Jump to content

Hensyn til andre på sjøen!!


Plomma I

Recommended Posts

Hei alle båtfrelste??

 

Sitter med følelse av at noen eller mange har "håndbrekk" på båten, skjærgårdsjepper og litt store hurtiggående båter tror jeg er utstyrt med det som standar utstyr det samme med litt store cabincruisere og daycruisere.

Bor i Sandefjord en lang fjord for de som ikke er kjent. Satt båtvakt i natt på brygga hvor jeg har båten, det var rett og slett et helvete for det var kjøring frem og tilbake med disse bølgemaskinene til langt på natt og flere av disse var laaangt fra edrue for de hadde vært inne på "brygga# og hygget SEG. Denne helga er det båtmesse her stort sett bare sjkærgårdsjepper og den slags. En del av disse var på prøveturer ute i havnabassenget og det får vi merke på brygga hos oss.

Det virker som om det er om å gjøre å lage mest mulig h :smash::flag: for andre , er det med å ta hensyn til andre på sjøen blitt helt borte.

Det er også endel som setter ut båtene ved Framnes Maritime senter "litt" lenger ute i fjorden, dette er som regel litt store tunge hurtiggående båter, men hva er GALT med disse mennesken som da når de har fått båten på vannet skal "prøvekjøre" :smiley: disse båtene inne i fjorden med det resultat at de som har båtene sine liggende ved brygger langs denne "ruta" kan overhode ikke ha noe som er løst eller ha gjøremål i sine båter da disse er klar av vannet etter "sjøen" fra disse prøvekjørerne. 98% prosent av disse båtførerne driter rett og slett i andre på vannet tar ikke hensyn til andre enn seg selv og sine for de har jo gjerne unger som skal rese rund i disse jollene sine rundt ANDRES båter slik at de selv kan få ro,..... har jeg rett eller??? :flag::cryin: men en er jo heldige med været da :smash:

Link to post
Share on other sites

Plomma!

Du har så rett, så rett. Sandefjordsfjorden er laaaang, :cool: men

fartsbegrensningen på innsiden av "Tranga" er 7 knop. Og på innsiden av Framæs maritime 5 knop.

Men hva hjelper fartsbegrensninger, når "ingen overholder det.Ikke en gang ColorLine hvis de ligger litt etter ruteplanen. :cool:

Er ikke ofte jeg har hørt/lest om noen som er blitt tatt heller. Det skyldes kanskje at politiet har båt på "delings" med Larvik. Så DE er det ikke ofte man ser.

Det man får håpe på er en holdningsendring, men sorry jeg har ikke mye tro på det.

Nå bør vel egentlig de ansatte på Framnæs. Oppfordre folk om å tøffe roligt og sjekke båt/motor ut til Tranga, og heller dra på ei runde der ute. Det er tross alt ikke langt ut dit.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Har du et godt kamera?  Ta bilde for om mulig identifisere de verste - og anmeld!  Kan være fristende å henge ut den typen sjøfarere ved å henge opp bilder av dem på oppslagstavler o.l., men tror loven beskytter lovbryterne der.  Lykke til med videre vakter!  :cool:

Link to post
Share on other sites

Enig så enig - Bor ikke så langt unna - Melsomvik.

 

Vil om kort tid legge ut en privat brygge og er meget spent på hvor mange

skader jeg må reparere for fremtiden - Har investert i et bedre kamera og heldigvis er det gode landmerker på motsatt side av sundet slik at man lett kan fastslå at farten var over 5 knop.

 

De fleste skjærgårdsjeeper lager ikke de store bølgene i høy fart - Værre er det derimot dersom de ikke kommer i plan.

 

Personlig er jeg mest plaget med større halvplanede båter: 15 - 25 knop.

Ikke nok at de tar med seg halve sjøen, men bølgene etter disse båttypene er som fjell.

