JRK Startet 9.Mars.2020 Del på Facebook Startet 9.Mars.2020 Har en rift i gjennom gelcoat og 1-3 mm inn i glassfiberen under vannlinjen. Lengden er 20 cm bredde på riften er ca 2 mmm. Hvordan repareres dette Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 Jeg ville sparklet over med epoxysparkel hvis det er under vannlinjen og usynlig når du har primet og stoffet. Jeg har reparert mange slik på båten min . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2020 Del på Facebook Svart 9.Mars.2020 Kan legge til: Hvis det er plass, bruke epoxysparkel iblandet glass. Laget avrundinger til baugpropellen min av dette materialet i 2002. Sitter dønn etter 18 år, stort sett under vann hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Takker for svar. Regner med at man først sliper ned slik at det ikke finnes løse glassfibre. Smører man først et tynt lag med epoxy eller polyester, før man fortsetter med en blanding der man rører inn f.eks mikrofiber eller annet forsterkende matriale? https://www.westsystem.no/p/11342/403-mikrofiber Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 På så små skader ville jeg bare brukt epoxysparkel uten tilsetninger. Biltema sin duger bra til dette. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Danskeren07 Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Når det er så lille en skade - så skrab op indtil der ikke er flere løse fibre. Slib området let så spartlen kan hænge fast. Tør eventuelt af med acetone for at fjerne voks rester og andet fedtstof. Så kan du spartle med en epoxy spartel og slutte af som @NilsPils siger :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Danskeren07 skrev 3 minutter siden: Når det er så lille en skade - så skrab op indtil der ikke er flere løse fibre. Slib området let så spartlen kan hænge fast. Tør eventuelt af med acetone for at fjerne voks rester og andet fedtstof. Så kan du spartle med en epoxy spartel og slutte af som @NilsPils siger :-) Grei oppskrift. Jeg har reparert både små og store skader under vannlinjen på den måten gjennom årene (tegn på et aktivt båtliv). Jeg har brukt epoxysparkler av forskjellige merker. Min erfaring tilsier at Biltema sin er like god som alle andre betydelig dyrere merker. Har ikke hatt noen problemer i ettertid. Unngå helst polyestersparkel under vannlinjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Danskeren07 skrev On 10.3.2020 at 8.18: Når det er så lille en skade - så skrab op indtil der ikke er flere løse fibre. Slib området let så spartlen kan hænge fast. Tør eventuelt af med acetone for at fjerne voks rester og andet fedtstof. Enig, bortsett fra at jeg ikke ville skrapet. På en så liten skade ville jeg kun brukt K60 smergelpapir for hånd og slipet opp skaden til det blir en ren fuge. Men først ville jeg fjernet bunnstoffet i noen centimeters avstand fra ripen slik at man slipper å kontaminere fugen med bunnstoff før og ved sparkling. En skånsom måte å fjerne bunnstoff inn til primer, men uten å fjerne primer, er å bruke grovrengjører på drillen. Deretter aceton, pusse, aceton på nytt, så sparkle. I motsetning til @NilsPils har jeg ikke særlig god erfaring med Biltema sin epoxy, synes ikke den er noe fin å jobbe med. Det er mulig at den boksen jeg kjøpte var dårlig, men jeg synes den var for hard å dra ut, og følte at det var vanskelig å få den til å legge seg pent. Jeg ville også gått for epoxy til dette, men et annet merke. Båtbua i Fredrikstad fører et merke som heter LeFant, den har jeg særdeles god erfaring med. Men andre produkter er sikkert like bra. Her er et eksempel https://batbua.no/produkt/west-system-407-low-density/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Tusen takk for gode råd Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 (redigert) 2-komponent epoxy i riften i den grad det går ned i selve glassfiberen, så gelcoat sparkel (pre-aksellerert) til jevnt med resten av gelcoaten, et lag med 2-komponent grunning, og så bunnsmøring NB: Ikke alle gelcoat sparkler sitter direkte på epoxy - jeg bruker den fra Soromap, som selges hos kjeden Maritim.no Redigert 10.Mars.2020 av amerelium (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 Hva er hensikten med å bruke gelcoatsparkel utenpå epoxysparkelen? Jeg hadde sparklet hele ripa opp med epoxysparkel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.