Jump to content

Hensyn til andre på sjøen!!


Plomma I

Recommended Posts

fl

Hei Bole  :lol:

Her tar du nok litt feil, Bole! Under arbeidet med de nye fartsreglene gjorde Kystverket, i samarbeid med Marintek i Trondheim, grundige målinger av bølgehøyde fra forskjellige typer fritidsbåter i varierende fart og varierende avstand. Undersøkelsen viste helt klart at størrelse og virkning av hekksjø fra halvplanende båter ble 3 ganger så store ved å øke farten fra 5 knop til 7 knop. Jeg var selv til stede da undersøkelsen ble foretatt og kunne ved selvsyn konstatere virkningene av denne forskjellen på båter som lå på svai. Vår medlemsforening, Moss Motorbåtforening, stilte med båter og mannskap ved den omfattende undersøkelsen og kan bekrefte ovenstående.

Tilsvarende undersøkelser er gjennomført i Sverige og resultatene var påfallende like! På den annen side er det å bruke godt skipperskjønn og godt sjømannskap tilstrekkelig til å unngå at slike problemer oppstår!

Hilsen Jan  :lol:

 

Hei igjen!

 

Tror egentlig ikke jeg tar så mye feil. Problemet er nok ikke bare de som går i 7 knop der det er lovlig med 5,men heller  de som går med 5 knop der det er tillatt og mener at da skal alle andre drite i hekkbølgen deres for de har lovlig hastighet....

 

Siste båten jeg hadde (for tiden uten båt*gud er god,en vår uten problemer*) var en 34 fots hollandsk stålbåt på 12 tonn. Kan love at den dro hekksjø så det holdt i 5 knop,for ikke å snakke om i 7 knop.

 

Det var jo også sånn at selv om det kom en råtass forbi bryggen min eller der jeg var fortøyd, i både 5 og 7  knop så oppfattet jeg det sjeldent som plagsomt på grunn av størrelsen og tyngden på båten min.

Men derimot stakkaren som lå på neste brygge med 24 fots tuppeware nesten gikk til bunns.

 

Så over til kontrollmulighetene som finns, for dem som virkelig vil ha slikt.

 

Politiet med sine begrensede ressurser har stort sett ikke anledning til å kontrollere noe som helst bortsett fra noe patruljevirksomhet i indre oslofjord. Det de har beskjeftiget seg med da er å gjøre som alle oss andre, titte til øyet blir stort og vått på alle veldreide kvinnekropper og i  tillegg bøtelegge noen oppløpte tenåringer i 14 fots speedbåt for høy fart og manglende redningsvester. Og thats it.

Og hvilken kriterier skal man kontrollere ut fra??? Fartsgrense på 5 knop? Ok. Men vi er vel enige om at med en jernklump på 12 tonn som flytter vann,kan det bli ganske ubehagelig for nærmeste omgivelser selv med lovlige hastighet.

Bølgehøyde??  Skulle likt å sett den rettsaken som følger, når man selvfølgelig høflig avslår å betale forelegget som blir gitt på det grunnlaget.

 

Mener at mossekanalen har 3 knop som fartsgrense (var ihvertfall det sist jeg var der og spiste smaksløs pizza og drakk flaut øl mens drittlukta reiv i nesa) Det er en stund siden...

Noen her som har prøvd kamikazeprosjektet å holde 3 knop gjennom kanalen??  Men det er jo lov.....

 

Da er vi kanskje enige om at mer lov og orden, regler og sånn er totalt bortkastet.  Bedre med litt justis på stedet hvis man får vedkommende idiot i tale. DET pleier å hjelpe.  :blush:

 

Så skal vi være enige i at jeg ikke har så mye feil i mitt tidligere utsagn, eller???  :discuss  :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei Bole  :lol:

Det var din påstand om at det ikke finnes kontrollorganer og målemuligheter som jeg mente var feil. Vi har både kontrollorganer og vitenskapelige kontrollmetoder, men hvor effektive de måtte være kan selvfølgelig diskuteres. PanPan har imidlertid helt rett i at skipperansvaret om bord i egen båt kan hverken diskuteres, delegeres eller bortforklares. På det punktet er vi altså helt enige!  :blush:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Ser ditt dilemma. Nå brukte jeg *KNBF* og ikke *Jan* i mine innlegg foran. Men, men - jeg tok det kanskje litt for raskt til å være *en linje* også. :lol:

Dessuten ditt *nick* er KNBF, - jeg ville foretrekke å skrive *Mr. KNBF* i stedet for *Jan*, dels fordi KNBF er ditt *nick* og dels fordi det er inflasjon i *Jan* på denne siden!

