Jump to content

Prosjekt: Camo 14 Touring


Teresa

Recommended Posts

Hei igjen

Er tilbake etter mange fine år på vannet med en trofast Silver Viking på ca. 14 fot fra 80-tallet, som jeg skrev om her på forumet i 2014. Etter seks sesonger økte interessen for en båt med annen planløsning, og mulighet til å manøvrere med ratt og konsoll. Jeg gikk derfor nylig til innkjøp av en "Camo 14 Touring", produsert av Camoplast på midten av 60-tallet.

 

Båten trenger litt pleie, men er et mye bedre utgangspunkt enn den forrige. Har vært stor glede i å se tilbake på tidligere båtprosjekt, og oppretter derfor denne tråden i forbindelse med kjøp av ny båt. I tillegg er det mange erfarne folk her inne, og inspirasjon og tips får man aldri nok av! Dette er et prosjekt som kommer til å gå over tid, anbefaler derfor å smøre seg med tålmodighet.

Link til forrige prosjekt: 

 

IMG_20200216_134919645_HDR_.jpg

IMG_20200216_134924424_HDR.jpg

IMG_20200216_134932561_HDR.jpg

Redigert av Alexander L. R. (see edit history)
Link to post

Kalesje

Kalesjen er i forholdsvis grei stand, men trengte en vask. Ble derfor plassert i badekar med vann (under 30 grader) og grønnsåpe over natta, og deretter gått over med svamp. Det gjorde susen, og den er nå brettet og klar for impregnering nærmere sesong. 

Kalesjestengene regner jeg med varer livet ut til tross for litt gulnet plastbelegg. Kalesjebeslaget på den ene siden har knekt, og på den andre siden sitter den fast i kalesjestangen. Deler av kalesjebeslaget (om ikke alt) kommer derfor til å byttes ut.

IMG_20200228_170952955.jpg

IMG_20200228_170017194.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...

Båtstoler forts.

I dag var det sittebenkene som stod for tur. Med skai, rustfrie stifter og to skumgummimadrasser fikk disse et nytt liv, og står nå i stil med det originale dashbordet og de to fremste stolene. I tillegg er de noe mer behagelige å sitte på. Billig og forhåpentligvis brukbar løsning.IMG_20200405_105908401.jpg.eb936a271e6e34511a640e9f70c88fc3.jpgIMG_20200405_114919303.jpg.89ea1dda112cc0f0661f945f1ae0832d.jpgIMG_20200405_125856020.jpg.c7a10a68bea7340c2a5a66d74b46d0db.jpgIMG_20200405_125915369.jpg.9e4f2edde652ade38ba5c193cdb82756.jpgIMG_20200405_173230426_HDR.jpg.3f6a2bc23fea8c5f248f4243136f5820.jpg

 

Redigert av Alexander L. R. (see edit history)
Link to post

Innvendig: Dørk og skott

Enkelte sprekker og hull var lappet med glassfiber og polyester av tidligere eier. Dette var noe halvveis, og ble derfor pusset ned, sparklet (2-komp. glassfibersparkel) og behandlet. Både dørken og skottet ble malt med International Interdeck 027 Cream, da dette var nærmeste fargen jeg hadde til disposisjon. For å skjule fargeforskjellen ble det "flekket" med brun maling for å oppnå de samme flekkene som er i den originale topcoaten innvendig. Enkelte små hull ble bare flekket og behandlet med klarlakk da dette ville være noe mer diskret, og ikke er i direkte kontakt med vann som i skottet. Det er sikkert andre og bedre måter å gjøre dette på, men jeg var ute etter en brukbar, enkel og rimelig løsning.

 

IMG_20200407_102513969.jpg.0d6a016ee9c192720786a7ca0101dd43.jpg

IMG_20200406_140537956_HDR.jpg.2273e5c8239eb673453ef65253dfbad3.jpgIMG_20200407_112941159_HDR.jpg.89973e695dfa1c6f3279908d0db183bf.jpgIMG_20200409_102348478_MP.jpg.0bfa35d9de6c971f19f6e76e4bccc5ea.jpgIMG_20200409_102354094.jpg.012a93cfac99a1dbe6a0e600ace97494.jpgl.jpg.2a7fea21075d46e86d439e9625d79e15.jpg

IMG_20200409_135120743.jpg.a7f40725fb282f4058cd7d707d19b856.jpg

 

I tillegg har følgende blitt gjort:

- Impregnert kalesje

- Pusset div. beslag og kromdetaljer

- Kalesjebeslag sveiset og "badet" i hammerlakk.

- Kantlister byttet og montert

 

 

Redigert av Alexander L. R. (see edit history)
Link to post

Akterspeil

Utifra bilder av samme modell ser det ut som motorfestet er ettermontert. Er snakk om ganske kraftige saker, og passer bra ettersom fineren mellom båtens ytter- og innerdel har sett bedre dager. Jeg demonterte denne for å inspisere plata bak festet. I det lange løp kan denne vurderes å byttes, men det var fortsatt hold i den, og jeg endte opp med å gi den noen runder med alkydmaling. Skruer ble byttet med syrefast, hull ble tettet med glassfibersparkel og det ble lagt ny silikon i alle mulige kroker.

