Jump to content

Hvordan shine opp denne propellen?


JohanKJ

Recommended Posts

Ville brukt en form for syre som smøres på. F.eks. "Barnacle Remover" som selges på Biltema. Koster vel rundt 60,- for en flaske. Denne er forsåvidt svakt konsentrert, så du må sikkert ta det i flere omganger. Av sikkerhets hensyn er dog det sikkert en bra ting. Husk tette vernebriller, hansker og vannslange tilgjengelig.

Link to post
Solseng skrev 28 minutter siden:

Ville brukt en form for syre som smøres på. F.eks. "Barnacle Remover" som selges på Biltema. 

 

Er vel bare utvannet saltsyre så like greit å kjøpe en liter saltsyre til samme pris på nærmeste jernvarehandel. Bare huske å bruke denne forsiktig, briller og hansker og tilgang til vann dersom. hvis eller i fall. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ville vært forsiktig med stålbørste på boremaskin, hvis du ønsker et høyglans resultat. Syre som andre folk nevner, skuresvamp på resten, og så poleringspad på vinkelsliperen. Bruk autosol eller metallpolish fra biltema. Sistnevnte har jeg god erfaring med. Fordelen med polering er at groe ikke fester seg så lett. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post

Enig med @Hulda og @Havlengt. Min oppskrift er som følger:

 

  • Slip propellen helt ren for korrosjon med vinkelsliper og lamellskive med 60 korning (ikke grovere). 
  • Vær ekstra nøye med å lage pene radier i overgangen mellom propellblad og boss.
  • Nå er propellen så ren at du kan sjekke for sprekkdannelser. Bruk helst penetrant dersom du har tilgang til det. 

Den propellen ser egentlig oppbrukt ut. Det alarmerende er at den er så kraftig tæret, til tross for at det er mye igjen av anoden. 

Link to post

Båten har stått mye på land i følge forrige eier, og så 2 år i sjøen med lite bruk, så jeg vet ikke om det kan ha forårsaket noe av dette.

 

 

Sinkanoden blir byttet umiddelbart, og ligger klar.

 

Takk for alle innspill. Før jeg prøver meg med syre og vinkelsliper prøver jeg med en nylonbørste på grovpussen. Skal sjekke for sprekkdannelser.

Link to post
Guest Balder..

Hva er problemet med å bruke en stål/messing børste ? med en enkel polering til slutt.

Antar propellen er av metall å ikke plast, mulig dette er fryktelig mye mer innviklet enn min hjerne klarer å følge....men er vel bare en inngrodd båtpropell, hvorfor gjøre alt så innviklet.

Link to post
Balder.. skrev for 1 time siden:

Hva er problemet med å bruke en stål/messing børste ? med en enkel polering til slutt.

Antar propellen er av metall å ikke plast, mulig dette er fryktelig mye mer innviklet enn min hjerne klarer å følge....men er vel bare en inngrodd båtpropell, hvorfor gjøre alt så innviklet.

Det kan, understreker 'kan', være meget uheldig. Stålbørste banker Fe ned i overflaten. Dette binder seg til Zn og kan frigjøre Cu. Som i sin tur aksellererer avsinkingsprosessen. I tillegg kan det dannes knoller av Fe-Mg2-Ca2 osv. Osv. Nå synger vel uansett denne propellen på siste verset. Men det ville vært ergelig om man skulle ødelegge overflaten på en propell til mange tusen kroner.

Link to post
JohanKJ skrev 1 minutt siden:

Så avsinking gjør at kobberen er igjen, og etterlater seg huller i messingen, er det det? Hvorfor er det et problem? Kan man pusse det ned til messing?

Den første setningen er korrekt oppfattet. Jeg skal ta problemet et gang til:

Miks av kobber og sink er sterkere enn hvert av materialene alene. Vi kaller det messing, altså en legering.

Miks av tinn og kobber kalles bronse, enda sterkere. Enda mer bestandig.

Noen messinger er avsinkingsherdet. Da er det lagt til andre innlegeringselementer som gjør at sinken ikke forsvinner.

Propellen din har blitt avsinket. Hvor langt inn dette går, vet ingen før man har slipt ned. Og når du sliper, drar du materialet utover og det blir vanskelig å se. Derfor foretar man i enkelte tilfeller noe man kaller 'destructive testing'. Da blir en bit av dingsen skåret ut. Det blir foretatt et slip, som syrevaskes. Og så ser man på struktur og korngrenser i mikroskop (X200 til X400). Da kan man danne seg et bilde, nær 100 % korrekt. Og da kan man finne noe slikt:

korrosjonssprekk.png.fd75bd2098bb72f456701511031542c5.png

 

Heisann, gett, en sprekk! Ikke bare at det er en sprekk, den deler ser hit og dit i hytt og pine. Det er en slik sprekk du kan få der propellvingene har størst belastning. Og det er gjerne der de kommer inn mot bosset. Og det har ingenting å si hvor tykt det er. Materialet kan være sprøtt som knekkebrød.