Mvh PanPan (også en Jan)

Heisan PanPan!

Vi "fant" hverandre denne gangen også! Jeg ser klart dine poenger. Ved å bruke nicket "KNBF" legger jeg jo selv opp til at mine innlegg kan oppfattes som synspunkter på vegne av KNBF. På den annen side ønsker jeg jo også å profilere forbundet, selv om de fleste meningene her inne er mine egne. Det betyr at jeg har valget mellom å endre nicket, eller være litt mer varsom med å bruke "innfallsmetoden" når jeg taster (hvilket kanskje ikke ville være så dumt i alle fall!)  :lol:

Nok en grunn til å  :blush: !

Hilsen Syverts

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Til Jan S:

 

Det er selvsagt plass til å fremme både personlige og KNBF relaterte synspunkter her på baatplassen.no. For å slippe å logge ut og inn, og opererere med to forsjellige aliaser går det an å skrive en kort notis nederst på postingen, der du gjør oppmerksom på at dette er din personlige mening og at du ikke uttaler deg på vegne av KNBF, når det er behov for det.

 

På den måten unngår du å blande kortene

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

Først til Lasse: Synes det avklarer det meste at Jan Syvertsen endret *nicket* til *Syverts*.

 

Dagsavisen 3.6.03: http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/06...06/734104.shtml

 

Sukk! Jeg innser at Havnepolitiet snakker om problemer med båtfolket når det lages en slik artikkel. Ingen grunn til å betvile utsagnene. De tok altså 4 farts-syndere dagen da solen fikk mange ut på sjøen. Beklager *onkel Havnepoliti*, synes dere bør velge en annen linje: Konsentrer dere om *synderne*, å gi medisin til de friske  bør man ikke gjøre! Kanskje dere burde tatt 40 farts-syndere den dagen, det hadde hatt effekt!

 

Færder-seilasen var arrangert i over 40 år før *Havnepolitiet* blandet seg inn. I ethvertfall opp til den dagen hadde det aldri skjedd et uhell i seilasen som berettiget *politiovervåkning*. Jeg husker innledningen til politimannen på Færderseilasens skippermøte første gangen de var inne på arenaen:"Der hvor det er mange mennesker på sjøen har havnepolitiet en oppgave". Det gikk et hoderystende stillferdig sukk gjennom salen.

 

Ikke det at de har vært så påtrengende nærværende de gangene jeg har sett dem i Færderseilasen. Men dette hendte engang vi krysset utover og gikk kloss i land ved torpedobatteriet på Kaholmen (Oscarsborg) da en av de store båtene til Kiel kom sydover. Foran den under bauen hvor styrmannen på den store båten umulig kunne se dem gikk en liten Politipassbåt med to mann ombord. Avstanden var så kort at jeg vinket dem bort til meg og sa til dem: Nå må dere være forsiktig karer, det er en veldig stor båt like bak dere! En morsomhet? Nå ja, skulle jeg kanskje sagt: Hva er det dere driver med? Har dere mista hue totalt? Tenk om dere får motorstopp? Dere blir pløyd ned i løpet av 15 sekunder!

 

Å ja da, *onkel Havnepoliti*, det er *brodne kar i alle land*! :blush:

Link to post
Share on other sites

Det å holde fartsgrensene på sjøen, det være seg 3, 5 eller 30 knop har overhode ingenting med hensyn å gjøre.  Hver enkelt bør kjenne sin egen båt og den hekksjøen man drar med seg, det er jo tross alt bare å snu seg en gang imellom for å sjekke.  Det å vise hensyn er å prøve å sette seg inn i situasjonen til båtene rundt deg og gå med en hastighet som reduserer ubehaget til andre.

 

Vi lå i går ettermiddag på anker i en polle ved Grimsøya utenfor Sandvika, men måtte etter en halv time gi opp å lage middag  :blush:.  Det værste er jo ikke kaffekoppen som velter, men at man risikerer at familien ikke vil være med på fjorden, for kosen er borte.

