Jump to content

Montering av hekksvinger


Tombåt

Recommended Posts

Tombåt skrev for 19 timer siden:

Går det greit å montere en hekksvinger til ekkolodd på akterspeil uten å skru i båten?

 

En stund går det fint, så går det ikke så fint. Det går fint lengre dersom du er nøye og sliper ned først så det ikke er noe bunnstoff mellom lim og skrog.

 

Min SOLEKLARE anbefaling er å skru. Enten direkte i skroget, eller ved å først feste en plate (skrudd) og så skru giveren i denne. Med en månedslønn i ekkoloddgivere, en halv månedslønn i propell og to månedslønner i ekkoloddpå båten min, er det helt uaktuelt for min del å skulle risikere at ekkoloddgiveren slipper skroget i fart. Hvis det slipper ser du potensielt på ødelagt ekkoloddgiver. ødelagt propell og kortsluttet ekkolodd.

 

Plate montert:

IMG_5473.jpg

 

Det finnes mange alternativer for platen. Lim rundt kanten på platen så slipper du risiko for frostspreng mellom plate og skrog. (Limet holder med andre ord ikke platen, det bare tetter.)

 

Med ekkoloddgiver:

IMG_5653.jpg

 

Skruene som går i skroget må selvfølgelig ha tetningsmiddel, typisk Tec7 eller Sikaflex.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Team Colibri skrev for 2 timer siden:

En stund går det fint, så går det ikke så fint. Det går fint lengre dersom du er nøye og sliper ned først så det ikke er noe bunnstoff mellom lim og skrog.

Har du dårlig erfaring med å lime fast ei plate i skroget? 

 

Den plata du har på bildet ser jo ut til å være ca 10 x 30 cm. Det gir et areal på 300 cm2. Hvis man tar en kjapp titt på databladet for Tec7 lime- og fugemasse så oppgis den til en strekkfasthet på 28 kg/cm2. Det betyr at den plata får en holdfasthet på 10x30x28= 8.400 kg. Bruker du Bostik Maxibond Extreme blir det enda sterkere. Dette forutsetter selvsagt at man skraper seg inn på ren gelcoat, matter ned gelcoaten med grovt sandpapir, og bruker ei plate av et materiale som er godt limbart. 

 

Dersom man anser at dette blir for svakt kan man også lime fast plata med epoxy, da kan du gange styrken jeg regnet ut over omtrent med tredve. Svapox epoxy (fra Svas kjemi) som jeg har brukt i mitt prosjekt er oppgitt med en strekkfasthet på 84 MPa. Omregnet til den ukurante enheten som Tec7 bruker gir det ca 840 kg/cm2, altså 30 ganger så sterkt som Tec7. Det betyr at man må dra med 252.000 kg, eller 252 tonn, for å rive av den plata. Eller for å si det på en annen måte; styrken i den limfugen blir antagelig så stor at man river gelcoaten av laminatet. 

 

 

Link to post
MorganX skrev for 2 timer siden:

Så når du alikevel skrur platen fast i skroget, hvorfor ikke bare skru hekksvingeren fast i skroget? Er det forskjell på og feste svingeren i en plate som er skrudd i skroget eller svingeren skrudd rett i skroget?

 

Jeg bruker en plate mellom av to grunner. Som regel må en ekkoloddgiver justeres endel etter første runde med montering for optimal prestanda, da er det hyggeligere å prøve seg frem i en plate enn direkte i akterspeilet. Den andre grunnen er at jeg skifter ekkoloddgivere ofte, og platen er lett å erstattet etter x-antall givere. Sistnevnte årsak er neppe et problem for de fleste. :)

 

Båten på bildet ankom sommeren 2018, og har til nå hatt fem ulike givere på platene på akterspeilet.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Team Colibri skrev 50 minutter siden:

Personlig har jeg ingen erfaring med å bare lime, siden jeg alltid skrur. Det er ingen mangel på eksempler der ute på hvorfor man bør skru, og for min del holder det lenge. Jeg behøver ikke å ha ødelagt noe for å unngå å gjøre det. ;) 

Den siste setningen din stiller jeg meg 100% bak!  Men jeg tror du har en noe overdreven tillit til hvor stor holdfasthet du får av et par karroseriskruer i akterspeilet. Hvor stor strekkbelastning tror du en slik skrue opptar? For liming så har du et regnestykke å skule til lenger opp. 

 

For min del har jeg et prinsipp om å bore minst mulig i båtens laminat. Uansett hvor nøye du er så kommer du ikke fra at hver skrue pungterer ytterlaminatet og kommer inn i kjernen. Over tid gir det potensielle lekkasjepunkter. Hvis du skreller av ytterlaminatet på en gammel båt ser du hvordan kjernen (som regel kryssfiner) har sugd vann, og det har en tendens til å være mange punkter på en serieprodusert båt. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...