 

Mvh

Per Morten Schou

Link to post
Share on other sites

Hei Plomma  :flag:

Problemet som du tar opp er dessverre blitt et stadig tilbakevendende tema blant båtfolk. Dessverre er det slik at det er forskjell på båtfolk og "folk i båt". Velstandsutviklingen har også ført til at det er blitt stadig flere "sjåfører" på sjøen. Det kan være grunn til å spørre om det er med dette problemet som med været: "Alle snakker om det, men ingen kan gjøre noe med det"?  :flag:

Også her på Baatplassen er forskjellige alternativer blitt diskutert. Kan det være en tanke at vi krever obligatorisk båtførerbevis for alle som fører båt som er "større enn" og/eller som går "fortere enn"? KNBF har fremmet en slik tanke tidligere, men det store spørsmålet er fremdeles: "Er det nå blitt så mange "folk i båt"/"sjåfører på sjøen" at vi må sette et slikt krav til alle båtfolk for å løse et problem som fremdeles kun gjelder et fåtall? På den annen side kan man snart omskrive den berømte uttalelsen fra Churchill også på dette området: "Aldri har så få skapt så store problemer for så mange"!

Synspunkter mottas med takk!  :flag:

Hilsen Jan

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Skjønner ikke at det skal være nødvendig å finne opp kruttet gang etter gang.

Dette temaet er diskutert til det kjedsommelige på båtplassen år etter år og mange ganger pr.år.  Et tema som sikkert de fleste her har diskutert  der også.

 

Hekkbølge kan ikke lovreguleres,da det ikke finnes  hverken effektivt kontrollorgan eller målemetode.

Det handler bare om å vise hensyn og det kan vanskelig læres teoretisk,da det vil være en subjektiv oppfatning av hvert enkelt tilfelle.

 

Ferdes daglig i Oslotrafikken,og opplever der er at det er ca 90 % som er hensynsfulle ovenfor medtrafikkanter og 10% som prøver å torpedere en stakkar etter beste evne.

Kan sikkert overføre de tallene  til båt og da er det kanskje ikke så ille,vi kan leve med det eller???  90% med greie og hyggelige folk er jo ganske bra....  :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette temaet kan debatteres nok, en annen ting er om de som burde lese dette, leser det. Det kan vi ikke vite, men gjentas en ting ofte nok, i mange nok fora, så kanskje det siver inn i alle "sjåførers" hode, at det er noe som heter hensyn. Dessverre kan det se ut som at størrelsen på hekkbølgen er dobbelt proposjonal med lommeboken. Det er noe med den selvtilliten som mye penger ofte bringer med seg, det slår over i selvrettferdighet, og følgelig lever mange med fulle lommebøker etter regelen; en regel for meg, og en annen for alle de andre.

 

Tror ikke obligatorisk båtførerprøve vil endre på dette. I bil har vi førerkort, folk kjører fortsatt for fort (les; alt for fort på galt sted), og i alkoholpåvirket tilstand.

 

Jeg vet ikke hva som skal til for å endre hekkbølgeadferden, utskjelling fungerer dårlig, likeså en neve spiker i vannet, eller garn. Disse gutta har all verdens ressurser til å hyre advokater, eller kjøpe seg kystskipperen, for den saks skyld.

 

Vi får avvente de praktiske resultater av nye fartsgrenser, kanskje de hjelper.

Link to post
Share on other sites

Her er det bare eksempelets makt som fungerer, men det er som å paddle med strikkepinne.

Om alle som har skamvett bruker det, og ikke lar seg rive med på råkjøringa, så kan vi jo håpe at neste generasjon greier å bli bedre skikka til å føre båt.

 

Treffer jeg en som lager ugagn, så har jeg bestemt meg for å vise ekstrem varsomhet tilbake isteden for å hisse meg opp (malingspistol, singel, spiker, garn, dibbel hastighet)

 

Eksempelts makt virker på små unger, så da burde det og funke på store unger

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette temaet kan debatteres nok, en annen ting er om de som burde lese dette, leser det. Det kan vi ikke vite, men gjentas en ting ofte nok, i mange nok fora, så kanskje det siver inn i alle "sjåførers" hode, at det er noe som heter hensyn. Dessverre kan det se ut som at størrelsen på hekkbølgen er dobbelt proposjonal med lommeboken. Det er noe med den selvtilliten som mye penger ofte bringer med seg, det slår over i selvrettferdighet, og følgelig lever mange med fulle lommebøker etter regelen; en regel for meg, og en annen for alle de andre.

 

Tror ikke obligatorisk båtførerprøve vil endre på dette. I bil har vi førerkort, folk kjører fortsatt for fort (les; alt for fort på galt sted), og i alkoholpåvirket tilstand.

 

Jeg vet ikke hva som skal til for å endre hekkbølgeadferden, utskjelling fungerer dårlig, likeså en neve spiker i vannet, eller garn. Disse gutta har all verdens ressurser til å hyre advokater, eller kjøpe seg kystskipperen, for den saks skyld.