Link to post
Share on other sites

Til Jan S:

Det er selvsagt plass til å fremme både personlige og KNBF relaterte synspunkter her på baatplassen.no. For å slippe å logge ut og inn, og opererere med to forsjellige aliaser går det an å skrive en kort notis nederst på postingen, der du gjør oppmerksom på at dette er din personlige mening og at du ikke uttaler deg på vegne av KNBF, når det er behov for det.

På den måten unngår du å blande kortene  :lol:

Hei Lasse  :flag:

Takk for gode råd! For at dette ikke skal bli for komplisert vil jeg i fremtiden presisere standpunkter som er vedtatt i forbundets styrende organer. Resten står for min regning. Uansett vil jeg nødig være denne kommunikasjonen på Baatplassen foruten!

Hilsen Syverts  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er nå min mening at mange vil oppleve det som en form for unødig ulempe, eller straff om du vil, om man må ta båtførerbeviset for at politiet skal få et sanksjonsmiddel mot lovovertredere.

Ja, du har nok rett i at mange vil føle det slik dessverre, og det forundrer meg faktisk. Den samme motstanden hadde vi når bilsertifikatet ble innført ... Når de kjente brødrene fløy for første gang var det heller ikke krav til noe sertifikat - og det var motstand etterhvert mot det også.

Men jeg er helt sikker på at alle oss som i ulike sammenhenger beveger oss "der oppe" er glade for at dette finnes nå. Du kan ikke bevege deg med noe motorisert i lufta uten å inneha et eller annet sertifikat - og det er mindre trafikk (og mindre skjær) der oppe... :lol:

OG - ingen kan vel være uenig i at dersom man hever det generelle kunnskapsnivået - så vil også sikkerheten øke - eller kan man være uenig i det?? :flag:

 

Kito: "Det å holde fartsgrensene på sjøen, det være seg 3, 5 eller 30 knop har overhode ingenting med hensyn å gjøre...Det å vise hensyn er å prøve å sette seg inn i situasjonen til båtene rundt deg og gå med en hastighet som reduserer ubehaget til andre"

Jeg er så enig, så enig! Men med en liten kommentar:

En stor tenker (jeg skal prøve å ikke bli alt for filosofisk...) delte en gang våre handlinger inn i 3 (sett i forhold til etikk og moral).

umoralsk =  de som gir f... for å si det litt folkelig. Kun "meg og mitt"

amoralsk= de som gjør den rette / ønskede handlingen motivert ut i fra frykten for å "bli tatt" / straffet.

moralsk = de som gjør den rette / ønskede handlingen fordi det er riktig (uegennyttig)

 

Av dette kan vi jo slutte at for den nederste kategorien så trenger vi ikke lover, da fungerer Kardemommelovene veldig greit.

For den midterste  - det er vel egentlig for denne gruppen lovene har blitt vedtatt...

Og for den øverste gruppen - så hjelper absolutt ingenting! (og det er det som er så frustrerende    :lol:)

 

Men nå skal jeg heller filosofere over hva slags grillmat og drikke jeg skal ta med på øya etter jobben - dersom været holder (det ser litt "stygt" ut...)

Link to post
Share on other sites

Ja, du har nok rett i at mange vil føle det slik dessverre, og det forundrer meg faktisk....

 

OG - ingen kan vel være uenig i at dersom man hever det generelle kunnskapsnivået - så vil også sikkerheten øke - eller kan man være uenig i det?? ut...

Det siste først: Jeg er ikke med på en argumentasjon om *å heve det generelle kunnskapsnivået* fordi et mindretall av båtførerne overtrer lover og regler i dag. Rett tiltakene dit skoen trykker, informer alle, bøtlegg eller straff de som bryter lover og bestemmelser, - de fleste vil rette seg etter informasjonen og aldri forårsake lovbrudd. Dette dreier seg også tross alt om bruk av almenhetens tid og resurser.

 

Jeg er prinsipielt i mot en kollektiv tvang fordi man derved kan få sanksjonsmidler mot et mindretall.

 

Til Lijanka: Vi må nok leve med at *noen forundrer seg over en ting, mens andre ikke gjør det*.  :lol:

 

OG Lijanka - jeg opplever at brødrene Wrights og deres frihet i luften kanskje ikke har nok relevans-høyde i denne debatten. Jeg foreslår at vi stopper vår argumentasjonsutveksling her. :flag:

Link to post
Share on other sites

Med all fare for å få så hatten passer:

 

Skulle ønske at diskusjonen kunne komme inn i et mer konstruktivt spor. Det som hadde vært fint hadde vært å diskutere diverse former for tiltak (frikoblet dette med obl. båtførerbevis) som kunne ført til mer hensynsfull opptreden generelt. Hva er mest effektivt?