 

Dette var skremselspropagandaen. Essensen i det jeg prøver å formidle, er at propellen din ser ikke god ut. Og at det muligens ikke er noe poeng i å legge sjela si i å få den til flygelfinish. Den kan uansett holde i mange år. Men sjekk om du kan se sprekkdannelser.

Link to post
JohanKJ skrev for 4 timer siden:

Hva er det som gjør at propellen synger på siste verset?

At den er korrodert.

 

JohanKJ skrev for 3 timer siden:

Så avsinking gjør at kobberen er igjen, og etterlater seg huller i messingen, er det det? Hvorfor er det et problem?

Fordi denne formen for korrosjon gjør at materialet, i dette tilfelle antagelig messing, blir ødelagt. 

 

JohanKJ skrev for 3 timer siden:

Kan man pusse det ned til messing?

Ja, og det var det som var poenget i mitt første innlegg. Men oppskriften funker kun dersom den ikke er for kraftig angrepet. Bruk vinkelsliper med lamellskive og slip propellen til du er inne på ren messing. Etterhvert som du sliper vil du oppdage at det er små (eller store) flekker som er rødfarget hvor du ikke får tilbake messingfargen. Her har korrosjonen gått dypere. Du kan trolig ikke slipe helt til alle slike flekker er borte, da har du neppe noe propell igjen. Men du kan slipe den helt blank slik at du lettere ser om du har sprekker. Som nevnt er det særlig viktig at du får blankt materiale i overgangene mellom propellblader og boss. Som Hulda skriver kan det være et problem at så sprekker tettes når du sliper. Det som skjer er at du lager en grad på den ene siden av sprekken slik at den fylles opp. Av den grunn er det strenge regler for hva du kan slipe (og hvordan) dersom noe skal sprekksøkes med penetrant. For å bøte på problemet kan du slipe over til slutt med ei skive med finere korning, f.eks. 120 eller 180. Da skal det godt gjøres at sprekkene klarer å gjemme seg. 

 

Ellers så har du jo fått et lite grunnkurs i kobberlegeringer av Hulda. Hvis du vil vite litt mer om kobberlegeringer kan jeg anbefale deg å lese tråden om skroggjennomføringer og materialkvaliteter som du finner link til i signaturen min. Der er det et eget avsnitt om kobberlegeringer (messing). 

 

Link to post

Alright, da har jeg forsøkt litt forskjellig og kom et lite stykke.

 

Det som så ut til å funke best (av det jeg hadde for hånden) var å bruke oppvaksskrubb og skrubbe med eddiksyre (ville helst ikke bruke saltsyre), og passe på at syren ikke kom plasser den ikke skulle. Det fjernet det øverste laget. Deretter brukte jeg 180 våt-papir sammen med nylonbørste på drill for å ta vekk resten. Det er fortsatt noen flekker med irr igjen. Før jeg ga meg for kvelden vasket jeg over alt med vann igjen, tørket av, og pusset over med Autosol. 

 

Bildene viser underveis, og et bilde der jeg ga meg for kvelden (der det er mørkt, og båten er nå blå).

 

Propellen er mindre angrepet inne ved akselen og mer ute i tuppene, og ikke likt angrepet på bladene. Messingfargen kom raskere frem inne ved akselen, og på steder ikke i det hele tatt på propellbladene.

 

Jeg så en del huller/pitting ytterst enkelte plasser på propellbladene. Jeg så også enkelte sprekker, men det var vanskelig å se om dette var skraper eller tretthet.

 

Det er fortsatt noen gjenstridige irrflekker igjen, som jeg vel bør få fjernet?

 

IMG_4259.JPG.09feb35bb42499d53268cda9a2a4d70b.JPGIMG_4260.JPG.d28fd01b50dc8cb463b4307f7f5dd0d8.JPGIMG_4263.JPG.87ba38a29424250be28d207bcf729c4c.JPGIMG_4265.JPG.4a43ce3a2e3ce1c5219dd7dab63a2dc0.JPG

 

Link to post

En ting til: Faren er enkelt sagt at propellen kan brekke av en bit eller helt av, ikke sant? Man mister propellen eller får ubalanse i aksel, som også kan ødelegge aksel, motor, etc.?

 

Og målet mitt er er egentlig nå å få denne jeg har til å vare lengst mulig, helst en sesong eller mer, og kjøpe ny propell på sikt (inser jeg).

Link to post

Ut fra bildene kan du senke skuldrene en smule. Som du skriver, propellen er på vei ut. En materialsprekk vil ofte gå i en slakk bue eller et sikk-sakkmønster. Har du mistanke til en sprekk som er over administrativt nivå, slip i sprekken med et eller annet, og se om den forsvinner. Hvis du ikke biter negler, bruk en negl og kjenn om den henger i sprekken etter sliping. Resultatet av å miste et propellblad er en heidundrende ubalanse. Umulig å kjøre med. Stort sett eneste konsekvensen.

Link to post

Gratulerer med godt resultat.Som Hulda skriver du merker hvis du mister biter av propellen meget kraftig risting i båten skade får du bare hvis du kjører videre. Tips skriv opp alle data på propellen mens den er på land så du slipper å lure hvis du skulle trenge en ny,hvilket jeg ikke tror nå utifra bildene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...