 

Vi får avvente de praktiske resultater av nye fartsgrenser, kanskje de hjelper.

Enhver har sin fulle rett til å hevde sine meninger. Om det skulle være slik at velstående folk er mest hensynsløse på sjøen, tror jeg ikke innlegget fra Marna virker forsonenende og vil føre til mere hensynsfullhet, snarere tvert om.

 

Kanskje det snarere hjelper om man er hensynsfull her, uansett størrelse på lommeboka? :cool:

Link to post
Share on other sites

:sailing:Kan ikke vi som har baatplassen vimpel i masta gå foran som et godt eksempel?

Vi blir mange etterhvert.(husk å kjøp vimpelen den pynter opp båten også) :lol:

Det følger selvsagt visse forpliktelser med en slik vimpel. Hensynsfull adferd er vel her en selvfølge.  :cool:

 

Det er dem som hverken har vimpel eller vett man snakker om, og det har lite med lommebokens størrelse å gjøre. En ting som muligens hadde hatt en effekt var hvis politiet statuerte noen eksempler, lå på lur i "busken" på steder med mye båtliv, og tok noen hekkbølgesvin på fersken i alles påsyn. Applaus fra alle som lå fortøyd langs land etterfulgt av avisreportarsjer, og gjerne med et TV team i nærheten.

 

Obligatorisk båtførerbevis kan sikkert ha en virkning når det gjelder å heve det generelle kunnskapsnivået, og dermed også øke sikkerheten på sjøen, men jeg tror ikke det vil ha noen særlig effekt ift hensynsløshet.

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Obligatorisk båtførerbevis kan sikkert ha en virkning når det gjelder å heve det generelle kunnskapsnivået, og dermed også øke sikkerheten på sjøen, men jeg tror ikke det vil ha noen særlig effekt ift hensynsløshet.

Hei Lasse  :lol:

Jeg gir deg rett i det første argumentet. Et obligatorisk båtførerbevis betyr en heving av kunnskapsnivået og at ingen kan unnskylde seg med at det ikke er noe krav til kunnskaper for å føre fritidsbåt under 15 meter. Når det gjelder synspunktet om betydningen når det gjelder uvettig adferd på sjøen, er jeg ikke enig med deg. Den viktigste effekten ved et obligatorisk båtførerbevis er at det betyr at politiet har muligheten for å inndra båtførerbeviset. Jeg tror at det å miste retten til å føre fritidsbåt svir mye kraftigere enn store bøter, og er et betydelig prestisjetap som kan virke holdningsskapende.

Det kommer for øvrig en artikkel om dette temaet i Dagsavisen i morgen.

Hilsen Jan  :cool:

Link to post
Share on other sites

Hekkbølge kan ikke lovreguleres,da det ikke finnes  hverken effektivt kontrollorgan eller målemetode.

Hei Bole  :lol:

Her tar du nok litt feil, Bole! Under arbeidet med de nye fartsreglene gjorde Kystverket, i samarbeid med Marintek i Trondheim, grundige målinger av bølgehøyde fra forskjellige typer fritidsbåter i varierende fart og varierende avstand. Undersøkelsen viste helt klart at størrelse og virkning av hekksjø fra halvplanende båter ble 3 ganger så store ved å øke farten fra 5 knop til 7 knop. Jeg var selv til stede da undersøkelsen ble foretatt og kunne ved selvsyn konstatere virkningene av denne forskjellen på båter som lå på svai. Vår medlemsforening, Moss Motorbåtforening, stilte med båter og mannskap ved den omfattende undersøkelsen og kan bekrefte ovenstående.

Tilsvarende undersøkelser er gjennomført i Sverige og resultatene var påfallende like! På den annen side er det å bruke godt skipperskjønn og godt sjømannskap tilstrekkelig til å unngå at slike problemer oppstår!

Hilsen Jan  :cool:

Link to post
Share on other sites

Den viktigste effekten ved et obligatorisk båtførerbevis er at det betyr at politiet har muligheten for å inndra båtførerbeviset. Jeg tror at det å miste retten til å føre fritidsbåt svir mye kraftigere enn store bøter, og er et betydelig prestisjetap som kan virke holdningsskapende.

Med rene ord sier KNBF her at den viktigste grunnen for et obligatorisk båtførerbevis er at dermed får politiet et sanksjonsmiddel mot *lovovertredere*.