 

Holdingskampanjer? fartskontroller? Mediafokusering? baatplassenvimpler  :lol: =?

 

Hvem er de største synderne?

 

Ungutter med for stor påhenger? Far med svær halvplaner?

 

Er dette et problem bare på østlandet eller er landsdekkende?

 

Hva er hovedårsaken til problemet? Uvitenhet? "Gi f.. holdning?

 

Det er nok å ta tak i.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Til Syverts: Nå tror jeg at Lasse i sitt siste innlegg er inne på noe vesentlig. Han stiller bl.a. en rekke spørsmål som går på *hvem foråsaker*, *hvilke båter*, er *problemet alment utbredt*. :lol:

 

*Øvrigheta* bør vite noe om dette, og Syverts vanker jo også i de kretser. For den sakens skyld, jeg hadde gjerne sett at *Havnepolitiet* kom inn i en debatt her og ga belegg for den faktiske situasjonen. :flag:

Link to post
Share on other sites

Skulle varit veldi intressant o veta om det blivit värre med åren,

var man bättre förr, fanns det mer 'sjövett' förr ?

 

Det är faktiskt veldigt enkelt att 'bli med båt' har man mkt pengar

kan man enkelt kjöpe stor båt, o blir den riktigt stor......så

kan man oxå kjöpe förerbevis/skepparexamen.........vilket vi oxå sett!!!

 

 

Det finns 'Båtägare'  och  så finnes det dom som 'äger' en  båt!!! (det er viss skillnad !!)

 

 

 

 

l

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kito, du har helt rett. Jeg brukte mange ord for å si det samme men tror ikke det gikk hjem hos alle.

 

Så er spørsmålet hva man kan gjøre med problemet "hekkbølgen"

 

Virker som de fleste inkl. meg er enige om at det nytter lite med mer lover og regler, da årsaken til fenomenet er manglende hensynstagen  til omgivelsene og ikke lovbrudd i mange tilfeller.

Skal dette lovreguleres slik at det fanger opp alle eventualiteter og slik at ingen blir plaget på noen måte blir den friheten man har på fjorden borte.  Altså er det ingen løsning?

 

Hva med litt psykologi??  

 

Tror mange ganger det er bevisst at folk med mindre båter 16-18 fot med passasjerer gir akkurat nok pådrag slik at de graver opp en skikkelig bølge, Har nok noe med "markeringsbehovet" til enkelte å gjøre. Selv om både de selv og alle rundt vet, at med å lette litt på gassen vil det gå akkurat like fort men uten å dra med seg hele fjorden.

 

Dette kan overføres til de noe større båtene også tror jeg nok.

 

I tillegg er det da dem som ikke tenker seg om,det har vi sikkert alle ikke gjort en eller annen gang.

 

Kjøper dere disse påstandene?? :lol:

 

Videre kan man jo filosofere litt over hvilken tiltak som kan gjøres.

 

Hva med å påtale det i en hyggelig tone når du ser naboen din på brygga "glemmer" seg litt..

 

Hva med å feste underskilt alle steder der det er markert fartsbegrensning, med tekst "vis hensyn" eller lignende.

 

Man kan også tenke seg i de sentrale strøk et oppsyn,finansiert av div.foreninger og som man sikkert også kan få statsstøtte til, ettersom det er et godt formål.

Ser for med x antall personer i lett planende små båter som faktisk kan anmode folk om å slakke litt på farten og vise hensyn. Det virker i alle andre sammenhenger så hvorfor ikke i en slik sammenheng??

Tror nok at når man er blitt tilsnakket et par ganger med båten full av familie og venner,så er "pinlighetsfaktoren" på max og man begynner å tenke seg om og vise hensyn.

 

Hva mener dere - hodet mitt ligger klar på hoggstabben...... :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror nok at når man er blitt tilsnakket et par ganger med båten full av familie og venner,så er "pinlighetsfaktoren" på max og man begynner å tenke seg om og vise hensyn.

