Sjøvind Startet 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2020 Planlegger å skifte skroggjennomføringer med kuleventiler til våren. Båten (NB 750) er 26 år gammel, det samme ser ut til å gjelde skroggjennomføringene. Disse er innplastet helt opp til kuleventilen. Foreløpig plan er å kutte gjennom denne glassfiberstøpen med multisag. Kutter flush med skrogbunn. Når jeg har fått ut gjennomføringene sliper jeg jevnt før montering av nye, uten innstøping. Noen som har fjernet innstøpte gjennomføringer før? Eller andre som har gode ideer til utførelse? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Nei, men jeg synes planen din hørtes fornuftig ut. Ta bilder! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Gjorde det samme ein gong. Tviler på gjennomføringen lar seg skru løs, men det er verdt eit forsøk før du kutter løs innvendig. Får du ut gjennomføringen så sparer du deg for litt kuttearbeid. Da er det nok å kutte reint for glassfiber rundt mutteren innvendig. Ellers er det mange som tyr til rettsliper utvendig og freser vekk falsen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 (redigert) Jeg har gjort den jobben på vår Viksund for en del år tilbake. Kuttet da av gjennomføringen fra innsiden med Fein. Fant faktisk et par bilder fra jobben med det: Men det er flere måter å gjøre dette på. Hvis du lager deg et verktøy som du stikker inn i gjennomføringen fra utsiden (rett og slett et flattstål, firkantstål e.l som du skrur med en stor skiftnøkkel) så kan det hende at du klarer å skru den ut. I tilfelle ville jeg varmet gjennomføringen godt med en propanblåser først, da blir gammel fugemasse osv. mye mer medgjørlig. Mutteren er jo innstøpt på innsiden, så den bør sitte fast. Etterpå kapper du da vekk glassfiberen slik at mutteren ramler ut, så kan du bare montere ny gjennomføring. En annen metode er å spikke til en treplugg som du slår inn i gjennomføringen fra utsiden. Så bruker du en drill med hullsag som har lik diameter som de utvendige gjengene på gjennomføringen og borer ut. Redigert 9.Mars.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 10.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2020 (redigert) Se her ja. Er det et Askøy-fenomen å støpe inn gjennomføringene, eller er det slik på flere båter også? Ser at planen min er svært lik slik @Komodo gjorde det, har du skrevet om det tidligere? Har gått og grublet litt på disse gjennomføringene fra tid til annen siden vi kjøpte båten i høst, og har vel lest det meste om skroggjennomføringer her inne.. Tar det uansett til inntekt for at det er en god plan! Mulig jeg prøver å skru de ut først likevel, slik det foreslås. Bilder: Kjølevannsinntak Utløp do Inntak do, ser ikke bra ut.. Redigert 10.Mars.2020 av Sjøvind Roterte bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2020 Sjøvind skrev for 1 time siden: Er det et Askøy-fenomen å støpe inn gjennomføringene, eller er det slik på flere båter også? Er slik på vår 2005 modell Viksund også. Men, hva er egentlig hensikten med å støpe inn gjennomføringene? Forsterkning, eller noe annet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.