IMG_20200410_154130456_HDR.jpg.e5c6ff210e41d4c55a57592e5ed93b33.jpgIMG_20200410_154355736_HDR.jpg.58b03873651ffd9eeb8d764b7567fc10.jpg

IMG_20200412_105642782.jpg.ebe1e05238caa6ea690bb1450798700f.jpgIMG_20200412_111114876_HDR.jpg.cb0ee1d143dba9202284049e0542e396.jpg

IMG_20200412_132756396_HDR.jpg.adad9218b7dd693eb63055cda6859ff5.jpg

 

Link to post

takker :) 

formen gir sikkert god stabilitet ift bredden. Men mistenker også litt uforutsigbare egenskaper om man må svinge i høy fart.. 

 

Hvaslags motor planlegger du å ha på? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Planen er en nyere 20hk 4-takt med el.

start og muligens el. powertilt, har sett litt på Mercury grunnet design. Kunne nok gått opp noe om jeg gikk for 2-takt, men det er uaktuelt mtp. støynivå. Båten er opprinnelig godkjent for opptil 35hk, men som nevnt er fineren inni akterspeilet noe råtten. Ender derfor opp med en 4-takt på ca. 50kg. Alt over 20hk veier tross alt betraktelig mer, og fart er ikke hovedprioritet.

Link to post

Spørsmål

Nå som båten er lagret vekk en stund, egner det seg å planlegge litt. Under de avlange setene som er avbildet ovenfor er det stort oppbevaringrom. Dette er mer eller mindre tett, og fører til at vann må lenses fra oppbevaringsrom på hver side, i tillegg til rommet i akter som jeg kaller skottet. Dette er noe tungvint, og jeg har derfor tenkt til å bore hull og installere små gjennomføringer slik at alt vannet ender opp i skottet. Så er spørsmålet, hvordan lense vann derfra?

 

Jeg har følgende kriterier:

- Manuell løsning (evt. batteridrevet)

- Diverse installasjon går gjennom hullene/gjennomføringene på siden av motorbrønnen

- HELST Skrueløst

 

Biltema og div. andre butikker har to ulike alternativer, men ingen av de oppfyller kriteriene, til tross for at følgende løsning vurderes https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/manuell-lensepumpe-2000037509.

 

Jeg spør derfor dere båtfolk om råd. Kan man eventuelt bare bruke en bensinslange med pumpe, hvor den ene enden er senket ned i skottet, og pumpen er festet til pulleren og tas i bruk ved behov? Er takknemlig for alle forslag!

 

EDIT: Dette ser ut som et mulig alternativ om pumpes kan festes med f.eks strikk til pulleren, og det kan festes slange i begge ender https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/lensepumper-manuell/haandlensepumpe-m-slangesett-p1005212.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Spørmål

De to oppbevaringsrommene på hver side er mer eller mindre tett, noe som kan resultere i at jeg ender opp med tre rom å kontrollere og lense etter regnvær - dette vil jeg gjøre noe med. 

 

Jeg tenker å installere en gjennomføring i hvert rom, slik at alt vannet ender opp i skottet der det er installert lensepumpe. Ønsker en nokså liten gjennomføring, men det er lettere sagt enn gjort. Finner ikke små gjennomføringer, og har begynt å vurdere å bruke en avkappet plastslange e.l. som festes med Tec7. Andre forslag? Finnes det mindre gjennomføringer/lenseplugger som egner seg?

IMG_20200409_102354094.jpg

Screenshot_20200424-083354.png

Link to post
  • 2 uker senere...

Motor

Endte opp med en ny Mercury F20 E EFI, da alu-platen på akterspeilet var for kort til å ha el. powertilt. Den ble festet med gjennomgående bolter, og passet fint til båten. Batteri er foreløpig ikke montert, men rattstyring og kontrollboks er installert.

 

Nå er i grunn alt klart til sjøsetting. I neste omgang vil batteri, lanterner, lensepumpe, luke/bord, polering og div. småtteri bli prioritert. Viktigste nå er å se om båten flyter, og evt. går fremover...

IMG_20200504_181709789_HDR.jpg.90ac436f793549ed57c5573a320e07c1.jpgIMG_20200504_181731013_HDR.jpg.eb7e556ff2a3c85b4bcf14984434fe1c.jpgIMG_20200504_183935200_HDR.jpg.06e119ea2410345f792e12051d5ee368.jpgIMG_20200504_181734550_HDR.jpg.7490e79f3d8d0043cbcb73005eaf6726.jpg

Link to post

Sjøsetting

Båten ble sjøsatt i går 09.05.2020, og ligger fint på vannet. Fungerte godt nok med 20hk, og planer med to voksne ombord. Skal se om jeg får gjort noen målinger og kan komme tilbake til oppnådd hastighet. De første kritiske timene av innkjøringen er gjennomført i henhold til brukermanualen, og om et par tre turer blir det førstegangsservice.  