Hva mener dere - hodet mitt ligger klar på hoggstabben...... :lol:

Hei Bole  :flag:

Jeg vil ikke svinge noen øks over hodet ditt!  :lol: Tvert om! Jeg likte meget godt det du skrev. Uansett hva alle bedrevitere måtte finne på av forslag til løsninger så er ditt forslag noe hver og en av oss lett kan følge. Alle positive og vettuge båtfolk her på Baatplassen kan gjøre sitt ved å påtale/korrigere/veilede/gi råd (stryk det som ikke måtte passe) til folk i båt og sjåfører på sjøen som åpenbart har behov for noen gode råd og veiledning om godt sjømannskap og det å vise hensyn på sjøen! Jeg har selv gjort det noen ganger i milde former med meget godt resultat (håper jeg..) Det er i alle fall verdt et forsøk!

Lykke til!

Hilsen Syverts  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Problemet, om vi nu skall kalla det för det!!!

 

Är att kanske en prosent, tror ikke att det er det en gång (, troligtsvis mindre)!

Mindre än en prosent stör, kjör för fort, river opp för mye sjö, kjör uten lanternor,

listen kan gjöres hur lang som helst! Men det är dessa som syns på sjöen!

(utom dom med släkta lanternor, förståss  :puke: )

 

Tror att man kan flytta opp 'problemet' på land, du finner även der att det finns

dom som vill pröve sig, o kjöre i 200km /tim på Drammensveien exempelvis, dom er

ikke många, men dom finns!

 

Tror att det er psykologiskt, det er bare så att en del människor vill vise opp sig, synas

och tar ingen hänsyn till andra!!

 

På sjöen är det extremt lett att både kjöre store flytetyg, o snabba flytetyg, o kjöre

litt hur som helst! (Det er lite svårare på sjöen att sette opp fotobokser, även om

det har diskuterats i trange sund !) o det er vel inte det vi vill heller, för den delen!

 

Jag tror oxå ( som Lasse) att man måste finne andre nye vegar om man skall komma till

rätta med sådant her! .......Snacka med klubbmedlemmar som kommer in i hjemmehavnen

med alldeles för hög fart, att det aksepterar vi ikke, visa för dom, båtar som ligger

o rykker i sina förtöjningar!

 

Det är her jag menar att det är alldeles för lett att bara

kjöpe sig en stor båt, den som en gång börjat i en liten båt, vet att relativt små vågor

även dom, är stora, sett fra en optimistjolle eller någon annan liten båt.

 

Jag tror det har man en gång börjat i dessa små båtar, så glemmer man inte hur det

känns att sitta der,   när man någon gång senare i livet kommer med en större båt,

o passerar en liten 'kompis', man slår av på farten, det sitter i ryggmärgen...............

 

Och vill dessa fortsätta att kjöre full fart så langt in i hamnen som möjligt, ja då

återstår bare uteslutning! och det är nog det sista dom vill !!!!

För dom vill ju synas o visa opp sig ! (att kjöre 30 knop på öppet vatten mellan

Faerder o Skagen....där ingen ser dig,     hur kul e det ???   :lol:          )

 

Jag tror klubbarna har en stor uppgift her!

 

Tyvärr så  'slår man vel in öppna dörrar' på ett sådant her forum, som båtplassen,

de vi snackar om (bråkdelen av en prosent!) dom följer ikke med her, deras

'båtintresse' vaknar först vid +25gr o strålande solsken............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er von i hangande snøre, som en politiker en gang sa.

 

Derfor vil jeg forsøke å fortelle en liten selvopplevd historie, en varm sommerettermiddag med mye trafikk rundt Nesøya for de som er kjent. Den eldste poden og jeg var på tur ut under Nesøybrua. Rett før broen lå det en Pioner jolle med to gutter (ca. 8-10 år) i. Motoren hadde stoppet og de var ikke kar om å få liv iden igjen. Vi gikk opptil og tok de på slep ut i "rommere " farvann, der gikk poden ombord i jolla og startet motoren for de. Guttene takket pent for hjelpen og vi la oss bak for å forsikre oss om at de ikke fikk mer problemer.

