Jump to content

"Kode om" MMSI på Standard Horizon VHF - erfaring?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg vurderer å selge en eldre båt. Jeg har en nyere Standard Horizon VHF med DSC. Siden jeg ikke får så mye igjen for båten og trenger en VHF i den andre lurer jeg på å bruke den videre. Lurer derfor på hva det koster å slette MMSI og legge inn på nytt? Det står i manualen at den må sendes inn på service for å endre MMSI nummer.

Link to post
Share on other sites

På min var det bare å holde inn 2 av knappene når du slo den på da kom du i fabrikkinstilling igjen, å kunne legge inn nytt nr.

Det er en annen type jeg har. Forhandler hjalp meg ikke, men en hyggelig kar fra Sverige kom inpå hær på forumet å hjalp meg . Han viste om dette .

Kanskje han ser dette å har flere tips.

Link to post
Share on other sites

Det kommer litt an på hvilken modell det er. Noen av dem kan du få tilsendt en resetkode ved å maile Standard Horizon med mmsi nummer og serienummer (tror jeg det er)

 

Jeg restarte en HX870 bærbar selv ved å laste ned bacupfil til pc, redigere mmsi nummer og ta tilbake backup på VHF'en

 

 

Men både Maritim og Seatronic kan også som flere skriver gjøre det for deg for noen hundrelapper.

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev On 6.3.2020 at 13.45:

Jeg vurderer å selge en eldre båt. Jeg har en nyere Standard Horizon VHF med DSC. Siden jeg ikke får så mye igjen for båten og trenger en VHF i den andre lurer jeg på å bruke den videre. Lurer derfor på hva det koster å slette MMSI og legge inn på nytt? Det står i manualen at den må sendes inn på service for å endre MMSI nummer.

Hvorfor vil du endre MMSI nummeret i dette tilfellet? Hvis ikke lisensen (Kallesignal) er knyttet opp mot et unikt (NOR registrert) fartøy er det bare å flytte VHF til ny båt og fortsette med eksisterende lisens som før. Fartøydata kan endres her Kystradio.no Denne løsningen forutsetter at den nye båten heller ikke er registrert i skipsregisteret.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg gjorde det på en M-tek 500. Du skriver ikke hva vhf du har, så legger med det jeg gjorde på min:

 

"Sluk for apparatet. Hold knapperne SCAN og MEM indtrykkede og tænd for
apparatet. Så spørger den om den skal resettes til "factory standard" og
det siger du så ja til.
Jeg har i øvrigt fået det bekræftet fra fabrikken i Japan, selvom de
ikke var meget for at indrømme det, af hensyn til deres
forhandlere/importører. SX35 sælges f'resten osse med NASA-mærket
påklistret."

 

Fant igjen det Jørn hjalp meg med, men er vel ikke samme VHF.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har sendt mailen til service@standardhorizon.co.uk med request-code, serienummer og mmsi.

deretter fekk eg beskjed at dei må sende forspørsel til japan til å få et unik pass.

6 dager seinere fekk eg pass til å resette mmsi i vhfen min.

 

ventetid=6 dager
kroner= 0

:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...