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Sjøsetting forts.

Målte 18 knop igår med appen "Ulysse Speedometer", 2 voksne og 1 barn ombord, i tillegg til noe motvind. Jeg antar man oppnår ca. 20 knop i toppfart med 2 voksne under riktig omstendigheter. Har ikke forsøkt å justere tilt på motoren, så den er montert slik som på bildene ovenfor. Båten skjærer bølgene godt, men til gjengjeld er den noe ustabil ved større bølger fra siden. Forøvrig ingen overraskelse mtp. båtens størrelse. Alt i alt veldig fornøyd med 20hk på hekken, og båten presterer over all forventning mtp. alderen. Skal ikke se bort ifra at det kommer noen flere bilder utover sesong. 

Link to post
Kjøttmeis skrev On 24.4.2020 at 8.40:

 

Jeg tenker å installere en gjennomføring i hvert rom, slik at alt vannet ender opp i skottet der det er installert lensepumpe. Ønsker en nokså liten gjennomføring, men det er lettere sagt enn gjort. Finner ikke små gjennomføringer, og har begynt å vurdere å bruke en avkappet plastslange e.l. som festes med Tec7. Andre forslag? Finnes det mindre gjennomføringer/lenseplugger som egner seg?

Lite svar, noe som nesten er underlig. På dette vil jeg gi en liten tilbakemelding. Gjennomføringer med liten diameter har en tendens til å bli blokkert av rusk og rask. Så noe under 20 mm vil antakelig bli tilstoppet over tid.

Er det noen grunn til at du vil benytte liten diameter på gjennomføringene? Er det ikke plass til annet? I så fall kan kanskje nipler ment til drivstoffslanger benyttes, men du vil antakelig måtte stake de opp tid om annen.

Link to post

Godt poeng, Pero! Likevel er det minimalt med ting i oppbevaringsrommet som vil kunne tette gjennomføringene, så jeg ser ikke på det som noe stort problem.

 

Saken er den at det ikke fylles store mengder med regnvann i disse oppbevaringsrommene, men nok til at b.la krabbesnørene til unga hadde begynt å mugne. En gjennomføring av vanlig størrelse/tradisjonelt design har for stor utvendig diameter (altså det bredeste delen på gjennomføringen, helt ytterst), noe som vil resultere i at jeg ikke kommer langt nok ned, og gjennomføringen vil heller ikke ha noe særlig funksjon med mindre det fylles større mengder vann (men igjen vil det alltid ligge en del vann som ikke når opp). For å unngå nettopp det tenkte jeg å muligens borre så langt ned som mulig, for så å bruke en bit av  en hageslange e.l. da denne ikke har en diameter bredere enn selve stussen. Håper dette var noe forståelig? 

Link to post
  • 9 måneder senere...

Tette større hull

Da var det påske igjen, og prosjektet fortsetter. Har tidligere brukt to-komponent glassfibersparkel til å tette mindre skruehull, men her må det nok sterkere saker til. Var en sprekk i dørken på ca. 4 cm. Et par minutter senere så det slik ut. 

 

 

Planen er å la det tørke, muligens bidra med varmluftpistol. Skadestedet pusset ned, og kantene pusses skrå for størst mulig anleggsflate. Tenkte å bygge opp med en pappbit eller lignende, for så å støpe med større og større biter av glassfibervev og polyester.

 

Noen tanker om fremgangsmåten? Er noe usikker på bruken av papp til å bygge opp ettersom denne tiltrekker vann. Er jo en gammel båt, så det er nok ikke mangel på fukt. Tenker det er enklest å kutte til glassfibervev i passende størrelser, men er åpen for forslag om dette bidrar til et bedre resultat. Polyester VS epoxy-debatten kan vi godt ta et annet sted, med mindre polyester ikke egner seg til reparasjon av denne typen skade. 

 

IMG_20210325_155637.jpg

IMG_20210325_155640.jpg

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post

Skott og akterspeil

Etter en nærmere inspeksjon av skott og akterspeil, er det ingen tvil om at finerplater mellom innliner og skrog er fuktig og råtten. Var klar over dette da jeg kjøpte 20hk til å ha på hekken mtp. vekta. 

 

Har ingen plan om å gjøre dette "koseprosjektet" til en heltidsjobb, og det vil derfor først og fremst være fokus på skadereduksjon. 

 

I fjor demonterte jeg finerplaten på utsiden av skroget og tettet diverse hull bak denne. Etter at jeg nå har fjernet løse biter av glassfiber som har blitt støpt over hullene på den andre siden, fra skottet, ser det slik ut. Tenker å pusse ned og støpe en skjøt mellom gulv og akterspeil så vannet ikke lurer seg i mellom. Øverst på bildet lurte det seg to hull. Her pipler det ut vann ved berøring. Får man gjort noe med dette mtp. fukt? Antar at et fuktig akterspeil ikke akkurat tørker med det første, men ønsker samtidig ikke å ha to åpne hull.

 

IMG_20210325_155644.jpg

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...