 

Beklager KNBF, kan man ikke snart snu denne utviklingen med *avstraffelse av de uskyldige*? Da 10% i samfunnet bør holdes i ørene, kommer "vi" ikke utenom at 100% må finne seg i ekstra ulemper? :cool:

Link to post
Share on other sites

Forstår argumentet til Jan S, men blir det ikke ren spekulasjon? Har mer tro på en effektiv og målrettet kampanje der alle krefter jobben sammen. Et slags "Prosjekt hekkbølge" som er nøye planlagt og koordinert, med folk i felten - både politi og andre. En slikt prosjekt er ingen umulighet, men som alt annet koker det vel ned til penger og resurser. Målingene som ble gjort i Moss var en bra start, og et glimrende eksempel på samarbeid mellom private og offentlige/halvoffentlige, men så kokte det ned til nye regler i form av fartsgrenser som kan synes idiotiske i enkelte farvann.

Link to post
Share on other sites

På den annen side er det å bruke godt skipperskjønn og godt sjømannskap tilstrekkelig til å unngå at slike problemer oppstår!

Hilsen Jan  :cool:

Og det er jo nettopp det slike personer mangler.... :lol:

 

PanPan: Hadde alle vært snille og greie så kunne vi fulgt "Kardemomme - loven". Det er vel stort sett slik i et samfunn at lover og regler blir vedtatt for å beskytte de mange mot de få...

Da blir det også slik at noen lover og regler i enkelte tilfeller kan komme litt "på kant" med de fleste av oss (føre til noen ulemper), men dette må vi kanskje tåle når det finnes personer blant oss som ikke har respekt for annet enn seg og sitt...

Og jeg kan vel ikke heller se at det er noen "avstraffelse" og måtte ta båtførerbeviset?! Tror faktisk mange ville ha glede av det!

 

Forøvrig er jeg helt enig i synspunktene til Jan og KNBF

Link to post
Share on other sites

PanPan: Hadde alle vært snille og greie så kunne vi fulgt "Kardemomme - loven". Det er vel stort sett slik i et samfunn at lover og regler blir vedtatt for å beskytte de mange mot de få...

Da blir det også slik at noen lover og regler i enkelte tilfeller kan komme litt "på kant" med de fleste av oss (føre til noen ulemper), men dette må vi kanskje tåle når det finnes personer blant oss som ikke har respekt for annet enn seg og sitt...

Og jeg kan vel ikke heller se at det er noen "avstraffelse" og måtte ta båtførerbeviset?! Tror faktisk mange ville ha glede av det!

Ja, mange lover i samfunnet beskytter de mange mot de få. Ingen har på denne tråden sagt noe i mot det. Likedann, det er ikke noe i veien for at enhver som har glede av det kan ta båtførerbeviset.

 

Det er nå min mening at mange vil oppleve det som en form for unødig ulempe, eller straff om du vil, om man må ta båtførerbeviset for at politiet skal få et sanksjonsmiddel mot lovovertredere. Slike lover bør vi i det lengste unngå, og jeg beklager at KNBF kan tenke seg å følge en slik linje.

Link to post
Share on other sites

Hekkbölger er et stort problem i USA også, spesielt i områder langs intracoastal waterway (ICW) langs östkysten.  I motsetning til Norge, er det satt av ressurser til å håndheve loven, selv om sjansen for å bli tatt selvsagt er relativt liten (avhengig av hvor du er).  Det er ikke bare hensynet til andre båter, men miljöhensyn, som f.eks. beskyttelse av manatee-bestanden i Florida.  Disse fartsregulerte sonene blir kalt "no-wake zones" og (en av)definisjonene er at du ikke skal kunne se noe hvitt i hekkbölgene fra en båt.  I praksis betyr det ca 5 knop fart.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Enhver har sin fulle rett til å hevde sine meninger. Om det skulle være slik at velstående folk er mest hensynsløse på sjøen, tror jeg ikke innlegget fra Marna virker forsonenende og vil føre til mere hensynsfullhet, snarere tvert om.

 

Kanskje det snarere hjelper om man er hensynsfull her, uansett størrelse på lommeboka? :cool:

 

Er visse ting tabu Pan-Pan? Ikke min mening å hause oppunder det ene eller andre, men selv inopportune meninger må ha sitt liv, og ikke minst bli vurdert deretter. Du gir meg riktignok anledning til å hevde hva jeg vil, en rett du ei heller kan ta fra meg, men derfra til å feie meg av banen er kanskje heller ikke så forsonende?