 

Ute ved Hestesund la pappa med sin nyervervede skjærgårdsjeep og ventet på guttene. Han fikk vite hva som hadde vederfaret pjokkene og satte kurs utover. Det at han ikke hadde vett på å takke får så være sin sak, men han kjørte så han dro opp unødvendig hekksjø. Da var det at den eldste pjokken ropte på faren sin og ga klar og utvedydig beskjed om at han ikke måtte kjøre så han dro opp slike hekksjøer.

 

Som jeg sa til å begynne med det er håp, men det kommer til å ta lang tid.

 

For de som ikke er kjent, så er området indre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Noen lærer av andre  -  og noen lærer av seg selv .....

 

Jeg så et herlig eksempel på den siste sorten nå i helgen:

 

Vi var fortøyd ved Lindøy (v/ Stavanger), litt avsides fra de romslige bryggene hvor der allered lå ganske mange større og mindre lystbåter. Da kom en av disse "kjekkasene" innover med en tungt lastet 17-18 fots båt i plan. Han gjorde en "virkelig tøff U-sving" før han skulle briljere med en elegant manøver inn til kaien.

 

Det han ikke hadde med i beregningene var de sjøene som han selv hadde laget; de sjøene tok ham nemlig igjen og klasket båten med bredsiden i kaifrontene så flisene føyk og folkene ombord hylte!

 

Det sies jo med krav på pålitelighet at den eneste sanne fryd er skadefryden   -   og den oppvisningen i dumskap gav virkelig mye sann fryd i båtene rundt omkring  :puke::wink::lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det som Poseidon skriv om har nok skjedd for proffane og.  For nokre år sidan var vestamaranen til Stavangerske på veg inn til kai.  Dei hadde lagt ned den hydrauliske landgangen for å spara tid.  Ei tre- fire år gammal jente stod på kaien då hekkbølga løfta vestamaranen slik at foten hennar kom i klem mellom landgangen og kaien.  Til alt hell vart ikkje jenta fysisk skadd.

 

Det høyrer med til historia at ei av dei tilsette kom med sjukemelding ein dag sist sommar.  Ho hadde fått foten i klem under landgangen når hekksjøen tok vestamaranen....

Link to post
Share on other sites

Kustartelleriet brukade i allafall tidigare använda tekniken

på sina landstigningsbåtar,  full fart in mot land, slå av motorn,

och låta hekkvågen, när den kom rullande efter,  lyfta opp ekipaget

en bit på stranda!

 

(men jag tror aldrig dom övade mot kaj men den prinsippen!!!! :puke:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det blir i flere innlegg påpekt de få som ødelegger for de mange. Jeg bruker

båten mye i Oslofjorden, og vil faktisk påstå at det er mange som enten gir f..n, eller

har glemt igjen folkevettet hjemme.  Du skal lete etter en ganske beskyttet plass for

i det hele tatt å være sånn noenlunde sikker på å kunne nyte en kopp kaffe uten fare

for koppevelt. Jeg var i utgangspunktet, som flere her, lite lysten på for mange firkantede farts/bølgeregler på sjøen. Men nå er jeg litt lei og vil egentlig ha farts/bølgesoner i

tett beferdede områder. 250 meter fra land, No Wake Zone, transportsoner ut av

f.eks Oslofjorden, fri fart. Alle andre områder(soner) maks 20kn eller maks 1m hekkbølge.

Umulig å kontrollere? Mulig det, men kan man ikke finne midler/metoder for kontroll, er

enhver regel mislykket. Holdningsendring hadde vært det aller beste, men det er lenge

siden jeg sluttet å tro på julenissen, særlig på sjøen. Tilslutt, jeg treffer mange hyggelige,

oppmerksomme og hensynsfulle båtfolk. De er ikke problemet.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke pga slik kjøring som førsteinlegget skriver at det er blitt inført 5 knops regel??

 

Mener arbeidet til KNBF med inføring av obligatorisk opplæring er et godt innspill, men uten noen former for lover vil jo dette ikke være noen vits.

Får KNBF dette gjennomført og i sammen med fartsgrensene så har vi kommet langt.

 

 

I bilverden fungerer dette bra, man må ha sertifikat for å kjøre, kjører man for fort så får man bot eller mister førerkortet.

 

(bytt ut bil med båt og man vil da ha en effektivt regelverk og muligheter for straff/sanksjoner)

 

Helt til slutt: i KNBF sitt forslag om obligatorisk: opplæring har dere foreslått tilbakevirkende kraft? slik at alle båteiere må skaffe seg "førerkort"?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...