Jump to content

Dramatisk grunnstøting ved Ørekroken, Hvaler


Komodo

Recommended Posts

Det ser ganske brutalt ut på bildene. For de som ikke er kjent her så er dette rett ved Storesand, Øst for Skjærhalden. Her er det helt åpent, så det er ingenting som tar av. Trist for de som mister båten sin, men med de temperaturene vi har nå så skal vi vel bare være sjeleglade for at det gikk bra med folkene ombord!

 

https://www.f-b.no/bat-pa-grunn-i-orekroken-er-ganske-roft-der-ute-na/s/5-59-1791963

 

Artikkelen er bak betalingsmur, så jeg gjengir noe av den:

 

Det blåser så kraftig på sjøen søndag morgen at Redningsskøyta måtte gi opp å få berget en båt som har gått på grunn i Ørekroken.

– Vi må bare vente på fint vær, og tenker å berge den i morgen når det har løyet. Mer enn det får vi ikke gjort nå, sier Geir Rangøy, skipper om bord på Redningsskøyta.

Det var ved 05.00-tiden på søndag morgen at mannskapene på Horn Stayer (som er frivillig bemannet i skjærgården akkurat nå mens Horn Resque er på verft i Sverige) fikk melding om en båt som hadde gått på grunn ved Ørekroken på Kirkøy.

Alt bra med dem som var om bord

Redningsskøyta rykket ut og kunne konstatere at alt hadde gått bra med mannskapene om bord på båten. Selve båten, derimot, måtte de altså gi opp å gjøre noe med.

– Da vi kom frem, hadde det blåst opp ganske bra. Båten har drevet på land og ligger veldig utilgjengelig. Vi må bare la den ligge akkurat nå. Det er ingen om bord og det har gått fint med mannskapet, sier Rangøy ved 09.00-tiden.

 

– Fort gjort

– Hvordan skjedde dette?

– Det var mørkt og dårlig vær, og de har rett og slett vært litt uheldige. Vi vet ikke hva som har skjedd, men det er fort gjort nå, sier Rangøy, som også opplyser at det er en del grunner og litt uoversiktlige forhold i området båten har gått.

– Det er med andre ord ikke det beste været i dag for dem som har lyst på en båttur?

– Det kan være greit å holde seg i havn akkurat nå dersom man ikke må ut på et eller annet. Det er ganske røft der ute nå, sier Rangøy – som understreker at Redningsskøyta har døgnberedskap hvis noe skulle skje.

 

 

711818133_Grunnsttingrekroken2.jpg.758cc965f79c30d7957bc221f652f96e.jpg

 

1622981922_Grunnsttingrekroken1.jpg.f9bc85d2f7a58d0444d18c7b66ab4253.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 39 minutter siden:

:yesnod: Takk for at du følger med :thumbsup:

Delvis rett. Det blir naturligvis øst når du står med ryggen til.

 

Nervøst farvann uti der. Gikk strekket en del ganger før DECCA og GPS. Klokke, kompass, blyant og papirkart. For oss var Skjærhalden veldig eksotisk på 70-tallet.

Link to post
Share on other sites

Bare å google Ørekroken, så kommer kartet rett opp. Båten ligger, som bildet viser, og slår mot en strand. Regner med at de som var om bord kom seg i land på stranden. Værhardt område med mye skjær og småøyer. Vi fikk motorstopp uti der på 70-tallet. Selv i blikkstille hadde vi ikke mange minuttene til rådighet for å få igang motoren igjen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
torbi skrev 39 minutter siden:

 er det noen som kan legge ut kart området , eg kjenner ikke området, er selv fra Vestlandet .

 

Her ved krysset. Dette er syd på Kirkeøy, Hvaler.

473695653_InkedVidgrunnen-Skjrhalden_LI.jpg.29d555d9446500fb282dea851483ea41.jpg

 

 

Hulda skrev for 1 time siden:

Delvis rett. Det blir naturligvis øst når du står med ryggen til.

Nja. Ørekroken blir vel aldri øst for Skjærhalden uansett hvem vei man står :wink:

 

Lagt til:

Ser at @Ben Sin kom meg i forkjøpet med kartutsnitt ...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 33 minutter siden:

Nja. Ørekroken blir vel aldri øst for Skjærhalden uansett hvem vei man står :wink:

Det kommer litt an på hvilken vei lueskyggen er. Alf Prøysen hadde en vise om dette.

 

"I bakvendtland der øst er vest og fem og to er ni
er alle barna sjelegla´når ferien er forbi.
De tropper opp på skolen for å ta et skippertak
med skolesekk på magen sin og lueskyggen bak.
For i bakvendtland, der kan alt gå an,
der er de like tøysete og rare alle mann."

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

He,he.:smiley: Det er ikke bestandig så nøye med himmelretningene, bare man kommer frem. Hvaler er drømmestedet på jord, var faktisk mange turer for å se på eiendom der for en del år tilbake. Angrer stort på at jeg ikke bød litt høyere den gang, kanskje jeg til og med hadde hatt båtplass der i dag. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har hytte i Ørekroken, bare plass til småbåter på brygga, men fint å ligge på svai I bukta et stykke ut for oss som ikke stikker så dypt når været ikke står inn fra sydøst. 
Stranda der denne har gått på er bare store steiner og fjell, heldig at det gikk bra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...