 

Jeg brukte begrepet "mye penger", ikke ordet "velstående". For mange har dette samme innhold, men ikke for meg. Med "mye penger" mener jeg folk som har langt mer enn de faktisk trenger, og som kjøper det de har lyst etter eget forgodtbefinnende. For noen vil dette si båt, andre bil, atter andre en hytte på riktig fjell med alt for mange kvadrat. Om jeg vil nekte slike å gjøre det de vil? Nei, på ingen måte. Det eneste jeg sier er at det er påfallende ofte nettopp slike mennesker som oftest breier seg ut, og tar hensyn til seg selv, før de tar hensyn til andre. Hva vi så kan gjøre med dette, vet jeg ikke. Det var derfor jeg tillot meg å bringe temaet på bane, i håp om at vi kunne få til en debatt om hvordan vi møter slike ting; småkongevirksomhet.

 

Fortsatt i all vennlighet  :lol:

 

M.

Link to post
Share on other sites

Er visse ting tabu Pan-Pan? Ikke min mening å hause oppunder det ene eller andre, men selv inopportune meninger må ha sitt liv, og ikke minst bli vurdert deretter. Du gir meg riktignok anledning til å hevde hva jeg vil, en rett du ei heller kan ta fra meg, men derfra til å feie meg av banen er kanskje heller ikke så forsonende?

 

Jeg brukte begrepet "mye penger", ikke ordet "velstående". For mange har dette samme innhold, men ikke for meg. Med "mye penger" mener jeg folk som har langt mer enn de faktisk trenger, og som kjøper det de har lyst etter eget forgodtbefinnende. For noen vil dette si båt, andre bil, atter andre en hytte på riktig fjell med alt for mange kvadrat. Om jeg vil nekte slike å gjøre det de vil? Nei, på ingen måte. Det eneste jeg sier er at det er påfallende ofte nettopp slike mennesker som oftest breier seg ut, og tar hensyn til seg selv, før de tar hensyn til andre. Hva vi så kan gjøre med dette, vet jeg ikke. Det var derfor jeg tillot meg å bringe temaet på bane, i håp om at vi kunne få til en debatt om hvordan vi møter slike ting; småkongevirksomhet.

Tabu? Feie deg av banen? Langt i fra! Hvordan kan du påstå noe slikt når jeg innleder med Enhver har sin fulle rett til å hevde sine meninger.?

 

Om noen opptrer hensynsløst på sjøen synes jeg det er uheldig å inndele disse etter om de rammes av en *småkongedefinisjon inkl. hvor mye penger* eller ikke. Like fullt opptrer man hensynsløst, enten man er *Kong Salomo* eller *Jørgen hattemaker*. Hvor skal slikt ende hen? Skal *Kong Salomo* tas hardere, eller hva? Bør det ikke være likhet for loven?

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke noe annet enn KNBF, men Jan bruker andre ord. Han sier: "Velstandsutviklingen har også ført til at det er blitt stadig flere "sjåfører" på sjøen". I dette ligger bl.a. at mye av hensynsløsheten finner sin grobunn hos båteiere som har kjøpt farkosten ut fra et behov for å investere noen penger, eller vise seg frem, eller ukjent årsak. Dette gjelder selvsagt ikke alle, og selvsagt skal det være likhet for loven, noe annet har jeg ikke ment.

 

Utfordringen er: hvis det er slik at velstandsutviklingen, som Jan sier så diplomatisk, som er årsaken til en en del av hensynsløsheten, noe jeg tror, hvordan i all verden skal vi møte det?

 

I all min ferdsel på sjøen, er det nesten en regel at jo større og dyrere båt, jo mer hekksjø og mangel på hensynstagen. Noe annet er de gutta med skjærgårdjeep på 50 fot, og et fartspotensiale rundt 70-80 knop. Jeg har ennå til gode å se en slik båt skape unødig trøbbel i smalt farvann, hvorfor? Fordi man har neppe en slik båt, uten at det er en lidenskap til stede, som seileren, eller han som har brukt vinteren på ny innredning, eller han som etter flere års sparing investerer i ny motor, og monterer selv. Lidenskapen fører til et bevisst nært forhold til tingenes tilstand. Da er det så meget lettere å skjønne andres lidenskap, og ta hensyn til denne, gjenkjennelsens kraft er stor.

