføringer/lenseplugger som egner seg? Lite svar, noe som nesten er underlig. På dette vil jeg gi en liten tilbakemelding. Gjennomføringer med liten diameter har en tendens til å bli blokkert av rusk og rask. Så noe under 20 mm vil antakelig bli tilstoppet over tid. Er det noen grunn til at du vil benytte liten diameter på gjennomføringene? Er det ikke plass til annet? I så fall kan kanskje nipler ment til drivstoffslanger benyttes, men du vil antakelig måtte stake de opp tid om annen. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Godt poeng, Pero! Likevel er det minimalt med ting i oppbevaringsrommet som vil kunne tette gjennomføringene, så jeg ser ikke på det som noe stort problem. Saken er den at det ikke fylles store mengder med regnvann i disse oppbevaringsrommene, men nok til at b.la krabbesnørene til unga hadde begynt å mugne. En gjennomføring av vanlig størrelse/tradisjonelt design har for stor utvendig diameter (altså det bredeste delen på gjennomføringen, helt ytterst), noe som vil resultere i at jeg ikke kommer langt nok ned, og gjennomføringen vil heller ikke ha noe særlig funksjon med mindre det fylles større mengder vann (men igjen vil det alltid ligge en del vann som ikke når opp). For å unngå nettopp det tenkte jeg å muligens borre så langt ned som mulig, for så å bruke en bit av en hageslange e.l. da denne ikke har en diameter bredere enn selve stussen. Håper dette var noe forståelig? Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 (redigert) Tette større hull Da var det påske igjen, og prosjektet fortsetter. Har tidligere brukt to-komponent glassfibersparkel til å tette mindre skruehull, men her må det nok sterkere saker til. Var en sprekk i dørken på ca. 4 cm. Et par minutter senere så det slik ut. Planen er å la det tørke, muligens bidra med varmluftpistol. Skadestedet pusset ned, og kantene pusses skrå for størst mulig anleggsflate. Tenkte å bygge opp med en pappbit eller lignende, for så å støpe med større og større biter av glassfibervev og polyester. Noen tanker om fremgangsmåten? Er noe usikker på bruken av papp til å bygge opp ettersom denne tiltrekker vann. Er jo en gammel båt, så det er nok ikke mangel på fukt. Tenker det er enklest å kutte til glassfibervev i passende størrelser, men er åpen for forslag om dette bidrar til et bedre resultat. Polyester VS epoxy-debatten kan vi godt ta et annet sted, med mindre polyester ikke egner seg til reparasjon av denne typen skade. Redigert 26.Mars.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 (redigert) Skott og akterspeil Etter en nærmere inspeksjon av skott og akterspeil, er det ingen tvil om at finerplater mellom innliner og skrog er fuktig og råtten. Var klar over dette da jeg kjøpte 20hk til å ha på hekken mtp. vekta. Har ingen plan om å gjøre dette "koseprosjektet" til en heltidsjobb, og det vil derfor først og fremst være fokus på skadereduksjon. I fjor demonterte jeg finerplaten på utsiden av skroget og tettet diverse hull bak denne. Etter at jeg nå har fjernet løse biter av glassfiber som har blitt støpt over hullene på den andre siden, fra skottet, ser det slik ut. Tenker å pusse ned og støpe en skjøt mellom gulv og akterspeil så vannet ikke lurer seg i mellom. Øverst på bildet lurte det seg to hull. Her pipler det ut vann ved berøring. Får man gjort noe med dette mtp. fukt? Antar at et fuktig akterspeil ikke akkurat tørker med det første, men ønsker samtidig ikke å ha to åpne hull. Redigert 26.Mars.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.