 

Så, tilbake til våre venner som hører innunder den sålkalte velstandsutviklingen, eller de med mye (les; for mye) penger. Hvordan vekke deres lidenskap for båt, og sjø, og kaffekos, og solnedgang, og stillhet, og forsiktig gynging under kjølen, soloppgangen.....?? For har de den, forsvinner hensynsløsheten, tror jeg  :blush:

 

M.

Link to post
Share on other sites

Kjære Baatplass-venner!  :lol:

Dette er en sak som har vært diskutert så lenge jeg har jobbet i Båtforbundet (snart 10 år) og man er ikke kommet et skritt lenger enn til å konstatere at manglende kunnskaper og uvett på sjøen er et raskt økende problem. Hensiktsmessige løsninger synes det å være umulig å finne. Jeg har kastet frem noen personlige synspunkter her på Baatplassen for å få en tilbakemelding i et forum som består av vettuge båtfolk. Jeg beklager at mine "baller" for å få igang en debatt blir oppfattet som "KNBF's linje". Jeg er IKKE KNBF alene! Dette er en problematikk som behandles i våre tillitsvalgte organer, i Sakkyndig råd for fritidsbåter og i nasjonale og internasjonale båtfora. KNBF's tillitsvalgte organer har IKKE tatt noe endelig standpunkt i denne saken!

Som sagt, jeg forsøker bare å lufte noen tanker og alternative forslag til løsninger. Hvis mine egne tanker og utspill her på Baatplassen skal oppfattes som KNBF's "linje" eller "standpunkter", må jeg dessverre vokte meg vel for hva jeg taster inn her på Baatplassen. Det synes jeg ville være trist, nettopp fordi synspunktene fra dere kunne bidra til at vi i KNBF fikk innspill, tanker og ideer som kunne hjelpe oss i arbeidet med å finne frem til fornuftige løsninger....

Jeg er redd denne diskusjonen kommer til å fortsette til omfanget av manglende kunnskaper og uvett på sjøen når et punkt hvor myndighetene nok en gang forteller oss at nå er nok nok, og trer nye lover og regler ned over hodet på oss...Og da er jeg villig til å vedde på at  båtfolket kommer på banen og spør hva dette h....tes Båtforbundet har gjort med saken!!!!  :blush:  :lol:  :lol:

Hilsen Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har kastet frem noen personlige synspunkter her på Baatplassen for å få en tilbakemelding i et forum som består av vettuge båtfolk. Jeg beklager at mine "baller" for å få igang en debatt blir oppfattet som "KNBF's linje". Jeg er IKKE KNBF alene! Dette er en problematikk som behandles i våre tillitsvalgte organer, i Sakkyndig råd for fritidsbåter og i nasjonale og internasjonale båtfora. KNBF's tillitsvalgte organer har IKKE tatt noe endelig standpunkt i denne saken!

Som sagt, jeg forsøker bare å lufte noen tanker og alternative forslag til løsninger. Hvis mine egne tanker og utspill her på Baatplassen skal oppfattes som KNBF's "linje" eller "standpunkter", må jeg dessverre vokte meg vel for hva jeg taster inn her på Baatplassen. Det synes jeg ville være trist, nettopp fordi synspunktene fra dere kunne bidra til at vi i KNBF fikk innspill, tanker og ideer som kunne hjelpe oss i arbeidet med å finne frem til fornuftige løsninger....

Jeg er redd denne diskusjonen kommer til å fortsette til omfanget av manglende kunnskaper og uvett på sjøen når et punkt hvor myndighetene nok en gang forteller oss at nå er nok nok, og trer nye lover og regler ned over hodet på oss...Og da er jeg villig til å vedde på at  båtfolket kommer på banen og spør hva dette h....tes Båtforbundet har gjort med saken!!!!  :lol:  :lol:  :lol:

Hilsen Jan

Ser ditt dilemma. Nå brukte jeg *KNBF* og ikke *Jan* i mine innlegg foran. Men, men - jeg tok det kanskje litt for raskt til å være *en linje* også. :lol:

 

Dessuten ditt *nick* er KNBF, - jeg ville foretrekke å skrive *Mr. KNBF* i stedet for *Jan*, dels fordi KNBF er ditt *nick* og dels fordi det er inflasjon i *Jan* på denne siden!

 

Men hvorom allting er: Håper man kan finne en linje med fokus på de som bryter reglene! :blush:

 

Mvh PanPan (også en Jan)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...